فرصت ها برای صادرات موفق

فرصت ها برای صادرات موفق
  • فرصت ها برای صادرات موفق
    فرصت ها برای صادرات موفق

موضوع مقاله اموزش در سایت حرفه پلاس : فرصت‌ها برای صادرات موفق

تصویر آقای محمود مسعودی

 

مدرس آموزش  

 جناب آقای محمود مسعودی 

 

 

سر فصل های نوشتار

انواعPayment

مراحل صادرات

اینکوترمز

تصویر فرصت ها برای صادرات

انجام صادرات خوب، نیازمند برنامه ای منضبط و مدون است تا بتوانیم در بازار حضور موفق داشته باشیم. باید بسترهای سیاسی در ارتباط با توسعه اقتصادی و تجارت، توسط مسئولین ذیربط فراهم شود تا بازرگان بتواند به راحتی در کشورهای هدف صادراتی موفق داشته باشد.

زیرساخت های صادرات

1 . یکی از زیر ساخت های مدنظر در صادرات مباحث سیستم های بانکی است، زیرا می دانیم که در این چند ساله اخیر مباحث انتقال وجه با مشکلاتی روبرو شده است و این امر در امر صادرات بسیار حائز اهمیت است.
2. بحث بیمه های صادراتی است، که صندوق های ضمانت باید بیشتر به آن بهاء بدهند. به عبارتی زمانی که قصد صادرات کالا به هر یک از کشورهای هدف صادراتی را داریم اما نسبت به خریدار اطلاعات کافی نداریم و همچنین خریدار قصد دارد که به صورت مدت دار خرید نماید، لذا در این ارتباط می توانیم به صندوق های ضمانت مراجعه نماییم. مشخصات طرف را بدهیم هزینه ای را بابت کارشناسی این موضوع بپردازیم و اعتبارسنجی انجام شود. اگر اعتبارسنجی صندوق ضمانت مثبت باشد ما کالا را ارسال می کنیم و نهایتا اسناد حمل را با صندوق ضمانت معامله می کنیم (Discount).
3. آیا واقعا می خواهیم صادر کننده بشویم؟ طبیعتا ما نمی خواهیم یکبار مصرف باشیم و همه اعضای هیئت مدیره شرکت می بایستی با تمام قوا و از صمیم قلب همکاری خودشان را در ارتباط با صادرات داشته باشند.
سفارت و رایزنان بازرگانی می توانند بازوهای بسیار قوی توسعه صادرات هر کشوری باشند.

بازاریابی در صادرات

بی شک صادرکننده ای موفق نمی شود مگر اینکه بازاریابی خوب و میدانی داشته باشد. همچنین اگر کالا یا خدمات ما در کشور هدف صادراتی، مزیت رقابتی نداشته باشد طبعا رقبا اجازه ی ورود بازار به ما نخواهند داد. مورد دیگری که به غیر از ظرفیت های مالی و همدل بودن اعضای هیئت مدیره هست مباحث نیروهای متخصص در ارتباط با تجارت خارجی نیز بعنوان بحث بازاریابی در صادرات مطرح می شود. یکی از مواردی که در بازاریابی کالاهای صادراتی بسیار موثر هست حضور در نمایشگاههای بین المللی کالای مورد نظر در کشورهای هدف صادراتی است. کیفیت کالا و رقابتی بودن قیمت می تواند جزء مهمترین پارامترهای شروع صادرات باشد و بعد از آن بازاریابی میدانی می تواند نقش مؤثری داشته باشد. در تجارت بین الملل بسته بندی علی الخصوص در کالاهای مصرفی، جزئی از کالا و بازاریابی محسوب می شود.

 

صادرات موفق چیست؟ الگوی مصرف یکی از مطالب مهم است، میزان مصرف، درآمد سالانه و همچنین شرایط اقتصادی کشور در صادرات موفق بسیار حائز اهمیت است. قطع به یقین بایستی اطلاعات جامع بازرگانی بین الملل که می تواند در مذاکرات و مکاتبات تجاری، مسائل حقوقی و فنی موثر باشد را دانست تا بتوانیم یک تجارت موفق از جمله صادرات را داشته باشیم.
با توجه به اینکه ممکن است کالای ما از نظر کیفیت و از نظر ارزش در آن کشور مزیت نسبی یا مطلق داشته باشد لذا یکی از مباحثی که می بایستی حتما صادرکنندگان به آن بها بدهند ضریب تعرفه ورودی کالا در آن کشور است.

انواع معاملات در صادرات موفق

1 . (Buyer Credit): یعنی خریدار امکان خرید نقدی را ندارد براساس لاین یا خط اعتباری که بین کشورها یا بانک کشور خریدار و فروشنده وجود دارد در غالب ریفاینانس ال سی انجام می شود. فروشنده وجه را دریافت می کند، خریدار حداکثر تا یکسال اصل و بهره آن کالا را به بانک خودش می پردازد. ریفاینانس مدت دار باید باشد.
2. (SWIFT): مجمع ای که به کل مبادلات بانکی در دنیا نظارت دارد. این جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در سال 1973 با حمایت 15 کشور و 239 بانک به وجود آمد. پس از 3 سال ساختارسازی در سال 1976 میلادی اجرا شد.
در جوامع تجارت بین الملل به آن پیغامی که از دستگاه سوئیفت مبدا به مقصد هم ارسال میشود سوئیفت میگویند ولی اساس سوئیفت ماشین است ابزار هست.
3. (SEPA): یعنی کشورهایی که واحد پولشان و یورو است اگر بخواهد تراکشنی انجام دهند از سیستم سپا استفاده می کنند.
4. (IBAN): به شماره حساب بین المللی هر فرد آیبان می گویند.

تنظیم پیش فاکتور

پس از مذاکرات نهایی و اعلام تمام پارامترها پیش فاکتور صادر می شود. براساس درخواست اولیه خریدار نباید پیش فاکتور صادر شود. به عبارتی بعد از FCO (Final Corporate Offer) براساس درخواست خریدار پیش فاکتور را صادر می کنند.
(ICPO): تائیدیه کتبی غیر قابل فسخ خریدار به فروشنده می باشد. یعنی خریدار این کالا را حتما خریداری خواهد کرد.
در صادرات عمده و کلان درخواست BCI(Bank Confirm Letter) کنید. یعنی تائیدیه کتبی بانک مبنی بر تمکن مالی خریدار که توسط بانک خریدار تنظیم، صادر و مستقیماً به فروشنده ارسال می شود.

گام اول در صادرات موفق، اتفاق نظر مدیران شرکت و کسب و کارهاست. تصمیم جدی، ظرفیت مالی، بازاریابی خوب، حضور در نمایشگاه‌ها که بصورت بین المللی در ارتباط با نوع کالایشان انجام می شود و کیفیت و ارزش کالا که می تواند بصورت کاملا موثر باشد.

 مزیت سنجی کالاهای صادراتی در کشورهای هدف صادراتی 
گاها در نمایشگاه ها بین المللی شاید دیده شود که کالا بدون مزیت سنجی ارسال کرده اند با هدف اینکه امکان فروش کالا وجود دارد. این امر در صادرات بصورت علمی هیچ گاه صورت نمی گیرد.
الگوی مصرف در کشورهای هدف صادراتی
این موضوع حتما می بایست چه از نظر کمیت، چه از نظر کیفیت، چه از نظر نوع بسته بندی و برندینگ مد نظر صادرکننده قرار گیرد.
نوع بسته بندی
یکی دیگر از مباحث در امر صادرات و برخی از کالاها می بایست اهمیت بسزایی برای آن قایل شویم نوع بسته بندی است. ما نم توانیم هر نوع بسته بندی را برای هر نوع کالای برای کشورهای هدف ارسال نماییم. برای مطرح شدن در امر صادرات به صورت جدی حتما باید با انواع بسته بندی آشنا شد. گاهی بسته بندی را براساس درخواست خریدار و با توجه به در نظرگیری هزینه، انجام داده و صادرات را انجام دهند.
سوئیفت چیست؟
ماشین یا ابزاری است جهت انتقال وجه از بانکی به بانک دیگر که در سال 1973 استارت خورده و مرکز آن در بلژیک است. ابتدا با حمایت پانزده کشور و دویست و سی و نه بانک به وجود آمده و طی سه یا چهار ماه ساختار سازی شده است و بانکهای ایران هم از دهه هفتاد شمسی به تدریج عضو این جامعه شدند.

انواعPayment

• می تواند Cash باشد.
• می تواند یک مقدار ابتدا گرفته شود یک مقدار قبل از حمل گرفته شود، بستگی به توافق دارد. 
• روش اعتبار اسنادی را داریم که انواع مختلفی دارد.
• روش BPO است که در نیمه دوم سال 2013 مصوب شده است ولی متاسفانه این روش در حال حاضر در ایران اجرا نمی‌شود.

مراحل صادرات

- در مراحل صادرات بعد از اینکه در نمایشگاه شرکت کردند یا به هر طرق دیگر خریدار مشخص شد، مذاکرات چه به صورت مکاتبه چه به صورت شفاهی انجام می‌شود.
- پیش‌فاکتور صادر می‌شود. قطعاً در پیش‌فاکتور شرایط payment نیز تعیین می گردد. قطعا بخشی از هزینه کالا و هزینه حمل اگر بر عهده صادر کننده باشد، دریافت می گردد.
- بعد از واریز شروع کار delivery time است. یعنی از این لحظه به بعد می‌بایست نسبت به تامین مواد اولیه و تولید کالا و اگر کالا ماهیت بسته‌بندی دارد، در آن بسته‌بندی توافق شده قرار دهیم. 
- بحث دیگر در تجارت بین‌الملل بسیار اهمیت دارد که در ایران به آن کمتر توجه می شود، بحث بازرسی است. کیفیت، کمیت و بسته بندی حداقل مواردی می‌باشد که هر شرکت بازرسی کننده هنگامی که قرارداد بازرسی منعقد می کند چه به صورت کیفی و چه به صورت کمّی و یا ظاهری می‌بایست ارائه کند.
در بازرسی کمی یا ظاهری: علاوه بر کمیت و بررسی نوع بسته‌بندی، کیفیت کالا با چشم و یا با رویت، مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در بازرسی کیفی: حتما آزمون و تست و یا حتی آزمون کتبی صورت می گیرد. 
براساس بند نه اینکوترمز انتخاب شرکت بازرسی کننده و پرداخت هزینه به عهده خریدار است لذا شرکت بازرسی کننده را خریدار انتخاب و مواردی که می‌بایستی بازرسی انجام بشود در انبار فروشنده را به صورت کتبی یا مستند اعلام می‌کند. در صورتی که کالا منطبق با خواسته‌های خریدار نباشد، امکان بارگیری وجود نخواهد داشت.
- پس از بازرسی کالا توسط بازرس در صورتی که بین خریدار و فروشنده این اصل قرار گرفته، بازرسی صورت می‌گیرد و کالا در انبار صادرکننده در کامیون یا کانتینر پلمپ می‌شود. این پلمپ تا گمرک مبدا اعتبار دارد پس از رسیدن کامیون یا کانتینتر به گمرک مبدا جهت انجام تشریفات در آن گمرک کلیه پلمپ‌های کامیون و یا کانتینرها فک و سپس ارزیابی انجام می‌شود. 
- زمانی که ارزیابی در گمرک انجام می‌شود یعنی انطباق اسنادی که صادرکننده به گمرک ارائه کرده با بخشی از کالاها. در کلیه گمرک‌ها کالا به صورت رندوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد حتما می‌بایستی صادرکننده در مبدا و واردکننده در مقصد اظهارنامه‌ی گمرکی (SAD) سند واحد اداری در گمرک را تنظیم کنند. علت اینکه به این سند سینگل گفته می شود این است که زمانی که سیستم ASYCUDA در هر کشوری مستقر شد یکی از برایندهای آن یونیک بودن اظهارنامه گمرکی برای واردات قطعی یا موقت و صادرات قطعی یا موقت و یا مرجوعی است. یعنی می بایست فقط یک سند برای اظهار به گمرک تنظیم و ارایه شود. 
- پس از انجام تشریفات گمرکی، گمرک اجازه صدور کالا را به صادرکننده خواهد داد. که حتما از قبل می‌بایست روش تحویل با خریدار در پیش‌فاکتور، قرارداد و یا اعتبار اسنادی مشخص شده باشد.

اینکوترمز

اینکوترمز دارای یازده رویه و در دو گروه تنظیم شده است. چهار رویه صرفا وسیله نقلیه دریایی است. بیشترین رویه ‌هایی که در صادرات و واردات در اینکوترمز 2010 در ایران رایج است: FOB، CFR، FCA، و CPT می باشد.
FOB: فروشنده یا صادرکننده موظف می‌باشد کالا را در کشتی در بندر معین شده‌ مبدأ تحویل خریدار یا نماینده‌ بدهد. پرداخت کرایه حمل به عهده خریدار خواهد بود. 
CFR : فروشنده یا صادرکننده کرایه حمل را خود می‌بایست به شرکت حمل پرداخت کند. 


حرف آخر در این آموزش

صادرات موفق، شناخت بازارهای هدف است. به همین جهت تحقيقات حرفه ای توسط دولت و بخش خصوصی در بازارهای صادراتی امر مهمی است که نباید به راحتی از کنار آن رد شد.

برای داشتن صادرات موفق توجه به شرایط کشور و کشورهای همسایه حائز اهمیت است. باید همدلی و همگامی مدیران و مسئولین شرکت، توانمندی مالی، مزیت کیفی و قیمتی کالا و شناخت رقبا در بازارهای هدف وجود داشته باشد. آموزش می تواند نقش بسزایی در امر تجارت و کلیه امور زندگی هر فرد داشته باشد.

 

 

تصویر موضوع فرصت ها برای صادرات

 

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش فرصت‌ها برای صادرات موفق در سایت حرفه پلاس

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

چگونه می توان وضعیت محصول را در کوتاه ترین زمان ارزیابی کرد؟

فرصت ها برای صادرات موفق در کسب و کارهای ایرانی

خرید خارجی

زنجیره تامین

لجستیک و حمل و نقل بین الملل

بررسی مفاد قراردادهای تجارت بازرگانی و بین الملل

10 تجربه در مذاکرات بین المللی

فرصت ها برای صادرات موفق

راهکارهای موفقیت در تجارت بین الملل چیست؟

کاربرد تحلیل پوششی داده ها در انتخاب تامین کنندگان

نقش لجستیک در تجارت بین الملل

مراحل خرید خارجی بصورت حواله بانکی

صادرات گام به گام 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط