آشنایی با انواع سبک رهبری - مهم ترین مزایا

آشنایی با انواع سبک رهبری - مهم ترین مزایا

سر فصل نوشتار

حرف اول در این آموزش

سبک رهبری به دلیل نقشی که در اثربخشی فردی و سازمانی ایفا می کند، موضوع بسیار مهمی در حوزه رفتار سازمانی محسوب می شود. چگونگی اتخاذ سبک های رهبری برای اطمینان از اثربخشی آن سبک، یکی از مهم ترین مباحث علوم رفتاری است. 

اهمیت آشنایی با سبک های رهبری

هنگامی که با انواع سبک رهبری آشنا باشید، می‌توانید به راحتی بهترین سبک را برای کسب و کار خود برگزینید و تیم خود را هدایت کنید. هر کدام از این سبک‌ها دارای مزایا و معایبی نیز هستند که به با توجه به آن ها باید سبک مورد نظرتان را انتخاب کنید.

پنج وظیفه اصلی هر مدیر

1. برنامه ریزی
2. سازماندهی
3. کنترل
4. نظارت
5. رهبری

انواع سبک های رهبری از منظر کورت لوین و مزایای هر کدام

  • رهبری اقتدارگرا (استبدادی)
  • رهبری مشارکتی (دموکراتیک)

رهبری تفویضی (آزادمنشانه)

در این روش، راهنمایی کمتری به اعضای تیم شده و تصمیم‌گیری به آن ها واگذار می‌شود. از این روش هنگامی که گروه تخصص بالایی دارد، استفاده می‌شود. با این حال ممکن است سبب کمبود انگیزه در تیم شود. مزایایی مانند استقلال عملکردی بیشتر در گروه را هم به همراه دارد. 

سبک رهبری


دوره مدیر عامل حرفه ای حرفه پلاس


انواع سبک های رهبری از منظر لیکرت 

لیکرت، سبک های رهبری مختلفی را در دسته‌بندی می‌کند که شامل موارد زیر هستند.

مستبدانه استثماری

در این سبک، زیردستان کاملا از دستورات رهبران پیروی می‌کنند. ترس از تنبیه و نتایج منفی هم دلیل اصلی و عامل انگیزشی کارکنان است. فردی که در رأس قدرت قرار دارد، دستورالعمل‌ها را صادر می‌کند. این سبک باعث کمبود انگیزه و عدم ارتباط مؤثر در بین کارکنان می‌شود.

دیکتاتور خیرخواه

در این روش، مدیر همانند یک والد برای کارکنان عمل می‌کند. او مسائل را بهتر می‌داند و بهترین را برای کارمندان در نظر می‌گیرد. بیشتر سازمان‌هایی که به روش مدیریت دیکتاتور خیرخواه کار می‌کنند، به‌تدریج رشد کرده و قوی‌تر می‌شوند.

مدیریت مشاوره‌ای

در مقایسه با دو سبک قبلی، کارمندان و زیردستان بیشتر در تصمیمات تیم مشارکت داده می‌شوند. مدیر برای تصمیم‌گیری، با کارمندان خود مشورت می‌کند و همین عامل سبب می‌شود تا آن ها فکر کنند برای رسیدن به اهداف تیم، مسئولیت‌های بیشتری بر عهده دارند. از این رو در یک سازمان با مدیریت مشاوره‌ای، رضایت اعضای تیم بیشتر است و احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری هم خواهند داشت.

مدیریت مشارکتی

بر مبنای همکاری و مشارکت با کارکنان در تصمیم گیری و اجراست. هدف از بکارگیری این سبک این است که بتوانیم در کارکنان تعلق سازمانی و تعهد سازمانی به وجود بیاوریم و بتوانیم از ایده ها و خلاقیت کارکنان استفاده کنیم. ویژگی های این سبک این است که باعث می شود کارکنان کار را برای خودشان بدانند و برای خودشان بجنگند.

 


 بیشتر بخوانید: ماهیت رهبری

انواع سبک های رهبری از منظر هرسی و بلانچرد و ویژگی‌های هر کدام

یکی از معروف‌ترین مدل‌های مدیریتی را در مدل هرسی و بلانچارد می‌توان دید. 

انواع سبک های رهبری

سبک گفتاری

در این سبک، رهبر به صورت کاملا شفاف به افراد می‌گوید که چه کاری را باید انجام دهند. استفاده از این سبک برای مواقعی که تمام مسئولیت تصمیم‌گیری بر عهده رهبر گروه است، توصیه می‌شود.  

سبک فروش

در این سبک رهبری، به طور مستقیم از زیردستان خواسته نمی‌شود تا نظرات و ایده‌ها را بپذیرند. در اصل رهبر باید افراد را متقاعد کند که از نظرات او پیروی کنند. 

سبک تفویضی

در این سبک هم رهبر دارای رویکردی است که عدم مداخله را در پیش می‌گیرد. از این رو، اعضای گروه اجازه دارند تا بخش زیادی از تصمیمات را خودشان اتخاذ کنند.


قدرت های رهبری در دوره سبک های رهبری حرفه پلاس


 

انواع سبک های رهبری از منظر بلانچرد

پس از بررسی مدل رهبری هرسی و بلانچرد، این مدل توسط بلانچرد توسعه داده شد. او سعی کرد تا تأثیرگذاری سطح مهارت و توانایی گروه را نیز در سبک رهبری خود در نظر بگیرد و ۴ سبک را تدوین کند.

سبک دستوری

سبک مربیگری

سبک حمایتی

در این سبک، رهبران به عنوان حامی در کنار اعضای گروه هستند. در اصل رفتاری حمایت کننده را پیش می‌گیرند. در این سبک، دستورات زیادی از طرف رهبر صادر نمی‌شود و عزت‌نفس بیشتری در بین اعضا دیده می‌شود.

سبک تفویضی

رهبری سازمانی

سایر سبک های رهبری

علاوه بر سبک‌های معروف و مطرحی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. البته هر کدام از این سبک های رهبری دارای جزئیات بسیاری هستند که باعث می‌شوند تا مدیریت کسب و کار خود را بهتر بر عهده بگیرید. دوره‌ها و آموزش‌های بسیار حرفه‌ای و بهینه‌ای در حرفه پلاس برای شما گردآوری شده است تا از آن ها بهره ببرید. البته علاوه بر مواردی که ذکر شد، سبک‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح می‌دهیم.

رهبری تحول‌گرا

در این نوع از سبک های رهبری، فقط نشان دادن راه در نظر گرفته نشده است. رهبر سعی می‌کند تا به تیم کمک کند تا مشکلات خود را هم حل کرده و فرصت‌های بالقوه را تشخیص دهند. این نوع سبک چشم اندازی عالی برای آینده دارد و سعی می‌کند قبل از هر هدفی، شخصیت اعضای گروه را بسازد.

 

رهبری تبادلی

در اصل سبک رهبری تبادلی، مبتنی بر فعالیت و عمل متقابل بین اعضای گروه و رهبر است. بدین صورت که رهبران و اعضای گروه برخی پاداش‌ها مانند عملکرد، شناسایی افراد، تشویق‌ها و ... را در فعالیت‌های خود در نظر می‌گیرند و با هم تبادل می‌کنند.

رهبری موقعیتی

در این سبک رهبری، در اصل این موضوع پنهان شده است که در بین سبک های رهبری، بهترین سبک نداریم. بلکه بر اساس این که در چه شرایطی قرار داریم، باید یکی از سبک های رهبری مناسب را برگزیده و از آن استفاده کنیم.

چه سبک رهبری برای شما مناسب است؟ 

همان‌طور که می‌بینید، سبک های رهبری دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. هنگامی که آن ها را بررسی می‌کنید، ممکن است با توجه به شرایط کاری خود یکی از این موقعیت‌ها و سبک رهبری برایتان مناسب جلوه کند. برای این که بدانید کدام سبک برای شما مناسب‌تر است، می‌توانید دوره‌های سایت حرفه پلاس را ببینید و علاوه بر این که بهتر بتوانید گروه تحت نفوذ خود را مدیریت کنید، در بقیه زمینه‌های کسب و کار و شخصیتی، رشدی روزافزون را تجربه کنید.

چه سبک رهبری برای شما مناسب است؟

حرف آخر در این آموزش

سبک های رهبری یک مدیر که ناشی می شود از شخصیت و انگیزه های یک مدیر ،70 درصد به طور مستقیم 30 تا 50 درصد به طور غیر مستقیم در اثربخشی یک سازمان موثر است.


بیشتر بخوانید: شایستگی های رهبری مدیران ارشد


رایگان
نظرات شما
  1. ممنون خوب بود

  2. ممنون دکتر محمدی

  3. بسیارعالی،کوتاه ومفید

جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط