دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی بهترین ابزارها و نقش آن در کسب و کارها

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی بهترین ابزارها و نقش آن در کسب و کارها
  • آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند
    آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

دکتر محمد حسین مهریزدان

 

مدرس آموزش 

جناب آقای دکتر محمد حسین مهریزدان

 

  

 

حرف اول در این آموزش

مارکتینگ در زبان ما به نام بازاریابی شناخته می شود. اما بسیاری از موسسات و کسب و کارها نحوه و روش استفاده درست از این واژه را فراموش کرده اند. برای شناخت درست و آشنایی با عملکرد دیجیتال مارکتینگ، باید واژه ی مارکتینگ را به خوبی بشناسیم.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات است که با توسعه فناوری اطلاعات، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، گسترش تلفن همراه هوشمند و افزایش ضریب نفوذ اینترنت به عنوان دانش و تخصص مورد توجه قرار گرفته است. دیجیتال مارکتینگ (Marketing Digital) در حقیقت به مجموعه‌ای از ابزارها و فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، می‌توان به بهینه سازی موتور جستجو، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، رپورتاژ آگهی و ... اشاره کرد که در کنار هم سبب رشد و پیشرفت کسب و کار می‌شوند. بسیاری از فعالان حوزه آنلاین در زمینه فروش یا ارائه خدمات سوالاتی از قبیل دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چه نقشی در مدیریت برند دارد؟ روش‌ها و ابزارهای آن کدام موارد هستند؟ را در ذهن دارند که در این مطلب از سایت حرفه پالس به معرفی کامل بازاریابی دیجیتال، مراحل و ابزارهای آن می‌پردازیم

 

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست؟

امروزه با توجه به فراگیری استفاده از ابزارهای الکترونیک و اینترنت در سراسر جهان، بازاریابی سنتی دیگر به اندازه گذشته کاربرد نداشته و کارآمد نخواهد بود؛ از این‌رو کسب و کارها برای حفظ سهم بازار خود و جذب مشتریان بیشتر به دیجیتال مارکتینگ به صورت الکترونیکی و آنلاین نیاز دارند. به‌کارگیری بازاریابی دیجیتال، فرصت‌های بسیاری را برای برندها به‌وجود می‌آورد تا به مشتریان هدف دسترسی پیدا کنند؛ زیرا در این روش بازاریابی در هر زمان و مکان، می‌توان از ابزارهای مختلف نظیر ایمیل، ویدیو، شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو در بستر اینترنت که مخاطبان زمان زیادی را در آن حضور دارند، استفاده کرد. 

دیجیتال مارکتینگ چیست در بازاریابی ایران دو واژه را به خوبی می شناسیم: مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل.

مشتریان بالقوه: مشتریانی که برای ما وجود دارند و در بازار هدف ما قرار دارند و ما با ارسال پیام ارزشی و روش های بازاریابی آن-ها را جذب می کنیم و تبدیل به مشتریان بالفعل می‌شوند. امروزه در فضای کسب و کار یک واژه قبل از این دو واژه به نام شنوندگان کسب و کار قرار گرفته است یعنی در ابتدا مخاطبان بازار هدف نیاز دارند موسیقی که از کسب و کار ما بیرون می آید را گوش کنند و اگر این موسیقی دلنشین بود مجدداً آن را گوش خواهند کرد و به ما نگاه می کنند و احتمالاً تبدیل می شوند به مشتریان بالقوه بازار هدف.

برای همین است که حضور شبکه های اجتماعی و ترندهای متعدد از ابزارهای دیجیتال بسیار گسترش یافته و نحوه استفاده آن ها و ورود آن ها در مرحله کسب و کار به گونه ای شده است که گاهی اوقات عدم استفاده و یا درایت استفاده از ابزارها موجب می شود که ما منابع، منافع و سودآوری بازار را از دست بدهیم. امروزه ما در یک حیاط خلوت قرار گرفته ایم که برندهای متعدد ما را محاصره کرده اند ما به راحت ترین شیوه ممکن می توانیم در مورد این برندها اطلاعات پیدا کنیم و حتی گاهی مخاطبان بازار هدف و یا شنوندگان کسب و کار قبل از آن که شما به اطلاعات رقبا دست پیدا کنید، آن ها با یک کلیک و چند سرچ ساده به اطلاعاتی از رقبا و انواع محصولات آن ها دسترسی می یابند. امروز باید کاری کنیم که مردم ما را پیدا کنند یعنی مردم متوجه شوند که به وسیله ما چه ارزش هایی به ارزش های زندگی آن-ها اضافه خواهد شد.


 دوره مدیر دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس


 

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال در کسب و کارها

بازاریابی دیجیتال یک فناوری در حال توسعه با سرعت تحول بسیار بالا به‌شمار می‌آید که فرصت‌های شغلی بیشماری را به‌وجود آورده است و ابزارها و روش‌های مختلف آن توانسته‌اند به رشد و پیشرفت برندها کمک شایانی کنند. بسیاری از صاحبان مشاغل این سوال را در ذهن دارند که چرا بازاریابی دیجیتال در کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است؟! در ادامه برای پاسخ به این سوال، به مزایای دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

  • روشی آسان برای شروع کسب و کار خلاقانه
  • ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع
  • معرفی برند و افزایش محبوبیت آن
  • جذب آسان مخاطب هدف
  • پیشرفت آسان در قیف فروش دیجیتال با شبکه‌های اجتماعی نظیر یوتیوب، لینکدین و اینستاگرام
  • افزایش فروش و درآمد
  • ایجاد رابطه صمیمانه با مشتریان
  • بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو
  • نرخ بهتر بازگشت سرمایه (ROI)

تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ (Marketing Digital)

بازاریابی کلاسیک (آفلاین یا سنتی) در واقع به هر فعالیت بازاریابی که افراد در آن از اینترنت استفاده نکنند، گفته می‌شود. برای مثال در گذشته که بازاریابی کلاسیک از رواج بیشتری برخوردار بود، تبلیغ محصول یا خدمات بر روی کارت‌های ویزیت، برگه‌های تبلیغاتی، تلویزیون و رادیو، روزنامه‌ها و مجلات روزانه، بیلبورد، استرابورد و ... انجام می‌شده است. بازاریابی کلاسیک به کارهای دستی بیشتری نیاز داشت؛ از این‌رو بسیار پر هزینه و وقت‌گیر بوده است. حال اگرچه بازاریابی دیجیتال هم مانند بازاریابی سنتی برای هدف یکسانی انجام می‌شود که آن هدف جلب مشتری و تصویرسازی تجاری برند است اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. دیجیتال مارکتینگ (آنلاین) همگام با پیشرفت تکنولوژی بوده و افراد برای تبلیغ محصولات یا خدمات از اینترنت، سیستم عامل‌های آنلاین و فناوری‌های دیجیتال نظیر رایانه، تلفن هوشمند، لپ تاپ و ... استفاده می‌کنند. به‌طور کلی بازاریابی دیجیتال شامل تبلیغ محصول یا خدمات در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین و ... است که بسیار سریع و با هزینه کم انجام می‌شود. 

تفاوت بازاریابی کلاسیک با دیجیتال مارکتینگ

انواع روش‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

امروزه در دنیای دیجیتال با گسترش تکنولوژی، برندها و شرکت‌ها در تلاش هستند تا نسبت به رقبا متفاوت‌تر عمل کنند و تاثیرگذاری بهتری بر مشتریان برند خود داشته باشند. بازاریابی و استراتژی‌های تبلیغاتی آنلاین با استفاده از روش‌ها و ابزارهای موثر زمینه ایجاد انگیزه و جذب مخاطب به برند را برای صاحبان مشاغل فراهم کرده‌اند. در ادامه به انواع ابزار دیجیتال مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

  • آنالیز و تحلیل داده

اغلب افرادی که کمپین تبلیغاتی آنلاین برای کسب و کار خود ایجاد می‌کنند، باید با استفاده از پلتفرم‌های داخلی و خارجی به آنالیز و تحلیل داده کمپین اقدام کرده تا بتوانند بازدهی کمپین را افزایش دهند. گوگل آنالیتیکس یکی از پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که گزارش رایگانی از رفتار کاربران، نحوه ورود کاربران به سایت و ... را در اختیار افراد قرار می‌دهد. از ابزارهای بازاریابی دیجیتال ایرانی، متریکس به‌حساب می‌آید که به عنوان ابزار تحلیلگر شخص ثالث، نتایج کمپین‌های تبلیغاتی کانال‌ها و شبکه‌ها را به صورت گزارش‌های شفاف و قابل فهم به تبلیغ‌کنندگان ارائه می‌دهد.

  • بهینه سازی موتور جستجو

    بدون تردید یکی از موارد موفقیت صاحبان کسب و کار، SEO است که به افراد کمک می‌کند تا با توجه به نیازشان، محصول یا خدمات را در گوگل جستجو کنند. در حال حاضر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ متعددی  برای بهینه سازی موتور جستجو وجود دارند که از مهمترین آن‌ها، می‌توان به MOZ، SEMrush و الکسا اشاره کرد. این ابزارها به افراد در بهبود رتبه نتایج جستجوی گوگل، شناخت رقبا، ورودی و خروجی سایت و ... کمک می‌کنند. 

  • ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  • ایمیل مارکتینگ

    یکی از قدیمی‌ترین و بهترین انواع بازاریابی دیجیتال، ایمیل مارتینگ است که نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی دارد و هر سال نسبت به سال قبل با رشد حدود 4 درصدی مواجه می‌شود. از بهترین ابزارهای بهینه سازی ایمیل مارکتینگ در ایران، می‌توان به میل‌ چی، میل ‌تاز، نامه‌رسان چابک و... اشاره کرد  و از ابزارهای قدرتمند خارجی، می‌توان Mailerlite، Emma، Marketo،  GetReponse و... را نام برد. این ابزارها با قابلیت‌هایی چون تقسیم‌بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار گزارش‌ها و... به افراد در تحلیل کمپین و تولید محتوای بهینه و جذاب کمک شایانی می‌کنند.

  • تبلیغات کلیکی

    در این روش بازاریابی دیجیتال، صاحبان مشاغل به ازای هر کاربری که تبلیغ را می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌کند، هزینه پرداخت خواهند کرد؛ بنابراین هزینه تبلیغات با توجه به مجموع تعداد کلیک کاربران بر روی تبلیغ تعیین می‌شود.

  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

    در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره جوامع بشری تبدیل شده‌اند؛ زیرا افراد از طریق این شبکه‌ها به اخبار روز ایران و جهان، مطالب خواندنی، دوستان و ... دسترسی خواهند داشت؛ بنابراین استفاده از شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرطرفدار از قبیل یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و لینکدین فرصتی ایده‌آل برای برندسازی تجاری خواهند بود تا نام برند در ذهن کاربران بماند. شبکه‌های اجتماعی قابلیت انتشار تبلیغ را دارند و به صاحبان مشاغل در رشد کسب و کار کمک شایانی می‌کنند.

  • مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن

    امروزه کاربران بیشماری در شبکه‌های اجتماعی مختلف حضور فعال دارند و صاحبان مشاغل، می‌توانند با حضور در این شبکه‌ها به افزایش درآمد کسب و کار خود کمک کنند. حال پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزارهای کاربردی به افراد این امکان را می‌دهند که زمان انتشار محتوای جدید را تعیین کنند، بازخورد کاربران در شبکه‌های اجتماعی را آنالیز کرده و کامنت‌ها را به صورت بهینه مدیریت کنند. از بهترین ابزارهای ایرانی در زمینه مدیریت و تحلیل شبکه‌های اجتماعی، می‌توان به نوین هاب، کاوان، سوشیالو و ... اشاره کرد.  

  • ارسال پوش نوتیفیکیشن

    پوش نوتیفیکیشن در واقع پیامی مشابه پیام کوتاه است که می‌تواند شامل متن کوتاه، تیتر و تصویر باشد. پوش نوتیفیکیشن به کاربران ارسال شده و آن‌ها را به وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظر باز می‌گرداند. از پلتفرم‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن، می‌توان به نجوا اشاره کرد که استفاده از آن برای نوتیفکیشن تبلیغاتی سبب افزایش نرخ بازگشت کاربران، افزایش میزان فروش، افزایش بازدید و ترافیک سایت می‌شود. 

  • انتشار رپورتاژ آگهی

    یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، رپورتاژ آگهی است. کسب و کارها با اهدافی نظیر معرفی برند، سئو، افزایش فروش و ...، می‌توانند به انتشار محتوای جذاب و مناسب در رسانه‌ها تحت عنوان رپورتاژ آگهی اقدام کرده تا توجه کاربران را به خود جلب کنند. از پلتفرم‌های انتشار رپورتاژ آگهی، می‌توان به تریبون اشاره کرد که امکان نمایش محتوا در سایت‌های پربازدید را به افراد می‌دهد. این ابزار علاوه بر انتشار محتوا، با ارائه گزارش دقیق به صاحبان مشاغل در تحلیل و آنالیز کمپین‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانند کمپین پربازده و کم هزینه را انتخاب کنند.

  • کوتاه‌کننده‌ی لینک

    بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال انتشار آدرس سایت در شبکه‌های اجتماعی محبوب هستند اما بسیاری از لینک‌‌ها، تعداد کاراکتر زیادی دارند و از نظر ظاهری جذابیت نداشته و فضای زیادی را اشغال می‌کنند؛ از این‌رو کوتاه‌کننده‌های لینک، می‌توانند آدرس مورد نظر را کوتاه و زیبا کرده تا کاربران به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. از بهترین کوتاه‌کننده‌های داخلی و خارجی، می‌توان به لینک ‌پی، لیش، پی‌ لینک، goo.ly، bit.ly و... اشاره کرد. 

  • چت آنلاین

چت باکس آنلاین یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به‌شمار می‌آید که امروزه در بسیاری از سایت‌ها مشاهده می‌شود. ابزار گفتگو آنلاین، حس خوب پشتیبانی را به بازدیدکنندگان القا می‌کند و به صاحبان سایت در ارتباط ساده با مخاطبان و تحلیل رفتارشان کمک شایانی خواهد کرد. از سایت‌های ارائه ابزار چت آنلاین در ایران، می‌توان به رای چت، دیالوگ، چتیاتو، دینگ چت و ... اشاره کرد.   

دیجیتال مارکتینگ آنلاین

همانطور که اشاره شد، دیجیتال مارکتینگ به روش‌هایی از بازاریابی محصولات و خدمات گفته می‌شود که از طریق ابزارهای الکترونیک انجام شوند. در واقع همان روش‌های بازاریابی آفلاین است که به وسیله ابزارهای دیجیتال نظیر گوشی موبایل انجام خواهد شد. حال در بازاریابی دیجیتال آنلاین که همان بازاریابی آنلاین است، افراد با استفاده از اینترنت و ابزارهای دیجیتال چون موبایل و تبلت، سریع‌تر و دقیق‌تر با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند. در این روش افراد می‌توانند برای هر بخش از مشتریان، کمپین متفاوت از بخش دیگر طراحی کرده تا بسنجند که کدام کمپین موفق‌تر بوده و دیگری را متوقف کنند؛ در اینصورت هزینه‌ها کاهش یافته و بازدهی به شدت افزایش می‌یابد. 

دیجیتال مارکتینگ آنلاین

نقش دیجیتال مارکتینگ در هویت برند 

انواع دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای موجود در این زمینه با هدف برقراری ارتباط مفید و موثر مشتریان با برند مورد استفاده قرار می‌گیرند. صاحبان کسب و کار با بازاریابی دیجیتال قدرتمند، می‌توانند حس ایده‌آلی از یک نام خاص را در ذهن مخاطبان القا کنند و به راحتی با ذهن آن‌ها ارتباط برقرار کرده و مشتریان وفادار ایجاد کنند؛ بنابراین برندسازی معتبر سبب خواهد شد تا کاربران دائما در صف استفاده‌کنندگان از محصولات و خدمات قرار بگیرند. دیجیتال برندینگ و ورود به فضای دیجیتال در کسب و کارها با ابزارها و روش‌های مختلف، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به رونق مشاغل منجر خواهد شد.

چرا بازاریابی دیجیتال موجب خواهد شد تا از هزینه‌های سربار بازاریابی بکاهید؟

ما در بازاریابی سنتی با هویت اشخاص کار داشتیم. هویت یعنی آن چیزی که من در تقابل با دیگران در مورد خودم به دست می آورم یا خودم را به گونه ای نشان می‌دهم که جایگاه اجتماعی من کجا است ولی ممکن است در اصل مطلب و در خلوت خود هیچ اعتقادی به آن کارهایی که انجام می دهم نداشته باشم. در بازاریابی سنتی و بازاریابی آفلاین دقیقا با این واژه کار داشتیم و درک واقعیت های ممکن و خود واقعی اشخاص سخت بود. اما در بازاریابی دیجیتال ابزارهایی وجود دارد که می توانیم به خود واقعی اشخاص دسترسی پیدا کنیم.

مراحل بازاریابی دیجیتال

اولین قدم برنامه ریزی است. برنامه‌ریزی یعنی من کسب و کار دیجیتال و پلتفرم دیجیتالم قرار است بر مبنای چه وعده هایی ایجاد شود. قرار است چه وعده هایی به مردم بدهم، قرار است جایگاه افراد و جایگاه برند خود را چقدر ارتقا دهم، قرار است مردم من را با چه نامی بشناسند، قرار است در استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال با استفاده از وب سایت چه حال خوشی را به مردم بدهم، چقدر آنها را با خودم وفادار کنم، پاسخ چه سوال هایی را قرار است بدهم .

قدم دوم مرحله کانتنت است. کانتنت یکی از مهمترین ابزارها و مراحل بازاریابی دیجیتال است. یکی از پیچیده ترین کارهایی است که ما در بازاریابی دیجیتال باید از آن استفاده کنیم.کانتنت مارکتینگ باید بتواند از تمامی ابزارهای بصری، به شیواترین روش ممکن در ادبیات بازاریابی دیجیتال استفاده کند. یعنی بتوانید ارتباط خود را با مخاطب در لحظاتی که به شما نیاز دارند ایجاد کنید و در ادبیات دیجیتال به آن لحظات سرنوشت ساز می گویند. کانتنت مارکتینگ، می‌تواند به عنوان مهمترین ابزار در درگیر کردن مخاطب با هویت برند شما کارساز باشد.

قدم سوم دیزاین است. دیزاین یعنی قرار است چگونه بتوانم تعامل را طراحی کنم. برخلاف آن چیزی که در ایران باب شده است یعنی زمانی که می‌خواهیم وارد کسب و کار دیجیتال شویم اولین کاری که می کنیم این است که یک وب سایت را طراحی می-کنیم در صورتی که این همان چیزی است که مخاطبان قبل از ما دیده اند و با ما هم همان چیز را می بینند. زمانی که ما از دیدگاه مخاطبان بازار هدف تفاوت معنا داری با رقبای خود نداریم در نوع و میزان انتخاب ما تاثیر گذار است و متاسفانه صحنه نبرد ما بر سر قیمت است اما باید دقیقا همان چیزی را طراحی کنیم که تن خور ماست.

یکی از مهم ترین قدم ها و یکی از نقاط عطف بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی مرحله Development است. توسعه دادن در راه بازاریابی سنتی بسیار سخت است چون دسترسی به رقبا و اطلاعات نهان بازار بسیار سخت است در بازاریابی دیجیتال ابزارهایی وجود دارد که شما می توانید رقبای خود را آنالیز کنید و بدانید نقاط قوت و نقاط ضعف آن ها چیست و شما می توانید جایگاه رقبای خود را در تقابل و تعامل با مردم به دست آورید.

قدم بعدی تستینگ است. در بازاریابی سنتی چقدر می توانیم بازاریابی و روش های خود را تست کنیم؟ بسیاری از ابزارهایی که در بازاریابی سنتی استفاده می کنیم هزینه بر است. اما در بازایابی دیجیتال می توانید با برنامه های مختلف ببینید کدام یک از روش-های بازار یابی اثرگذار بوده است.

یکی از محاسن بزرگ بازاریابی دیجیتال امکان این است که شما در عین واحد و در یک زمان چندین برنامه واحد بازاریابی برای جامعه مخاطبان هدف خود داشته باشیم.در بازاریابی دیجیتال به صورت کامل می توانیم از تستینگ ها استفاده کنیم. بدانیم که کدام یک از این روش ها می تواند برای مخاطبان ما خوب و بهینه باشد و یا حتی می توانیم بدانیم کدام یک از این روش ها با تغییر عکس، تغییر زاویه، تغییر رنگ، تغییر پیام برندینگ و بازاریابی، تغییر شعاری که برای آن کمپین در نظر داریم تغییر دهد و این نقطه عطف بازاریابی دیجیتال به شمار می رود و می توانیم از این مراحل استفاده کنیم.در بازاریابی دیجیتال از آن استفاده کنیم.

یکی از مهمترین کارهایی که بازاریابی دیجیتال برای ما انجام می دهد شخصی سازی پیام ارزشی است.
بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می دهد که پیام ارزشی خود را به صورت شخصی سازی شده برای مخاطب بازار هدف خود ارسال کنید و دقیقاً چیزی را به او بگویید که همان لحظه خواسته است. 

مراحل بازاریابی دیجیتال

دیگر ابزارهای بازاریابی دیجیتال

یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال هوش مصنوعی است. ما می توانیم بیشترین محصول و محصولات همنشین با ما، محصولات همنشینی که خرید و فروش می شوند، کدام پرفروش و کدام کم فروش هستند، چگونه می توانیم محصولات را در کنار هم پرزنت کنیم و به یک نقطه بهینه برسیم را به دست بیاریم. چت باکس ها یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به شمار می رود و این امکان را می دهند در ساعت هایی که بعد از ساعت های کاری به شمار می‌روند مخاطبان همچنان با شما در ارتباط باشند. چت باکس ها ابزارهایی هستند که شما می توانید با دادن یکسری اطلاعات به آن ها مردم می توانند با راحت ترین شیوه ممکن با این چت باکس ها ارتباط برقرار کنند. همه ما از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی را می شناسیم که معروفترین آن ها تلگرام و اینستاگرام است و شما لزوماً نیازی نیست که از همه ترندها استفاده بکنیم.

Influence marketing یا انسان هایی که می توانند به عنوان یک لیدر برای شما عمل کنند و یا نقطه اتصالی برای معرفی کردن محصولات شما باشند.از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می توان به موبایل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، برنامه های پیام رسان اجتماعی اشاره کرد.

FMOT

زمانی که یک خریدار وارد فروشگاه می شد و با توجه به جایگاهی که برند شما در ذهن خریدار داشت و در زمانی که خریدار می-خواست تا نیاز خود را با محصول شما برطرف کند، با احتمال 41درصد محصول شما را انتخاب می کرد. جایگاه برند شما در ذهن خریدار، یعنی ارتباطی که خریدار با محصول شما دارد و رتبه ای که شما در ذهن آن در مورد ارگونومی کسب و کار با آن برقرار کرده اید. بسیاری از مشتریان با خواندن کاتالوگ، صبحت کردن با فروشنده، دیدن ظاهر محصول، صحبت با پشتیبان از محصول ما شناخت پیدا می کردند. حتی امتحان نمونه محصول ما باعث می شد که به عنوان محصول نمونه برای بازار رقیب انتخاب شویم.

ZMOT

یعنی لحظه صفر سرنوشت خرید. و از نظر گوگل یکی از جدیدترین و معتبرترین الگوریتم های بازاریابی دیجیتال است معرفی می شود. 
در بازاریابی دیجیتال بسیاری از مخاطبان، یا غریبه های کسب و کار ما از موتورهای جست وجو با برند ما آشنا می شوند. با حضور دیجیتال در زندگی ما روش خرید و نوع مصرف تغییر کرده و دیگر رابطه ها خطی نیست. بلکه هشت ضلعی است. فقط 30درصد مردم برای خرید کالا می آیند و 70درصد برای مقایسه کردن محصولات و رفع دغدغه های خود در فضای دیجیتال حضور پیدا می کنند.

 

جمع‌بندی

در بازار رقابتی امروز با توسعه فناوری اطلاعات و گسترش تلفن همراه هوشمند، فتح بازارهای بزرگ بدون بازاریابی دیجیتال کار آسانی نخواهد بود. انواع بازاریابی دیجیتال آنلاین و آفلاین دارای ابزارهای متنوعی هستند که به صاحبان مشاغل در معرفی برند و پیدا کردن مخاطبان هدف کمک خواهند کرد. در این میان چنانچه انواع روش‌ها و ابزار دیجیتال مارکتینگ آنلاین به صورت صحیح و اصولی مورد استفاده قرار گیرند، سبب بازاریابی بهتر محصولات یا خدمات و افزایش درآمد در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه خواهند شد. 

موضوعات مرتبط


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط