ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده

ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده
  • ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده
    ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس: ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده

تصویر آقای هادی منافی

 

مدرس آموزش  

 جناب آقای هادی منافی 

 

  

 

سر فصل های نوشتار

نشانه ها
عوامل کنترلی اثربخشی ارتباطات
انواع محتوای پیام 
انواع تبلیغات مقایسه ای

تصویر ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده


حرف اول در این آموزش

ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی ما انسان های قرن حاضر یافت می شود. از جمله آگهی های تجاری به صورت تلویزیونی و رایویی، تبلیغات چاپی، مجلات، روزنامه ها، سایت های اینترنتی و ... که اتفاقا در چند سال اخیر شدت بیشتری در فضاهای مجازی گرفته، تمامی این موارد در صدد ایجاد کردن ارتباط و در نهایت تاثیر گذاشتن بر روی رفتار مصرف کنندگان است و این مصرف کنندگان می توانند بالقوه یا بالفعل باشند.

نشانه ها

به طور کلی در بحث ارتباطات ما مستلزم استفاده از نشانه ها هستیم که برای انتقال معانی پیام ها به کار گرفته می شود. 
نشانه ها (sign) که به شکل های گوناگونی وجود دارد مثل گفتار و بیان شفاهی (Word of mouth )، عبارات و تبلیغات شفاهی به صورت حرکات بدن، مخصوصا حرکاتی که در چهره و انگشتان وجود دارد همچنین حرکات صورت و سایر اجزای بدن که می تواند هر کدام معنی خاصی را به ما برساند. 
کلمات نوشته شده مشخص، تصویر، عکس، بو و حتی حس لامسه از جمله مواردی هستند که می توانند به ما در دریافت و انتقال پیام ارتباطاتی کمک کنند. پیام های کاملا مشخص را می توانیم از طریق حس بویایی، لامسه و شنیداری انتقال دهیم. حتی سکوت در ارائه آگهی بازرگانی یا نبلیغ می تواند معنای خاصی داشته باشد. در تبلیغاتی که سکوت به عنوان یک نشانه در تبلیغ گنجانده می شود این سکوت یادآوری تبلیغ را افزایش می دهد و از طرفی به فرد مخاطب این فرصت را می دهد که تبلیغ را مشاهده و پیام کد گذاری شده را تحت سکوت، رمز گشایی کند و آن چیزی را که تولید کننده و فرستنده پیام مدنظر دارد را بتواند به مخاطب برساند.

عوامل کنترلی اثربخشی ارتباطات

این عوامل شامل: ویژگی های منبع پیام، محتوای پیام، ویژگی وسیله ارتباطاتی یا کانال ارتباطاتی که همان رسانه است، ویژگی فرستنده پیام و ویژگی گیرنده پیام است.
در کانال ارتباطی به طور کلی پیام از طریق یک کانال ارتباطی، ارسال و انتقال می یابد. وسیله ارتباطی می تواند به صورت های مختلفی وجود داشته باشد از جمله: به صورت رو در رو یا چهره به چهره، به صورت چاپی، رادیویی، تلویزیونی، موبایلی و تلفنی و .... 
ویژگیهای کانال بر تفسیر پیام و همچنین بر چگونگی پردازش اطلاعات تاثیر بسیار زیادی دارند. ویژگی های پیام شامل دو دسته محتوای پیام و ساختار پیام می باشد.

