تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم

تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم
  • تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم
    تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین‌المللی در کشورهای جهان سوم

تصویر اقای محمد قاضی زاده

 

مدرس آموزش  

 محمد قاضی زاده 

 

 

سر فصل های نوشتار

برند
چالش ‌های تفاوت نرخ ارز برای برندها
راهکارهایی برای مدیریت تصویر برند

 
تصویر تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین‌المللی در کشورهای جهان سوم

 

حرف اول در این آموزش

نرخ تبدیل ارز، موضوع چالش برانگیزیست برای تمام کسانی که در حوزه بازاریابی و برندسازی در سراسر دنیا مشغول به کار هستند و با آن مواجه شده اند. نه تنها کشور ما بلکه تمام دنیا با نوسانات نرخ ارز مواجه می باشند و خروجی این تفاوت نرخ ارز به شدت در حضور و تصویر برندها در بازار کشورهای جهان سوم تاثیرگذار است.

برند

در بازارهایی مثل بازار ایران برندهای بین‌المللی و برندهای جهانی حاضر هستند. از طرف دیگر برندهایی که در سطح جهان فعالیت می‌کنند استراتژی‌های مختلفی دارند. بعضی از این شرکت ها از سبدی از برندها استفاده می کنند و بعضی از شرکت ها هم از یک برند در تمامی بازارها ترجیه می‌دهند استفاده کنند. افرادی که برندهای بین‌المللی را مدیریت می‌کنند یکی از اصولی که رعایت می‌کنند این است که برای آن برند هویت بسازند. البته یک مقدار سخت و مشکل است که برای یک برند برای بازارهای مختلف تصاویر مختلفی ساخت. این موضوع حتی درخصوص صادرات به کشورهای دیگر نیز پیش می آید و فقط مختص واردات نیست. این اتفاقی که برندها دستشان تا حدود زیادی بسته می‌شود برای اینکه بتوانند برای مدیریت کردن این تصویر برند و جایگاه برند با قیمت بازی کنند منجر به ظهور بازارهای خاکستری می‌شود که شاید یکی از چالش‌های اصلی برندها باشد. این اتفاق تصویر برند، می تواند در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

چالش ‌های تفاوت نرخ ارز برای برندها

• افزایش میزان قاچاق آن کالا به کشور: خروجی قاچاق شدن هم این است که خیلی از کالاهایی که توسط این برندها عرضه می‌شود شاید دچار آسیب‌هایی باشد
• فروش کالاهای تقلبی با کالاهای اصلی در نمایندگی‌های آن برندها: برای اینکه آن بازرگان یا نماینده یا وارد کننده بتواند قیمت‌هایش را کنترل کند قابل پرداخت برای افراد بازار هدفش کند (واردات موازی).
• زیاد شدن تعداد دفعات تخفیف و حراج: بخاطر اینکه بتوانند قیمت کالا را تنظیم کنند که مردم بتوانند خرید کنند.
• بهم خوردن روابط تولیدکننده، نماینده و مشتری: مشتری متوجه می‌شود کالا اصالت نداشته باعث می‌شود که آن برند وجهه‌اش خراب شود.
• درک و تصویر جهانی اشتباه مصرف کننده‌ها از آن برند: ارزش ادراک شده‌ای که مصرف کننده‌ها با آن مواجه هستند نسبت پولی که می‌دهند با ارزشی که دریافت می‌کنند دچار خدشه خواهد شد.
• آسیب دیدگی همیشگی وجهه یک برنده در بازار: که ممکن است به راحتی قابل درست شدن نباشد.
• از دست دادن بخش زیادی از مشتری‌: با افزایش نرخ تبدیل ارز و قیمتی که برای کالا پیش می‌آید.
• دسترسی پیدا کردن به کالاهای برندی که تاریخ انقضاهای خیلی نزدیکی دارند: بازرگان‌ها و نماینده‌ها کالا را از بازارهایی که مازاد عرضه دارند مثل کشورهای حوزه خلیج فارس که شاید نزدیک به زمان انقضاء کالا است خرید می نمایند. 
• خرید کالاهایی که ادبیات روی بسته بندی آن عربی، آلمانی و ... است: که باعث می‌شود مصرف کننده‌ها خیلی سردرگم شوند و نتوانند بروشور آن محصول را بخوانند که چطور از آن استفاده کنند.

راهکارهایی برای مدیریت تصویر برند

این راه‌کارها به چند مؤلفه بستگی دارد:
 آیا آن برند در کشور ما یا هر کشور دیگری به واسطه نماینده رسمی حاضر است یا به واسطه واردکننده‌هایی که می‌توانند تعداد زیادی باشند؟
 قیمت تمام شده آن کالا در کشوری که دارد تولید می‌شود به چه صورت است؟
 آیا یک برند بین‌المللی سبدی از کالا، خدمات و برند دارد یا نه صرفاً چند کالای محدود هستند که تحت عنوان یک برند به بازار عرضه می‌شوند؟
راه‌کارها دو دسته‌اند:
الف) یکی از راهکارها از جنس مالک برند است که بتوانند فعالیت‌هایی را انجام بدهد چه از لحاظ حقوقی، چه از لحاظ بازاریابی برای اینکه آن جایگاه برند یا تصویر آن برند را در بازار حفظ کند.
1. متعادل سازی قیمت در بازار کشورهایی است که نزدیک به هم هستند. البته این موضوع در خصوص کالاهایی است که قابل صادرات مجدد هستند. 
2. کنترل و سیاست گذاری‌های سفت و سخت روی تبلیغات یا حراج گذاشتن است. 
کالاها را طوری تولید می‌کنند که به نیاز مصرف کننده‌های کشورهای خاص پاسخ بدهد. مثلا محصول خاص شرایط جغرافیایی آن کشور درست شده باشد. این برندها اگر با یک قیمت متفاوت یا پایین‌تر در آن کشور عرضه‌ می شود قابل صادرات مجدد و فروش در کشورهای دیگر با قیمت بالاتر نباشد. 
ب) یکسری از کارها را کسی که واردکننده و نماینده آن برند در کشور است، می‌تواند انجام بدهد برای اینکه کمک کند بازار هدف اصلی آن برند در سراسر جهان در آن کشور هم بتوانند خریدار یا مصرف کننده آن برند باشند.
1. مذاکره با مالک‌‌های برند است برای استفاده از یک دسته خاص از کالاها یا یک برند خاص از سبد برندهای آن کشور که حتی با تفاوت‌هایی که در تبدیل نرخ ارز است به آن بازار هدف بخورد. 
2. نماینده یا بازرگان هزینه‌هایش را بتواند مدیریت کند. مدیریت کردن بعضی از این هزینه‌ها چانه زنی‌های سیاسی می‌خواهد مثل کاهش تعرفه گمرکی، بعضی از این هزینه‌ها نیز دست خود نماینده است مثل هزینه حمل و نقل. 
3. توزیع کالا توسط نماینده یا بازرگان یک بخش‌ از طریق کانال فیزیکی باشد، چه خرده فروش، چه عمده فروش و چه فروشگاه‌های فیزیکی که وجود دارند و یک بخش دیگری از کالاها به واسطه فروشگاه‌های شناسنامه‌دار و مطرح آنلاین به فروش برسد که خب این باعث می‌شود که هزینه‌های این برندها در گرداندن فروشگاه مثل کرایه‌، نیروی انسانی و غیره کاهش پیدا کند و بتواند از این طریق کالاها را با قیمت‌های بهتری به دست مشتری‌ها برسانند و همزمان به واسطه این کار چون به اطلاعات خریداران هم دسترسی دارند خیالشان از این بعد هم راحت خواهد بود که کسی این کالاها را صادرات مجدد نخواهد کرد.
4. یکی از کارهایی که همزمان باید صورت بگیرد توسط برندها و نماینده‌هایشان ثبت خیلی از برندها است (جلوگیری از فاچاق). 
5. بعد از قیمت‌گذاری روی کالاهایشان در یک کشور با استراتژی‌های مختلف و قیمت آن کالا به قیمتی در سطح همان بازار هدف رسید، اجتناب کنند از اینکه آن کالاها را در مناطق آزاد تجاری آن کشورها به واسطه فروشگاه‌هایشان، نمایندگان رسمی‌شان بفروشند. 
6. بازرگان‌ها یا نماینده‌ها می‌توانند برای اینکه جایگاه و تصویر برند را حفظ کنند به واسطه‌ی ارتباطاتی که با سایر نمایندگی‌ها در کشورهای اطراف دارند از انبارها یا مازاد عرضه‌های آن برند را در کشورهای دیگری که با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رسند تامین کالا کنند و بتوانند با تبلیغات یک مقدار سنگین‌تر در بازه‌های زمانی کوتاه این کالاهایی که وارد می‌کنند را با شرایط سریع در بازار بفروشند.
7. در مورد کالاهایی که در بعضی از بازار هدف‌ها حساسیت‌های زیادی به تاریخ تولید و تاریخ انقضایشان وجود دارد اما در بازار کشورهای جهان سوم ممکن است که وجود نداشته باشد. مثل کفش که تاریخ انقضاء خیلی برای مثلا مردم کشور ما اهمیتی نداشته باشد. 
8. در کشورهایی مثل شرایط کشور ما که علاوه بر اینکه نرخ تبدیل ارز خیلی بالا است، نوسانات نرخ تبدیل ارز هم خیلی بالاست راهکاری که می‌تواند کمک کند به برندها که علاوه بر اینکه به همان بازار هدفشان در آن کشور کالا می‌فروشند و وجهه برند را حفظ می‌کنند، کمک کند که برند نخواهد از آن کشور خارج شوند و نمایندگی‌شان را ببندند این است که سعی کنند در یک همچنین شرایطی بخش بیشتر فروش کالاها را ببرند ببرند به سمت فضاهای آنلاین و فروشگاه‌های رسمی آنلاین که آن کالا را می‌فروشند. در این قضیه می‌توانند راحت‌تر هزینه‌هایشان را مدیریت کنند. کنترل کنند که این کالا به چه تعداد، توسط چه شخصی یا چه مجموعه‌ای خریداری شده که نگرانی‌ در مورد صادرات مجدد را برطرف کرده باشند. از طرف دیگر می‌توانند از همان فضای آنلاین برای تبلیغات کم‌هزینه‌تری هم استفاده کنند و بتوانند آن کالا را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند.

حرف آخر در این آموزش

حفظ تصویر برند، یکی از بنیادی‌ترین موضوعات مربوط به بازاریابی و برندسازی و اقتصاد در سراسر دنیا است که برای مدیریت کردن آن میتوان از فضا یا فروشگاه‌های آنلاین در حوزه‌های مختلف بهره گرفت.

تصویر مفهومی تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین‌المللی در کشورهای جهان سوم

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین‌المللی در کشورهای جهان سوم در سایت حرفه پلاس

آیا نگاه برند به مسئولیت اجتماعی ضرورت است یا اجبار؟

چگونه نوآوری داده محور منجر به توسعه کسب و کارهای الکترونیکی می شود؟

آیا در مورد مدیاهای جدید چیزی می دانید

چگونگی ایجاد ساختار رسانه ای و داشتن یک تریبون مطبوعاتی برای سازمان

آیا برای برندمان هویت بصری تعریف کرده ایم

کاربرد اصول روانشناسی در طراحی خدمات

تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم

ارزش ویژه برند ( از دیدگاه مشتریان )

هویت بصری برند

اختلاط برند و محصول و تفکیک آن

بررسی نقش روانی برند

چرا باید هر چیزی را و هر کجا تبلیغ نکنیم؟

استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند

طراحی شخصیت برند در بازار های مد و لاکچری

ارتباط بین آژانس برندسازی و مشتری

طراحی هویت برند و مدل های مرتبط

معماری برند

شش محرک ضمیر ناخودآگاه در تبلیغات

ریبرندینگ، ضرورت ها، بایدها و نبایدها

نقد بصری تبلیغات

نقش کهن الگوها در تبلیغات برند 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری