ساختار سازمانی در استارتاپ ها

ساختار سازمانی در استارتاپ ها
  • ساختار سازمانی در استارت آپ ها
    استارتاپ سازمانی است موقتی، با چرخشهای زیاد که ممکن است در آن، ایده عوض بشود و یا تیم تغییر کند. اینقدر این چرخشها اتفاق میافتد تا به یک نقطه پایدار برسد...

سرفصلهای نوشتار

حرف اول در این آموزش

استارتاپ سازمان موقتی است در جستجوی مدل کسب و کار. یعنی ما با یک سازمان موقتی روبرو هستیم که می‌کوشد در طول مسیرش و در جلو رفتن در مسیر کسب و کارش بتواند مدل کسب و کار خود را پیدا بکند.

 


 خرید پکیج آموزشی دوره مدیریت منابع انسانی حرفه پلاس


استارتاپ‌ها

به صورت پیش فرض ما نمی‌توانیم تعریفی را به عنوان یک سازمان برای یک استارتاپ مشخص کنیم. استارتاپ سازمانی است موقتی، با چرخشهای زیاد که ممکن است در آن، ایده عوض بشود و یا تیم تغییر کند. اینقدر این چرخشها اتفاق میافتد تا به یک نقطه پایدار برسد و بتواند مدل کسب و کارش را بدست بیاورد و بعد از آن مدل کسب و کار بتواند به آن خروجی مطلوبش برسد تا بتواند یک سازمان تشکیل بدهد.

موضوع ساختار سازمانی در استارتاپ ها

ساختار سازمانی استارتاپ‌ها

اصطلاح ساختار سازمانی شبیه آن چیزی که ما در بحثهای مدیریتی داریم در بحث استارتاپ خیلی ملموس و قابل تعریف نیست و نمیشود شبیه آن مباحث را در راستای مباحث استارتاپ ها معرفی کرد. یک سازمان موقتی احتمالاً ساختارش هم موقتی است و میتواند در طول مسیر رشد و رسیدنش به مدل کسب و کار تغییر کند اما یکی از ساختارهای سازمانی که میتوانیم به استارتاپ نسبت بدهیم، ساختارهای پروژه ای است. به این صورت که یک پروژه تعریف میشود، یک مدیر پروژه، تیمی که آن پروژه را جلو میبرد و گلوگاه های زمانی وجود دارد و باید آن نقطه ها و تارگتهایی زده شود و در نهایت پروژه به اتمام برسد.

ساختار مسطح

ساختار مسطح ساختاری است که همه افرادی که در یک سازمان وجود دارند در یک سطح کنار هم قرار میگیرند. ویژگی استارتاپ ها این وضعیت را می طلبد که سازمانها از ساختار مسطح پیروی کنند و بتوانند به سمت ساختار فلت حرکت کنند.

ساختار سازمانی در استارتاپ ها صحیح

ویژگیهای ساختار مسطح

1. افزایش مسئولیت پذیری در سطح سازمان: زمانیکه اعضا کنار هم قرار میگیرند برتری نسبت به همدیگر در طول سازمان نداریم. و افزایش مسئولیت پذیری را در سطح سازمان خواهیم داشت.

2. سرعت هماهنگ شدن و چابکی و ارتباط بین کارکنان: ما در ساختارهای استارتاپی نیاز داریم تا تیمها بتوانند ارتباطات تنگاتنگی با هم داشته باشند و سرعت انتقال اطلاعاتشان بالا باشد. زیرا میخواهند یک ایده را تولید کنند، تست کنند و دوباره روانه بازار کنند، کدنویسی ها را به نتیجه برسانند و این سرعت بالای ارتباطات و ارتباط تنگاتنگی که با هم دارند و این چابکی تیم شان آنها را به سمت یک ساختار مسطح یا فلت سوق میدهد.


خرید پکیج آموزشی دوره مدیریت بازاریابی حرفه پلاس


3. کاهش زمان تصمیم گیری: برای اینکه بتوانیم در اسستارتاپ ها تصمیم های سریعتری بگیریم و زودتر به نتیجه برسیم نیاز داریم تا زمان تصمیم گیری را در پروسه استارتاپ کاهش بدهیم و یکی از ساختارهایی که در این راستا به ما کمک میکند، ساختار مسطح است.

4. گرفتن تصمیمات سریع: استارتاپ ها جمله معروفی دارند که میگوید " سریع شکست بخور تا سریع تر موفق شوی"
لازمه شکست خوردن سریع و موفقیت پشت آن، تصمیمهای سریع گرفتن در یک تیم یا یک سازمان استارتاپی است که عمدتاً در یک ساختار سلسله مراتبی رخ نمیدهد و بستر و زمینه اش در یک ساختار مسطح فراهم میشود.

5. کاهش هزینه های یک سازمان: در بحث های ساختار سازمانی اضافه کردن لایه های سازمانی باعث افزایش هزینه ها در سازمان میشود و یک سازمان استارتاپی بنا دارد که با کمترین هزینه پروژه های خودش را استارت بزند و با کمترین هزینه به سمت جلو بروند بنابراین روش مسطح به تیمها کمک میکند که بتوانند به سمت کاهش هزینه ها پیش بروند.

تیم

کنار هم قرار گرفتن افراد با یک شیوه مشخص که بتواند از مجموع توانمندی ها، مهارت و انرژی شان بهترین استفاده و بیشترین بهره را ببرد. تیم مجموع کوچکی از افراد است که مهارتهای مکمل دارند و همگی نسبت به یک مقصود مشترک، شیوه عملکرد واحدی دارند و خود را نسبت به یکدیگر مسئول میدانند. ما با کنار هم قرار دادن افراد و چسباندن مهارت هایشان به همدیگر و تعهد و مسئولیتشان به همدیگر یک پیوستگی را بین اجزای یک سازمان استارتاپی که عمدتاً نیروهای انسانی و افرادشان هستند ایجاد میکنیم و این چسبندگی، ساختار ما را شکل میدهد که میتواند شبیه به ساختار پروژه ای در ادبیات سازمانی فعلی باشد یا شبیه به یک ساختار مسطح.

مراحل رشد یک تیم در استارتاپ

1. مرحله شکل گیری: در مرحله شکل گیری ماموریت تیم هنوز نامشخص است، افراد همدیگر را ارزیابی میکنند، نقشها نامشخص است و همه در گاردی نسبت به این هستند که در آینده قرار است چه اتفاقی بیافتد و همدیگر را تست و ارزیابی میکنند و میخواهند ببینند که میتوانند آینده ای را برای خودشان در این تیم رقم بزنند یا نه.

2. مرحله درگیری: اعضای تیم با نقش هایشان آشنا میشوند، وارد یکسری فضاهای سیاسی کاری میشوند، تعارضات فردی پیدا میکنند، هدفشان مشخص میشود و سعی میکنند تعارضات و کلنجارهایی با هم بروند تا این هدف آرام آرام از بین دعواها و بحث و جدال هایشان متبلور شود و بیرون بیاید.

3. مرحله نظم گیری: در این مرحله رسمیت سازمان مقداری بیشتر میشود، افراد به همدیگر اعتماد میکنند و یک هویت بینشان شکل میگیرد، هویت تیمی شان اینجا تعریف میشود و یکسری هنجارها،رروال ها، قوانین و مقرراتی برای خودشان وضع میکنند و سعی میکنند از این هنجارها پیروی کنند. اتفاقی که در یک تیم میافتد که بتواند تیم را ساختار بدهد در همین مرحله نظم گیری است و وقتی روال ها و رویه ها تعریف میشود، کم کم به ساختار استارتاپی نزدیک میشویم و اینجا می توانیم رنگ و بوی ساختار را از یک تیم استارتاپی ببینیم و استشمام کنیم.

4. مرحله بهره گیری: در این مرحله افراد بیشترین انگیزه را دارند، به تیم و سازمانشان وفادارند، با هم همدل و همراه هستند، به یکدیگر کمک میکنند، به سازمان یا همان استارتاپشان وفادارند و سعی میکنند تمام تلاششان را بکنند تا آن اهدافی را که در مراحل قبلی متبلور شده را در این مرحله به جلو ببرند و به نتیجه برسانند. بیشتر عمر تیمها در مرحله نظم گیری و بهره گیری سپری خواهد شد و اگر قبل از آن نتوانند ساختاری را به تیمشان بدهند طبیعتاً آن تیم از بین خواهد رفت و سرانجامی نخواهد داشت.

5. مرحله انحلال: ممکن است بعدها براساس پایان یافتن ایده یا پایان یافتن اعتبار محصول یا دوره زمانی، تیم استارتاپی وارد مرحله انحلال بشود که از بین رفتن هویت تیمیشان، کمرنگ شدن ارتباطات و آینده مبهمشان را به دنبال دارد.

 


  خرید پکیج آموزشی دوره مدیریت اجرایی حرفه پلاس


حرف آخر در این آموزش

بدانیم که ایجاد یک تیم خوب خوب و حرفه ای از همان ابتدای تشکیل یک استارتاپ، سرمایه بزرگی است که شاید در مراحل بعدی کاری بسیار سخت و دشوار باشد. 


رایگان
نظرات شما
  1. عالی

  2. عالی

جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط