آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند
  • آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند
    آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند
    1397/12/02

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

دکتر محمد حسین مهریزدان

 

مدرس آموزش 

جناب آقای دکتر محمد حسین مهریزدان

 

 

 

سرفصل های نوشتار

مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال

چرا بازاریابی دیجیتال موجب خواهد شد تا از هزینه‌های سربار بازاریابی بکاهید؟

مراحل بازاریابی دیجیتال

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

FMOT

ZMOT

 

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

 

حرف اول در این آموزش

مارکتینگ در زبان ما به نام بازاریابی شناخته می شود. اما بسیاری از موسسات و کسب و کارها نحوه و روش استفاده درست از این واژه را فراموش کرده اند. برای شناخت درست و آشنایی با عملکرد دیجیتال مارکتینگ، باید واژه ی مارکتینگ را به خوبی بشناسیم.

مارکتینگ

زمانی در کسب و کارها و در تعیین استراتژی های کلان هر سازمان، ابتدا استراتژی های کلان هر سازمان ترسیم می شد و پس از آن بر اساس استراتژی ها، چشم انداز و اهداف، استراتژی های بازار را تدوین می‌کردند. زمانه به جایی رسید که در تعیین استراتژی های کلان سازمان، ابتدا استراتژی های بازاریابی تعیین می‌شود یعنی روشی که قرار است بازار ما را چگونه بشناسد و در نهایت قرار است افرادی که ما را می‌شناسند چگونه با ما رفتار کنند، ما چگونه آن ها را وفادارکنیم، چگونه سهم از جیب خود و مشتریان خود را افزایش دهیم و در قبال آن با ایجاد ارتباط های پایدار با مخاطبان بازار هدف بتوانیم به درست ترین واژه ممکن برای کسب و کار خود، منابع و منافع مالی بزرگی به دست آوریم.

 

موضوع آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

 

بازاریابی دیجیتال

در واقع همان ابزارها و روش های بازاریابی آفلاین است که به وسیله ابزارهای دیجیتال از آن استفاده می کنیم و به کار می بندیم. اگر در بازاریابی آفلاین به STP برای بخش بندی بازار هدف نیاز داشتیم در بازاریابی آنلاین و دیجیتال دقیقاً به این واژه نیاز داریم. زمانی برای معرفی و جذب مخاطبان نیاز داشتیم تا از ابزارهای رسانه های انبوه استفاده کنیم و پیام ارزشی برند خود را برای بسیاری از جوامع ارسال کنیم در صورتی که اصلاً مورد علاقه آن ها نبود که این افراد به حرف ما گوش دهند یا علاقه داشته باشند تا در کنار ما قرار گیرند اما چاره ای جز این نداشتیم که بتوانیم با استفاده از رسانه های انبوه پیام‌ خود و بازاریابی انبوه را انجام دهیم و این موجب می شد تا هزینه های سربار بازاریابی مخاطبان بازار هدف هر مرحله برای ما افزایش یابند.ابزارهای بازاریابی دیجیتال این امکان را به ما می دهند که پیام ارزشی درست خود را به مخاطبان درست در زمان و مکان درست در کوتاه ترین زمان ممکن به گوش آن ها برسانیم.

در بازاریابی ایران دو واژه را به خوبی می شناسیم: مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل.

مشتریان بالقوه: مشتریانی که برای ما وجود دارند و در بازار هدف ما قرار دارند و ما با ارسال پیام ارزشی و روش های بازاریابی آن-ها را جذب می کنیم و تبدیل به مشتریان بالفعل می‌شوند. امروزه در فضای کسب و کار یک واژه قبل از این دو واژه به نام شنوندگان کسب و کار قرار گرفته است یعنی در ابتدا مخاطبان بازار هدف نیاز دارند موسیقی که از کسب و کار ما بیرون می آید را گوش کنند و اگر این موسیقی دلنشین بود مجدداً آن را گوش خواهند کرد و به ما نگاه می کنند و احتمالاً تبدیل می شوند به مشتریان بالقوه بازار هدف. برای همین است که حضور شبکه های اجتماعی و ترندهای متعدد از ابزارهای دیجیتال بسیار گسترش یافته و نحوه استفاده آن ها و ورود آن ها در مرحله کسب و کار به گونه ای شده است که گاهی اوقات عدم استفاده و یا درایت استفاده از ابزارها موجب می شود که ما منابع، منافع و سودآوری بازار را از دست بدهیم. امروزه ما در یک حیاط خلوت قرار گرفته ایم که برندهای متعدد ما را محاصره کرده اند ما به راحت ترین شیوه ممکن می توانیم در مورد این برندها اطلاعات پیدا کنیم و حتی گاهی مخاطبان بازار هدف و یا شنوندگان کسب و کار قبل از آن که شما به اطلاعات رقبا دست پیدا کنید، آن ها با یک کلیک و چند سرچ ساده به اطلاعاتی از رقبا و انواع محصولات آن ها دسترسی می یابند. امروز باید کاری کنیم که مردم ما را پیدا کنند یعنی مردم متوجه شوند که به وسیله ما چه ارزش هایی به ارزش های زندگی آن-ها اضافه خواهد شد.

موضوع درست آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند صحیح

برندینگ یا بازاریابی دیجیتال یعنی ما بتوانیم به روش‌های بسیار ساده ولی اصولی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیام ارزشی خود را به درست ترین شکل ممکن به مخاطبانی اطلاع رسانی کنیم که آن ها دوست دارند در کنار ما قرار بگیرند، ارزش های مناسبی را از ما دریافت می کنند و زمانی که ببینند ما با دیگران متنفاوت هستیم ما را به دیگران معرفی می‌کنند. نقطه عطف بازاریابی دیجیتال آن است که باعث می شود ما سودآوری سازمان خود را افزایش دهیم. ما به وسیله بازاریابی و برندینگ دیجیتال این مکان را برای سازمان‌های خود ایجاد می‌کنیم که بتوانیم هزینه‌های سربار بازاریابی را کاهش دهیم و علاوه بر آن از روش های ساده تر، راحت تر و امکان پذیرتر بتوانیم رفتار مصرف کننده را تحلیل کنیم. آن ها هم به راحتی بتوانند به ما دسترسی داشته باشند و ما را تحلیل کنند و در این تقابل ما بتوانیم به یک نقطه عطف و یک همکاری مشترک با بازاریابی به مشتریان خود دست یابیم.

ابتدا باید بدانیم کجا هستیم و با چه اشخاصی در ارتباط هستیم، مخاطبان بازار هدف از ما چه می‌خواهند، چه مشکلات، دغدغه ها و آرزوهایی دارند، ما چگونه می توانیم راه حل های مناسب را ارائه دهیم( راه حل هایی که تا الان توسط دیگران ارائه نشده است). امروزه در بازاریابی فروش محصول نیست که سود آوری دارد بلکه فروش خدمات برای ما سودآور است. پس ما می توانیم در نظر بگیریم که کسب و کار دیجیتال ما به عنوان یکی از مهم ترین نقاط اتصال برند ما در زمانی که حتی سازمان ما نیست به صورت هفت ساعت، هفت روز هفته در ۲۴ ساعت می تواند به مخاطبان بازار هدف کمک کند به شرط آن که بخش بازار هدفمان را همچنان که در بازاریابی سنتی انتخاب کرده ایم بتوانیم در بازاریابی آنلاین هم انتخاب کرده باشیم و به کسب و کار دیجیتال روح بدهیم.

ما امروز بر خلاف تمامی ادوار بازاریابی به مخاطبان بازار هدف نزدیکتر هستیم یعنی فاصله ما با مخاطبان بازار هدف به کوتاه ترین شکل ممکن رسیده است. ما در هیچ زمانی نمی توانستیم در همه جا و در همه ابعاد زندگی افراد و در همه لحظات در کنار آن ها حضور داشته باشیم، اما امروز به وسیله بازاریابی دیجیتال می توانیم خود را به گونه‌ای معرفی کنیم که همه افراد زمانی که دسترسی به موبایل دارند می توانند ما و پیام ارزشی ما را ببینند و با ما در ارتباط باشند. یعنی امکان اینکه ما بیشتر دیده شویم و مردم از ما بخواهند بیشتر بدانند و این معنای اصیل بازاریابی دیجیتال است. و اگر درست و به شیوه لازم از این ابزار استفاده کنیم هزینه های سربار بازاریابی کاهش پیدا خواهدکرد.

چرا بازاریابی دیجیتال موجب خواهد شد تا از هزینه‌های سربار بازاریابی بکاهید؟

ما در بازاریابی سنتی با هویت اشخاص کار داشتیم. هویت یعنی آن چیزی که من در تقابل با دیگران در مورد خودم به دست می آورم یا خودم را به گونه ای نشان می‌دهم که جایگاه اجتماعی من کجا است ولی ممکن است در اصل مطلب و در خلوت خود هیچ اعتقادی به آن کارهایی که انجام می دهم نداشته باشم. در بازاریابی سنتی و بازاریابی آفلاین دقیقا با این واژه کار داشتیم و درک واقعیت های ممکن و خود واقعی اشخاص سخت بود. اما در بازاریابی دیجیتال ابزارهایی وجود دارد که می توانیم به خود واقعی اشخاص دسترسی پیدا کنیم.

مراحل بازاریابی دیجیتال

اولین قدم برنامه ریزی است. برنامه‌ریزی یعنی من کسب و کار دیجیتال و پلتفرم دیجیتالم قرار است بر مبنای چه وعده هایی ایجاد شود. قرار است چه وعده هایی به مردم بدهم، قرار است جایگاه افراد و جایگاه برند خود را چقدر ارتقا دهم، قرار است مردم من را با چه نامی بشناسند، قرار است در استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال با استفاده از وب سایت چه حال خوشی را به مردم بدهم، چقدر آنها را با خودم وفادار کنم، پاسخ چه سوال هایی را قرار است بدهم .

قدم دوم مرحله کانتنت است. کانتنت یکی از مهمترین ابزارها و مراحل بازاریابی دیجیتال است. یکی از پیچیده ترین کارهایی است که ما در بازاریابی دیجیتال باید از آن استفاده کنیم.کانتنت مارکتینگ باید بتواند از تمامی ابزارهای بصری، به شیواترین روش ممکن در ادبیات بازاریابی دیجیتال استفاده کند. یعنی بتوانید ارتباط خود را با مخاطب در لحظاتی که به شما نیاز دارند ایجاد کنید و در ادبیات دیجیتال به آن لحظات سرنوشت ساز می گویند. کانتنت مارکتینگ، می‌تواند به عنوان مهمترین ابزار در درگیر کردن مخاطب با هویت برند شما کارساز باشد.

قدم سوم دیزاین است. دیزاین یعنی قرار است چگونه بتوانم تعامل را طراحی کنم. برخلاف آن چیزی که در ایران باب شده است یعنی زمانی که می‌خواهیم وارد کسب و کار دیجیتال شویم اولین کاری که می کنیم این است که یک وب سایت را طراحی می-کنیم در صورتی که این همان چیزی است که مخاطبان قبل از ما دیده اند و با ما هم همان چیز را می بینند. زمانی که ما از دیدگاه مخاطبان بازار هدف تفاوت معنا داری با رقبای خود نداریم در نوع و میزان انتخاب ما تاثیر گذار است و متاسفانه صحنه نبرد ما بر سر قیمت است اما باید دقیقا همان چیزی را طراحی کنیم که تن خور ماست.

یکی از مهم ترین قدم ها و یکی از نقاط عطف بازاریابی دیجیتال در مقابل بازاریابی سنتی مرحله Development است. توسعه دادن در راه بازاریابی سنتی بسیار سخت است چون دسترسی به رقبا و اطلاعات نهان بازار بسیار سخت است در بازاریابی دیجیتال ابزارهایی وجود دارد که شما می توانید رقبای خود را آنالیز کنید و بدانید نقاط قوت و نقاط ضعف آن ها چیست و شما می توانید جایگاه رقبای خود را در تقابل و تعامل با مردم به دست آورید.

قدم بعدی تستینگ است. در بازاریابی سنتی چقدر می توانیم بازاریابی و روش های خود را تست کنیم؟ بسیاری از ابزارهایی که در بازاریابی سنتی استفاده می کنیم هزینه بر است. اما در بازایابی دیجیتال می توانید با برنامه های مختلف ببینید کدام یک از روش-های بازار یابی اثرگذار بوده است.

یکی از محاسن بزرگ بازاریابی دیجیتال امکان این است که شما در عین واحد و در یک زمان چندین برنامه واحد بازاریابی برای جامعه مخاطبان هدف خود داشته باشیم.در بازاریابی دیجیتال به صورت کامل می توانیم از تستینگ ها استفاده کنیم. بدانیم که کدام یک از این روش ها می تواند برای مخاطبان ما خوب و بهینه باشد و یا حتی می توانیم بدانیم کدام یک از این روش ها با تغییر عکس، تغییر زاویه، تغییر رنگ، تغییر پیام برندینگ و بازاریابی، تغییر شعاری که برای آن کمپین در نظر داریم تغییر دهد و این نقطه عطف بازاریابی دیجیتال به شمار می رود و می توانیم از این مراحل استفاده کنیم.در بازاریابی دیجیتال از آن استفاده کنیم.

یکی از مهمترین کارهایی که بازاریابی دیجیتال برای ما انجام می دهد شخصی سازی پیام ارزشی است.
بازاریابی دیجیتال این امکان را به شما می دهد که پیام ارزشی خود را به صورت شخصی سازی شده برای مخاطب بازار هدف خود ارسال کنید و دقیقاً چیزی را به او بگویید که همان لحظه خواسته است.

موضوع آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند درست


 

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال هوش مصنوعی است. ما می توانیم بیشترین محصول و محصولات همنشین با ما، محصولات همنشینی که خرید و فروش می شوند، کدام پرفروش و کدام کم فروش هستند، چگونه می توانیم محصولات را در کنار هم پرزنت کنیم و به یک نقطه بهینه برسیم را به دست بیاریم. چت باکس ها یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به شمار می رود و این امکان را می دهند در ساعت هایی که بعد از ساعت های کاری به شمار می‌روند مخاطبان همچنان با شما در ارتباط باشند. چت باکس ها ابزارهایی هستند که شما می توانید با دادن یکسری اطلاعات به آن ها مردم می توانند با راحت ترین شیوه ممکن با این چت باکس ها ارتباط برقرار کنند. همه ما از ابزارهای بازاریابی دیجیتال، شبکه های اجتماعی را می شناسیم که معروفترین آن ها تلگرام و اینستاگرام است و شما لزوماً نیازی نیست که از همه ترندها استفاده بکنیم.

Influence marketing یا انسان هایی که می توانند به عنوان یک لیدر برای شما عمل کنند و یا نقطه اتصالی برای معرفی کردن محصولات شما باشند.از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می توان به موبایل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، برنامه های پیام رسان اجتماعی اشاره کرد.

FMOT

زمانی که یک خریدار وارد فروشگاه می شد و با توجه به جایگاهی که برند شما در ذهن خریدار داشت و در زمانی که خریدار می-خواست تا نیاز خود را با محصول شما برطرف کند، با احتمال 41درصد محصول شما را انتخاب می کرد. جایگاه برند شما در ذهن خریدار، یعنی ارتباطی که خریدار با محصول شما دارد و رتبه ای که شما در ذهن آن در مورد ارگونومی کسب و کار با آن برقرار کرده اید. بسیاری از مشتریان با خواندن کاتالوگ، صبحت کردن با فروشنده، دیدن ظاهر محصول، صحبت با پشتیبان از محصول ما شناخت پیدا می کردند. حتی امتحان نمونه محصول ما باعث می شد که به عنوان محصول نمونه برای بازار رقیب انتخاب شویم.

ZMOT

یعنی لحظه صفر سرنوشت خرید. و از نظر گوگل یکی از جدیدترین و معتبرترین الگوریتم های بازاریابی دیجیتال است معرفی می شود. 
در بازاریابی دیجیتال بسیاری از مخاطبان، یا غریبه های کسب و کار ما از موتورهای جست وجو با برند ما آشنا می شوند. با حضور دیجیتال در زندگی ما روش خرید و نوع مصرف تغییر کرده و دیگر رابطه ها خطی نیست. بلکه هشت ضلعی است. فقط 30درصد مردم برای خرید کالا می آیند و 70درصد برای مقایسه کردن محصولات و رفع دغدغه های خود در فضای دیجیتال حضور پیدا می کنند.

صحیح آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند


 

حرف آخر در این آموزش

یکی از مهم ترین نقش های بازاریابی دیجیتال در پیشروی کسب و کارها، نقش موثر آن در هویت برند ماست. برای معرفی برند خودمان باید در مسیر و نقشه سفر مشتریان قرار بگیریم. هرچه بتوانیم در کلمات کلیدی که ارزشمندترین دارایی بازاریابی دیجیتال است از روش های بهتری استفاده کنیم، بیشتر مورد اعتماد مخاطبان قرار خواهیم گرفت.

موضوعات مربوط با موضوع دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند در سایت حرفه پلاس

جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

مروری بر پلت فرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

پرسنال برندینگ در دیجیتال مارکتینگ

تجربیات موفق از بازاریابی در شبکه های اجتمایی با محوریت تجربه نت فلیکس

سئو ، تبلیغات ، برند یا اثر محتوایی خدمات کالا در تجارت الکترونیک

مراحل تجزیه و تحلیل رقبا در جستجوگرها و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی منفی در دیجیتال مارکتینگ

جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی نرخ های تبدیل سایت CRO

مدیریت تجربه دیجیتال

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

دیجیتال برندینگ

ترکیب برندینگ دیجیتال و کانتنت مارکتینگ

مهارت های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیا پلنینگ

نقش تفکر استراتژیک و استراتژی در عصر دیجیتال

برنامه نگه داشت و دسته بندی کاربر

بازاریابی ویروسی در دیجیتال مارکتینگ

نقشه ی راه دیجیتال مارکتینگ

توزیع محتوا مهمتر از تولید محتوا

wikibrands in digitalmarketing

کمپین های دیجیتال مارکتینگ در ایران

بازاریابی محتوایی

نقش سئو مارکتینگ در بازاریابی محتوایی

همکاری اثربخش با تیم های محتوایی

اندازه گیری شاخص کلیدی عملکرد در سئو


جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

1

0