هویت بصری برند

هویت بصری برند
  • هویت بصری برند
    هویت بصری برند

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : هویت بصری برند

تصویر خانم شیوا شمشیردار

 

مدرس آموزش  

 سرکار خانم شیوا شمشیردار 

 

 

سر فصل های نوشتار

تعاریف

نقطه شروع طراحی هویت بصری

اشتباهات رایج در طراحی هویت برند

Brand Book

تصویر هویت بصری برند

حرف اول در این آموزش

هویت بصری با حوزه Brand Image (تصویری که مشتری از ما دارد) کاملاً متفاوت است.Corporate Identity به نوعی حوزه هویت سازمانی در ایران معنا شده ولی عملاً مفهوم آن از جایی شروع می شود که ما فلسفه وجودی برند را تبدیل به کدهای بصری می کنیم. 

تعاریف

• در حوزه تداعیات برند، حوزه های بصری که قابل ادراک به وسیله بینایی و چشم مخاطب هستند. هویتی بصری برند محسوب می شوند. 
• معروف ترین آن نشانه یا sign یا آن چیزی هست که به نام Logotype می شناسیم که البته اصطلاح خیلی دقیقی نیست.
• هر چیزی که در حوزه بصری برند تداعیات درستی از برند را به ما بدهد ازجمله: شکل، فرم خاص، رنگ تایپوگرافی خاص و البته کاراکتر و مسکات ها، نمادها و آیکونها.

نقطه شروع طراحی هویت بصری

حتماً قبل از اینکه نکات لازم به عنوان Brief تحویل تیم طراحی هویت بصری که شامل گرافیست ها، طراحان حوزه فضای مجازی و ... هست بشود، بایستی فضای کلی برند به عنوان فلسفه وجودی، ارزش ها و استراتژی های برند، شخصیت برند توسط تیم برندینگ یا کارگروه برندسازی تدوین شده باشد. بایستی بتوانیم از زیاده گویی بپرهیزیم، شخصیت دقیق برندمان را تصویر کنیم، عناصری مانند زمختی، هیجان، شایستگی، اینکه فضای برند ما در چه بیزینسی شکل می گیرد، اینکه چه قدر برند در حوزه فضاهای فیزیکال خشن است یا نرم،حتی در حوزه سفارشی در Brief بیاوریم.  

اشتباهات رایج در طراحی هویت برند

یکی از اشتباهات بزرگ در این حوزه این هست که جلسات گروهی، جلسات شفاف و درستی نیستند ومی بایست فقط در داخل سازمان این جلسات تشکیل نشود زیرا داخل سازمان تقریباً همه چیز شفاف هست. باید از مصرف کننده ها و لایه های مختلف برند Audience (مخاطب) خواست نظرشان را در مورد برندی که دارید بگویند. 
ما همواره در این حوزه ها چون خودمان با خودمان کار می کنیم اکثراً از نتایج کار بسیار راضی هستیم غافل از اینکه نشانه ای که طراحی شده و از کار بیرون آمده ممکن هست اصلاً توسط مخاطب ادراک نشود و با مفهوم دیگری اشتباه گرفته شود. 
گاهی مسیر برعکس طی می شود، یعنی به جای اینکه خلق هویت اصلی برند و فلسفه وجودی انجام داده شود کل کار را به تیم طراحی می سپارند. در این صورت برند شما که هویت اولیه، فلسفه و ارزشش مشخص نشده شبیه سلیقه طراحی می شود که کار تصویری انجام داده است. 
طراحی دقیق هویت بصری به این معنی نیست که این هویت تا ابد به همین شکل ثابت خواهد ماند. هویت بصری هم مثل سایر جنبه های برند پس از زمان های ثابت خودش که حدوداً بین 2 تا 4 تا 10 سال هست همراه با تغییرات، نوگرایی و جوان شدن برند می تواند تغییر کند، می تواند همگام با سلیقه مخاطب تغییر کند. ولی این تغییرات به شدت ظریف و زیرپوستی بوده و کم کم قابل درک هستند. این تغییرات نبایستی اینقدر ناهمگن و ناگهانی باشند که ارتباط بصری و تصویر ذهنی برند را در نزد مخاطب مخدوش کنند.

 

Brand Book

 پس از مرحله طراحی هویت اصلی بصری یعنی نشانه، رنگ و shape اصلی برند، تأیید آن و تمام شدن جلسات گروهی، برند که چک شد و اطمینان حاصل شد که این نشان قابلیت انتقال پیام تصویری دارد، حال کتابچه قوانین برندمان را تدوین می کنیم.
در این کتابچه که به نام Brand Book قابل جستجو در گوگل هست بایدها و نباید هایی را برای این فضای بصری که شامل نشانه، Typography، چیدمان فضای بصری، قوانین فضای وب، حوزه هایی مثل حوزه های رنگ و Color Cods اعم از اصلی، فرعی و بصری و موارد بسیاری ریزتر شامل کاغذهای بسته بندی، توضیحاتی راجع به Gift، قوانین راجع به برگزاری رویداد، لباس سازمانی و پرسنلی، چیدمان بدنه ماشین ها و ... می آید. حتی ساختارهای کلی بسته بندی در Brand Product را نیز شامل می شود. 
قطر و ضخامت Brand Book به فلسفه برند و حوزه هایی که برند در آن قرار خواهد داشت و حضور پیدا خواهد کرد برمی گردد. بنابراین یک سازمان در ابتدا با Brand Book 5 صفحه ای شروع می کند اما در طول سالها می تواند تبدیل به Brand Book 500 صفحه ای شود. در بسیاری از برندها قوانین سازمانی و Details بسیار بسیار ریز مثل رایحه یا عطری که در فضای یک سازمان باید حضور داشته باشد، تصویرهای انتهایی آگهی هایی که این برند در آن حضور پیدا می کند و .. همه تدوین می شوند، بارها مورد بازنگری قرار می گیرند و هر چند سال یک بار مجدد نو می شوند.

حرف آخر در این آموزش

در هویت سازی می توان از هر یک از حواس پنجگانه استفاده کرد. هویت بصری برند شامل تمام مواردی می شود که مخاطب با حس بینایی آن را شناسایی می کند. هویت‌سازی بصری اقدام مهم و خطیری است که با انجام دادن آن، برند سازمان قدرت، اعتبار و ارزش افزوده پیدا می‌کند.

تصویر موضوع هویت بصری برند

موضوعات مرتبط با موضوع هویت بصری برند در سایت حرفه پلاس : 

آیا نگاه برند به مسئولیت اجتماعی ضرورت است یا اجبار؟

چگونه نوآوری داده محور منجر به توسعه کسب و کارهای الکترونیکی می شود؟

آیا در مورد مدیاهای جدید چیزی می دانید

چگونگی ایجاد ساختار رسانه ای و داشتن یک تریبون مطبوعاتی برای سازمان

آیا برای برندمان هویت بصری تعریف کرده ایم

کاربرد اصول روانشناسی در طراحی خدمات

تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم

ارزش ویژه برند ( از دیدگاه مشتریان )

هویت بصری برند

اختلاط برند و محصول و تفکیک آن

بررسی نقش روانی برند

چرا باید هر چیزی را و هر کجا تبلیغ نکنیم؟

استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند

طراحی شخصیت برند در بازار های مد و لاکچری

ارتباط بین آژانس برندسازی و مشتری

طراحی هویت برند و مدل های مرتبط

معماری برند

شش محرک ضمیر ناخودآگاه در تبلیغات

ریبرندینگ، ضرورت ها، بایدها و نبایدها

نقد بصری تبلیغات

نقش کهن الگوها در تبلیغات برند 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط