مروری بر پلت فرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

مروری بر پلت فرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران
  • مروری بر پلت فرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

سرفصل های نوشتار

مروری بر پلتفرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

حرف اول در این آموزش

مدل‌هایی که امروزه در فضای آنلاین ایران کار می کنند از یک پلتفرم و مدل خاصی پیروی می‌کنند اما آیا هرکسی که بر روی گوشی هوشمند خود چند اپلیکیشن چه در حوزه ارتباطات اعم از تلگرام و واتساپ نصب دارد و کار می‌کند کاربر آنلاین هست یا خیر؟ اتفاق نظر آنچنان وجود ندارد و هر کدام از افرادی که در این حوزه کار می‌کنند عقیده‌ای دارند. در این نوشتار به مرور چند نوع ازتقسیم بندی پلتفرم ها می پردازیم.

مدل های کسب درآمد

1. پلتفرم‌هایی وجود دارند که به صورت مستقیم تراکنش‌ مالی با کاربر آنلاین دارند. چه از طریق وب و چه از طریق اپلیکیشن خدماتی ارائه می‌کنند یا کالایی به فروش می‌رسانند. گونه‌ای دیگر از محصولات که خدمات نامگذاری می‌شوند. استار‌تاپ‌ها امروزه در ایران سرپا هستند و یا شکل می‌گیرند و به سمت ارائه خدمات پیش می روند.

2. شرکت‌هایی که به صورت B2B خدمات ارائه می‌کنند بسیار پر رونق هستند. این شرکت‌ها خدمات متعددی را ارائه می‌کنند.

 موضوع مروری بر پلتفرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

تقسیم بندی خدمات

1. خدماتی هستند که در حوزه Promote کردن وبسایت یا اپلیکیشن در حوزه فضای آنلاین ایران اتفاق می‌افتد. مانند Google adwords که خود گوگل از این پلتفرم استفاده می‌کند و به ازای کلماتی که برای آن وبسایت یا اپلیکیشن مهم است پول دریافت می‌کند که این پول هم متناسب با رقابتی بودن آن کلمه دریافت می‌شود و تعرفه مشخصی دارد و آن پلتفرم و سایت را Promote می‌کند.

2. تولید محتوا که می‌توان در دو قسمت تقسیم‌بندی کرد:

آ) متن

ب) عکس

3. شبکه های اجتماعی، در فضای آنلاین ایران تب داغی دارند و فراگیر هستند.

بیزینس‌های بسیار زیادی در اینستاگرام وجود دارند که از الگوی پرسنال برندینگ استفاده می کنند و افرادی را استخدام می کنند تا بر روی پلتفرم، تولید محتوا انجام دهند. این کار سرمایه زیادی نمی‌خواهد و هر کسی می‌تواند با وارد شدن در اینستاگرام و داشتن یک صفحه بتواند کار خودش را جلو ببرد و محصولات، خدمات و حتی خودش را Promote کند و بتواند از این طریق درآمدزایی کند. سلبریتی‌ها و کسانی که در حوزه هنری، اجتماعی، سیاسی و یا حتی حوزه ورزشی کار می‌کنند، زمان‌ها و روزهای خودشان را با طرفداران خود به اشتراک می‌گذارند و از این طریق سعی می‌کنند با دیگران یک الگوی زندگی مشخص را به صورت کاملا لحظه به لحظه share کنند و طرفداران خودشان را جذب کنند و زمانی که طرفداران جذب شدند و این صفحه ارزش پیدا کرد حال سعی می‌کنند از طریق Promote کردن کالا یا خدمات یا به اشتراک گذاشتن پیج یا وبسایت خاصی درآمدزایی داشته باشند. تهدیدها و فرصت‌های کاملا مشخصی وجود دارد که با توجه به شرایطی که در کشورمان هست زیاد نمی شود پایه و اساس یک بیزینس را بر مبنای Social Network گذاشت چون نه مالکیت خاصی بر آن صفحه دارید و با توجه به موازینی که در کشور ما وجود دارد ممکن است اپلیکیشنی متناسب با وضعیت کشور فیلتر شود. اما وایرال شدن و فراگیر شدن در مدت زمان خیلی کوتاه جزو مزیت‌های آن است.

پادکست موضوع مروری بر پلتفرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

امروزه تمامی کسب و کارهایی که در ایران هستند، چه به صورت استارتاپ که پایه آن در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و پلتفرم آنلاین به دلیل آسان تر بودن انتخاب می‌شود و سرمایه کمتری می‌برد و چه بیزینس‌های و کسب و کارهای قدیمی که نمیتوانند جدا از فضای آنلاین عمل کنند. هر روز به تعداد و به دانش کاربران آنلاین ایران اضافه میشود. درست است که ما عقب هستیم اما به سرعت یاد می‌گیریم که چگونه در فضای آنلاین عمل کنیم، چگونه نیازهای خودمان را برآورده کنیم، چگونه سرچ کنیم و چگونه به خدمات یا کالایی که مدنظرمان هست برسیم.
نمی شود برای همه یک نسخه واحد پیچید، به هر حال از پلتفرم‌های آنلاینی که شاپ‌هایی مثل دی‌جی کالا کار می‌کنند و پلتفرم Market Place دارند، حتی یک نفر بدون هیچ سرمایه‌ای هم می تواند با عقد قرارداد کالای خودش را عرضه کند تا داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی و ارائه یک خدمات کاملا تخصصی. این‌ها مدل‌هایی هستند که می شود در آن‌ها قرار گرفت و شروع به کسب و کار کرد. بنابر هر نیاز، و هر فضایی و هدفی که وجود دارد می توان راهکار و راه‌حل کاملا ًمشخصی را ارائه کرد و از آنجایی که در فضای مجازی همه چیز قابل رصد و قابل اندازه‌گیری است بلااستثناء می‌توانیم تمامی اهدافی تعیین شده را به صورت روزانه، ساعت و حتی به لحظه اندازه‌گیری کنیم که در چه مرحله‌ای قرار دارند.

در مورد شبکه های اجتماعی چیزی که بسیار مهم است بحث کانتنت و محتواست. به این علت که داشتن یک صفحه، یک گروه و عضو شدن در یک شبکه اجتماعی بسیار راحت اتفاق می‌افتد و بلافاصله بحث محتوا پیش می آید. حال شما چه محتوایی و با چه ادبیاتی و برای چه کسی ارائه می‌کنید.

موضوع مروری بر پلتفرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران درست

حرف آخر در این آموزش

اگر به صورت کلی خواهیم بدانیم در کل فضای مجازی چه چیزی اهمیت دارد شک نکنیم که محتوا حرف اول را میزند و پس از آن بحث دانش فنی یا در یکسری از مدل‌ها بحث تجربه. به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی ما احتیاج به بحث فنی نداریم اما تجربه احتیاج داریم.


بیشتر بخوانید: نقش تفکر استراتژیک و استراتژی در عصر دیجیتال


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط