جایگاه مدیریت مالی در سازمان و ویژگی های برجسته آن

جایگاه مدیریت مالی در سازمان و ویژگی های برجسته آن
  • جایگاه مدیریت مالی در سازمان و ویژگی های برجسته آن

سرفصل های نوشتار 

 

حرف اول در این آموزش

مدیریت مالی، مانند سایر مدیریت ‌ها یک هدف دارد. مهمترین هدف در این حوزه افزایش ثروت سهامداران است. می توان افزایش ثروت سهامدار را ناشی از افزایش اعتبار سازمان دانست که این اعتبار منتهی به افزایش تقاضا برای سهام شرکت می ‌شود و بدین ترتیب ثروت سهامدار افزوده می‌شود. حوزه های مدیریت مالی

تصویر جایگاه مدیریت مالی در سازمان و ویژگی ‌های برجسته آن

حوزه‌های مدیریت مالی

مدیر مالی کسی است که بی شک به تقویت بنیان‌ها و اعتبار سازمان کمک کند. از طرفی مدیر مالی براساس ساختار سازمانی که به صورت وظیفه‌ای بیان می‌شود دو حوزه اساسی را زیر نظر دارد:
1. مسئله حسابداری (Accounting): این دانش بیشتر وقایع‌نگر هست و با گذشته‌ زندگی می‌کند. تابع اصول و ضوابط پذیرفته شده حسابداری است، به شدت از اصل بهای تمام شده و اصل Casting (جمع کردن) تبعیت می‌کند. هر آنچه اتفاق افتاده را در گزارشات ثبت می‌‌کند و گزارش می‌دهد، اما تحولات ناشی از تورم و تغییراتی که از این بابت اتفاق می‌افتد در گزارشات حسابداری مستتر نیست. حسابداری صرفا نیازمند دانش حسابداری است.
2. حسابداری مدیریت: حسابداری مدیریت آینده نگر است و با اهداف، برنامه ها، ایده ها و امیالی که ما برای آینده داریم فعالیت می کند و آمیخته به آینده سازمان است. داتش حسابداری مدیریت بر خلاف حسابداری به سایر علوم هم احتیاج دارد، علومی همانند اقتصاد، تحقیق در عملیات، آمار و ریاضی. زیرا در مباحث آینده سازمان مطالعات امکان سنجی و مطالعات فرصت به شدت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین به مدیر مالی نیازمند هستیم که دانش او فراتر از حسابداری باشد.
این دو حوزه دو رویکرد متفاوت نسبت به یکدیگر دارند. 
اصولاً مدیریت مالی تمام سعی خود را به کار می‌برد تا از منابع محدودی که سازمان دارد صیانت کند و حداکثر کارایی ممکنه را از این منابع به دست آورد. این منابع به سه بخش اساسی تقسیم می‌شود:
1. امکانات: امکانات هر آنچه که داریم از جمله نیروی انسانی، نقدینگی، مطالبات، املاک، دانش فنی و ... می‌ باشد.
2. زمان: چگونه و با چه روشی از این پدیده بهره ببریم؟ امروزه نقش IT دیگر بر کسی پوشیده نیست.
3. مدیریت: مباحث مربوط به سازماندهی، برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت در محدوده حوزه مدیریت مالی می باشد.

انواع سازمانها و مدیران مالی

Construction: سازمانی که در مرحله Construction و در مرحله اجرای پروژه هست مهمترین نیازشان تأمین مالی است. اگر منابع مالی وجود داشته باشد پروژه جلو در غیر اینصورت متوقف می شود. بنابراین تأمین نیازهای مالی از طریق بازارهای پول و سرمایه، امنیت‌ ویژه‌ای دارد و مدیر مالی‌که تجربه گرفتن وام دارد، تجربه پروسه‌های افزایش سرمایه را دارد، می‌تواند در مرحله Construction به سازمان کمک کند.
Production: این سازمانها نیاز به مدیر مالی تحلیل‌گر دارند تا بر مسائل مالیاتی مسلط باشد، بتواند به مسائل بیمه بها بدهد. 
Business: مدیر مالی در سازمانهای بازرگانی مدیری است باید با قوانین اینکوترمز آشنا باشد و اینکه چرا شرکت فقط واردات و صادرات دارد تا بتواند در شکل دهی سازمان به ما کمک کند.

ویژگی‌ های مدیر مالی

• تحصیلات آکادمیک 
• تجربه کاری 
• سن 
• شخصیت اجتماعی 
• آگاهی به مقررات و قوانین 
• داشتن اطلاعات خوب در حوزه IT و تسلط به زبان انگلیسی 
• داشتن گواهی‌های معتبر از سوابق قبلی
• داشتن آگاهی در سایر حوزه ها به خصوص در حوزه منابع انسانی، مارکتینگ و استراتژی 
• داشتن آشنایی با نرم‌افزارهایی که امروزه بیشتر در حوزه مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد به خصوص در جهان امروزی مثل ERP (سیستم جامع مدیریتی)


 خرید دوره مدیر مالی حرفه پلاس


تحصیلات آکادمیک

از آنجا که مدیریت مالی بر مبنای دو حوزه حسابداری و حسابداری مدیریت می باشد، لزوماً داشتن تحصیلات آکادمیک در حوزه Accounting کافی نبوده و مدیر مالی می‌تواند در سایر حوزه‌ها یا رشته‌های مدیریت مالی، رشته اقتصاد، بارزرگانی بین‌الملل فارغ‌التحصیل شده باشد. چرا که این رشته‌ها ضمن اینکه به مباحث حسابداری می‌پردازند و واحدهای قابل توجهی از مباحث حسابداری را پاس می نمایند به سایر علوم هم مسلط می‌شوند. مدیر مالی که اقتصادسنجی خوانده، مدیر مالی‌ که تحقیق در عملیات می‌داند، مدیر مالی‌که آمار خوانده و می‌تواند با نرم‌افزارهای آمار کار کند و مدیر مالی‌که از ریاضیات خوبی بهره‌مند است، بی‌شک می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد اهداف سازمان داشته باشد.
توجه: از نظر مقطع تحصیلی لیسانس به بالا اولویت دارد اما مقطع کارشناسی ارشد بهترین موقعیت و بهترین امکان را به ما می‌دهد که روی افراد در سازمان ها سرمایه‌گذاری کنیم. مقطع دکترا تأیید نمی‌شود.
نکته ای که خیلی حائز اهمیت هست این است که متقاضی شغل مدیریت مالی دوران تجربه کاری خودش را با چه تحصیلاتی سپری کرده است. کسانیکه از زمان دانشجویی‌شان وارد بازار کار شدند و در حین کار کردن به تحصیل پرداختند از ابتدای فعالیت، اینها مباحث تئوریک را با مباحث عملی به نحو صحیحی درآمیختند و نتایج خیلی بهتری کسب کرده اند. پس بنابراین داشتن تحصیلات و بعد از آن کسب تجربیات مناسب می‌تواند گزینه بسیار مناسبی می‌تواند توی این حوزه باشد.

سابقه کار و تجربه

تجربه اهمیت خیلی زیادی در این زمینه دارد ما نمی‌توانیم سازمان‌مان را در اختیار افرادی قرار بدهیم که از تجربه کافی برخوردار نباشند و سازمان محل کارآموزی این افراد قرار بگیرد. طبیعی است که انتظار خروجی از آن‌ها داریم و انتظار داریم که در کمتر زمان ممکن پس از شناخت سازمان سکان اداری امور مالی سازمان را برعهده بگیرند. البته کسانی که برای پست مدیریت مالی مراجعه می‌کنند بخشی از تجربیات آن‌ها در حوزه حسابداری سنتی یا حسابداری جذبی یا همان چیزی که عنوان تحت حسابداری مالی به دست می‌آید. مثلاً کار در خزانه‌داری، کار در ممیزی یا حسابداری و از این قبیل ولی بعضی دیگر سوابق در حوزه حسابداری مدیریت است مثل کار در بخش بودجه و اعتبار یا بخش سرمایه‌گذاری‌ها است.

 

تصویر موضوع جایگاه مدیریت مالی در سازمان و ویژگی ‌های برجسته آن

 

حرف آخر در این آموزش

تجربه نشان داده برای کسانی که خواهان پست مدیریت مالی هستند، هر چه گرایش تحصیلی بیشتر به سمت حسابداری مدیریت باشد، آن پست ارزنده ‌تر می باشد.

 

برنامه ریزی مالی

جایگاه مدیریت مالی در سازمان و ویژگی های برجسته آن

روش های پیشبینی بازار های مالی

انواع حساب های بانکی و شرایط افتتاح حساب های حقیقی و حقوقی

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

منابع تامین مالی و تحلیل آنها

ضرورت آگاهی مدیران عامل از مباحث مالی

شاخص های ارزیابی عملکردمالی

ضرورت برنامه ریزی و بودجه بندی جامع برای سازمان ها و شرکت ها

شناخت جریان وجوه نقدی در پروژه ها

نیمه تاریک اقتصاد

مدیریت ادعاها در فرایندهای مالی و توزیع سهام استارتاپ ها 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط