استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند

استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند
  • استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند
    استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند
    1398/04/16

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند

 دکتر ایمان ملاجعفری

 مدرس آموزش

جناب آقای دکتر ایمان ملاجعفری

مدرس و مشاور برند و تبلیغات

 

سرفصلهای نوشتار

برند

دانش هویت بصری برند

چهارچوب هویت بصری برند

انواع نشانه ها( آرم و لگو)

اسناد هویت بصری یک سازمان

هویت بصری استراتژی برند

استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند

 

حرف اول در این آموزش

اجرای درست اجزای هویت برند میتواند جایگاه برند را تثبیت کند. اگر ما به هویت برند و هویت بصری پایبند باشیم و آنها را درست اجرا کنیم، میتوانیم بگوییم که جایگاه میسازیم، جایگاهی که میتواند در ذهن ها ماندگار شود.

برند

سه گروه مخاطبانی داریم که با برند سر و کار دارند :

1. گروه طراحان که مجری هویت بصری برند هستند.

2. مدیران برند و کسانی که مستقیماً از برند مراقبت میکنند( مدیران تبلیغات و مدیران بازاریابی)

3. صاحبان کسب وکار، کسانی که کسب و کار را راه اندازی کردند، دلسوز و مراقب برند خودشان هستند.

دانش هویت بصری برند

ما میخواهیم تا دانش هویت بصری برند در مدیران برند و صاحبان کسب و کار بالا رود تا بتوانند چیز درستی را از طراحان بخواهند.

موضوع استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند

چهارچوب هویت بصری برند

زمانیکه برندی شکل میگیرد و استراتژی برند چیده میشود، با هر مدلی که برند سازی خودمان را شروع میکنیم، نیاز به هویت بصری داریم. هویت بصری، تاثیرگذارترین بخش از هویت برند است. زیرا آنچه از چشم دریافت میکنیم از باقی احساسات ما قویتر و ماندگارتر است. هر چند که برندی داریم که شنیداری و یا برندی داریم که از طریق حس لامسه تاثیر بیشتری میگذارد. عناصر بصری برند از ابتدایی ترین و مهمترین عنصر شروع میشود، یعنی از نشان تجاری برند. نشان تجاری یک سازمان نیازمند شناخت کامل آن سازمان است.

انواع نشانه ها( آرم و لگو)

1. گروه نوشتاری:

آ) لوگوتایپ (نشانه نوشته) : عنوان مورد نشانه به طور کامل نوشته شود.

ب) مونوگرام: به نشانه هایی میگوییم که حرف اول مورد نشانه استفاده میشود.

2. گروه تصویری:

آ) نشانه هایی که مورد نشانه (سازمان یا برند) با نشانه ارتباط مستقیم دارد.

ب) ارتباط مورد نشانه با نشانه غیرمستقیم باشند که ما از تشابه های موجود استفاده میکنیم.

ج) موضوع نشانه با نشانه ارتباطی نمادین یا اسطوره ای داشته باشد.

د) ارتباط مورد نشانه با نشانه، ارتباط معناداری نیست.

اسناد هویت بصری یک سازمان

1. CI: دفترچه ای است که داخل خود سازمان استفاده میشود و هویت بصری اولیه سازمان یعنی شامل نشانه، مختصات نشانه، رنگ سازمانی نشانه، ویژگیهای نشانه، قرارگیری نشانه در جاهای مختلف و اسنادی که مرتبط با خود سازمان است و محرمانه میباشد و داخل سازمان باید وجود داشته باشد و نمیتواند خارج از سازمان برود.

2. GIDE LINE: ارتباطات بازاریابی برند است. شامل تمام اجزای تبلیغات و تمام اجزای ارتباطی برند است. گاید لاین را در اختیار آژانسهای تبلیغاتی همکار و کسانی که با ما مرتبط هستند (شریک تجاری یا مجری برنامه) قرار میدهیم. تعیین میکند اجزای هویت بصری به چه شکلی و در کجا و چطور باید قرار بگیرند و باید و نبایدهای عناصر بصری ما چه هستند. نشانه جز کوچکی از GIDE LINE است. ما تعداد زیادی باید و نباید داخل گایدلاین قرار میدهیم که بگوییم نشانه ما چگونه باشد و یا چگونه نباشد .

3. BRAND BOOK: همه آنچه که ما راجع به هویتمان داریم است. و فقط هویت بصری نیست. استراتژی کل برند در آن نوشته شده است. طراح فقط باید بخش هویت بصری برند بوک را طراحی کند نه کل برند بوک. آنچه که طراح، طراحی میکند CI و GUIDE LINE است. برندبوک به طور کامل، کار مدیر برند، کار استراتژیست برند، کار صاحب سازمان و تیم استراتژیک سازمان است.

*نکته: این سه به ترتیب تکامل یافته یکدیگر نیز هستند.

استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند صحیح

هویت بصری استراتژی برند

بایدها و نبایدها و آنچه که به روش عملکرد ما در حوزه ارتباطات بصری باید توجه شود، از جنس محدودیت نباشد، پویا و منعطف باشد و مثل یک موم قابل شکل گیری باشد.

آنچه که بسیار مهم است و ما گاهی از آن نقطه آسیب میبیینم :

آ) بحث آینده پژوهی است. یعنی ما باید بدانیم برندهایمان چه آینده ای دارند

ب) استمرار به حفظ آن هویت است.

Rebranding زمانی اتفاق میافتد که:

1. یک سازمان در حال مرگ است.

2. سازمانی در حال فروریزی است.( در حال افول است)

3. یک برند در اوج است و میخواهد به نقطه بالاتری برسد.

Rebranding، تغییر کلان و زیر ساختها نیست بلکه تغییر استراتژیک برند است.

استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند درست

حرف آخر در این آموزش

هر شغلی باید ابتدا مزایای رقابتی و مخاطبین را تعریف کند و ببیند چطور میتواند در مخاطبین ارزش آفرینی کند. ارزشها را تعریف کند و کسب و کار را بر پایه این ارزشها بچیید . هرشغلی زمانیکه مشتری داشته باشد و در یک گستره جغرافیایی تعریف شود میتواند برند داشته باشد.

موضوعات مربوط با موضوع استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند در سایت حرفه پلاس

آیا نگاه برند به مسئولیت اجتماعی ضرورت است یا اجبار؟

چگونه نوآوری داده محور منجر به توسعه کسب و کارهای الکترونیکی می شود؟

آیا در مورد مدیاهای جدید چیزی می دانید

چگونگی ایجاد ساختار رسانه ای و داشتن یک تریبون مطبوعاتی برای سازمان

آیا برای برندمان هویت بصری تعریف کرده ایم

کاربرد اصول روانشناسی در طراحی خدمات

تفاوت نرخ تبدیل ارزها و چالش جایگاه سازی برای برندهای جهانی و بین المللی در کشورهای جهان سوم

ارزش ویژه برند ( از دیدگاه مشتریان )

هویت بصری برند

اختلاط برند و محصول و تفکیک آن

بررسی نقش روانی برند

چرا باید هر چیزی را و هر کجا تبلیغ نکنیم؟

استراتژی طراحی عناصر هویت بصری برند

طراحی شخصیت برند در بازار های مد و لاکچری

ارتباط بین آژانس برندسازی و مشتری

طراحی هویت برند و مدل های مرتبط

معماری برند

شش محرک ضمیر ناخودآگاه در تبلیغات

ریبرندینگ، ضرورت ها، بایدها و نبایدها

نقد بصری تبلیغات

نقش کهن الگوها در تبلیغات برند 


جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری
محصولات مرتبط