تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ

تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ
  • تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ
    تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ

تصویر آقای مسیح کریمیان

 

مدرس آموزش 

جناب آقای مسیح کریمیان 

 

 

سر فصل های نوشتار

استارتاپ ها

منابع انسانی در استارتاپها

عارضه ورود افراد با تخصص بالا در استارتاپ

آموزش

تصویر تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ

 

حرف اول در این آموزش

بحث منابع انسانی در استارتاپ ها تفاوت بسیار زیادی با منابع انسانی در سایر سازمانهای معمولی دارد. منابع انسانی، دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای در استارتاپ ها است.

استارتاپ ها

استارتاپ ها مجموعه فعالیت هایی هستند که یک تیم یا چند نفر با هم در طول یک مدت زمان انجام میدهند تا به یک مدل کسب و کار دست پیدا کنند. گرچه در این زمان ممکن است به محصول یا درآمد هم برسند و سرمایه گذار هم داشته باشند. اما آنچه که یک استارتاپ موظف است به عنوان خروجی تحویل دهد مدل کسب و کار و مدل درآمدی است نه الزاما یک محصول و یا درآمد. بنابراین کسب و کارهایی که در حال حاضر به پول رسیده و یا محصول ارسال می کنند اما مدل کسب و کارشان هنوز شکل نگرفته، هنوز در دایره استارتاپ ها دسته بندی می شوند و از سوی دیگر استارتاپ هایی هم هستند که هنوز محصول یا درآمدی ندارند ولی مدل در آمدی و مدل کسب و کار دارند جزء استارتاپ های موفق محسوب می شوند. 
دلیل اهمیت تیم سازی در استارتاپ ها این است که نیروی انسانی در شرکت های نو پا عمدتا نیروهایی هستند که تازه وارد بازار کار شده اند، از نظر اکادمیک فارغ التحصیل دانشگاهی هستند یا اینکه در فضایی مهارت نسبی دارند و عمدتا با هم تیمی های خود کاری را پیش نبردند و تجربه کاری ندارند.
از طرفی حجم کاری بالا و اینکه ساعت های کاری زیادی را که درکنار هم هستند باعث برخوردهای بیشتر و در واقع تقاطع کاری زیادی باهم خواهند داشت و این موضوع مسئله ارتباطی را پیچیده تر خواهد کرد.
نیروهایی که درتیم های استارتاپی هستند باید چند تخصصه باشند و بتواند در مواقع لزوم جای همدیگر ایفای نقش کنند. 

منابع انسانی در استارتاپها

عدم تسلط به مهارت های ارتباطی بین نیروهای استارتاپی از مسائل مهم در این حوزه است. زیرا نیروی انسانی مهارت برقراری ارتباط در قالب تیمی و فردی را کسب نکرده اند. 
عناصری مثل ایده وسرمایه مالی می توانند جایگزین داشته باشند اما عنصر تیم از این ویژگی مستثنی است. اگر یک ایده داشته باشیم که یک سرمایه خوبی نیز برای آن باشد ولی تیم خوبی نداشته باشیم آن تیم و سرمایه نابود خواهد شد.
چالش بعدی استارتاپها بحث همکاری ها به صورت هماهنگ و یکپارچه است. ممکن است تیم های استارتاپی در شهرها و کشورهای مختلف باشند و بخواهند در ساعات مختلف کار کند. تفاوت ساعات های کاری با ساعات کاری رسمی و همچنین تفاوت سلیقه کاری در تیم های استارتاپی می تواند معزل دیگری باشد که طراحی تیم و ساختاردهی تیم را در یک فضای استارتاپی با چالش مواجه کند. ارتقاء مهارتهای ارتباطی در تیم استارتاپی مهم است. مثلا یکی از چالش های عمده ای که در سازمان های اروپا وجود دارد این است که افراد به سختی می توانند پیامشان را به یکدیگر انتقال دهند.
بحث دیگر در استارتاپ ها چگونگی استفاده و بهره گیری تیم ها از منتورها و مشاوران است. طبیعتا افرادی هستند که دوست دارند از نظر رسالت فردی، اجتماعی و هم بحث حرفه ای تیم ها را در راستای پیشبرد هدفشان هدایت کنند. از طرفی ممکن است این راهنمایی ها نظم کار تیم را از مسئله دچار مشکل کند.
بحث تقسیم وظایف و چیدمان کاری نیروها در استارتها باید به درستی صورت گیرد و باید تحت نظارت و کنترل باشند.
زمانی که یک استارتاپ با شکست مواجه می شود باید بداند چه کارهایی باید انجام دهد و چه درسهایی از آن بگیرد. چیزی که باعث شکست می شود عدم کنار هم قرار گرفتن درست منابع (مهارت، تخصص، تکنولوژی و ...) است. چون بیشتر با منابع انسانی درگیر هستیم بیشتر مشکلات ریشه در ارتباط نادرست اعضای تیم دارد. داشتن مهارت صحیح ارتباط در نگهداشت یک ارتباط نقش موثر دارد.

عارضه ورود افراد با تخصص بالا در استارتاپ

1- بحث برابری تخصص ها و مهارت ها
2- هم زمانی داشتن کسب و کار با استارت خوردن یک ایده 
3- گاردگیری نسبت به ایده در تیم های با اعضای نخبه 
طول عمر و پروسه پیشرفت استارتاپ با منابع انسانی گره خورده است اما اینکه ما فکر کنیم اگر تیم تیم قوی ای باشد تا آخر برای ما خواهد ماند این مانند یک افسانه است. در استارت باید هویت تیم حفظ شود ولی افرادش می تواند تغییر کنند. اگر بتوانیم هویت تیمی را حفظ کنیم طول عمر استارتاپ بیشتر می شود. برای رسیدن به این هدف یکی از موارد در نگهداشت نیروها پس از چالش ها و مباحث ها و برخوردها که پیش می آید. 
مورد بعدی در چالش های است که در فضای کسب و کار بوجود می آید نا امیدی ها، شکستها که در عرضه محصول اتفاق می افتد، می توانند نقاط گلوگاهی باشند که از نیروی انسانی یا تیم در طول عمر کسب و کار صیانت کرد.

آموزش

آموزشهایی که یک تیم باید ببیند یکی آموزشهای فنی است. ایت آموزشها براساس هدف و استراتژی استارتاپ است. آموزش های عمومی که تمرکز روی مهارت های ارتباطی است. مثل مهارت انتقال پیام، مهارت گفت و گو، مهارت شنیدن، مهارت پرسیدن، شناخت تیپ شخصیتی و ... . دسته دیگر از آموزش ها مربوط به ابزارهای کاری هستند که می تواند جز آموزشهای عمومی باشد.
آموزشهای تیم سازی، کار تیمی وآموزش های عمومی مربوط به منابع انسانی، اگر بخواهد در طول پروسه عمر یک استارتاپ به تجربه اتفاق بیفتد طبیعتا بهای سنگینی را اعضای آن استارتاپ خواهند پرداخت. این نوع یادگیری می تواند به تمام شدن کسب و کار بینجامد. 

حرف آخر در این آموزش

اصلی ترین سرمایه یک استارتاپ، نیروی انسانی آن است. چرا که ایده اصلی را همین کارکنان اولیه توسعه می دهند.

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ در سایت حرفه پلاس

آینده استارت آپ های ایرانی به کدام سمت و سو می رود؟

نقش استارتآپ ها در آینده مباحث آموزشی و مشاوره ای سازمان ها

اهمیت متریکهای بیزنسی در کنار متریکهای مالی ست در اکوسیستم

مسائل مالی و حقوقی استارتاپ ها

مهارت های عمومی استارتاپ

تیم سازی و سرمایه های انسانی در استارتاپ

مدیریت محصول

طراحی مدل کسب و کار در استارتاپ ها

ساختار سازمانی در استارتاپ ها

تبیین نقش ها در تیم های استارتاپی بر اساس مدل بلبین

استراتژی و مدل کسب و کار 


رایگان
نظرات شما
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری