روش‌ها و استراتژی‌های فروش در اینستاگرام

روش‌ها و استراتژی‌های فروش در اینستاگرام

سر فصل های نوشتار

حرف اول در این آموزش

از زمان استفاده از یاهو 360 درجه که پلتفرمی بود برای ارتباط بین انسان ها یا رسانه های اجتماعی همچون فیسبوک تا زمانی که اینستاگرام بین تمامی مردم و آحاد جامعه طرفدار پیدا کرد و شروع به استفاده از آن شد، این فضا همیشه بوده و همیشه هم خواهد بود فقط متناسب با شرایط و قوانین داخلی ما و شرایطی که در کل دنیاست از قالبی به قالب دیگر تغییر پیدا میکند.

یکی از نکات این حوزه این است که هیچ مالکیتی بر روی شبکه های اجتماعی وجود ندارد و هر بیزینسی که در داخل آنها شکل بگیرد، طبق قوانینی که برای آن کسب و کارها هم وجود دارد، و ما هم در ابتدا قبول میکنیم و وارد میشویم، مالکیت مستقیماً با آن شرکت و کمپانی است و ما هیچ مالکیتی بر روی آن نداریم.

تصویر فروش در اینستا گرام

مدل های کسب و کار در فضای اینستاگرام

1- تبلیغ مستقیم کالا و خدمات: صفحات رسمی هستند که ارائه کننده‌ خدمات یا کالاهای کاملی هستند و به صورت مستقیم و دایرکت کالا یا خدمات خودشان را تبلیغ می‌کنند. دارای سلیقه هستند و به فضای روز و اتفاقات واکنش نشان میدهند و یا از مطالبی غیر از کالا و خدمات استفاده میکنند تا بتوانند مخاطب را نگه دارند و مخاطب هم واکنش خوبی داشته باشد.

2-Personal Branding: سلبریتی ‌ها، Influencer ها یا انسان‌هایی می باشند که از داخل و بیرون از اینستاگرام دارای اسم و رسمی شده اما از طریق اینستاگرام ارتباطشان را با مخاطب نزدیک‌تر کرده اند. دارای صفحه Official هستند و از آن طریقlife style خودشان را تبلیغ کرده و نسبت به اتفاقات پیرامون و یا آن چیزی که فکر می‌کنند واکنش نشان می‌دهند. دارای فالوورهای زیادی هستند و از طریق ترافیک درآمدزایی می‌کنند. با توجه به داشتن تعداد مخاطب زیاد، و سگمنت مشخص به دنبال بیزینس ها اعم از کالا یا خدماتی میروند که متناسب با آن مخاطب میتوانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درآمدزایی کنند.


3-شرکت‌ها و افرادی
که در اینستاگرام به کسانی که می‌خواهند بیزینس و مدلی را در این فضا داشته باشند خدمات ارائه می‌کنند. اعم از گرفتن فالوور، لایک، کامنت یا تولید محتوا. در طول عمر اینستاگرام، اتفاقات زیادی در این پلتفرم افتاده، نحوه بیزینس و نحوه ایجاد یک صفحه که بتوان از آن درآمد داشت متغیر بوده و راه های زیادی داشته است. در ابتدا، صفحاتی ایجاد میشدند، محتوا تولید میکردند و به دنبال فالوور و مخاطب خودشان میپرداختند. پس از آن خریدن فالوور و صفحات روی بورس بود، شرکت ها و افرادی صفحات مختلفی را از طرق و در حوزه های مختلف با تعداد مخاطب بالا ایجاد میکردند و شروع به فروش این صفحات میکردند.

تصویر مدل های کسب و کار در اینستاگرام

استانداردهای بیزینس در فضای اینستاگرام

 متناسب با هر بیزنسی محتوا اولین و مهمترین استانداردی است که باید به آن پرداخت و اینستاگرام هم خارج این قاعده نیست. بنابراین محتوا برای کسانی که میخواهند درآمدزایی داشته باشند مهمترین قسمت این بیزینس خواهد بود. اولین محتوا متناسب با این پلتفرم، بحث عکس و ویدیویی است که یونیک است و مهمترین عامل برای استقبال و پیدا کردن مخاطب است. باید برای تولید عکس یا ویدیو وقت بگذاریم، عکس و ویدیوی یونیک خود یا آن محصول و خدمات را داشته باشیم به جای اینکه از جایی تقلید و یا از کپی استفاده کنیم.

 پیجهایی در اینستاگرام که پشتوانه‌ ای دارند، (منظور از پشتوانه، وب سایت یا صفحه رسمی است که در پروفایل اینستاگرام به آن صفحه اصلی، ارجاع داده میشود) مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند. بنابراین اگر میخواهیم صفحاتی در اینستاگرام داشته باشیم که کالا و خدمات خود را ارائه دهیم اگر آن را به سایت خودمان هم ارجاع دهیم، میتواند به اعتبار ما و جذب فالوورهای بیشتر و توسعه آن کسب و کار کمک کند.

 استفاده از یک گرافیک نه خیلی لوکس نه خیلی خاص که در تمام عکس‌ها و ویدیوها، خود پیج‌، عکس‌ پروفایل و هر جایی که آن پیج را داریم رصد میکنیم، بتوانیم اثر آن گرافیک یکپارچه را در کل آن فضا ببینیم. رعایت کردن رنگ خوب، فونت مناسب، استفاده از لحن مناسب در ویدیوها و داشتن یک تم مشخص در آن صفحه به موفقیت بیزنس در فضای اینستاگرام کمک می‌کند.

 انتخاب هشتک های خاص در حکم سئو گوگل هستند و باعث میشوند تا ما بتوانیم مخاطب خود را پیدا کنیم و در کنار آن محتوای عکس یا ویدیویی که تولید کردیم بسیار در بالا بردن فالوورها و پیدا کردن مخاطب کمک می‌کند. امروزه تکنیک Follow و Unfollow بسیار قدیمی و باعث مقاومت افراد میشود.

 نظم در تولید محتوا و پست در اینستاگرام یعنی ما چند پست و یا استوری می‌خواهیم در روز بگذاریم. که می‌تواند کاملاً سلیقه ‌ای باشد. بنابراین نظم و استمرار در گذاشتن پست‌ ها و مطالب در اینستاگرام بسیار مهم است. اگر قرار است روزی یک پست داشته باشیم، حتماً روزی یک پست را بگذاریم.اگر قرار است روزی 3 استوری قرار دهیم حتماً روزی سه استوری را قرار بدهیم.اینکه یک روز مطلب بگذاریم ویک روز نگذاریم،یا بیشتر بگذاریم باعث دور شدن مخاطب و از بین رفتن تاثیر پست بر روی مخاطب خواهد بود.

 تولید محتوا علاوه بر اینکه باید یونیک و از خودمان باشد و نه کپی. مهم این است که بعد از آن به دنبال بازخورد از مخاطب باشیم. 

 یکی از ویژگی‌های فضای رسانه های اجتماعی تعامل دو طرفه است. داشتن تعامل دو طرفه در تولید محتوا به موفق شدن بیزینس کمک می‌کند. محتوا را طوری تولید کنیم که یک تعامل دوطرفه بین خودمان و مخاطب داشته باشیم تا مخاطب یک اکشنی را نشان دهد. 

 استراتژی پشت تولید محتوا نیز بسیار مهم است. نمی‌توانیم هر روز متناسب با حال و هوای خود یک محتوایی را تولید کنیم و به اشتراک بگذاریم. برای داشتن استراتژی تولید محتوا باید هوشمند باشیم، به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد، به هدف‌مان در آن بیزینس و به اینکه این بیزینس آیا در بستر وب هم قرار است توسعه پیدا کند یا نکند، توجه داشته باشیم.

نکات مهم و تاثیرگذار فروش در اینستاگرام

 حتما در فضای وب، وب‌سایتی داشته باشید. داشتن وب‌سایت قطعاً در فضای آنلاین رسمی‌تر و بهتر است چون شما مالکیت وب‌سایت را دارید و می‌شود گفت که بیزینس دارای زیرساخت خواهد بود. بنابراین در فضای وب یک وب‌سایت داشته باشید و آنجا فعالیت کنید و محتوا تولید کنید و از تلگرام و اینستاگرام هم استفاده کنید برای Promote کردن آن فضا.

 خریدن صفحه اصلاً توصیه نمی شود. خودتان از دایره Contacts خود شرکت برای جذب فالوور شروع کنید و بعد محتوا تولید کنید و آرام آرام به جذب فالوور بپردازید. میتوان از Influencer ها و پیج‌های دیگر برای Promote کردن نیز استفاده کرد.
در اینستاگرام به صورت کامل خرید آنلاین اتفاق نمی‌افتد یعنی ما درگاه پرداخت نداریم اما خود فضای اینستاگرام این آپشن را دارد. مدلی که برای ارائه کالا و خدمات است تا مرحله‌ای که مشتری درخواست خودش را در دایرکت یا زیر یک پست می‌دهد به همین جا ختم می‌شود و از اینجا به بعدش آفلاین صورت می پذیرد.

 در بحث Personal Branding می‌توانیم بگوییم واقعا یک بیزنس آنلاین اتفاق می‌افتد، البته در اینجا هم درگاه پرداخت، درگاه آفلاین است. 

 کالا و خدمات یا آن هدفی که در فضای اینستاگرام دارید مشخص کننده این است که مخاطبانتان کجا هستند و به دنبال چه چیزی می‌‌گردند. در قدم اول اولین کاری که باید انجام بدهید این است که پیج‌ها و صفحاتی که مخاطبان شما آنها را Follow می‌کنند را بیابید.

تصویراستاندارد های بیزینس در اینستاگرام

حرف آخر در این آموزش

فضای شبکه‌های اجتماعی فضای بسیار مناسبی برای توسعه سریع ‌تر کسب و کار است. این فضاها درکنار وب می‌توانند به درآمدزایی کمک کنند. اینکه یک بیزنس در فضای اینستاگرام ایجاد کنیم بدون اینکه هیچ پشتوانه‌ای در فضای وب داشته باشد و از آن طریق بخواهیم درآمدی داشته باشیم، این درآمد قطعاً درآمدی است که ممکن است صفر و یک باشد.


بیشتر بخوانید: تعامل فروش با مارکتینگ



رایگان
نظرات شما
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط