جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران
  • جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران
    جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران
    1397/10/13

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

استاد حمیدرضا عظیمی

 

مدرس آموزش 

جناب آقای استاد حمیدرضا عظیمی

 

 

سرفصل های نوشتار

با توجه به تغییرات جدید، بازاریابی اینترنتی چه نقشی را در دوران جدید اقتصاد ما خواهد داشت؟

رویکرد سناریو پلنینگ

پنج سطح تلاطم از دید انسوف

سناریو هایی که در ایران رخ خواهد داد

جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

 

 

حرف اول در این آموزش

با توجه به تغییرات شدیدی که طی ماه های گذشته در کشور داشتیم، همه ی ما شرایط بحران و رکود را احساس کرده ایم.
حال می خواهیم بدانیم، با توجه به تغییرات جدید، بازاریابی اینترنتی چه نقشی را در دوران جدید اقتصاد ما خواهد داشت؟

با توجه به تغییرات جدید، بازاریابی اینترنتی چه نقشی را در دوران جدید اقتصاد ما خواهد داشت؟

در محافل علمی در این زمینه (دیجیتال مارکتینگ) دو عدد سناریو وجود دارد،
سناریو اول: به دلیل وجود رکود بازار صاحبان کسب و کار مثل گذشته کسب درآمد نمی کنند از طرفی هزینه های آن ها افزایش داشته است.
مهم ترین اتفاق در فضای کسب و کار این است که با توجه به رشد هزینه ها، درآمدها با آن رشد نکرده و کم شدن سطح درآمد باعث شده است که کسب و کار به مشکل بزرگی بر بخورد. از این رو در این سناریو کسب و کارها، هزینه های تبلیغات و بازاریابی خود را کاهش خواهند داد و به دلیل اینکه دیجیتال مارکتینگ نسبت به سایر رسانه ها و ابزار های بازاریابی، هزینه های کمتری دارد با اقبال روبرو خواهد شد و باعث می شود شرکت ها سرمایه خود را به این سمت هدایت کنند. در واقع در سناریوی اول در دوران رکود و عدم رشد متناسب درآمد با هزینه، شرکت ها درصد بودجه دیجیتال مارکتینگ را از درصد کل بودجه مارکتینگ افزایش خواهند داد و به همین دلیل رونق بیشتری در فضای دیجیتال مارکتینگ رخ می دهد. حال رقابت بر سر رسانه های دیجیتالی بیشتر از قبل خواهد شد.
سناریوی دوم: برخلاف سناریو اول است و هرآنچه را که در سناریوی اول با آن روبرو هستیم را زیر سوال خواهد برد.
به دلیل شرایط حاکم بر کشور ممکن است فضای امنیتی در حوزه رسانه دیجیتال به نسبت گذشته حالت بسته تری بگیرد. اما از سال 82 به بعد طی پنج تا شش سال گذشته شاهد رشد فزاینده ای در حوزه رسانه های دیجیتال بودیم. یکی از دلایل این رشد این بود که فضا برای رشد باز شد و رسانه ها راحت تر توانستند شکل بگیرند. 
امروزه با توجه به جو حاکم بر جامعه و شرایط موجود بر کشور سایه امنیتی قوی بر سر رسانه های دیجیتال حاکم است و این سایه باعث شده رسانههای دیجیتال در فضاهایی بسته تر به فعالیت خود ادامه دهند و نفوذ گذشته را نخواهند داشت.
فضای امنیتی فراتر از فیلترینگ است. فرض کنید اعلام شود اگر کسی از تلگرام استفاده نماید با او برخورد می شود. اگر چنین فضایی مثلا برای اینستاگرام نیز رخ دهد در نتیجه شرکت های بزرگ با برند های مطرح و دارای مجوز رسمی برای فعالیت توان فعالیت در این رسانه ها را نخواهند داشت و بازیگران این رسانه ها با کاهش درآمد مواجه شده و به سمت فضای غیر رسمی می رود که اساسا بر گردش مالی حوزه دیجیتال مارکتینگ اثر خواهد گذاشت.

موضوع جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

رویکرد سناریو پلنینگ

می گوید چه احتمالاتی وجود دارد و در صورت رخ دادن هر کدام چه عکس العمل هایی را باید انجام دهیم.

پنج سطح تلاطم از دید انسوف

سطح1: هیچ چیز تغییر نمی کند و همه چیز ثبات دارد.

سطح5 : فضای شدیداً پر تلاطم

اگر در سال 1392 خیلی جدی به شبکه های اجتماعی نگاه کرده بودیم، امروز می توانستیم روزانه درآمد زیادی به واسطه یک صفحه در اینستاگرام یا کانال در تلگرام داشته باشیم. فقط کافی بود این تحول و سناریوی رشد را در می فهمیدیم.

سناریو هایی که در ایران رخ خواهد داد

سناریوی اول: تکنیک ها یا برنامه هایی خواهد آمد که دیگر فیلترینگ بی معنی خواهد شد و جامعه چنین محدودیت هایی را نخواهد پذیرفت.
سناریوی دوم: فضای امنیتی و محدودیت در رسانه دیجیتال، چند حالت به وجود خواهد آمد و پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و تلگرام با محدودیت های بیشتری روبه رو خواهند شد. در این حالت مردم برای دریافت اطلاعات و اخبار به صدا و سیما روی می-آورند و مانند گذشته ها سال 1370 اخبار نگاه می کنند. 
اگر تولیدکننده محتوا بر تلگرام مدیریت شود، و مخاطب به آن چیزی که می خواهد دست نیابد به رسانه های دیگر می پردازد. 
احتمال برگشت به صدا و سیما بسیار کم است. اگر تولید کننده محتوا در تلگرام و ... کنترل شود در این صورت چون مخاطب هم چیزی برای دنبال کردن پیدا نمیکند و به رسانه های دیگر می پردازد.
سناریوی سوم: برگشتن به رسانه های چاپی و مطبوعات نیز امکان پذیر نیست. زیرا با توجه به استفاده از گوشی های هوشمند مردم به این رسانه ها روی نمیآورند. سایر رسانه هایی که وجود دارد نیز برای مراجعه روزمره و لحظه به لحظه گزینه های جدابی نیستند.
اگر چنین فضایی اتفاق افتد اپلیکیشن های تولید خبر و خبر رسان بیشتر موفق خواهند شد تا استفاده از مرورگر که معمولاً با محدودیت مواجه خواهد شد.
اما در حالت کلی سناریوی اول بیشترین رخ داد را خواهد داشت.

موضوع صحیح جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

 

حرف آخر در این آموزش

صاحبان کسب و کار تنها تعیین کننده روند بازار نیستند، به همین دلیل ما باید تشخیص بدهیم که جریان بازار به چه سمتی می رود تا ما هم به همان سمت برویم.

 
 

جایگاه روش های بازاریابی اینترنتی در شرایط جدید رکود و بحران

مروری بر پلت فرم های کسب درآمد در فضای مجازی کسب و کار ایران

پرسنال برندینگ در دیجیتال مارکتینگ

تجربیات موفق از بازاریابی در شبکه های اجتمایی با محوریت تجربه نت فلیکس

سئو ، تبلیغات ، برند یا اثر محتوایی خدمات کالا در تجارت الکترونیک

مراحل تجزیه و تحلیل رقبا در جستجوگرها و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی منفی در دیجیتال مارکتینگ

جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی نرخ های تبدیل سایت CRO

مدیریت تجربه دیجیتال

آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در هویت برند

دیجیتال برندینگ

ترکیب برندینگ دیجیتال و کانتنت مارکتینگ

مهارت های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیا پلنینگ

نقش تفکر استراتژیک و استراتژی در عصر دیجیتال

برنامه نگه داشت و دسته بندی کاربر

بازاریابی ویروسی در دیجیتال مارکتینگ

نقشه ی راه دیجیتال مارکتینگ

توزیع محتوا مهمتر از تولید محتوا

wikibrands in digitalmarketing

کمپین های دیجیتال مارکتینگ در ایران

بازاریابی محتوایی

نقش سئو مارکتینگ در بازاریابی محتوایی

همکاری اثربخش با تیم های محتوایی

اندازه گیری شاخص کلیدی عملکرد در سئو


نظرات شما
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

5

1