صادرات گام به گام

صادرات گام به گام
  • صادرات گام به گام
    صادرات گام به گام

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : صادرات گام به گام

دکتر رحیم محترم

 

مدرس آموزش

جناب آقای دکتر رحیم محترم

 

 

سرفصلهای نوشتار

آیا توان انجام صادرات را دارم یا نه

کارت بازرگانی

صادرات

اصول پیدا کردن مشتری

تحقیقات بازار

روش های ورود به بازارهای خارجی

مکاتبات

 صادرات پیشرفته

 

حرف اول در این آموزش

 

اولین گام برای شروع صادرات تصمیم گیری قطعی برای ورود به این حوزه است. به چه دلیلی مایل هستیم درگیر صادرات شویم دلایل خود را مکتوب کرده و شرایط خود را بررسی کرده و اگر تصمیم گرفتیم که صادرات کار مناسبی است بعداً ببینیم که توانایی انجام آن را داریم یا خیر.

اولین هدف از صادرات ایجاد درآمد ارزی، سپس دسترسی به بازارهای بین المللی، توسعه بازار، بهره مندی از بعضی از منافع صادرات در معقوله واردات است.

دوره مدیر اجرایی

 

آیا توان انجام صادرات را دارم یا نه

اولین گام برای شروع صادرات تصمیم گیری قطعی برای ورود به این حوزه است. به چه دلیلی مایل هستیم درگیر صادرات شویم. دلایل خود را مکتوب کرده و شرایط خود را بررسی کرده و اگر تصمیم گرفتم که صادرات کار مناسبی است بعداً ببینم که توانایی انجام آن را دارم یا خیر؟ 
بصورت کلی بحث های اولیه در صادرات این است که چرا مایل هستیم درگیر صتدرات شویم و آیا اصلا توانایی انجام این کار را داریم؟ باید ببینید که چه هستید و چه دارید، منابع مالی، منابع اطلاعاتی ، منابع ساختمانی و منابع انسانی شما چیست و آیا امکانات و ملزومات اولیه ای که برای صادرات لازم است را دارید یا خیر؟ و توانایی تامین آن را دارید یا خیر؟ اگر تحلیل های اولیه به ما گفت که صادرات مفید است و ما توان و امکانات را داریم در گام بعد باید مطالعه و برنامه ریزی کنیم و فرایند خود را مشخص کرده و اهداف خود را تعیین کنیم.
شرکت هایی که صادرات انجام می دهند در ابتدا یک Export Business Plan (طراحی برنامه کسب و کار صادرات) می نویسند و سعی می کنند برنامه مسیر خود را شفاف کنند.
Export Business Plan، طرح هایی است که در اینترنت پس از جستجو می توان به آنها دسترسی یافت. خیلی از شرکتها نیز در حوزه تحقیقات بازار این کار را انجام می دهند که خیلی پیشنهاد نمی شود. این طرح حتی اگر در چند صفحه طراحی شود خیلی بهتر از این است که هیچ فرمت اولیه ای نداشته باشد.

export Advanced

 

کارت بازرگانی

اساساً برای صادرات و واردات براساس ماده 3 قانون صادرات و واردات داشتن کارت بازرگانی الزامی است. البته در صادرات بدون داشتن کارت بازرگانی هم می شود شروع کرد و به صورت قانونی بر اساس ماده ۱۰ قانون اجرایی قانون صادرات و واردات که می توان به عنوان صادر کننده مبتدی کارت موقت دریافت کرد و یا استفاده از کارت های غیر که در عمل در ایران اتفاق می افتد.

 

صادرات

مهم ترین و پیچیده‌ترین بخش صادرات مشتری یابی و پیدا کردن یک مشتری است. پیدا کردن یک مشتری پایدار و بادوام در بازرگانی بین المللی کاری بسیار سخت است و کاری هست که شرکت های دیگر برای شما انجام نمی‌دهند و به سرمایه نیاز دارد.

اصول پیدا کردن مشتری

1- تحقیقات بازار

2- مکاتبه

3- مذاکره

 

تحقیقات بازار

هدف نهایی تحقیقات بازار، مشتری یابی و انجام دادن کار است. و به دو دسته تقسیم می شود:
1. اطلاعاتی که از بازار داخلی و سازمان‌های دولتی و کنترل کننده کشور خودمان نیاز داریم: باید اول بدانیم که تعرفه کالای ما چیست؟ (HS CODE)، قوانین و مقررات صادراتی که کشورم اعمال می کند چیست ( آیا صادرات این کالا مجاز است یاخیر) اگر کالای ما کالای مجاز است دردسرهای کمتری دارد اما اگر مشروط باشد دردسرهای زیادتری داریم یعنی مشروط به أخذ مجوز از سازمان های مربوطه است. اگر بر اساس EXW در اینکوترمز بخواهید معاملاتی را انجام دهید بحث صادرات با شما نیست و ترخیص صادرات با شما نیست و مشتری خود مکلف است همه کارها را انجام دهد. متاسفانه در ایران به صورت ناگهانی قوانین و قواعد تغییر می کند. سازمان های دولتی ناگهان کالایی را ممنوع اعلام می کنند.
بهترین راه مراجعه به دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران و اعلام کردن قصد صادرات کالای مورد نظر است. قواعد، محدودیت‌ها، تعرفه های صادراتی، حقوق های صدوری را می توان جویا شد. بعضی از کالاها گمرکات تخصصی دارند و از هر گمرکی امکان صادرات وجود ندارد.
قراردادهای صادراتی مورد نظر باید به صورت خاص نوشته شوند تا اگر کالا توسط مقامات دولتی ممنوع شد شما مسئولیت آنچنانی نداشته باشید.

2. تحقیق درباره بازار هدف
یکی از پیچیده ترین قسمت های صادرات و بازاریابی بین المللی است. برای شناخت بازار هدف، انتخاب بازار هدف و مطالعه دقیق الزامات ورود کالا به آن بازار باید اطلاعات درستی داشت.
دانستن اینکوترمز از مهمترین اصولی است که هر تاجری باید با آن اشنایی داشته باشد. 

یکی از نکات مهم در صادرات این است که ما ببینیم میخواهیم صادرات مستقیم انجام دهیم یا به روش دیگر قصد داریم وارد بازار هدف خود شویم.
انواع روش های ورود به بازار کدام است و کدام روش برای ما بهتر است. یکی از مشکلاتی که در صادرات وجود دارد این است که شرکت ها سعی می کنند مصرف کننده نهایی را پیدا کنند. برای برخی کالاها بهتر است تلاش کنیم در یک کشور یک نماینده داشته باشیم. و در یک کشور یک توزیع کننده و یک فرانچایز داشته باشیم. که البته انتخاب و فرمت قرارد داد آن ها بسیار مهم است. بیش از 90 % اوقات در فروش کالاها قرارداد درست، قرارداد توزیع است.

 

 

export

 

 

روش های ورود به بازارهای خارجی

1. رویکرد مالکیت گرا: آ) همکاری مشترک ب) سرمایه گذاری مستقیم خارجی

2. رویکرد غیر مالکیت گرا: آ) اتحاد استراتژیک ب) صادرات

 

مکاتبات

مکاتبه و مذاکره بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود. و نباید تنها به کسانی که به زبان خارجی مسلط هستند سپرده شود بلکه به کسانی که تجربه بسیاری دارند باید سپرده شود.
نامه ها باید متناسب با مخاطب تنظیم شوند.

 

 

صادرات درست و صحیح

 

حرف آخر در این آموزش

در هر فعالیت بین المللی شما ابتدا نماینده شخصیت خودتان، در گام بعد نماینده شخصیت شرکتتان و نهایتاً نماینده شخصیت کشورتان هستید. و بهتر است دید بلند مدت داشته باشید، به تعهدات خود پایبند باشید.

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش صادرات گام به گام در سایت حرفه پلاس

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

چگونه می توان وضعیت محصول را در کوتاه ترین زمان ارزیابی کرد؟

فرصت ها برای صادرات موفق در کسب و کارهای ایرانی

خرید خارجی

زنجیره تامین

لجستیک و حمل و نقل بین الملل

بررسی مفاد قراردادهای تجارت بازرگانی و بین الملل

10 تجربه در مذاکرات بین المللی

فرصت ها برای صادرات موفق

راهکارهای موفقیت در تجارت بین الملل چیست؟

کاربرد تحلیل پوششی داده ها در انتخاب تامین کنندگان

نقش لجستیک در تجارت بین الملل

مراحل خرید خارجی بصورت حواله بانکی

صادرات گام به گام 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط