صنعت مشاوره مدیریت | امیر مسعود حبیبیان

صنعت مشاوره مدیریت | امیر مسعود حبیبیان

 

 

سرفصل های نوشتار

  • صنعت مشاوره مدیریت
  • دسته بندی خدمات مشاوره مدیریت انواع فعالیت شرکت‌های مشاوره مدیریت
  • تفاوت مشاوره مدیریت با ادوایزری

 

صنعت مشاوره مدیریت

 

حرف اول در این آموزش

مشاوره مدیریت و صنعت مشاوره مدیریت موضوع بسیار پر اهمیتی در دنیای امروز است. متأسفانه در داخل کشور به این موضوع بسیار کم‌توجه هستیم و معمولاً نگاه‌های غیرحرفه‌ای به این موضوع وجود دارد.

صنعت مشاوره مدیریت

امروزه یکی از جذابترین و شگفت‌انگیزترین حوزه‌های کسب و کار در دنیاست و این اتفاق در حدی در حال پیگیری است که بسیاری از نخبگان و افرادی که در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند علاقه‌مندند که در این حوزه ورود کنند. در خصوص حوزه اثر شرکت‌های مشاوره مدیریت باید بدانیم این شرکت‌ها از ارائه خدمت به استارتاپ‌هایی که نوظهور هستند و تازه پا به عرصه کسب و کار گذاشتند تا دولت‌ها و نظام‌های کلان کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند.
شرکت های مشاوره مدیریت در طیف بسیار وسیعی از شرکت‌های کوچک تا نظام های کلان ارائه خدمت می‌کنند و مؤثر واقع می‌شوند و در بخش های مختلف حضور دارند یعنی صرفاً در حوزه صنعت به معنی خاصی که در کشور ما رایج است فعالیت ندارند بلکه در بسیاری از نظام‌ها، مثل نظام سلامت، نظام تعلیم و تربیت، فرهنگ، آموزش فعال هستند و ارائه خدمت می‌کنند و مؤثر واقع می‌شوند.

دسته بندی خدمات مشاوره مدیریت

1. برخی شرکت‌های مشاوره مدیریت، خدمات مشاوره مدیریت مطلق ارائه می‌کنند.

2. شرکت‌های مشاوره مدیریتی هستند که خدمات‌شان را ترکیب کرده اند یعنی خدمات خود را با خدمات دیگر مثل فناوری های اطلاعات، حسابرسی و... تا حوزه اثرشان گسترده‌تر شود.

3. برخی از شرکت‌های مشاوره مدیریت خدماتشان صرفاً به یک بخش خاص اختصاص دارد اما با سرویس های مختلف.

4. برخی از شرکت‌های مشاوره مدیریت اختصاصاً یک سرویس ارائه می‌دهند. مثلاً فقط خدمت در حوزه منابع انسانی

5. برخی از شرکت‌های مشاوره مدیریت هستند که به عمده قسمت ها، عمده سرویس ها را می‌دهند اما باز هم تمرکز خودشان را مشخص کرده اند.

موضوع صنعت مشاوره مدیریت

 

انواع فعالیت شرکت‌های مشاوره مدیریت

1. طراحی

2. طراحی و پیاده سازی: در کنار سازمان مشتری قرار می گیرند و گام به گام طراحی خودشان را در سازمان عملیاتی می کنند.

تفاوت مشاوره مدیریت با ادوایزری

مجموعه بزرگ مشاوره مدیریت، یک شرکت با 20 یا40 مشاور مدیریت نیست بلکه مجموعه‌ای است که باید حداقل 2000 مشاور مدیریت داشته باشد و واقعیت این است که بدون این حجم مشاور و بدون سازمان دادن به مشاورین، اطلاق شرکت مشاوره مدیریت به معنی اینکه بتواند صنعت مشاوره مدیریت در کشور راه بیندازد اطلاق صحیحی نیست. آن وقت نمی‌توان گفت که در داخل کشور صنعت مشاوره مدیریت داریم ما حتماً برای اینکه در داخل کشور صنعت مشاوره مدیریت داشته باشیم باید چند مجموعه بزرگ مشاوره ایجاد کنیم. زیرا اگر نتوانیم در شرکت مشاوره مدیریت بخش دوم دانش فنی و تخصصی در مورد بخش های خاص را ذخیره و جمع‌آوری کنیم و خودمان را به روز نگه نداریم قطعاً نمی‌توانیم تحولی را که شرکت‌های بزرگ مشاوره مدیریت در مشتری‌هایشان ایجاد می‌کنند رقم بزنیم. این شرکت‌ها دانشی را درون خودشان انباشته می‌کنند که از ماحصل درگیر شدن با مسئله ی چندین کارفرما در یک بخش و هم افزایی‌ که این درگیر شدن در پروژه‌های مختلف در آن شرکت ایجاد می‌کند به دست می‌‌آورند. این شرکت محلی می‌شوند برای اینکه بتوانند بهترین راه حل را در خصوص مسائلی که سازمان‌ها یا شرکت‌ها با آن برخورد می‌کنند به آنها بدهند. شرکت‌های مشاوره مدیریت سعی می‌کنند به مشتری‌شان اثبات کنند که ما مؤثر واقع می‌شویم و این را با تعریف شاخص‌هایی در قبل و بعد از پروژه‌هایشان نشان می دهند تا بالاخره آن مشتری حس خوبی را از اخذ این خدمات داشته باشد.

شرکت‌های مشاوره مدیریت برای معرفی خدمات خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. مدل بازاریابی‌ تمام شرکت‌های بزرگ مشاوره مدیریت دنیا، مبتنی بر اتحاد استراتژیکی است که با مدیران ارشد سازمان‌های مشتری‌ خود برقرار می‌کنند و از این طریق است که می توان گفت خودشان را از اینکه بخواهند از سایر روش‌های بازاریابی استفاده کنند بی‌نیاز می‌کنند. از شرکت‌های مشاوره مدیریت، مدیران تولید می‌شوند. شاید به جرأت بتوان گفت که مهد پرورش مدیران در تراز بین‌المللی شرکت‌های مشاوره مدیریت هستند. به طور معمول برای پرورش یک مدیر به دنبال یک دوره آموزشی می‌گردیم. اما می‌بینیم که به طور واقعی و به طور طبیعی در این بستر است که مدیر در تراز بین‌المللی تربیت می‌شود.


بیشتر بخوانید: سبک زندگی مشاور مدیریت

 


 

صنعت مشاوره مدیریت درست

 

حرف آخر در این آموزش

بحث در مورد موضوعاتی که در کشور کمتر به آن ها پرداخته می شود شاید بتواند تلنگری برای همه ما ایجاد ‌کند تا هر کجا که هستیم جدی‌تر به این موضوع فکر کنیم و کمک کنیم تا این نقص در کشور جبران شود.

 

صنعت مشاوره مدیریت

چرا و در چه زمانی به صنعت مشاوره مدیریت نیاز داریم؟

مدل های عارضه یابی سازمانی

رابطه بین مشاور و مشاوره پذیر

صنعت مشاوره مدیریت

شایستگی های مشاور استراتژی

بوم کسب و کار یک مشاور

مسئولیت پذیری مشاوران

خطاهای ادراکی در مشاوره مدیریت

سبک زندگی مشاور مدیریت

مشاوره استراتژی در عصر ناکارامدی استراتژی 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط