خاستگاه Global marketing

خاستگاه Global marketing
  • خاستگاه Global marketing
    خاستگاه Global marketing

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : خاستگاه Global Marketing

دکتر دیاکو نوروزی

 

مدرس آموزش

جناب آقای دیاکو نوروزی

 

 


سرفصل های نوشتار

بازاریابی در مقیاس فیزیکی

چطور به بازارها ورود پیدا کنیم؟

انواع مصرف کننده

خاستگاه Global Marketing

حرف اول در این آموزش

امروزه و با پیشرفت منابع اطلاعات و تکنولوژی ورود به بازارهای جهانی نیازمند دانش و آگاهی در سطح جهانی باشد. بازاریابی جهانی بدون حضور در آن کشور و شناخت فرهتگ آن کشور میسر نمی شود.

بازاریابی در مقیاس فیزیکی

. Domestic Marketing (بازاریابی محلی): هر بازاریابی که در محیط محلی خودش انجام شود. مثلاً بازاریابی در تهران، این بازاریابی در کشور ایران که خودمان زندگی میکنیم صورت می گیرد. به عبارتی فرایند بازاریابی فراتر از مرزهای کشور پیش نمی رود.
2. International Marketing (بازاریابی برون مرزی): زمانی که سعی می کنیم برای محصولات و خدمات، بازاریابی را فراتر از مرزها ببریم. مثلاً بازاریابی در حوزه خلیج و کشورهایی که در شرق و غرب کشورمان قرار دارند. به عبارتی در اولین دایره نفوذ پذیری که کشورمان به لحاظ اقتصادی، اجتماعی اجازه می دهد وارد می شویم. 
3. Global Marketing (بازاریابی در سطح جهانی): زمانی که خدمات و محصولات را فراتر از مرزهای International Marketing می رسانیم. به عبارتی به فراسوی کشورهای اطراف کشور خودمان پیش می رویم. مثلاً بازاریابی در آفریقا، فراتر از مرزهای ترکیه و ... .

خاستگاه Global Marketing درست

چطور به بازارها ورود پیدا کنیم؟

اولین فاکتور که باید به لحاظ علمی بر آن تسلط پیدا کنیم شناخت و تغییرات دموگرافیک در حیطه مصرف، بر روی مصرف کنندگان در مقیاس جغرافیایی آنهاست. مثلاً در کشور آمریکا فقط آمریکایی ها زندگی نمی کنند، ایرلندی، چینی، هندی، ایرانی، لبنانی و از بقیه ملت ها مهاجران زیادی در آن جا زندگی می کنند. ایرانی هایی که به آن جا می روند تحت تاثیر آن فرهنگ قرار می گیرند بنابراین دیگر ایرانی نیستند، از طرفی آمریکایی هم نیستند بلکه ایرانی- آمریکایی هستند.
یک ایرانی- آمریکایی چطور فکر می کند؟ آیا مانند یک ایرانی فکر می کند؟ بله. آیا مانند یک آمریکایی فکر می کند؟ بله. آیا کاملاً مانند یک ایرانی فکر می کند؟ خیر، آیا کاملاً آمریکایی فکر می کند؟ خیر. پس چطور فکر می کند؟ مدل تفکر ایرانی- آمریکایی چگونه است؟
پروتکشنیسم ( سیاست های حمایت گرایانه)، یعنی اگر برندی بخواهد به یک کشور خارجی وارد شود، پاره ای از قوانین داخلی در آن کشور وجود دارد که از برندهای داخلی حمایت و کار را برای ورود برندهای وارداتی سخت می کند. اما راه و روش این که چطور می شود از آن ها فرار کرد؟ چطور می شود آن ها را دور زد؟ یا قانوناً تمهیداتی در نظر گرفت که بشود به آنجا ورود کرد؟ همه در گرو این است که ما دانش در این حوزه را فرا بگیریم و ورود قدرتمند داشته باشیم. بنابراین لازم است تا حقوق و تجارت بین الملل بیاموزیم یا از وکلای خوب مشورت بگیریم.
دومین فاکتور، شناخت ساختارهای یکپارچه جهانی است. یعنی مثلاً اتحادیه اروپا چه ساختاری دارد و چه قوانینی دارد؟ نفتا یعنی چه؟ کشورهای مشترک المنافع چطور با یکدیگر کار می کنند؟ حوزه گلف چه استانداردهایی برای مبادله کالا و خدمات در بین خود دارند؟
سومین فاکتور، این است که بدانیم در بازارهای جهانی باید شفاف بود. تکنولوژی های مخابراتی، اینترنت یا پدیده هایی مثل شبکه های اجتماعی دیگر به ما اجازه نمی دهند که با عدم شفافیت کاری را انجام دهیم. مثلا در کشور ایران به دنبال فرار مالیاتی هستیم، سند سازی، فاکتور سازی هستیم که از نظر اخلاقی درست نیست و در دنیا نیز پذیرفته شده نمی باشد. برای کار در دنیای امروز باید شفاف، واضح و مبرهن باشید. 
چهارمین فاکتور، داشتن پرسنل دانش مدار در حوزه بازاریابی جهانی است. حوزه بازاریابی جهانی، حوزه ای است که احتیاج به کسب دانش و علم دارد. اگر می خواهید در این حوزه فعالیت کنید ناچار هستید دانش آن را بیاموزید.
Global Marketing، یعنی ارائه خدمات یا سرویس در سطح جهانی با کمترین تغییرات اعمال شده.
برای کمترین تغییرات اعمال شده نیاز داریم بدانیم با چه کسانی طرف هستیم زیرا این ما نیستیم که قوانین را تعیین می کنیم.
موضوع خاستگاه Global Marketing

 

انواع مصرف کننده

. White Consumer (مصرف کننده سفید): مصرف کنندگان سفید کسانی هستند که نیاز و احتیاجاتشان بر ما آشکار است.
2. Black Consumer (مصرف کننده سیاه): مصرف کنندگان سیاه کسانی هستند که درباره آن ها هیچ ایده ای نداریم و نمی دانیم چی هستند.
3. Grey Consumer (مصرف کننده طوسی): مشتریان چند ملیتی که ترکیبی از سیاه ها و سفیدها هستند. 
4. Hybrid Consumer (مصرف کننده ترکیبی): مصرف کنندگانی که مانند هشت پا هستند و هزار و یک داستان با خودشان دارند. نیازهای آن ها مدام در حال تغییر است. این ها همان Grey Consumer هستند که بر بستر شبکه های اجتماعی و اینترنت سوار شده اند و سنشان هم پایین است و چند ملیتی هم می توانند باشند. 
در بازاریابی جهانی، شما بدون داشتن (Partner) و شرکای بین المللی نمی توانید در دنیا حضور پیدا کنید. بطور مثال اینکه شما گوشی آیفون را در سراسر دنیا می بیند به این معنی نیست که خود آیفون نیاز تمام دنیا را مرتفع می کند بلکه از طریق همین شرکا به ارایه محصولات و خدمات می پردازد. ورود به حوزه جهانی یک حوزه تخصصی در بازاریابی است یعنی شما باید تجربه بین الملی داشته باشید یا اگر ندارید از تجربیات دیگران استفاده کنید.
درست کردن یک محصول یا محیا کردن یک خدمت برای ورود به عرصه جهانی فقط با خود محصول یا آن خدمت حاصل نمی شود. باید از سیکل های زیادی بگذرد مثلاً باید قوانین و حقوق بدانیم، شرکای خوب ایجادکنیم، نوع مصرف کننده ها را بشناسیم و از همه این ها بگذریم تا به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم

خاستگاه Global Marketing صحیح

حرف آخر در این آموزش

یادمان باشد در بازاریابی جهانی، یک نسخه واحد برای تمام کسب و کارها وجود ندارد.

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش خاستگاه Global Marketing در سایت حرفه پلاس

بازاریابی چریکی (پارتیزانی) در چه شرایطی مناسب است؟

کاربرد مثلث سازی در تحقیقات بازاریابی

سنجش ده شاخص کلیدی بازاریابی

التقاط نورو مارکتینگ و رفتار مصرف کننده

اندازه گیری اثربخشی تبلیغات حلقه مفقوده کمپین های بازاریابی در مارکت امروز

چگونه دپارتمان پخش مویرگی آنلاین تاسیس کنیم

خاستگاه Global marketing

نقش تحقیقات بازار در اثربخشی تبلیغات رسانه ای

گفتاری در خصوص سفارش آگهی های تجاری

ارتباطات ترویجی و ترغیب کننده و تاثیر آن بر روی رفتار مصرف کننده

بازاریابی مجدد

استراتژی های promotion در بازاریابی

تحلیل رفتار مصرف کننده در شرایط بحران اقتصادی

شاخص های ارزیابی عملکرد در بخش بازاریابی

رفتار مصرف کنندگان سازمانی

یادگیری و نگرش در رفتار مصرف کننده

فرهنگ ایرانی و رفتار مصرف کننده

ارزش و انگیزش در رفتار مصرف کننده

بازاریابی عصبی

برنامه بازاریابی

مسئله شناسی در تحقیقات بازاریابی

مدیریت تجربه مشتری

شکست های من و مشتریانم در بازاریابی 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری