چالش های حقوقی یک کسب و کار

چالش های حقوقی یک کسب و کار
  • چالش های حقوقی یک کسب و کار
    چالش های حقوقی یک کسب و کار

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس: چالش های حقوقی کسب و کار

تصویر آقای محمد فرجی

 

 مدرس آموزش 

 جناب آقای محمد فرجی 

 

 

سر فصل های نوشتار

چالش های حقوقی

مراحل تاسیس شرکت

چالش های اختتام کسب و کار

تصویر چالش های حقوقی کسب و کار

 

حرف اول در این آموزش

هر صاحب فکر، ایده و تجارت اگر بخواهد وارد حوزه کار شود باید به 3 سوال مهم و اساسی شغل خود پاسخ دهد و برای آن از قبل برنامه ریزی داشته باشد . پاسخ درباره مسائل حقوقی، پاسخ درباره مسائل مالی و مالیاتی، پاسخ درباره مسائل مدیریتی. تا زمانی که نتوان این سه موضوع مهم را حل و فصل کرد قطعاً در توسعه و پیشرفت در کسب وکار دچار مشکل خواهید شد.

چالش های حقوقی

1. چالش هایی که قبل از آغاز به کار با آن درگیر هستید. 
2. چالش هایی که در طول فعالیت و کسب و کار با آن روبرو خواهید بود. 
3. چالش هایی که در پایان دادن به کسب و کار با آن مواجه هستید که این خاتمه ارادی یا اختیاری است.

مراحل تاسیس شرکت

• قبل از افتتاح و تاسیس فکر، طرح یا پروژه با مسائلی روبرو هستید که حتما باید اینها را از لحاظ حقوقی مورد توجه قرار دهید. اولین چالشی که شما خواهید داشت بحث طرح ایده کسب و کار است. سوال اول در این زمینه آیا این ایده در چهارچوب قوانین و مقررات کشور ما قرار می گیرد یا خیر؟ سوال دوم این است که اگر این ایده ابتدایی و منحصر به فرد است چه راهکاری برای مراقبت و محافظت از آن در مراجع ذی صلاح وجود دارد. 
• پس از طرح ایده کسب و کار شروع به مذاکره با اشخاص می کنیم. این اشخاص می توانند شرکای ما یا سرمایه گذار باشند یا حتی می توانند ذی نفع باشند. پس باید از همان ابتدا از فکر و ایده مان مراقبت کنیم که در مذاگره چه با شرکا و چه با ذی نفعان و چه سرمایه گذاران چه داخلی باشند و چه خارجی به گونه ای رفتار نکنیم که از فکر و ایده ما سو استفاده شود.
• پس از اینکه با اشخاص مذاکره کردیم نوبت به انعقاد یک تفاهم نامه ابتدایی با شرکا یا سرمایه گذار ها می رسد. حتما باید تفاهم نامه را به صورت مکتوب بنویسیم و درج کنیمو قیود و شروط که طرفین باید رعایت کنند و تعهداتی که باید داشته باشند را در این تفاهم نامه آورده شود و مطمئنا این تفاهم نامه باید موقت باشد و یک زمانی را باید ما برای انجام تعهدات طرفین در نظر بگیریم. این جا است که یک قرارداد رسمی بین طرفین منعقد می شود. اگر می خواهید قراردا رسمی تنظیم کنید حتما باید در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود و اگر خواستید شرکتی را ثبت کنید حتما طبق قانون تجارت یکی از شرکت هایی که در قانون پیش بینی شده است را برای فعالیت خود انتخاب کنید، یا اگر موضوع فعالیت شما تجاری نیست و می توان آن را در غالب موسسه غیر انتفاعی انجام داد در این حالت باید اقدام به تاسیس یک موسسه غیر تجاری کرد. همزمان با ثبت شرکت یا موسسه نیاز به تنظیم اساسنامه، ثبت لوگو، علامت تجاری و ... دارید. 
• پس از ثبت قرارداد و تشکیل شرکت حتما باید برای فعالیت مان از مراجع ذی صلاح مثل اتحادیه ها، وزارت خانه ها مثل وزارت و علوم و رفاه و تامین اجتماعی یا صنعت، معدن و تجارت اقدام به اخذ مجوز کنیم.
• پس از اخذ مجوز نیازمند تامین سرمایه های مالی هستیم. سرمایه شخصی به تنهایی جوابگوی تجارت شما نیست و ناگزیر هستید علاوه بر سرمایه شخصی خود از سرمایه دیگران مثل بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کنید. در این مرحله حتما باید یک قرارداد قانونی و رسمی که از حقوق و منافع شما بدرستی محافظت کند را توسط یک فرد خبره تنظیم کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. 
• استخدام نیروی انسانی براساس حجم و ظرفیت فعالیتمان صورت می پذیرد. این نیروی انسانی می توانند نیروی عادی یا متخصص باشند. با هر گروه یا هر شخصی که همکاری می کنیم حتما باید قراردادی را تنظیم کنیم و این قرار داد نمی تواند فراتر از قانون حاکم بر کشور باشد. 
• پس از استخدام نیروی انسانی باید مکانی را برای کسب وکار از قبل آماده کرده باشیم. این محل می تواند ملکی، استیجاری و مشارکتی باشد. آنچه که مهم است این است که در اینجا هم نیازمند قرداد هستیم.
• پس از فراهم شدن محل کسب و کار باید به فکر سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز کسب و کارمان باشیم. در تهیه نرم افزارها و سخت افزارها مخصوصا در نرم افزار ها باید دقت کنیم که اگر خودمان آن را می نویسیم به گونه ای باشد که از خطرات احتمالی مصون باشد و اگر دیگران می نویسند باید قراردادی را تنظیم کنیم که همه حقوق و منافع فعلی و آتی ما در آن مورد لحاظ قرارگرفته باشد. 
• در نهایت به تنظیم مقررات و دستورالعمل های حرفه ای می پردازیم که مهمترین بخش آغاز کسب و کار است. 
• مرحله ای نیز به نام پیش افتتاح یا افتتاح اولیه سپری می شود و پس از مدت 1 ماه تا 2 ماه به صورت رسمی کسب و کار آغاز می شود و می توانید تبلیغاتی را که لازم دارید به تشخیص خودتان انجام دهید.

چالش های کسب و کار

در اینجا از مرحله آغاز به اتمام رسیده و وارد مرحله جدی شروع کسب وکار می شوید از اینجا به بعد چالش ها شروع می شود. این چالش ها برای کسب و کارها امری طبیعی است یعنی یکسری مقررات، تشریفات و ضوابطی است که باید همواره در تمام مدت فعالیت آنها را لحاظ کنید و این طور نیست که اگر در مقطعی انجام دهید در مقاطع دیگر نیاز نباشد. مهمترین بخش تعاملی است که با وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات و اتحادیه ها دارید. 
- وزارتخانه ها و اداراتی که شما باید در طول سال به حسب نوع فعالیت درگیر آنها باشید شامل: وزارت صنعت معدن تجارت، وزارت کار و تامین اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان تامین اجتماعی، اداره دارایی، شرکت های بیمه، اداره اماکن نیروی انتظامی، اداره بهداشت، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، شهرداری، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و ... است. 
- علاوه بر وزارتخانه و سازمان هایی با یکسری مراجع و دادگاه های اداری (منظور دادگستری نیست) هم سروکار دارید. مثلا با شهرداری دچار مشکل می شوید و سراغ کمیسیون هایی که در شهرداری وجود دارد (یک نوع دادگاه اداری هستند) می روید. 
- در کنار این مراجع اداری یکسری مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف وجود دارد که اصولا مراجعه به این مراجع نسبت به مراجع اداری کمتر است. شورای حل اختلاف از نظر صلاحیتی به دعاوی و اختلافات رده پایین تر رسیدگی می کند یک سطح بالاتر در صلاحیت دادگاههای دادگستری است. 
- در کنار مراجع اداری و قضایی نهادی به نام نهاد داوری داریم. حتما یکی از بندهای قراداد شما باید به حل و فصل اختلافات اختصاص داده شود. در این حل و فصل اختلافات پیش بینی میکنید که اگر اختلافی در اجرای قرارداد شما ایجاد شد راه دادگستری را پیش نگیرید چون هم زمان بر و هم هزینه بر است. سعی کنید از نهاد داوری استفاده کنید که می توانید در قراردادتان داور یا هیئت داوری را انتخاب کنید یا اختیار انتخاب داور را به یک شخصی می دهید، مقام ناصب داور یعنی کسی که داور را برای اختلافات آتی انتخاب می کند.
- آخرین گروهی که در طول کسب و کار با آنها دچار مشکل هستید اشخاص حقیقی و حقوقی است. هرچه کشور از نظر اقتصادی شرایط خوبی داشته باشد دردسرها و اختلافات مردم کمتر می شود.

چالش های اختتام کسب و کار

1. کسب وکار توجیه قتصادی ندارد. در این حالت به اختیار خودمان کسب وکار را تعطیل می کنیم.
2. ورشکستگی مخصوص تجار است. زمانی که توانایی پرداخت دیون و تعهدات را نداریم اعلام ورشکستگی می کنیم. 
3. شخص حقیقی که سال ها کسب و کاری را انجام می دهد فوت کند و کسی را هم جایگزین نداشته باشد.
4. با حکم مراجع ذی صلاح کسب و کار تعطیل می شود.

حرف آخر در این آموزش

همانطور که برای راه اندازی کسب و کار ابزار و امکاناتی فراهم می کنید، حتما باید سپر سازمانی هم برای خودتان تعریف کنید که این سپر هم از لحاظ حقوقی، هم از لحاظ مدیریتی و هم مالی شما را تحت پوشش قرار دهد. در امور حقوقی پیشگیری ارزان تر و مطمئن تر است.

تصویر موضوع چالش های حقوقی کسب و کار

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش چالش های حقوقی کسب و کار در سایت حرفه پلاس

حقوق ثبت اسناد رسمی

داوری(بهترین روش حل و فصل دعاوی)

دادرسی مالیاتی در نظام مالیاتی ایران

حقوق کار

روابط موجر و مستاجر

چالش های حقوقی یک کسب و کار

ثبت شرکت ها

قراردادهای پیمانکاری و اجرای ماده 38 قانون تامین اجتماعی

دعاوی تجاری

دعاوی شرکت ها

نکات مهم قراردادها

مجوزهای کسب و کار

چگونه توافق کنیم؟

نحوه بازنشستگی در قانون سازمان تامین اجتماعی

موضوعات کاربردی در اساسنامه شرکت

نکات کاربردی قانون کار

بررسی تحلیلی جرائم اقتصادی در قوانین موضوعه ایران


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط