بازاریابی محتوایی چیست؟ اهمیت و مراحل بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی چیست؟ اهمیت و مراحل بازاریابی محتوایی

سرفصل نوشتار

بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که با تاکید بر ساخت و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط انجام می‌شود. فرایند تولید محتوا و بازاریابی آن باید مداوم باشد. محتوایی که مخاطب تعریف‌شده را به خودش جذب کرده و در نهایت سود مناسبی به کسب‌وکار بدهد.

مراحل بازاریابی محتوایی و اهمیت آن

شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و بازاریابی محتوا بخش‌هایی از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.  می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش این فعالیت‌ها محتوا است. هر کسب‌وکاری برای پاسخ‌دادن به سوال‌های مشتریان باید از محتوا استفاده کند. بدون تولید محتوا مشتری‌ها به شما اعتماد نمی‌کنند و نمی‌توانید لید جذب کنید. در این مطلب از سایت حرفه پلاس می‌خواهیم درباره بازاریابی و تولید محتوا، اهمیت و مراحل آن صحبت کنیم.

بازاریابی محتوایی چیست

اهمیت بازاریابی محتوایی

هر ساله کسب‌وکارها پول بیشتری برای خلق و انتشار محتوا خرج می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که محتوا فقط پرکردن صفحه‌های وب نیست. بلکه با محتوا می‌توانید اعتماد مشتری‌ها را جلب کرده و آگاهی برند ایجاد کنید. همچنین تولید محتوا ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد و کاربرهای بیشتری را به سایت می‌کشاند. اهمیت بازاریابی و تولید محتوا فقط به جذب مخاطب و درآمد بیشتر مربوط نمی‌شود؛ بلکه به رشد کسب‌وکار هم کمک می‌کند.

تعاریف بازاریابی محتوایی

بازاریابی در حوزه محتوا فرایند تولید، انتشار و تبلیغ محتوای مناسب برای گروهی از مخاطب‌های آنلاین است. هدف بازاریابی در حوزه محتوا این است که کسب‌وکارها برند خودشان را به مردم معرفی کرده و در نتایج جست‌وجو رتبه‌های بهتری کسب‌ کنند. به‌علاوه، کسب‌وکارهای آنلاین با آموزش بازاریابی محتوا و خلق محتوای باکیفیت می‌توانند در کانال‌های متفاوت دیجیتال مارکتینگ با مخاطبان در ارتباط باشند.


بیشتر بخوانید: توزیع محتوا مهمتر از تولید محتوا

استراتژی بازاریابی محتوایی و مزایای آن برای کسب‌وکارها

مزایای بازاریابی محتوایی متنوع هستند. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش فروش، کاهش هزینه‌ها و افزایش وفاداری مشتری‌ها اشاره کرد. به‌علاوه، بازاریابی در حوزه محتوا هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود و همواره در حال و آینده بازاریابی وجود دارد.

مزایای بازاریابی محتوا

ایجاد اعتماد

مشتریان با دیدن و خواندن محتوای مناسب و مرتبط به کسب‌وکارها اعتماد می‌‌کنند. درصورتی که بتوانید محتوای ارزشمند و باکیفیت تولید کنید و به سوال مخاطبان پاسخ دهید، می‌توانید اعتماد آنها را جلب کنید و به فروش بیشتری برسید. برای ایجاد اعتماد باید ارزش‌آفرینی کنید و مخاطبان را آموزش دهید.

مثلا اگر شرکت شما به کسب‌وکارهای دیگر خدمات می‌دهد؛ سعی کنید با تاکید بر یک موضوع خاص، دیدگاه‌ها و جنبه‌های مختلف خدماتتان را توضیح دهید. دردها و مشکلات مشتری‌ها را پیدا کنید و با بازاریابی در حوزه محتوا به آنها پاسخ دهید.

آگاهی از برند

یکی از مزایای بازاریابی در حوزه محتوا آگاهی از برند است. طبق گفته متخصصین دیجیتال، می‌توان بازاریابی در حوزه محتوا را موثرترین و بهترین روش برای آگاهی برند درنظر گرفت. با تولید محتوا و بازاریابی آن مشتری‌های جدید و مشتری‌های قدیمی از هویت برند آگاه می‌شوند. همچنین کسب‌وکارها با استفاده از انواع محتواها دیگر لازم نیست هزینه زیادی برای فعالیت‌های آگاهی برند خرج کنند.

درصورتی که کسب‌وکارها فرایند آگاهی از برند را با تبلیغات یا روش‌های دیگر انجام دهند، پول زیادی باید خرج کنند. به‌علاوه، بازاریابی دهان به دهان هم نمی‌تواند به اندازه بازاریابی محتوایی برای آگاهی از برند موثر باشد. اگر بخواهید بین انواع فرم‌های محتوا یک روش را برای آگاهی از برند انتخاب کنید، محتوای ویدئویی بهترین روش برای این کار است.

نرخ‌های تبدیل بهتر (Conversion Rates)

نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ و اصول بازاریابی محتوایی نقش مهمی دارد. با این حال هنوز بازاریاب‌های محتوا در شناسایی و جذب لیدها، تعامل با مشتری و بهینه‌سازی نرخ تبدیل و فروش بیشتر مشکل دارند. طبق آمارها و تحقیقات انجام‌شده یکی از مزایای بازاریابی در حوزه محتوا افزایش نرخ تبدیل است.

این فرایند می‌تواند تا 600 درصد نرخ تبدیل را افزایش دهد. بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک فرایند همیشگی است. بازاریاب‌ها برای افزایش نرخ تبدیل باید روش‌ها و محتواهای موثر را شناسایی کرده و از آنها برای ارتباط با مخاطبان استفاده کنند.

سئوی بهتر

با آگاهی از اهمیت بازاریابی و تولید محتوا و اجرای آن می‌توانید رتبه بهتری در گوگل بگیرید و سئوی سایت را ارتقا دهید. کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند با صرف هزینه کم و اجرای استراتژی محتوایی، سئوی بهتری داشته باشند و به ترافیک بیشتری هم برسند. وب‌سایت Moz به‌عنوان یکی از ابزارها و منابع مهم سئو نشان داده است که ترافیک بالاتر و تعامل بیشتر با مخاطبان در ارتقای سئو سایت تاثیر دارند.

بنابراین صرف‌نظر از منابع ترافیک سایت، هرچقدر که بازدید سایت را بیشتر کنید، می‌توانید رتبه بهتری در گوگل بگیرید. متخصصین حرفه‌ای سئو همگی درمورد این موضوع اتفاق نظر دارند که تولید محتوای بلاگ و آموزش بازاریابی و تولید محتوا به کسب‌وکارها بهترین روش برای ارتقای سئو سایت است. کسب‌وکارها می‌توانند برای دوره‌های آموزش بازاریابی محتوا و آشنایی با مراحل آن از خدمات و منابع حرفه‌پلاس استفاده کنند.

هزینه کمتر

بعضی از کسب‌‌وکارها تصور می‌کنند که با اجرای اصول بازاریابی محتوایی و تولید محتوا باید هزینه بیشتری متحمل شوند. اما با درک این موضوع که مردم در روز وقت زیادی را صرف خواندن و دیدن محتوا می‌کنند، قطعا متوجه می‌شوید که بازاریابی و تولید محتوا نه‌تنها هزینه‌بر نیست، بلکه باعث افزایش فروش و کاهش هزینه‌ها می‌شود. بازاریابی محتوایی بااستفاده از رویکردهای متنوع به جمعیت زیادی از مخاطبان و کاربران دسترسی دارد. بنابراین با بودجه کم می‌توانید به اهداف زیادی دست پیدا کنید.

هماهنگی تیم

فعالیت در حوزه محتوا به هماهنگی بیشتر اعضای تیم کمک می‌کند. با اجرای اصول بازاریابی محتوایی هدف تیم مشخص شده و تلاش‌ها و فعالیت‌های تیمی هدف‌مند می‌شوند. تیم‌‌ها با تولید محتوا به جنبه‌های مختلف محصول و خدمات آگاه شده و تمام تلاششان را برای حل مشکلات و رفع نیازهای مشتری به کار می‌گیرند.

اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان

با اشترا‌ک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان محتوای شما به افراد بیشتری نشان داده می‌شود. درصورتی که محتوای شما به سوال‌ها و دغدغه‌های مخاطب پاسخ دهد و او را جذب کند، او هم محتوا را در شبکه‌های مختلف به اشتراک می‌گذارد و محتوا و برند شما بیشتر دیده می‌شود.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. درصورتی که این نرخ مثبت باشد، یعنی فعالیت‌های بازاریابی موفق بوده است و کسب‌وکار شما توانسته است به فروش خوبی برسد. یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه، بازاریابی و تولید محتوا و استفاده از انواع بازاریابی محتوایی است. رپورتاژ نقش مهمی در افزایش نرخ بازگشت سرمایه دارد. تولید محتوای ویدئویی هم باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه می‌شود.

مقایسه بازاریابی محتوایی با ربایشی و سنتی

 اصلی‌ترین تفاوت بازاریابی در حوزه محتوا و بازاریابی سنتی در نحوه استفاده کاربر از آنها است. در حالت بازاریابی آنلاین مصرف‌کننده‌ها خودشان محتوا را کشف می‌کنند و به برندها اجازه دیده‌شدن می‌دهند. در حالی که بازاریابی سنتی از مصرف‌کننده‌ها اجازه نمی‌گیرد. تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، بروشورها و تبلیغات چاپی نمونه‌ای از بازاریابی سنتی هسند. این نوع بازاریابی در گروه‌ها و مخاطبین بزرگ و پرجمعیت مفید است و به بودجه زیادی هم احتیاج دارد. در بازاریابی محتوایی، محتواهای مختلفی تولید شده و در بستر فضای آنلاین منتشر می‌شوند. 

مقایسه بازاریابی محتوایی با سنتی

انواع قالب‌های بازاریابی محتوا

قالب‌های مختلفی برای مارکتینگ محتوا وجود دارد. بلاگ، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک، ایمیل، محتوای بصری، کتاب الکترونیک، چک‌‌لیست، دوره‌های آموزشی، وبینار، پست‌ها و استوری‌های شبکه‌های اجتماعی از نمونه این قالب‌ها هستند.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک دردسته محتواهای بصری قرار می‌گیرند و اطلاعات کسب‌وکار را به‌صورت بصری به مخاطب نشان می‌دهند. مثلا تاریخچه تبلیغات آنلاین یا بازاریابی محتوایی می‌تواند به شکل یک اینفوگرافیک به مخاطب نشان داده شود.

محتوای متنی

مقاله‌ها، بلاگ، رپورتاژ و کپشن در دسته محتوای متنی قرار می‌گیرند. توضیح محصول، متن ایمیل‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی و کتاب‌های الکترونیکی هم جزو محتواهای متنی هستند.

پادکست ها

امروزه پادکست و فایل‌های صوتی طرفدارهای زیادی دارند. پادکست‌ها با موضوع‌های مختلفی تولید می‌شوند و افراد زیادی هم در این حوزه فعالیت می‌کنند. برای تولید پادکست به مهارت‌های متنوعی احتیاج دارید. به‌علاوه باید یادگیری مناسب را پیدا کرده و تجهیزات لازم را هم تهیه کنید.

فیلم

محتواهای ویدئویی تاثیر زیادی در تبلیغات دارند. خیلی از مردم به جای خواندن متن ترجیح می‌دهند ویدئو ببینند و اطلاعات موردنیاز را در فیلم تماشا کنند.

مراحل بازاریابی محتوایی چیست؟

برای اجرای مراحل باید اول اهدافتان را مشخص کنید. اولین مرحله درک هدف تولید محتوا است. آیا به دنبال لید بیشتر هستید؟ یا می‌خواهید ترافیک بیشتری برای سایتتان جذب کنید؟ بعد از مشخص‌کردن هدف، نوبت تعریف مخاطبان است. محتوای شما برای گروه خاصی تولید می‌شود. باید علائق و سلیقه‌های گروه هدف را درک کرده و باتوجه به آنها محتوا تولید کنید. موارد زیر مراحل بازاریابی محتوایی هستند. 

مراحل بازاریابی محتوایی

مشخص کردن اهداف

اولین مرحله در برنامه بازاریابی در حوزه محتوا درک هدف تولید محتوا است. آیا به دنبال فروش بیشتر هستید یا می‌خواهید ترافیک سایت را افزایش دهید؟ شاید هم می‌خواهید با تولید محتوا اعتبار و آگاهی برند را افزایش دهید. بعد از اینکه هدف را مشخص کردید، باید آنها را کمی‌سازی کنید. بنابراین در پایان می‌توانید موفقیت کمپین را ارزیابی کنید.

شناخت مخاطب هدف

درک مخاطب هدف مهم‌ترین مرحله بازاریابی در حوزه محتوا است. فرض‌ کنید می‌خواهید گروه خاصی را جذب کسب‌وکارتان کنید. باید بدانید این گروه از چه چیزی خوششان می‌آید و چه چیزهایی را دوست ندارند؟ چه محتوایی برای مخاطبتان جذاب‌تر است؟‌ اگر مخاطب شما بیشتر پادکست گوش می‌کند، باید روی پادکست بیشتر تمرکز کنید.

تدوین استراتژی محتوا

استراتژی محتوا نحوه استفاده از اطلاعات را مشخص می‌کند. چه پلتفرمی برای انتشار محتوا مناسب است؟ از چه روش‌هایی برای تبلیغ محتوا استفاده می‌کنید؟ در تدوین استراتژی محتوا باید به جذاب‌ترین نوع محتوا برای مخاطب هدف هم فکر کنید.

مشخص کردن کانال‌های بازاریابی محتوایی

کانال‌های بازاریابی کانال‌هایی هستند که می‌توانید در آنها فعالیت کرده و محتوا را به دست مصرف‌کننده‌ها، مشتری و کاربرها برسانید. بازاریابی دهان به دهان، پادکست، ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی از نمونه این کانال‌ها هستند. مثلا شما با توجه به مخاطب هدفتان تصمیم می‌گیرید که در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید. آیا مخاطب به ایمیل‌ها بیشتر توجه می‌کند یا شبکه‌های اجتماعی؟

تشکیل تیم محتوا

هر کسب‌وکاری برای موفقیت به تیم تولید محتوا احتیاج دارد. تیم تولید محتوا از مدیر محتوا، کارشناس تولید محتوا، گرافیست، هماهنگ‌کننده، ادمین شبکه‌های اجتماعی و سئوکار محتوا تشکیل شده است. بعضی از کسب‌وکارها تولید محتوا را برون‌سپاری کرده و از تیم‌های تولید محتوا کمک می‌خواهند. کسب‌وکارهای بزرگ هم یک تیم مستقل برای بازاریابی و تولید محتوا دارند.

ایده‌پردازی

ایده‌پردازی با توجه به کسب‌وکار شما انجام می‌شود. در بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، افراد تیم محتوا دور هم جمع شده و باتوجه به نیاز مخاطب ایده‌پردازی می‌کنند.

تهیه تقویم محتوا

در تقویم محتوا تمام اطلاعات و ایده‌ها را می‌نویسید. چه محتوایی در چه روزی منتشر می‌شود. ایده‌ها را یادداشت می‌کنید و روز دقیق انتشار محتوا را تعیین می کنید. فرمت‌های مختلفی برای تقویم محتوایی وجود دارد. متداول‌ترین روش مشخص‌کردن کانال‌های محتوایی و زمان انتشار است.  

خلق محتوای اثربخش

برای خلق محتوای اثربخش باید نیاز مخاطب را بشناسید و باتوجه به آن نیاز داستان‌پردازی کنید. جلسه‌های طوفان فکری، نظرسنجی از مخاطبان و مصاحبه با افراد مختلف می‌تواند در خلق محتوای اثربخش به شما کمک کند.

انتشار و ترویج محتوا

یکی از مراحل فرایند بازاریابی در حوزه محتوا انتشار و ترویج محتوا است. ترویج محتوا به روش‌ها و کانال‌های اشتراک‌گذاری محتوا می‌گویند. با ترویج و توزیع محتوا، مطالب و محتواهای ویدئویی و صوتی را به دست مخاطب می‌رسانید. مثلا انتشار قسمتی از یک ویدئو در اینستاگرام و انتشار کل آن در یوتیوب یکی از روش‌های ترویج محتوا است. نوشتن پست مهمان و ایجاد یک شبکه از همکاران و دوستان می‌تواند به انتشار و ترویج محتوای شما کمک کند.


بیشتر بخوانید: نقش سئو مارکتینگ در بازاریابی محتوایی

ابزار و تکنولوژی مورد نیاز برای بازاریابی محتوا

ابزارهای متنوعی برای بازاریابی محتوایی و تحلیل آن وجود دارد. یکی از معروف‌ترین ابزارهای موردنیاز برای بازاریابی در حوزه محتوا وردپرس است. خیلی از کسب‌وکارها با استفاده از سایت‌های وردپرسی مطالبشان را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهند.

شبکه‌های اجتماعی، گوگل آنالیتیکس، شبکه‌های تحلیل محتوا، گوگل کیورد، گوگل، اپلیکیشن‌های تولید محتوای تصویری مثل کنوا، اینشات، نرم‌افزارهای تولید محتوای تصویری مانند فوتوشاپ، گوگل داک و گوگل ترند همگی از ابزارهای بازاریابی و تولید محتوا هستند.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که مدیریت محتوای وب استفاده می‌شود. با سیستم مدیریت محتوا می‌توانید محتوا را خلق کرده، ویرایش و منتشر کنید. در حال حاضر بیشتر سایت‌ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند، ولی سیستم‌های دیگری هم وجود دارد. قبلا از جوملا هم به‌عنوان سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌شد.

ابزار آنالیز و تجزیه‌ و تحلیل (Analytics)

معروف‌ترین ابزار آنالیز و تجزیه و تحلیل محتوا، گوگل آنالیتیکس است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید متوجه شوید که کدام محتوا بیشتر خوانده شده و به اشتراک گذاشته شده است. به‌علاوه گوگل آنالیتیکس به شما می‌گوید که کاربر چقدر در صفحه محتوای سایت وقت گذاشته است. سایت‌های الکسا، Similarweb و Ahrefs هم از ابزارهای تحلیل محتوا هستند.

نرم‌افزار مدیریت پروژه (Project Management Software)

نرم‌افزارهای مدیریت پروژه به شما در مسیر بازاریابی و تولید محتوا کمک می‌کنند. از جمله این نرم‌افزارها ترلو، تسکولو، آسانا، نوشن، جیرا و اسلک هستند. خیلی از کسب‌وکارها از ترلو برای مدیریت پروژه‌های خودشان استفاده می‌کنند. در این نرم‌افزارها، کارهایی که باید انجام شود مشخص می‌شوند. کارهای انجام‌شده و در حال انجام هم ستون‌های مشخص خودش را دارد. می‌توانید هریک از اعضای گروه را به یک کار اضافه کرده و فایل‌های محتوا را مدیریت کنید.

نرم‌افزارهای طراحی

فوتوشاپ، پریمیر، اپلیکیشن‌های کنوا و اینشات از نرم‌افزارهای طراحی و تولید محتوای تصویری هستند. برای تولید محتوای اینستاگرام و تصویرهای سایت به این ابزارها احتیاج دارید. هرچقدر بتوانید از این نرم‌افزارها استفاده کنید، در فرایند بازاریابی و تولید محتوای منحصربه‌فرد و ارزشمند موفق‌تر عمل خواهید کرد.


دوره مدیر دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس


پنج باور غلط در بین مدیران ایران در مورد بازاریابی محتوایی

متاسفانه در فرایند بازاریابی در حوزه محتوا باورهای غلطی در بین مدیرها وجود دارد. همین باورها باعث کاهش فروش می‌شود و حتی اعتبار برند را خراب می‌کند.

 باور غلط در مورد بازاریابی محتوایی

باور غلط اول: تولید محتوا ساده است

بسیاری از مدیران تصور می‌کنند که بازاریابی و تولید محتوا کاری ساده است و یک نفر می‌تواند تمام کارهای مربوط به تولید و بازاریابی محتوایی را انجام دهد.

باور غلط دوم: بازاریابی و تولید محتوا در فروش تاثیر ندارد

برخی از کسب‌وکارهای کوچک هم هستند که به دلیل سختی تولید محتوا سراغ آن نمی‌روند. آنها تصور می‌کنند که تنها را فروش جذب مشتری به فروشگاه فیزیکی است. در حالی که بسیاری از کسب‌وکارها در شهرهای مختلف با بازاریابی و تولید محتوا توانسته‌اند در کل کشور مشتری جذب کنند.

باور غلط سوم: داشتن وب‌سایت کافی است

بعضی از مدیرها و کارآفرین‌ها تصور می‌کنند که با ساخت وب‌سایت و تولید محتوای اولیه می‌توانند فرایند فروش آنلاینشان را شروع کنند. در حالی که ساخت وب‌‌سایت تنها یکی از مراحل بازاریابی محتوای کسب‌وکار است. بازاریابی و تولید محتوا یک فرایند مداوم است و فقط به یک برهه زمانی خلاصه نمی‌شود.

باور غلط چهارم: تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی فایده ندارد

شبکه‌های اجتماعی یک ابزار موثر برای بازاریابی و تولید محتوا هستند. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین با شبکه‌های اجتماعی فروششان را مدیریت می‌کنند. در واقع، فروش اصلی آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا در این شبکه است و از سایت برای هدایت مشتریان و اطلاعات بیشتر استفاده می‌کنند.

باور غلط پنجم: با هزینه کم هم می‌شود تولید محتوا انجام داد

بله بازاریابی در حوزه محتوا با بودجه کم هم انجام می‌شود. ولی خلق محتوای باکیفیت و جذاب به هزینه احتیاج دارد. وقتی کسب‌وکارها رشد می‌کنند، به محتواهای خاص و ارزشمند احتیاج دارند. فیلم‌ها و ویدئوهای تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، موشن گرافیک،  خلق استراتژی محتوا و کارهای دیگر همه به هزینه و آموزش احتیاج دارند.


495,000 تومان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط