مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل
  • مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل
    مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

دکتر بهمن متولی

 

مدرس آموزش

جناب آقای دکتر بهمن متولی

 


سرفصلهای نوشتار

MOU

قانون حاکم

انواع قرارداد

قرادادهای نمایندگی انحصاری

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

 

حرف اول در این آموزش

تجارت بین الملل به روابط تجاری بین کشورها گفته میشود که به صورت صادرات و واردات انجام میشود. حتی پیشرفته ترین کشورها نیز برای تامین نیازهای خود به دیگران احتیاج دارند. به دلیل همین نیاز ها تجارت بین الملل و مسائل حقوقی تجارت بین الملل ( International Trade Law Issues ) به یکی بحث های مهم در تجارت تبدیل شده است.

MOU

MOU یادداشت تفاهمی است که در ابتدا در جلساتمان به هر توافقی که برسیم آن را یادداشت میکنیم، اما CONTRACT به معنای قرارداد است.MOU ها هیچگونه ضمانت اجرایی ندارند. یعنی صرفاً فقط با داشتن MOU نمیتوانید طرف مقابلتان را به اجرای کاری متقاعد کنید. اما زمانیکهMOU به عنوان شرایط خاص قرارداد، با مسائل شرایط عمومی قرارداد یکی میشود به قرارداد تبدیل خواهد ‌شد. البته آنجا هم ضمانت اجرایی پیدا نمیکند. در زمانی شرایط اجرایی پیدا میکند که طرفین آن را امضا کنند. متاسفانه بحث قرارداد در ایران خیلی جدی گرفته نمیشود. در حال حاضر مخصوصا پس از خروج آمریکا از برجام شاهد مسائل زیادی در بندهای قرارداد شدیم. یکی از این موارد که در بندهای قرارداد بسیار بسیار مهم است قانون حاکم میباشد.

 

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل صحیح

 

 

قانون حاکم

قانونی است که قرارداد ما پیرو آن مسائل خواهد بود. یعنی براساس قانون حاکم به طور کامل تمام مسائل مان حل و فصل خواهد شد.
معمولاً در قراردادهای بین‌الملل، شرکتهای خارجی ترجیح میدهند که براساس قوانین کشور خودشان قرارداد را لحاظ کنند به دلیل اینکه قوانین ایران استاندارد و بین‌المللی نیست و آنها تشخیص میدهند که براساس قوانین کشور خودشان آن قرارداد را لحاظ کنند. برای ما که در ایران این قرارداد را تنظیم میکنیم، ترجیح می دهیم براساس قوانین مستقل پیش رویم. در حال حاضر قوانین ICC سوئیس یکی از مواردی است که ما در قراردادهایمان خصوصا قراردادهای خرید و فروش لحاظ میکنیم.

انواع قرارداد

1. قراردادهای خرید

2. قراردادهای فروش

3. قراردادهای اخذ نمایندگی

4. قراردادهای بین‌الملل

یکی از موارد مهم در بحث قراردادهای خرید و فروش در تجارت بین الملل، مخصوصاً در قراردادهای اخذ نمایندگی انحصاری موضوع پرهیز از رقابت فی ‌ما بین به دلیل تعهدات طرفین و ضمانت ‌نامه‌ هایی مانند ضمانت حسن انجام تعهدات است.

موضوع مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

قرادادهای نمایندگی انحصاری

یکی از موارد مهم در بحث قراردادهای خرید و فروش، مخصوصاً در قراردادهای اخذ نمایندگی انحصاری موضوع پرهیز از رقابت فی ‌ما بین است که دلیل آن تعهدات طرفین و ضمانت ‌نامه‌ هایی مانند ضمانت حسن انجام تعهدات است. اگر بخواهیم با شرکتی به عنوان نماینده گی فروش آن شرکت فقط روی یک کالا کار نماییم با یک نوع ریسک تجاری مواجه میشویم. زیرا شرکت فروشنده ممکن است در این بازار با چند شرکت دیگر نیز کار کند، لذا از حالت انحصاری خارج شده و هر کسی در این زمینه بهتر کار کند بعد از یک سال (معمولا مدت زمان این قراردادها یک سال است) کلیه نمایندگی فروش را به خود اختصاص میدهند. پس بهتر است برای انحصاری بودن بر روی کل محصولات کار کنیم. ما به عنوان فروشنده که قصد داریم نماینده انحصاری را به شرکتی دهیم شرکت پذیرنده نمایندگی باید ویژگی های خاصی داشته باشد. 
در قراردادهای انحصاری باید جهت ایمنی و سهولت دسترسی و دریافت کالا و خدمات بصورت انحصاری، برای نماینده گارانتی ایجاد شود.

در شرایط انحصاری آیا فروشنده مادر میتواند دو شرکت را در منطقه به عنوان نماینده خود انتخاب نماید؟ در پاسخ باید گفت که در این شرایط نوع قرارداد ما به عنوان عاملیت فروش است. در این حالت یک نفر به عنوان نماینده فروش معرفی شده و دیگری را به عنوان نماینده خدمات پس از فروش معرفی میکنند. 
برای من وقتی که به عنوان یک تولید کننده کاری را انجام میدهم به مراتب بهتر است که کل پتروسه محصولاتم مانند نمایندگی فروش، تبلیغات، بازاریابی به اضافه خدمات پس از فروش را انحصاراً به یک شرکت بدهم، بخاطر اینکه این شرکت A تا Z پروژه را خودش انجام میدهد. 
اما چیزی که مهم است این است که شرکتی که میخواهیم انتخاب کنیم چه ویژگی داشته باشد. که من آن را به عنوان یک شرکت انتخاب کنم. آ) سابقه ب) امکانات فروش ج) Qualified (واجد شرایط بودن) که بسیار مهم میباشد. 
در تجارت بین الملل بحثی شامل چند Plane (برنامه) داریم: چه شخصی، کجا، به چه صورتی، متصدی چه کاری با چه بودجه ای در چه برحه ای از زمان است. خیلی از شرکت های خارجی وقتی می خواهند نمایندگی را انتخاب نمایند اولین چیز همین برنامه است که براساس راستی آزمایی مطابق بر انتظاراتشان آن را مشخص میکنند. 
در بحث نمایندگی آن چیزی که مهم است توانمندی و شناخت آن شرکت از بازار و محصول است که می خواهیم به او نمایندگی بدهیم. ضمن اینکه در ارایه محصول حداقل برای ارتباطات و مارکتینگ که قرار است بر روی محصول انجام شود آشنایی کامل وجود داشته باشد تا اعتماد اولیه ایجاد شود. در وهله بعدی بحث نقشه و برنامه عملکرد مورد تایید شرکت مادر قرار گیرد. یکی از موارد بسیار مهم روی قراردادها وقتی به عنوان یک فروشنده عمل میکنیم این است که یک Target (هدف) برای طرفمان مشخص میکنیم که براساس آن Target این را باید به انجام برساند. پس باید واقعیتها را در نظر بگیریم زیرا متعهد به انجامش میشویم.
در بحث انحصار نمایندگی استفاده از حق برند را خیلی از شرکتها در یک موارد خاصی به شرکت پذیرنده نمایندگی اجازه استفاده حق برند را می دهند ولی بیشتر اوقات یکی از شرایطی که معمولا شرکت مادر به هیچ عنوان برای آنمجوز نمی دهد همین استفاده از حق برند است. 

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل درست

حرف آخر در این آموزش

در صورتیکه شما یک کسب و کار را اداره میکنید و یا به فکر راه اندازی کسب و کار جدیدی در سطح بین الملل هستید، دانستن نکات حقوقی شما را به سمت موفقیت پیش میبرد.

 

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

چگونه می توان وضعیت محصول را در کوتاه ترین زمان ارزیابی کرد؟

فرصت ها برای صادرات موفق در کسب و کارهای ایرانی

خرید خارجی

زنجیره تامین

لجستیک و حمل و نقل بین الملل

بررسی مفاد قراردادهای تجارت بازرگانی و بین الملل

10 تجربه در مذاکرات بین المللی

فرصت ها برای صادرات موفق

راهکارهای موفقیت در تجارت بین الملل چیست؟

کاربرد تحلیل پوششی داده ها در انتخاب تامین کنندگان

نقش لجستیک در تجارت بین الملل

مراحل خرید خارجی بصورت حواله بانکی

صادرات گام به گام


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط