رابطه بین مشاور و مشاورپذیر

رابطه بین مشاور و مشاورپذیر
  • رابطه بین مشاور و مشاوره پذیر
    رابطه بین مشاور و مشاوره پذیر

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : رابطه بین مشاور و مشاورپذیر

دکتر مهدی برزویی

 

مدرس آموزش

جناب آقای دکتر مهدی برزویی

 

 

 

سرفصل های نوشتار

فرمول مشاوره

الگوهای مشاور

مدل‌های ذهنی

مراحل ارتباط بین مشاور و مشاورپذیر

شروط کافی ایجاد ارتباط

 

رابطه بین مشاور و مشاورپذیر

 

حرف اول در این آموزش 

زمانی که از مشاور صحبت می‌کنیم باید بدانیم که مشاوره یک فرمول است، فرمولی که در آن فاکتورهای متفاوتی نقش‌آفرینی می‌کنند.

فرمول مشاوره

یکی از مهم‌ترین فاکتورها، ارتباط بین مشاور و مشاورگیرنده است. اعتماد یا اطمینان بین طرفین، می‌تواند ارتباط بین مشاور و مشاورگیرنده را تسهیل کند تا افراد بتوانند تا انتهای کار با یکدیگر پیش بروند. نکته: اطمینان یا اعتماد شرط لازم است اما کافی نیست. ارتباطی که بین طرفین بسته می‌شود و شکل می‌گیرد به یک نکته اساسی می‌پردازد و آن مدل ذهنی طرفین است.

الگوهای مشاور

Output، مشاور فقط به دنبال این است تا قرارداد را ببندد. در بعد قانونی تمام تلاشش این است که بتواند پروژه را در اختیار بگیرد. بتواند منابع مالی خود را تأمین کند و یا روی مباحث برندینگ خود تمرکز بیشتری را داشته باشد. Outcome، افرادی که به عنوان مشاور به آن دقت می‌کنند نه تنها به دنبال حسن انجام کار هستند بلکه به دنبال ایجاد ارتباطی بلند مدت و وفاداری برای مشاورپذیر هستند.

موضوع رابطه بین مشاور و مشاورپذیر

مدل‌های ذهنی

مدل‌های ذهنی لنزهایی هستند که ما بر روی چشمانمان داریم و از طریق آن می‌توانیم جهان اطراف خود را ببینیم و تفسیر داشته باشیم.
ما انسان‌ها برای این که بتوانیم محیط اطراف خودمان را ساده‌تر کنیم و ادراک بهتری از واقعیت‌هایی که بیرون هست داشته باشیم مغز ما شروع به مدل‌سازی کردن می‌کند. فرهنگ و نحوه‌ی بزرگ شدن ما نیز بر روی مدل ذهنی ما موثر است. رابطه‌ی بین مشاور و مشاورپذیر بدین شکل، شکل می‌گیرید که من مشاور باید دقت داشته باشم که ابتدا مدل ذهنی خودم را شناسایی کنم سپس با مصاحبه یا جلسات حضوری مدل ذهنی طرف مقابلم را شناسایی کنم.  فراموش نکنیم که تعامل یا ارتباط بین مشاور و مشاورپذیر در جلسه اول اتفاق نمی‌افتد. در ارتباط بین مشاور و مشاورپذیر قبل از جلسه حضوری نیاز است من مشاور ابتدا اطلاعاتی در حد این که بتوانم چه از لحاظ شخصیتی و چه از لحاظ روان شناسی و براساس نیاز و خواسته‌ای که طرف مقابل دارد، طرف مقابلم را شناسایی داشته باشم، زیرا به من کمک می‌کند که بتوانم جلسه‌ی مشاوره را پیش ببرم. یکی از ارکان مهمی که در ارتباط بین مشاور و مشاورپذیر اتفاق می‌افتد بحث مربی‌گری است. مربی‌گری که من مشاور برای مشاورپذیر خودم انجام می‌دهم. مربی‌گری بدون شناخت مدل های ذهنی امکان‌پذیر نیست.

مراحل ارتباط بین مشاور و مشاورپذیر

1. ایجاد ارتباط:

آ) باید اطلاعاتی از طرف مقابلمان جمع‌آوری کنیم، این به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در جلسه‌ای که رودررو اتفاق می‌افتد بهتر عمل کنیم.

ب) مشاورپذیر، فقط مشتری ما نیست در ابتدا او را به شکل یک انسان قلمداد کنیم. درک مشاورپذیر از طرف مقابل به عنوان یک انسان باعث خواهد شد که این ارتباط انسانی اتفاق بیوفتد.

ج) اشتراک اطلاعاتی که می‌تواند به طرف مقابل این اطمینان را بدهد که من مشاور چه در زمینه شخصی و چه در زمینه حرفه‌ای خودم چه توانمندی‌هایی را داریم.

د) باید تمام تلاش خود را داشته باشیم که ایجاد و داشتن یک رابطه با اعتماد، باز و صادقانه با مشاورپذیر داشته باشیم. یکی از مدل‌هایی که در این مرحله توصیه می‌شود، که تعهد فرد که مشاورپذیر است را داشته باشیم.

2. تعهد به اهداف(اهدافی که بین طرفین نوشته می‌شود.): مشخص کردن دیدگاه و اهداف مشاورپذیر است. در مورد وضعیت فعلی و آینده کسب و کاری که وجود دارد. در جلسه‌ای که با که مشاورپذیر دارید درمورد اختلاف نظرهایی که ممکن است اتفاق بیفتد کاملاً با هم صحبت کنید تا برای طرفین باعث سوءتفاهم نشود. طرفین باید به انجام کارهایی که هست متعهد شوند. در بسیاری از فازهای متفاوت کار نیاز است که سهم طرفین یا تعهدی که طرفین دارند کاملاً مشخص باشد. اگر سهم یا تعهد طرفین اندازه گیری و مطرح نشود در دراز مدت این ارتباط یا تعامل از بین خواهد رفت.

3. برنامه‌ریزی: ابتدا باید موانعی که به صورت بالقوه وجود دارد شناسایی و حذف کنیم تا این تعامل خدشه‌دار نشود. گاهی مشاورپذیر پیش ما می‌آید اما انگیزه لازم و چشم‌اندازی برای این که مسئله‌اش حل بشود و یا بهبود پیدا کند را ندارد. در این‌جا مشاور باید ارزیابی توانمندی و انگیزش یا چشم‌اندازی که مشاورپذیر دارد را انجام بدهد.

4. پیش‌بینی حمایت‌های لازم برای مشاورپذیر: به مشاورپذیر در رابطه با فعالیت‌هایی که حین پروژه و در کنار ما انجام می‌دهد باید بازخوردهایی چه مثبت و چه منفی ارائه داد. این بازخوردها باید در حین کار به طرف مقابل داده شود. اما اگر ما ابتدا بازخورد منفی بدهیم و سپس بازخورد مثبت، قصد تخریب وی را داریم. برای این که بتوانیم بر مشاورپذیر تأثیر خود را بگذاریم ابتدا مثبت ها را بازگو کنیم، سپس منفی ها را در قالب یا زبان مربی‌گری مطرح کنیم.
بدون گرفتن بازخورد، بدون تعریف شاخص‌های بهبود و ارزیابی فعالیت‌های طرف مقابل امکان این که بتوانیم حمایت‌های لازم را تعریف بکنیم وجود ندارد.

5. ارزیابی ارتباط بین مشاور و مشاورپذیر: باید آنچه را که بین طرفین تعریف شده است را مرور کنیم. با بازخوردهای مثبت و یا منفی که از مشاورپذیر می‌گیریم برخلاف شماره 4 در این‌جا نقش عوض می‌شود زیرا به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بین مشاور و مشاورپذیر ارتباط را بهینه‌تر تعریف کنیم.اگر بخواهیم ارزیابی ارتباط داشته باشیم شما به عنوان مشاور بابت دستاوردهایی که طرف مقابل دارد به‌دست می‌آورد باید قدردان و سپاس‌گذار باشید.
به جای این که مشاورپذیر بابت کارهایی که برایش انجام می‌دهیم قدردان باشد این کار را معکوس انجام دهید، زیرا فردی که به عنوان مشاور یا به عنوان مربی با او کار می‌کنیم و در کنارش هستیم، فردی است که دارد با ما همکاری می‌کند پس باید قدردان دستاوردها و کمک‌های این فرد باشیم.

شروط کافی ایجاد ارتباط

شناخت ابعاد شخصیتی خود، این که با کدام الگوی خودتان رفتار می‌کنید. در سینوسی صحبت کردن و نوع گفتمانی که با طرف مقابل داریم دقت داشته باشید. بسیاری از مشاوران تمایل دارند سوالی که از آنها پرسیده می‌شود حواشی زیادی را مطرح کنند. اما به اصل سؤال بپردازید نه کمتر و نه بیشتر. در نحوه صحبت کردن خودتان توقف داشته باشید. مدیریت شکایت را فراموش نکنید. باید نحوه بازخورد گرفتن، انتقاد و هرگونه شکایت در وهله اول و در روز نخست بین طرفین کاملاً شفاف و روشن باشد. به گزارش دقت داشته باشید. زمانی که از گزارش صحبت می‌کنیم یعنی ایجاد ارتباطی بسیار عمیق. گزارش دقیقاً به شخصیت افراد برمی‌گردد که انسان‌ها را در ابعاد متفاوت دسته‌بندی می‌کند. من مشاورپذیر ممکن است بصری باشم برای این که بتوانیم ارتباط بهتری را با طرف مقابل داشته باشی از گراف و تصویر غافل نباشیم. در ایجاد ارتباط صبور باشید. صبور بودن شما و داشتن هوش هیجانی بالا باعث خواهد شد که شما به درستی رفتار خودتان را کنترل کنید. خوب گوش کنید، شنونده خوب بودن یک هنر است. قولی را ندهید که نمی‌توانید آن را برآورده کنید.آموزش را فراموش نکنید.سعی کنید ارتباط خود را با مشاورپذیر حفظ کنید.به زمان به شدت اهمیت دهید و مدیریت زمان را از دست ندهید. در حین انجام فرآیند مشاوره محصولات یا خدماتی را ارائه و پیشنهاد نکنید که به درد مشتری یا مشاورپذیر نمی‌خورد .

صحیح رابطه بین مشاور و مشاورپذیر

حرف آخر در این آموزش

رعایت فاکتورها و عوامل می تواند شرط کافی برای ایجاد ارتباط یا تعاملی بلند مدت بینن مشاورو مشاورپذیر باشد.

موضوعات مربوط با موضوع رابطه بین مشاور و مشاورپذیر در سایت حرفه پلاس

صنعت مشاوره مدیریت

چرا و در چه زمانی به صنعت مشاوره مدیریت نیاز داریم؟

مدل های عارضه یابی سازمانی

رابطه بین مشاور و مشاوره پذیر

صنعت مشاوره مدیریت

شایستگی های مشاور استراتژی

بوم کسب و کار یک مشاور

مسئولیت پذیری مشاوران

خطاهای ادراکی در مشاوره مدیریت

سبک زندگی مشاور مدیریت

مشاوره استراتژی در عصر ناکارامدی استراتژی 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط