1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. اصول بازاریابی (آشنایی با مفاهیم و اصول اولیه بازاریابی)

اصول بازاریابی (آشنایی با مفاهیم و اصول اولیه بازاریابی)

 

بازاریابی نوعی فرآیند مدیریتی است که در آن کالاها و خدمات از طریق ضوابط و کانال‌های مخصوصی به دست مشتری می‌رسد. به طور کلی، بازاریابی جنبه‌ای از کسب و کار است که تمرکز کار بر روی مشتری بوده بنابراین تمام اصول بازاریابی مستقیما مربوط به مشتری است.

در تعاریفی دیگر، بازاریابی توسط انجمن بازاریابی به عنوان فعالیت، مجموعه موسسات و فرایندهای ایجاد، برقراری ارتباط، تحویل و مبادله پیشنهادی که برای مشتریان، شرکا و کل جامعه دارای ارزش است، تعریف شده است.

اصول بازاریابی

 

بازاریابی دارای چهار مولفه است که عبارتند از:

  • ایجاد یا خلق (creat): روند همکاری با تأمین کنندگان و مشتریان برای ایجاد پیشنهادهایی که دارای ارزش هستند.
  • برقراری ارتباط به طور گسترده (communication ): به معنای پیشنهادات، و همچنین یادگیری از مشتریان.
  • تحویل دادن (delivering ): ارائه آن پیشنهادات به مصرف کننده به شکلی که ارزش را بهینه کند.
  • تبادل (exchanging): به معنای ارزش معاملات آن پیشنهادات است.

     

  • اصول بازاریابی چیست؟

    کاملاً واضح و مشخص است که اگر بخواهید یک بازاریابی موفق داشته باشید، باید به اصول و مفاهیم اولیه بازاریابی مسلط باشید تا بتوانید کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید اما به نظر شما اصول مهم بازاریابی چیست؟ در بازاریابی ده اصل بسیار مهم وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. 

     

    برخی از این اصول اولیه بازاریابی عبارتند از:

    10 اصل مهم بازاریابی 

    اصل اول بازاریابی

    ارائه ایده‌های پیشنهادی، اصل اول بازاریابی است؛ به طوری که پیشنهادات شما باید در مورد محصولات و خدمات جدید باشد، مشکلاتی را حل و فصل کند یا باعث شود که روند کار شما آسان‌تر و بهتر پیش برود.

    اصل دوم بازاریابی

    اصل دوم، اجرای تحقیقات در بازار است. یعنی افراد باید مخاطبان خود را به شکل احتمالی در نظر بگیرند، تحقیقات بازاریابی خود را شروع کنند و روی آن سرمایه‌ گذاری داشته باشند. تحقیقاتی از جمله سن، جنس، نژاد، وضعیت، تعهد، درآمد، شغل و تحصیلات مشتریان.

    اصل سوم بازاریابی

    مشخص کردن بازارهای هدف هم جزء مفاهیم و اصول اولیه بازاریابی است؛ بازارهای هدف یعنی بازارها بخش‌بندی های مختلف دارند و شاید تقسیم بندی آن‌ها بر اساس جنسیت، سن و عوامل دیگر در نظر گرفته شده باشد و همین باعث می شود تمرکز شما مشخص باشد.

    اصل چهارم بازاریابی

    در اصل چهارم باید رفتار و نیاز مصرف‌کننده را بشناسید. اطلاعاتی را جستجو کنید تا ببینید که چگونه این نیازها قابل برطرف شدن هستند. گزینه‌‌های موجود را ارزیابی کنید و سپس خودتان را جای مشتری قرار داده و به فکر خرید باشید. همچنین باید ارزیابی بعد از خرید را هم برای مشتری در نظر بگیرید. 

     

    اصل پنجم بازاریابی

    در اصل پنجم باید یک برنامه بازاریابی به وجود بیاورید که مهم‌ترین سندی است که در این مسیر تهیه می‌شود. این برنامه باید یک نگاه کلی به تلاش‌‌های شما برای بازاریابی اهداف بلند مدت و میان مدت و خدمات بازار هدف، رقابت و منابع بازاریابی داشته باشد.

    اصل ششم بازاریابی

    در این اصل که یکی از مهم ترین‌ها در مفاهیم و اصول اولیه بازاریابی است، باید عناصر مهم از جمله مکان محصول، مارکتینگ، ترفیع و قیمت را مشخص کنید. البته شاید پروسه قیمت‌گذاری کمی سخت و آزاردهنده باشد. همچنین باید در مورد مکانی که محصول خرید و فروش می‌شود، اطلاعات کافی و لازم را داشت. پروموشن یا ترفیع هم شامل فعالیت‌هایی است که باعث می‌شود پیامتان سریع‌تر به مشتری و مخاطب برسد.

    اصل هفتم بازاریابی

    در اصل هفتم مسئله روابط عمومی و رسانه‌های اجتماعی در کار است. نام تجاری، تصویر برند، و نحوه ارتباط آن با مشتریان همگی در بازاریابی یک اصل بسیار مهم محسوب می شود، یعنی بازاریاب‌ها باید مدیریت ارتباط را در استفاده از تبلیغات به عنوان مثال تاثیر بر احساسات نظرات و عقاید در نظر بگیرند.

    اصل هشتم بازاریابی

    ارزیابی کردن بودجه بازاریابی هم یکی از اصول اولیه بازاریابی محسوب می‌شود و شما باید بدانید که چه هزینه‌‌هایی در پیش دارید، کدام هزینه در اولویت است و برای کدام یک باید برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشید.

    اصل نهم بازاریابی

    در اصل نهم باید عملکرد را اندازه‌گیری کنید. باید نرخ بازگشت سرمایه را به خوبی بشناسید و عملکرد خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید. نباید به مسئله فروش توجه کنید، بلکه باید میزان تماس‌‌های تلفنی، پیامک‌‌ها، کلیدها و مواردی از این قبیل را هم مورد ارزیابی قرار دهید.

    اصل دهم بازاریابی

    در اصل دهم باید رضایت و وفاداری مشتری را را مورد ارزیابی قرار دهید. به این معنا که اگر شرکت، مشتری جدید را به خودش جذب کرد، تمام تلاش را به کار بگیرد تا بتواند مشتری را راضی نگه دارد که به آن مدیریت وفاداری گفته می‌شود.

    سایر اصول اولیه بازاریابی

     سایر اصول اولیه بازاریابی

    قدرت مصرف کنندگان را تشخیص دهید

    تغییر داده‌ها و نیازهای بشر جهانی هستند و مشتریان به طور واضح در مورد بسیاری از محصولات که بدان علاقه مند هستند، سریعا مطلع می شوند، بنابراین فروش باید به گفتگو و بازاریابی بستگی داشته باشد ارتباط برقرار کردن و همکاری نه یک سخنرانی و تاکید بر بازاریابی مستقیم و کنترل شده به مشتری که راز یک بازاریابی و اصول مهم است. شما باید به مشتریان خود نتایج بهتر و رضایت بخش‌ترین مهارت‌ها را القا کنید. هرچه محصول شما بیشتر نیازی را برآورده سازد، مشکلی را حل کند و زندگی را آسان کند نتیجه ای رضایت بخش داشته و از رقبا پیشی خواهد گرفت.

     فناوری اولین قدم است

    همه ما می‌دانیم که فناوری در حال پیشرفت است. اساسا با ایجاد تجربه جدید برای مشتری، راه‌های جدید برای برقراری ارتباط با او و سایر عناصر سازنده و چندین نقطه داده برای درک رفتار مشتری و تأثیر برنامه ها و فعالیت‌های بازاریابی بر محیط زیست، به سازمان و بازاریابی موفق کمک می‌کند. شما باید بازار هدف محصول را در نظر بگیرید و برای دانستن نیاز مشتری تلاش کنید.

    تجربه، نام تجاری جدید است

    با بازاریابی سنتی، تصمیم مشتری و فرآیند فروش کمی دشوار بود اما با بازاریابی مدرن با ورود مشتری به فعالیت های فروش و بازاریابی یک شرکت و انتخاب‌های مختلف در این راه برای تبدیل شدن به مشتری های قابل اعتماد و همیشگی، نسبتاً آسان شده است. بازاریابان در کنار هم بسیاری از این تجارب مشتری را کنترل می کنند و منحصراً برای کمک به هدایت مسیرهای آینده برای برندها قرار دارند. شناسایی رفتار مشتری قسمت جذاب اصول بازاریابی برای تاثیرگذاری روی یک مشتری در مسیر فروش است. به طوری که او شما را نسبت به رقیبان ترجیح دهد.

    پلنی را برای بازاریابی طراحی کنید

    داشتن یک برنامه یا پلن بازاریابی دید شما را نسبت به اهداف کوتاه و بلند مدت و همچنین بازار، پول و .... روشن می‌سازد. با مشاوره گرفتن از افراد خبره این راه، با سرعت بالایی در این مسیر پیش بروید.

    آگاهی از عناصر مهم بازاریابی

    برخی از عناصر مهم بازاریابی عبارتند از: محصول، مکان، ارتقا و قیمت که شما با آگاهی نسبت به این موارد، از رقبای خود سبقت گرفته و موفقیت خود را تضمین کنید.

    همیشه بودجه بازاریابی خود را از پیش تعیین کنید

    همیشه هزینه لازم برای تبلیغات و اولویت های خود را مدنظر قرار دهید، حتی صاحبان کسب و کار فصلی نیز نباید از این مورد غافل شوند. نداشتن برنامه ریزی و تعیین نکردن بودجه باعث می‌شود که در نوسانات بازار عقب افتاده و با مشکلاتی مواجه شوید. در این زمینه شما حتی می‎توانید از مشاورین نیز کمک بگیرید.

    عملکرد خود را ارزیابی کنید

    شما به عنوان صاحب یک کسب وکار علاوه بر فروش محصول، باید عملکرد خود را نیز در این راه ملاک قرار دهید، این که چقدر موجب اشتیاق مشتری شده‌اید.

    مشتری خود را شناسایی کنید

    اگر برای فروش یک محصول مشتریان خود را احتمالی در نظر بگیرید، صددرصد با مشکل مواجه خواهید شد. شما باید در تحقیقات گسترده جمعیت شناسی، سن، نژاد، شغل، درآمد سالانه، سطح تحصیلات، سبک زندگی مشتری و. ... را دریابید و این را در نظر داشته باشید که نیازهای آنان متغیر است. این به ویژه به صاحبین کسب وکار کوچک کمک بسیاری خواهد کرد.

    از قدرت تبلیغات و رسانه های اجتماعی غافل نشوید

    شما نمی‌توانید به سرعت محصول خود را بفروشید یا نیاز مشتری را متوجه شوید. به همین دلیل باید تبیغات را اولویت خود قرار دهید. هزاران شبکه اجتماعی وجود دارد که از این طریق می‌توانید به بهترین وجه ممکن محصول خود را بفروشید بنابراین می‌توانید بخشی از تمرکز خود را روی این مورد از اصول بازاریابی موفق بگذارید. به طور کلی می‌توان گفت که  بازاریاب باید با اصول تبلیغات صحیح آشنا باشد. از اصول اولیه مهم در بازاریابی انجام تبلیغات صحیح است و اینکه سازمان بتواند تبلیغاتی را طراحی کند که بیشترین اثربخشی ممکن را داشته باشد.

    در نهایت اصول بازاریابی باید رضایت و میزان وفاداری مشتری را بدانید

    بر اساس تحقیقات انجام شده و در اصول بازاریابی نوین، مشتری‌ها می‌خواهند با شرکت هایی که از آن‌ها خرید می‌کنند آشنا شوند تا بیاموزند که چگونه محصولی را تولید می‌کنند. شما میتوانید این مورد را در نظرسنجی‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی دریابید. از مهم‌ترین اصول ماندگاری کسب و کار و بازاریابی، وفادارکردن مشتریان است، اینکه  آن‌ها ترغیب به خریدهای مجدد شوند و دیگران را هم به کسب وکار شما دعوت کنند.

    اصول بازاریابی-آمیخته بازاریابی 4p

    اصول بازاریابی-آمیخته بازاریابی 4p

    همانطور که بدان اشاره کردیم، بازاریابی 4 عنصر دارد که با فروش محصول در ارتباط است. آمیخته (عناصر) بازاریابی را غالبا تحت عنوان چهار P  می‌شناسند که ترکیبی با بازاریابی میکس بوده و عبارتند از :

  • محصول (Product): این متغیر کلیه عوامل مربوط به محصولی را که برای مصرف کننده مشهود است، توصیف می‌کند. این عوامل شامل مواردی چون کیفیت، ویژگی، آپشن، سبک، بسته بندی، برند، اندازه، تنوع و ضمانت ها است.
  • قیمت (Price): آمیخته قیمت تنها در رابطه با قیمت محصولات نیست و همه عوامل قیمت گذاری مربوط به محصول را نیز در بر می‌گیرد. این موارد می‌توانند شامل تخفیفات، کمک هزینه ها، دوره و گزینه های پرداخت و شرایطاعطای اعتبار باشند.
  • توزیع (Place): توزیع با کلیه جنبه‌های توزیع و مکان محصول سر و کار دارد. اینکه چه محصولی در دسترس مشتری است و می تواند شامل طبقه بندی، کانال های توزیع، مناطق تحت پوشش، اماکن و موجودی آن محصول نیز شود.
  • ارتقا یا پروموشن (Promotion): این مورد از آمیخته های بازاریابی شامل هرگونه فعالیت از سوی شرکت در راستای تبلیغ یک محصول و آگاه نمودن مشتری است. این فعالیت‌ها شامل تبلیغات، فروش شخصی، تخفیفات، روابط عمومی یا فعالیت های اینترنتی می‌شود. توجه داشته باشید که شناسایی آمیخته بازاریابی باید بعد از تشخیص و شناسایی بازار هدف صورت گیرد تا بتوان موفقیت را پیش‌بینی کرد.

    آمیخته‌های فوق همگی توسط شرکت تولید کننده قابل کنترل هستند اما  عوامل خارجی زیادی نیز وجود دارند که هنگام بررسی محصول باید مورد توجه قرار بگیرند زیرا بر آنچه که بازاریاب انجام می دهد، اثر خواهند گذاشت. این عوامل که به اصطلاح غیرقابل کنترل هستند، عبارتند از:

  • محیط دموگرافیک: ویژگی‌های یک کشور از لحاظ آماری قابل
  • محیط اقتصادی: شرایط مالی و اقتصادی یک کشور
  • محیط رقابتی: شدت رقابت در بازار
  • محیط فیزیکی: در دسترس بودن، کاربرد و در اختیار بودن
  • محیط تکنولوژیکی: چگونگی اجرای بازاریابی و نحوه تبلیغات
  • محیط سیاسی و قانونی: قوانین و محدودیت های گوناگونی در ارتباط با رقابت، حمایت از مصرف کننده یا رفاه اجتماعی
  • محیط اجتماعی: موارد قابل قبول در یک فرهنگ
  • محیط مربوط به شرکت: اهداف تعیین شده برای یک شرکت

اصول بازاریابی- آمیخته  p7 

 اصول بازاریابی- آمیخته  p7

در اصول اولیه بازاریابی مدرن حفظ مشتری به اندازه به دست آوردن او،  از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی صحبت از آمیخته بازاریابی می‌شود$ اصول 4p (پروموشن، محصول، توزیع و قیمت ) یادآوری می‌شود اما موارد دیگری هم می‌توانند در این لیست  قرار بگیرند. حال ممکن است برایتان سوال شود که اصول بازاریابی یا آمیخته 7pبرای حفظ مشتری کدامند؟ درادامه این ملب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. مردم (people ): مردم مهم‌ترین عامل یک بازاریابی هستند. حفظ مشتری به ایجاد ارتباطات بر می‌گردد و ارتباطات مربوط به روابط انسانی است. با مشتری خود تحت عنوان یک مشتری برخورد نکنید و او را همانند مردم عادی در نظر بگیرید.
  2. محصول ( Product ): اگر محصول شما مناسب نباشد، مطمئنا به مشکل برخواهید خورد. زمانی که مشغول طراحی محصول هستید، به منظور دستیابی به رضایت مشتریان و حفظ آن‌ها از هیچ کاری دریغ نکنید.
  3. توزیع ( Place ): توزیع محصول زمانی برای شما مهم می‌شود که به دنبال مکانی برای راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی خود باشید. به منظور راحتی و رفاه خرید مشتری توزیع آنلاین نیز در نظر بگیرید.
  4. قیمت ( Price ): قیمت همیشه یکی از اصول هم بازاریابی بوده که وفاداری مشتری را نیز به همراه خواهد داشت.
  5. ترفیع ( Promotion ): در این بخش لازم است برند خود را ارتقا دهید و چیزی را به مشتری ارائه دهید که برایش جذاب باشد.
  6. فرآیندها ( Processes ): شما در این مرحله از بازاریابی نیازمند فرایندهای مناسب مثل نظارت بر رسانه های اجتماعی و تعامل با مشتریان، بررسی مشتری‌ها برای جلب رضایت، بکارگیری استراتژی بازاریابی مناسب و ... هستید. با آن‌ها تعامل کنید تا نقاط مثبت و ضعف فروش خود را بدانید.
  7. جایگاه‌یابی ( Positioning ): اگر به دنبال حفظ مشتری هستید، باید بدانید چه کسی هستید و آن را به شکل واضح و مستمر با مشتریان در میان بگذارید. این می‌تواند میزان تعامل شما با مشتریان را بالا برده و موجب موفقیت درکسب و کارتان شود.

 

 
نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

 

   

 


صفحه کلید خود را در حالت انگلیسی قرار دهید

محصولات مرتبط