برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی
  • برنامه بازاریابی
    برنامه بازاریابی

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس :  برنامه بازاریابی

 دکترعلی اکبر فرجادیان

 مدرس آموزش 

جناب آقای دکتر دکترعلی اکبر فرجادیان

مدرس و مشاور کارآفرینی

 

سر فصلهای نوشتار

طرح کسب و کار

استراتژی بازاریابی

بودجه بندی و شاخص های برنامه بازاریابی

آمیخته بازاریابی

برنامه بازاریابی

حرف اول در این آموزش

برای طرح ریزی و آغاز هرکسب و کاری پس از طراحی مدل کسب و کار (تعیین شیوه و مدل درآمدی خود و اینکه چه ارزشی قرار است برای مخاطبین خلق خواهیم کرد)، قدم بعدی داشتن طرح کسب و کار می باشد. 

طرح کسب وکار

هر طرح کسب و کار دارای چندین بخش است. یکی از این بخشها امکان سنجی اقتصادی و امکان سنجی فنی می باشد. مهمترین این بخش که در کشور ایران هم به شدت به آن نیازمندیم، بخش طرح مالی کسب وکار است. طرح مالی، قلب برنامه بازاریابی ما می باشد و تعیین می نماید که چطور این طرح را می توان بهینه و سود آور کرد. در کنار طرح مالی، طرح بازاریابی نیز قرار دارد که به ما می گوید که بایستی بتوانیم محصولات و خدمات خود را به مشتریان بهینه بفروشیم. در طرح بازاریابی به ارائه برنامه های بازاریابی پرداخته و شامل بخش های مختلفی می باشند.

آ) تحقیقات بازار: در تحقیقات بازار که ریشه و هسته اصلی برنامه بازاریابی است، باید بدانیم که رقبای ما چه کسانی هستند، خدمات و محصولاتی مشابه ما در بازار توسط چه کسانی ارایه می شود، مشتریان ما چه کسانی هستند که خود براساس میزان تحصیلات، میزان درآمد، جنسیت، محل سکونت به چندین دسته تقسیم می شوند که این اطلاعات را در ایران می توان از سازمان آمار ایران و یا بانک مرکزی و ... بدست آورد. در تحقیقات بازاریابی حجم بازار برآورد می شود و قرار است که چه میزان سهم از آن را بدست آوریم.

این که بدانیم چه بازاری برای ما مناسب بوده بسیار مهم است. تحقیقات بازار به ما کمک می نماید تا متوجه شویم اتفاقاتی که در بازار در حال رخ دادن است به چه شکل است. پس از تحقیقات بازار اولیه و شناخت مشتریان بالقوه یک گروه خاصی از آنها را منفعت بیشتری دارند به عنوان گروه هدف تعیین کنیم. در عین حال می توان از بین مشتریان هدف گروهی را نیز به شکل جایگزین نگه داریم تا اگر در بازار اولیه نتوانستیم دستاورد لازم را بدست آوریم از گروه های دیگری استفاده نمایم.

موضوع برنامه بازاریابی

ب) تعیین بازار هدف: اگر بازار هدف جذاب تعریف شده باشد و شواهدی مبتنی بر وجود این بازار ارایه دهیم مطمئنا جذب سرمایه گذار نیز راحت تر صورت می پذیرد. لزوما لازم نیست که بازار هدف ما از نظر تعداد مشتریان بزرگترین باشد گاهی از نظر عمق سود آوری که ممکن است از دسنه خاصی از مشتریان بدست آید آن بازار جذابتر می شود. در عین حال در انتخاب بازار هدف می بایست نگاهی به حجم ریالی آن نیز داشت.

ج) جایگاه یابی: در این مبحث قرار است بدانیم که برندی که قرار است بسازیم، کجای بازار باید ارایه شود. در بین رقبا چطور جای می گیرد و برای مشتریان چه ارزشی متفاوتی را باید ایجاد کنیم. در جایگاه یابی باید مشخص شود که می خواهیم لیدر و رهبر بازار باشیم، نفر دوم یا سوم بازار هستیم و یا در انتهای بازار قرار داریم. جایگاه یابی یکی از اتفاقاتی است که در خیلی از تحقیقات بازاریابی به آن پرداخته نمی شود در حالی که این بخش کمک می کند تا راهبرد مناسب را نسبت به فعالیت بازاریابی انتخاب کرد. جایگاه یابی نگاه ما به بازار را تعیین می کند و ابزارهای تبلیغاتی را نسبت به موقعیت بازاری که در آن هستیم تعیین می کند.

د) تحلیل رقابت: در تحلیل رقابت باید بدانیم که چه کسانی فعال هستند و چه مشتریان هدفی دارند و اینکه این مشتریان چه مشکلاتی دارند. چه منافعی از ارایه این محصول برای مشتری و چه ضررهایی می کند. اگر بتوانیم محصولات و خدمات رقبا را به شکل سریعتر، ارزانتر و با کیفیت تر ارایه نمایم، دارای مزیت رقباتی نسبت به رقبا می شویم.

استراتژی بازاریابی

استراتژ ها براساس بازارهای مختلف و شیوه های تبلیغاتی مختلف می تواند متفاوت باشد. مثلا اگر بازاریابی مبتنی بر فروش فیزیکی کالا است استراتژی بازاریابی براساس رفتار مصرف کننده، اینکه کجا هست و چه ویژگی هایی دارد و ... تعیین می شود. استراتژی بازاریابی مسیر دست یافتن به اهداف فروش می باشد، اهدافی که در بازار تعیین می کنیم و برای ما سود آور هستند. در استراتژی بازاریابی باید از رخ دادهای بازار باید استفاده نمود. از شبکه های اجتماعی از اینترنت، سیستمهای انگیزشی و تولید محتوا و تیم هایی که می توانند مصرف کننده را هدایت به سمت محصولات شما نمایند باید استفاده کرد.

برنامه بازاریابی صحیح و درست

بودجه بندی و شاخص های برنامه بازاریابی

برنامه های بازاریابی مانند هر برنامه دیگری که در ابتدا نوشته می شود نیاز به بودجه بندی دارد. وقتی راهبرد کلی تعیین شد و به اجزاء کوچک تر تقسیم گردید، اجرای این گام ها نیاز به نیرو، صرف وقت و صرف انرژی به نام منابع مادی دارد. در نتیجه باید برنامه ای ریخته شود تا جریان مالی این طرح بازاریابی نیز تعیین گردد. بودجه بندی بخش بسیار مهمی در طرح کسب و کار و طرح برنامه بازاریابی است. اگر بودجه مناسب متناسب با طرح مناسب تعیین نشود طرح بازاریابی عقیم خواهند ماند.

بودجه یکی از شاخص های ارزیابی برنامه بازاریابی می باشد و بخش مالی چک خواهد کرد که این بودجه با این برنامه مقیاس سنجش دارد یا خیر. تمام برنامه هایی که در دنیای مدرن نوشته می شود دارای شاخص های ارزیابی هستند. این شاخص ها به ما می گویند که اگر بودجه صرف می شود اما نتیجه حاصل نمی شود یعنی روش غلط است و روش باید عوض گردد. این شاخص ها کمک می نماید تا تمام بودجه بیهوده مصرف نشده و در هر مرحله از اجزای برنامه بازاریابی هنگامه که از مسیر منحرف می شوید شما را به مسیر اصلی باز می گردانند. در برآورد مالی و بوجه باید بودجه به شکلی تخصیص داده شود که تا زمان رسیدن به هدف باقی بماند. اگر سازمان در حال کار هستید مشورت با مدیران مالی است زیرا مدیران مالی حرفه ای کمک می کنند تا بتوانیم بودجه را مدیریت کرده و برآورده مالی درستی داشته باشیم.

آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی در گذشته از چهار جزء (4P) تشکیل شده بود که بعدها به (7P) و حتی تعداد بیشتر P تشکیل شده است. در آمیخته بازاریابی تعیین می کنیم که محصول چیست (Product)، این محصول در چه موقعیت زمانی و مکانی قرار دارد (Place)، با چه قیمتی باید محصول ارایه شود (Price)، این محصول را به شیوه های مختلف می توان به مصرف کننده شناساند (Promotion). آمیخته بازاریابی یک چهارچوب فکری است که به ما کمک می نماید تا طرح بازاریابی بهتری داشته باشیم و راهبرد مناسبی برای بازار ما استخراج می کند.

برنامه بازاریابی صحیح

حرف آخر در این آموزش

برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی خوب اولاً باید در کنار افراد با تجربه آموزش دید، سپس خوب مطالعه و تمرین نمایید.

موضوعات مرتبط با موضوع مقاله آموزش برنامه بازاریابی در سایت حرفه پلاس

بازاریابی چریکی (پارتیزانی) در چه شرایطی مناسب است؟

کاربرد مثلث سازی در تحقیقات بازاریابی

سنجش ده شاخص کلیدی بازاریابی

التقاط نورو مارکتینگ و رفتار مصرف کننده

اندازه گیری اثربخشی تبلیغات حلقه مفقوده کمپین های بازاریابی در مارکت امروز

چگونه دپارتمان پخش مویرگی آنلاین تاسیس کنیم

خاستگاه Global marketing

نقش تحقیقات بازار در اثربخشی تبلیغات رسانه ای

گفتاری در خصوص سفارش آگهی های تجاری

ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده

بازاریابی مجدد

استراتژی های promotion در بازاریابی

تحلیل رفتار مصرف کننده در شرایط بحران اقتصادی

شاخص های ارزیابی عملکرد در بخش بازاریابی

رفتار مصرف کنندگان سازمانی

یادگیری و نگرش در رفتار مصرف کننده

فرهنگ ایرانی و رفتار مصرف کننده

ارزش و انگیزش در رفتار مصرف کننده

بازاریابی عصبی

برنامه بازاریابی

مسئله شناسی در تحقیقات بازاریابی

مدیریت تجربه مشتری

شکست های من و مشتریانم در بازاریابی 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط