چت جی پی تی (ChatGPT) نوعی برنامه هوش مصنوعی است که براساس سوالات و دادههای کاربر، پاسخ منحصربهفردی را تولید میکند. این ابزار درواقع یک چت بات هوش مصنوعی است که در نوامبر 2022 توسط شرکت OpenAI عرضه شد. نسخه اولیه آن به دلیل پاسخهای دقیق و واضح به سوالات کاربران در بسیاری از حوزهها مورد توجه قرار گرفت. در سال 2023 ارزش تقریبی شرکت OpenAI مبلغ 29 میلیارد دلار تخمین زده شده است. برای اینکه بدانید چت جی پی تی (ChatGPT) چیست و چه کاربردهایی دارد، این مطلب را تا آخر مطالعه کنید. برای استفاده از چت جی پی تی (ChatGPT) باید در وبسایت OpenAI ثبتنام کنید. البته ثبتنام با IP و شماره موبایل ایران امکانپذیر نیست. اما راههایی برای ثبتنام در این وبسایت وجود دارد.

چت جی پی تی (ChatGPT) چیست
چت جی پی تی (ChatGPT) یک ابزار پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی ایجاد شده است و امکان مکالمات انسانمانند را به شما میدهد. این ابزار میتواند به سوالات مختلف پاسخ دهد و در انجام کارهایی مانند نوشتن ایمیل، مقاله و برنامهنویسی به شما کمک کند. چت جی پی تی (ChatGPT) با استفاده از حجم زیادی از دادهها آموزش دیده است و در این میان اطلاعات نادرست نیز دریافت کرده است. بنابراین پاسخهای چت جی پی تی (ChatGPT) همیشه 100 درصد دقیق نیستند و باید قبل از استفاده و انتشار نتایج به دست آمده، صحت آنها را بسنجید.
این چت بات از طرفی خوب و کاربردی و از طرف دیگر ترسناک است. ترسناک چون امکان جایگزینی یا تحلیل رفتن هوش انسانی توسط هوش مصنوعی یکی از احتمالات در آینده است. سام آلتمن، رئیس OpenAI، در توئیتی گفت که چت جی پی تی (ChatGPT) در پنج روز اول پس از راهاندازی، بیش از یک میلیون کاربر داشته است. بر اساس تجزیه و تحلیل بانک سوئیس UBS، چت جی پی تی (ChatGPT) تنها دو ماه پس از راهاندازی آن، در ژانویه 100 میلیون کاربر فعال داشته است. برای اینکه بتوانید سرعت رشد آن را راحتتر درک کنید باید بدانید که 9 ماه طول کشید تا TikTok به 100 میلیون کاربر برسد.
آیا چت جی پی تی (ChatGPT) رایگان است
نسخهای از چت جی پی تی (ChatGPT) که براساس GPT-3.5 عرضه شده است، نیازی به خرید اشتراک ندارد و رایگان است. این نسخه هنوز فاز یادگیری و تحقیق است، به همین دلیل استفاده از آن رایگان است. نسخه پیشرفتهتر چت جی پی تی (ChatGPT) براساس GPT-4 عرضه شده است که برخلاف نسخه اولیه، رایگان نیست و برای خرید اشتراک آن باید ماهانه 20 دلار بپردازید.

با عضویت در ChatGPT Plus یا با استفاده از چت بینگ میتوانید از این نسخه استفاده کنید. GPT-3.5 تنها متن را به عنوان ورودی از کاربر میپذیرد و خروجی آن نیز متنی است اما در GPT-4 علاوه بر متن، تصویر هم استفاده میشود.
کاربرد چت جی پی تی (ChatGPT) در کسب و کارها
کسبوکارها میتوانند از چت جی پی تی (ChatGPT) در زمینههای متنوعی بهره بگیرند. از جمله کاربردهای این ابزار میتوان به ایجاد طرح کسب و کار یا بیزنس پلن، طوفان فکری، نوشتن ایمیل به زبانهای مختلف، ایجاد چتباتهای پاسخگو در وبسایت از طریق API برای راهنمایی مشتریان، طراحی سؤالات مصاحبه استخدامی و کمک در برنامهنویسی اشاره کرد. در ادامه کاربردهای چت جی پی تی (ChatGPT) را به صورت مفصل بررسی میکنیم.
1- ایجاد فهرست کلمات کلیدی برای سئو
شناسایی کلمات کلیدی مناسب، بخش جداییناپذیر استراتژی سئو است. حجم گسترده دادههای آموزشی باعث شده تا چت جی پی تی (ChatGPT) بتواند در هر موضوع، کلمات کلیدی مناسب را پیشنهاد دهد که به بهبود رتبهبندی وبسایت شما در موتورهای جست و جو کمک کند.

2- طوفان فکری
چت جی پی تی (ChatGPT) میتواند به خوبی به عنوان یک ابزار طوفان فکری عمل کند. برای تصمیم در مورد استراتژیهای بازاریابی، ایده پستهای شبکههای اجتماعی، کلمات کلیدی برای بهبود سئو و خیلی موضوعات دیگر میتوانید روی کمک این ابزار حساب کنید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چگونه بازاریابی دیجیتال را متحول میکند؟
3- سادهسازی مفاهیم دشوار
توضیح مفاهیم دشوار یکی دیگر از کاربردهای چت جی پی تی (ChatGPT) است. از آنجایی که این ابزار حجم عظیمی از دادهها را دریافت کرده است، میتواند تقریبا به هر سوالی به جز رویدادهای جاری پاسخ دهد. دادههای نسخه رایگان چت جی پی تی (ChatGPT) تا سال 2021 است، بنابراین برخی از پاسخهای آن درباره موضوعات جدید ممکن است اشتباه یا قدیمی باشند. با این حال، میتوانید آن را به عنوان یک دایره المعارف در نظر بگیرید که موضوعات را در سطوح مختلف به صورت ساده توضیح دهد.
4- ایجاد ربات های چت واکنشگرا
کسب و کارها میتوانند به جای استفاده از پاسخهای از پیش آماده شده در چت پشتیبانی وبسایت خود، با استفاده از چت جی پی تی (ChatGPT) یک ربات چت هوشمند ایجاد کنند که از مزایای پیشرفتهترین ابزار هوش مصنوعی برخوردار است. بنابراین کاربران وبسایت بهترین پاسخ ممکن را براساس پرسش خود دریافت خواهند کرد.
5- کمک به توسعه وب
چت جی پی تی (ChatGPT) قادر نیست تا به طور کامل جایگزین برنامهنویسان و طراحان وب شود، اما میتواند به تولید صفحات وب، رفع باگها و کدنویسی کمک کند.

6- تحقیقات بازار
یکی از کاربردهای مهم چت جی پی تی (ChatGPT) تحقیقات بازار است. این ابزار در درک نیاز مشتریان، شناسایی روندهای بازار و کمک به کسب مزیت رقابتی به شرکتها کمک میکند. تجزیه و تحلیل رقبا، تعیین نقاط قوت و ضعف و استراتژیهای بازار با استفاده از چت جی پی تی (ChatGPT) امکانپذیر است. برای شناخت بازار هدف خود نیز میتوانید از این ابزار هوش مصنوعی بهره بگیرید و اطلاعات جمعیتشناختی و شخصیت خریداران خود را بشناسید. برای این کار باید دادههای سیستم CRM خود را به عنوان ورودی به چت جی پی تی (ChatGPT) بدهید.
جمعآوری بازخورد از مشتریان برای بهبود محصولات، خدمات و پشتیبانی پس از فروش ضروری است. با استفاده از چت جی پی تی (ChatGPT) پرسشنامهای طراحی کنید که سطح رضایت مشتریان را بسنجد و دیدگاه مثبت و منفی آنها در مورد کسب کار و محصولات شما را آشکار کند.
7- ایجاد ایمیلهای شخصیسازی شده
چت جی پی تی (ChatGPT) در طراحی و تدوین ایمیلهای شرکتی و خودکارسازی آنها به کسب و کارها کمک میکند. برای مثال میتواند ایمیلهای اطلاعرسانی در مورد خرابی سایت، تعطیلی کسب و کار، تغییر ساعت کاری و غیره ایجاد کند. علاوه بر ایمیلهای اطلاعرسانی، میتوان در تولید ایمیلهای بازاریابی و تبلیغاتی نیز با از این ابزار کمک گرفت. از آنجاییکه چت جی پی تی (ChatGPT) از همه زبانها پشتیبانی میکند، علاه بر ایجاد ایمیل، در تولید محتوای وبلاگ و مقاله نیز از آن بهره میگیرند.