انواع محتوای پیام

- صنایع بدیع ادبی: صنایع ادبی می تواند شامل استفاده از قافیه، جناس، اغراق، استعاره و کنایه برای بالا بردن علاقه و اقزودن معنی بیشتر به پیام و تاثیر گذاری پیام بر روی مصرف کننده است. 
- پیام های مقایسه ای و غیر مقایسه ای: این پیام ها می تواتد بر ای رهبر بازار پبام های متفاوتی را داشته باشد. پیام های مقایسه ای پیامی هستند که پیام دهنده جنبه های مثبت و منفی جایگاهش را با جنبه های مثبت و منفی جایگاه رقیب مقایسه می کند این شیوه به وسیله تبلیغ کنندگان به کار گرفته می شود تا آشکارا برتری خودشان را نسبت به رقبا اعلام کنند. پیام های مقایسه ای در بسیار ی از کشور های اروپایی ممنوع است ولی در آمریکا ممنوع نیست.
به طور کلی تبلیغات مقایسه ای برای شرکت هایی که جز شرکت های SME (شرکت های کوچک و متوسط) و مخصوصا شرکت های کوچکی که تازه وارد بازار می شوند و اگر بخواهیم طبق ماتریس BSG بگوییم در خانه علامت سوال قراردارند، مناسب است. شرکت های کوچکی که تازه وارد بازار می شوند چیزی برای از دست دادن ندارند و اتفاقا با مقایسه کردن خودشان و چالش کردن با رهبران بازار باعث می شود که بیشتر شناخته شوند. ولی تبلیغات مقایسه ای برای شرکت هایی که لیدر بازار هستند به ندرت انجام می شود چون یک سم برای این شرکت هاست. مقایسه های مستقیم بین نام و نشانهای تجاری نا آشنا و رهبر بازار سبب می شود که جایگاه نام و نشان تجاری شرکت نا آشنا تعیین شوند و برایش یک برند پوزیشن ایجاد شود.

انواع تبلیغات مقایسه ای

تبلیغات مقایسه ای مستقیم: به طور ویژه نام و نشان تجاری با یک نام و نشان تجاری دیگر مقایسه می شود .
تبلیغات مقایسه ای غیر مستقیم: یک برند با یک برند دیگر مقایسه شده و به طور مشخص ذکر نمی شود به صورت کنایه انجام می شود. 
- جاذبه ترس: به وسیله آن می توانیم محصولات و خدمات خود را از طریق ترسی که در پیام تبلیغ می گنجانیم آن را در معرض دید و معرض شنیدن قرار دهیم. 
- شوخ طبعی در پیام: این کار باید با وسواس به کار گرفته شود. این شوخی ها می تواند آثار مثبت و منفی داشته باشد. شوخ طبعی می تواند درک کردن پیام را پایین بیاورد. در تبلیغات جدی پیام ها بهتر و راحت تر به خاطر سپرده می شوند و آنهایی که از پیام های شوخ طبعی استفاده می کردند زودتر از ذهن مخاطب محو می شدند.

حرف آخر در این آموزش

در خصوص ساختار پیام و تاثیر های تکرار پیام دقت کنید که فاصله تکرارها سنجیده شده باشد. زیرا اگر پیامی خیلی تکرار شود منجر به پدیده ای تحت عنوان فرسودگی پیام می شود. اگر قرار است تکرار پیام انجام شود بهتر است از تکراری استفاده کنیم که فقط یک نوع و یک شکل تبلیغ نباشد و از IMC استفاده کنیم و اجزای Promotion را که شامل مثلا تبلیغات، روابط عمومی، فروش حضوری، سمینار و ... هست را به صورت توام به کار ببریم.

تصویر مفهومی ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده در سایت حرفه پلاس

بازاریابی چریکی (پارتیزانی) در چه شرایطی مناسب است؟

کاربرد مثلث سازی در تحقیقات بازاریابی

سنجش ده شاخص کلیدی بازاریابی

التقاط نورو مارکتینگ و رفتار مصرف کننده

اندازه گیری اثربخشی تبلیغات حلقه مفقوده کمپین های بازاریابی در مارکت امروز

چگونه دپارتمان پخش مویرگی آنلاین تاسیس کنیم

خاستگاه Global marketing

نقش تحقیقات بازار در اثربخشی تبلیغات رسانه ای

گفتاری در خصوص سفارش آگهی های تجاری

ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده

بازاریابی مجدد

استراتژی های promotion در بازاریابی

تحلیل رفتار مصرف کننده در شرایط بحران اقتصادی

شاخص های ارزیابی عملکرد در بخش بازاریابی

رفتار مصرف کنندگان سازمانی

یادگیری و نگرش در رفتار مصرف کننده

فرهنگ ایرانی و رفتار مصرف کننده

ارزش و انگیزش در رفتار مصرف کننده

بازاریابی عصبی

برنامه بازاریابی

مسئله شناسی در تحقیقات بازاریابی

مدیریت تجربه مشتری

شکست های من و مشتریانم در بازاریابی 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری