بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی محتوایی -بخش سوم
    بخش سوم بازاریابی محتوایی
    1398/04/31
  • بازاریابی محتوایی -بخش دوم
    بخش دوم بازاریابی محتوایی
    1398/04/31
  • بازاریابی محتوایی- بخش اول
    بخش اول بازاریابی محتوایی
    1398/04/31

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس: بازاریابی محتوایی

استاد یوسف فراهانی

 

 مدرس آموزش 

جناب آقای یوسف فرهانی 

مدیر تولید محتوا علی بابا


سر فصلهای نوشتار

بازاریابی محتوا و بازاریابی محتوایی؟

چرایی بازاریابی محتوایی

تعاریف بازاریابی محتوایی

انواع رسانه

پنج اشتباه متداول در بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی

 

حرف اول در این آموزش

تعداد زیادی از شرکتها Content Marketing را به عنوان روش ارتباطی خود با مخاطب انتخاب کرده‌ اند، اما متاسفانه تعداد کمی از آنها هستند که واقعاً Content Marketing را به درستی اجرا میکنند. بقیه تنها کالبدی بی‌ جان از بازاریابی محتوایی را به خدمت گرفته ‌اند.

بازاریابی محتوا یا بازاریابی محتوایی؟

اگر میخواهید دیجیتال مارکتر شوید باید بدانید که اصطلاحی به نام «فضای مجازی» وجود ندارد. هر آنچه که وجود دارد، «فضای دیجیتال» است. اتفاقا فضای دیجیتال فضایی به مراتب واقعی تر از فضایی است که بطور اشتباه به آن فضای حقیقی می گویم. 
اصلاح غلطی در بازاریابی محتوایی وجود دارد که به آن در ترجمه غلط بازاریابی محتوا می گویند. مثل بازاریابی تلفن و بازاریابی تلفنی که مشخصا با یکدیگر متفاوت هستند و این موضوع در مورد بازاریابی محتوا و بازراریابی محتوای وجود دارد. در بازاریابی تلفن سوژه همان تلفن است اما در بازاریابی تلفنی سوژه محصولی است که از طریق ابزاری به نام تلفن به فروش می رود.
«بازاریابی محتوا» معادل مناسبی برای content marketing نیست؛ بلکه معادل فارسی آن «بازاریابی محتوایی» است. بازاریابی محتوا به این معناست که خود محتوا را بازاریابی کنیم، اما بازاریابی محتوایی به معنای این است که از طریق «ابزار محتوا» بتوانیم محصول خود را راحت ‌تر به مشتریان معرفی کنیم.

چرایی بازاریابی محتوایی

انسانها نیازهای متعددی دارند از جمله نیاز به هوا، آب، غذا و البته «نیاز به محتوا»!
هر کسی در طول زندگی روزمره با سوالهای زیادی مواجه میشود و برای اینکه به سوال‌هایش پاسخ داده شود، نیاز به کسی دارد که به محتوا سوالات او پاسخ داده شود. پس انسانها نیاز به محتوا دارند و این نیاز را از طریق سوالاتی که مطرح می نمایند به ما نشان می دهند. آنها با یک سوال به وبلاگها رسیده و پاسخ سوال خود را دریافت می نمایند. حال اگر بتوانیم این سوالات را پیشاپیش پیش بینی کرده و محتوای منحصر به فرد درستی آماده کرده باشیم که انسانها بتوانند مثلا از طریق سرچ در گوگل به پاسخ برسند آن وقت است که ما توانسته ایم تارگتهای فروش خود را بزنیم.

موضوع بازاریابی محتوایی

تعاریف بازاریابی محتوایی

تعریف اول
جو پولیزی (پدر بازاریابی محتوایی) در کتاب «بازاریابی محتوایی حماسی»: بازاریابی محتوایی را ساختن و استفاده از رسانه ای که خودمان ایجادش کرده ایم، در مقابل خرید رسانه تعریف می نماید. این تعریف، تعریف بسیار درستی از بازاریابی محتوایی است.

تعریف دوم
موسسه CMI (متولی بازاریابی محتوایی در جهان): بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک در حوزه بازاریابی است که از طریق خلق و توزیع مستمر محتوای ارزش‌ آفرین، برای مخاطب خلق ارزش میکند تا به اهداف سودآفرین خود دست پیدا کند. در واقع بازاریابی محتوایی یک روش مارکتینگ است. دربازاریابی محتوایی به بازاریابانی نیاز داریم که بتوانند برند ما را معرفی نمایند و مشتری بیافزاید. دانش مارکتینگ بسیار ضروری است. 

انواع رسانه

چه در بحث دیجیتال و چه در بحث آف لاین سه نوع رسانه بطور کلی وجود دارد:
1. رسانه‌های پولی (Paid Media): دسته اول رسانه هایی هستند که به آنها رسانه های پرداختنی می گویند که در ازاء پرداخت پول در مدت زمان مشخصی به ما اجاره داده میشوند. این رسانه‌ها در کنترل و مالکیت ما نیستند. مانند: بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی و Google AdWords.
2. رسانه‌های اکتسابی (Earned Media): این دسته رسانه هایی هستند که باید کار جالبی انجام دهیم و اصطلاحاً ارزش خبری داشته باشیم تا رسانه‌های دیگران را به رایگان در اختیار داشته باشیم. بابت این رسانه‌ها پولی پرداخت نمیکنیم اما با داشتن ارزش خبری، رسانه دار قبول می کند که رسانه اش را در اختیار ما قرار دهد. مانند: سئو که با محتوای جذاب گوگل را متقاعد می نماییم که لایق صفحه اول گوگل هستیم.
3. رسانه‌های شخصی یا خودمانی (Owned Media): این رسانه‌ها را خودمان برای خودمان ایجاد کرده‌ایم و مالکیت آن برای خودمان است. لازمه خلق این رسانه، پیروی از یک برنامه محتوایی دقیق و اصولی است. مانند: وبلاگ و شبکه‌ های اجتماعی.
* محتوا تنها راه ساختن Owned Media است و برای دست یافتن به آن باید بازاریابی محتوایی را بصورت اصولی یادگرفته و در مرحله دوم بتوانیم آن را در کسب وکار خود اجراء نماییم. به عقیده جو پولیزی رسانه محتوای این است که ما رسانه خودمان را خلق نمایم به جای اینکه برویم و رسانه های دیگران را بخریم.

پنج باور غلط در بین مدیران ایران در مورد بازاریابی محتوایی

باور غلط اول: بازاریابی محتوایی صرفاً برای کسب ‌و کارهای کوچک کاربرد دارد! ما در بحث بین المللی و در کسب و کارهای بزرگ شاهد استفاده از بازاریابی محتوایی بوده ایم. البته باید توجه داشت که بازاریابی محتوایی مناسب برای همه کسب و کارها نیست.
باور غلط دوم: بازاریابی محتوایی مشابه یک کمپین تبلیغاتی کوتاه ‌مدت است! خود واژه کمپین بار زمانی دارد که غالبا بعد از گذراندن دوره بسته می شوند و این درحالی است که بازاریابی محتوایی یک کمپین نیست. بلکه یک فعالیت ارتباطی لایف تایم است که بعد از مدتی قطع نمی شود. 
باور غلط سوم: در باور برخی مدیران بازاریابی محتوایی صرفا مناسب کسب‌وکارهای BtoC ( دارای مخاطب نهایی هستند) است و به درد کسب ‌وکارهای BtoB (بیزینس در بیزینس) نمیخورد!
باور غلط چهارم: بازاریابی محتوایی در تضاد با تبلیغات است! این باور غلط است و بازاریابی محتوایی با هیچ یک از روش های مارکتینگ در تضاد نیست. این دو می توانند هم عرض هم پیش روند.
باور غلط پنجم: بازاریابی محتوایی صرفاً در فضای دیجیتال اتفاق میافتد! بازاریابی محتوایی می تواند در فضای آف لاین هم اتفلق بیفتد.

موضوع بازاریابی محتوایی درست

حرف آخر در این آموزش

زمانی که صحبت از بازاریابی محتوایی می‌شود، شاید فقط به رسانه ‌های دیجیتال مثل وبلاگ و شبکه‌ های اجتماعی فکر کنیم، اما همه داستان این نیست. محتواهایی که در فضای آفلاین منتشر میشوند میتوانند مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار بگیرند. چرا که در فضای آفلاین رقبای زیادی نداریم. برای مثال، اگر محصول ما ماکارونی است، یک دفترچه بسیار کوچک در بسته‌بندی ‌هایمان قرار بدهیم تا مخاطب با انواع غذاهایی که میتواند با ماکارونی درست کند، آشنا شود.

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش بازاریابی محتوایی در سایت حرفه پلاس

جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

مروری بر پلت فرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

پرسنال برندینگ در دیجیتال مارکتینگ

تجربیات موفق از بازاریابی در شبکه های اجتمایی با محوریت تجربه نت فلیکس

سئو ، تبلیغات ، برند یا اثر محتوایی خدمات کالا در تجارت الکترونیک

مراحل تجزیه و تحلیل رقبا در جستجوگرها و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی منفی در دیجیتال مارکتینگ

جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی نرخ های تبدیل سایت CRO

مدیریت تجربه دیجیتال

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

دیجیتال برندینگ

ترکیب برندینگ دیجیتال و کانتنت مارکتینگ

مهارت های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیا پلنینگ

نقش تفکر استراتژیک و استراتژی در عصر دیجیتال

برنامه نگه داشت و دسته بندی کاربر

بازاریابی ویروسی در دیجیتال مارکتینگ

نقشه ی راه دیجیتال مارکتینگ

توزیع محتوا مهمتر از تولید محتوا

wikibrands in digitalmarketing

کمپین های دیجیتال مارکتینگ در ایران

بازاریابی محتوایی

نقش سئو مارکتینگ در بازاریابی محتوایی

همکاری اثربخش با تیم های محتوایی

اندازه گیری شاخص کلیدی عملکرد در سئو


جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری
محصولات مرتبط