ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی

ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی
  • ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی
    ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس: ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی

تصویر آقای بیژن سلطانی

 

مدرس آموزش  

 جناب آقای بیژن سلطانی 

 

 

سر فصل های نوشتار

برنامه ریزی

ضرورت آشنایی مدیران با ادبیات مالی

تصویر ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث  مالی

حرف اول در این آموزش

سازمان ها و شرکت ها توسط مجموعه ای از مدیران شایسته که با یکدیگر در تعامل سازمانی هستند، اداره می شود. لذا داشتن شناخت یا هوش مالی صرفاً برای مدیران مالی نیست و برای کلیه مدیرانی سطوح مدیریتی لازم و ضروری است.

برنامه ریزی

مدیران عامل از میان اعضای هیئت مدیره یا خارج از آن انتخاب می شوند و مسئولیت اجرایی شرکت، پاسخگویی به هیئت مدیره، حسابرسان مستقل و صاحبان سهام سازمان ها و نهادهای نظارتی بر عهده آنان است. وظیفه اصلی مدیر عامل در کنار اعضای هیئت مدیره و سایر مدیران سطوح میانی، ترسیم نقشه راه در جهت تحقق اهداف عالی سازمان است. بدیهی است تحقق اهداف فوق مستلزم شناخت کامل از موضوع فعالیت شرکت است، به عبارتی شناخت کامل از ماموریت شرکت و عواملی (چه برون سازمانی و چه درون سازمانی) که بر آن اثر دارد.
یکی از اقدامات مهم و اساسی در اجرای برنامه راهبردی شرکت پدیده برنامه ریزی، سازمان دهی، کنترل و نظارت مستمر است. امروزه برنامه ریزی یک حرکت تعاملی بین کلیه ذی نفعان سازمان است و معمولا از مدل برنامه ریزی Interactive Planning (برنامه ریزی تعاملی) تبعیت می کند.
برنامه چیزی نیست جز محموعه از فعالیت ها، اعم از فعالیتهای روزانه شرکت و یا برنامه های توسعه ای که در راستای اهداف استراتژیک سازمان بر اساس درجه اهمیت الویت بندی می شود و با تبدیل آن به مبانی ریالی به بودجه تبدیل شده و بودجه سازمان را ایجاد می کند. البته منظور بودجه جامع است که در برگیرنده کلیه فعالیت های سازمان اعم از لجستیک، فروش، تحقیق و توسعه و تمام فعالیت هایی که یک سازمان نیازمند آن می باشد، است. همیشه این دغدغه وجود دارد که آیا این برنامه تدوین شده محقق خواهد شد یا خیر؟ اهداف عملیاتی محقق می شود یا خیر؟ آیا سازمان به سود مورد انتطار می رسد؟ آیا به کسب سهم بیشتری از بازار نایل خواهیم شد؟ بخش اعظم پاسخ به این سوالات در مباحث مالی نهفته است. شناخت و درک متقابل از این موضوعات در بهتر اداره شدن امور سازمان نقش اساسی دارد. از طرفی مدیران عامل ضمن تعامل با مدیران سطوح میانی با سازمانها، اشخاص ثالث، خریداران محصولات، تامین کننده گان کالا و منابع مالی و موسسات تامین کننده مالی در ارتباط خواهند بود. آیا مدیران ما واقف بر نظام بانکی، نظام پول، برای تامن مالی پروژه های مورد نظر مدیریت هستند؟ مدیران عامل همواره این دغدغه را دارند که اقدامات آنها در اداره شرکت همانند تامین کالا، نیروی انسانی و ... و استفاده بهینه از آنها موثر و کار آمد نباشد.

ضرورت آشنایی مدیران با ادبیات مالی

یکی از فضاهایی که مدیران شرکت می بایست نتایج کار خود را بیان کنند مجامع عمومی اعم از عادی سالیانه یا فوق العاده است که با ارائه گزارش عملکرد هیئت مدیره خطاب به مجمع عمومی که حاوی اطلاعات اساسی در حوزه HR ، MARKETING (بازاریابی)، IT ، PRODUCTION (تولید)، فروش و مباحث مالی است، می بایست تشریح کنند. لذا شناخت از ادبیات سایر حوزه های کاری نیز یک ضرورت مطلق و بسیار مهم است. از آنجا که سهامداران جز و حتی سهامداران غیره اجازه دارند سوال های متعددی را در خصوص عملکرد فعلی و آتی سازمان از مدیران عامل داشته باشند، مدیران عامل ما باید بتوانند با ادبیات خاص خود پاسخگو باشند در غیر این صورت مدیریت آنها زیر سوال خواهد رفت.
- اگر اعتقادی به بودجه بندی نداشته باشید اگر به آن عمل نکنید مطمئن باشید که در تاریکی حرکت کرده و یقینا به اهدافتان نخواهید رسید. نگویید که بودجه ها قابل پیش بینی نیست و در کشور ما تغییر و تحول زیادی اتفاق می افتد و هرلحظه عوض می شود. داشتن برنامه بهتر از نداشتن آن است و این برای همه معلوم است. 
- پیشبرد اهداف عملیاتی مثل برنامه های توسعه مستلزم تهیه طرحهای توجیه فنی اقتصادی هستند. برای تهیه آن لازم نیست که خودتان اقدام کنید و می توانید از دیگران کمک بگیرید. اما شما باید بتوانید آن را بخوانید و از آن دفاع کنید و این مستلزم این است که با مفاهیم اساسی آن آشنا باشید. 
سازمان ها هر تصمیمی که بگیرد چه در حوزه بازاریابی و فروش، چه در حوزه استراتژی منابع انسانی و چه در بخش فنی نهایتا به مباحث مالی ختم خواهد شد. لذا باید به مباحث مالی توجه و عنایت ویژه ای داشت. چرا که اگر نتایج این تحلیل ها که آینده را برای شما مشخص خواهد کرد، اگر پاسخ مثبتی نداشته باشد، اجرای تمام برنامه ها در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت و یقینا در تصمیمات آتی شما موثر و کارساز خواهد بود. 
با توجه به اینکه در صورت های مالی و تجزیه تحلیل آن به شاخص های مالی هم پرداخته می شود در مواردی که ما ضعفی را در این شاخص ها ملاحظه کنیم معمولا از طرف مدیران ارشد سازمان و کسانی که استراتژی های سازمان را تدوین می کنند، می توانند در بخش حوزه مالی تکالیف مشخصی را بر امور مالی بگذارند و از انها بخواهند که آن را انجام دهند. بطور مثال سازمانی که شاخص پوشش بهره مناسب و نتیجه مطلوبی ندارد، بانک ها به آن توجه ویژه ای نمی کنند در چنین شرایطی مدیریت سازمان به مجموعه مالی ابلاغ می کند که در جهت بهبود این شاخص ها اقدام اساسی باید شود که شامل تجدید نظر در سیاست های اخذ وام از بانک ها، جایگزین کردن وام ارزان قیمت بجای گران قیمت، نوع انتخاب بانک ها و ... می تواند باشد.

حرف آخر در این آموزش

امروزه شناخت مباحث مالی برای مدیران عامل و سایر مدیران یک ضرورت است چرا که بدون داشتن آن و مسلط بودن به این مباحث شما را برای اداره سازمان با چالش های اساسی مواجه خواهید کرد. لذا با شناخت و آموزشی که در این حوزه بدست می آورید هوش مالی خود را افزایش دهید این امر یقیناً در بازده کاری شما بسیار موثر خواهد بود. کسانی که از مباحث مالی و اقتصادی به دور باشند مطمئنا در آینده لطمات جبران ناپذیری خواهند دید و بی شک ما باید اقدامات پیشگیرانه را از ابتدا انجام دهیم.

تصویر موضوع ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث  مالی

موضوعات مرتبط با موضوع آموزشر ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی در سایت حرفه پلاس

برنامه ریزی مالی

جایگاه مدیریت مالی در سازمان و ویژگی های برجسته آن

روش های پیشبینی بازار های مالی

انواع حساب های بانکی و شرایط افتتاح حساب های حقیقی و حقوقی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

منابع تامین مالی و تحلیل آنها

ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی

شاخص های ارزیابی عملکردمالی

ضرورت برنامه ریزی و بودجه بندی جامع برای سازمان ها و شرکت ها

شناخت جریان وجوه نقدی در پروژه ها

نیمه تاریک اقتصاد

مدیریت ادعاها در فرایندهای مالی و توزیع سهام استارتاپ ها 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری