1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. مدل های کسب و کار دیجیتال (Models Business Digital)

مدل های کسب و کار دیجیتال (Models Business Digital)

مدل های کسب و کار دیجیتال به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در راستای گسترش و توسعه سود و منفعت مشتریان، با استفاده از فناوری‌های جدید تلاش می‌کند و دارای مزایای خوب و قابل توجهی است که افراد و مشتریان طالب آن هستند.

مدل های کسب و کار، در فکر ایجاد ارزش از راه استقرار فرصت‌های فناوری است و به افراد کمک می‌کند تا هزینه‌های اضافی در زمینه تست و امتحان راهبردهای مختلف را به کمترین مقدار می‌رساند.

همچنین مدل های کسب و کار به افراد کمک می‌کنند تا زمان لازم برای به کارگیری و تدوین راهبردهای متفاوت را به کمترین زمان برسانند و به ترتیب بتوانند برای پیشبرد اهداف خود، زمان بیشتری در اختیار داشته باشند. این استراتژی به شما کمک می‌کند  تا اضطراب امتحان کردن راه‌های مختلف را نداشته باشید.

معرفی مدل های کسب و کار دیجیتال

بیزینس مدل های دیجیتال و کسب و کار، به تنهایی نمی‌تواند راه موفقیت و برگ برنده برای ما باشد بلکه به عنوان یک مکمل لازم قبل از به کارگیری راهبردهای مختلف و تدوین استراتژی‌ها است.

مدل کسب و کار روابط بین خریداران و مصرف‌کنندگان  را با تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان توضیح و تشریح می‌کند تا بتوانند جریان محصولات، مواد تولید شده، پول و منافع را به طور کامل بشناسند.

بوم مدل های کسب و کار دیجیتال

بوم مدل های کسب و کار دیجیتال یک ساختاری است که به روش ‌ترسیم عنصرهای مهم در یک کسب و کار دیجیتال، فرآیند درآمدزایی از یک موقعیت را به گونه مناسبی، شبیه‌سازی می‌کند که بنیانگذار، به راحتی به ارزش واقعی کسب و کار پی ببرد و بتواند مسیر اصلی درآمدزایی را با سرعت بالایی شناسایی کند. 

بوم مدل کسب و کار

گام های طراحی مدل های کسب و کار دیجیتال

بوم مدل های کسب و کار از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که در اینجا به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • شرکای کلیدی

    شرکای کلیدی در حقیقت به ما این اطلاعات را می‌دهد که بدانیم قرار است در این مورد، با چه نوع کسب و کارهایی و در چه زمینه‌هایی شریک شویم.

  • فعالیت اصلی بوم بیزینس کسب و کار

    به ما کمک می‌کند بتوانیم ارزش‌ها و منبع‌های اصلی را به خدمات و محصولات قابل فروش تبدیل کنیم.

  • ارزش‌های پیشنهادی

    مزایایی هستند که باعث می‌شوند محصول شما نسبت به رقیبان، متمایز باشد و کمک می‌کنند خریداران، محصولات شما را به محصولات دیگر ترجیح دهند و به خدمات شما وفادار بمانند.

  • ارتباط با مشتری

    ارتباط بامشتری یکی از مهمترین بخش بوم مدل های کسب و کار است که روش و نحوه عملکرد ارتباط را مشخص می‌کند.

  • بخش مشتریان

    در این بخش، محصولی که قرار است به فروش برسد و در اختیار مشتریان قرار بگیرد، معرفی می‌شود.

  • منابع اصلی

    این بخش، همان منابع انسانی، فیزیکی، منابع مالی، تجهیزات و ... است که برای عملیات‌ها و پیاده‌سازی ارزش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کانال توزیع

    به راه‌های ارتباطی گفته می‌شود که محصولات  را به مشتری می‌رساند.

  • جریان درآمد

    این بخش، شامل خروجی تمام ارزش‌ها و هزینه‌های به کار رفته در کسب و کار شما می‌شود. 

  • مدل های کسب و کار

    نقش crm در مدل کسب و کار دیجیتال

    امروزه برای موفقیت در کسب و کار باید بتوانیم ارتباط مناسبی با خریداران برقرار کنیم. Crm،  ارتباط با مشتری را مدیریت می‌کند و باعث موفقیت در کسب و کار می‌شود و همچنین عملکرد سازمان و موسسه را به طور کامل بهبود می‌بخشد. بنابراین برای اینکه بتوانیم کسب و کار مناسبی داشته باشیم و از لحاظ کارایی و درآمد، آن را تقویت کنیم و برای ایجاد یک فرآیند موفق و تکرارپذیر، به crm نیازمند هستیم.

    اینترنت اشیاء به عنوان نیروی محرکه نوآوری در مدل کسب و کار دیجیتال

    اینترنت اشیاء یکی از مهمترین تحولاتی است که تاثیرات زیادی بر تجارت و اقتصاد گذاشته است و باعث نوآوری در مدل کسب و کار شده است و همچنین، صنعت‌هایی مثل خدمات مالی، مراقبت‌های بهداشتی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و موارد زیادی از این قبیل مورد توجه آن قرار گرفته است.

    از جمله مهمترین پیامدهایی که اینترنت اشیاء دارد می‌توان به این اشاره کرد که باعث شده است فرصت‌های جدیدی برای درآمدزایی در حوزه فروش محصولات و خدمات برای افراد پدید آید و استراتژی‌های کسب و کار را گسترش داده و باعث رشد در این زمینه شده است. مهمترین تغییرات که بر روی کسب و کار این است از طریق آن می‌توان به آنالیز و مدیریت داده‌ها پرداخت و زیرساخت‌های فناوری را مدیریت کرد.

    9 مدل درآمدزائی در مدل کسب و کار دیجیتالی

    در اینجا به معرفی چند نوع درآمدزائی در مدل کسب و کار دیجیتالی می‌پردازیم:

  • 1-مشارکت در فروش

    به این معنا که بتوانید بازاریابی کنید و در ازای این عملیات، پورسانتی به دست بیاورید.

  • 2-تبلیغات در سایت

    امروزه افراد اطلاعات مورد نظر خود را از سایت‌ها دریافت می‌کنند؛ بنابراین تبلیغات در سایت‌ها می‌تواند روش مناسبی برای درآمدزائی باشد.

  • 3-فروش محصول

    برای درآمدزائی باید بتوانیم در سایت‌های مختلف اقذام به فروش محصول خود کنیم.

  • 4-فروش خدمات

    در این روش، محصولی به فروش نمی‌رسد اما به جای آن، خدماتی انجام گرفته می‌شود، مثل: طراحی لوگو و یا نصب یک برنامه اینترنتی و اپلیکیشن و ...، پرداخت صورت می‌گیرد

  • 5-فروش اطلاعات

    وقتی که مدت زمان زیادی در زمینه‌ای، فعالیت داشته باشیم، حتما دانش و تجربه زیادی مورد آن کسب می‌کنیم که می‌توان در زمینه کسب و کار خود، محصولات آموزشی تولید کرد و با انتقال علم آن به دیگران، درآمدزائی کرد.

  • 6-‌ درآمدزائی مارکت‌‌پلیس‌

    کسی که در مارکت‌پلیس فعالیت دارد به عنوان واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است به این ترتیب می‌توان محصولات تولید شده را را به دست خریدار رساند.

  • 7-مشاوره

    برای اینکه بتوانیم از طریق مشاوره کسب درآمد کنیم بهتر است که یک  برند شخصی مناسبی برای خود در نظر بگیریم چرا که امروزه افراد زیادی از طریق مشاوره اقدام به مطرح کردن محصولات خود و فروش آن می‌کنند

  • 8-تولید محتوا

    امروزه افراد، اکثر خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند، تولید محتوا می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای شناساندن محصول به خریدار و در نهایت فروش آن شود.

  • 9-تبلیغات از طریق اینستاگرام

     در این روش، که افراد در صفحه اینستاگرام خود با داشتن فالورهای زیاد اقدام به تبلیغات در مورد یک محصول می‌کنند.

    اهمیت تولید محتوا در فروش کسب و کار دیجیتال

    از جمله دلایل اهمیت تولید محتوا می‌توان به موارد زیر  اشاره کرد:

  • معرفی و شناساندن ماهیت و هویت کسب و کار
  • معرفی خدمات و محصولات
  • افزایش ترافیک
  • کسب اعتماد خریدار و مشتری
  • بازاریابی ارزان و مناسب
  • افزایش فروش

نقش Story User در فروش محصولات و خدمات دیجیتال

نقش Story User  به این صورت است که باعث توسعه نرم‌افزاری Agile می‌شود که از این طریق بتواند  خصوصیات یک نرم‌افزار را به کاربر بشناساند، این محصول می‌تواند به شما بگوید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه نیازی دارند.

چند نمونه مدل کسب و کار دیجیتال در حوزه سلامت

دایره کسب و کارهای حوزه سلامت بسیار زیاد است که همواره شامل فناوری اطلاعات سلامت، سلامت و درمان از راه دور و مواردی مثل سلامت همراه و ... اشاره کرد که از نرم‌افزارهای موبایلی سلامت و نرم‌افزارهایی که پزشکان جهت دسترسی کاربران به بازار عرضه داشته‌اند را شامل می‌شود. عمده این ابزارها، توانایی آن را دارند که به شناسایی دقیق و درمان بیماری‌های افراد بپردازند و سطح ارائه خدمات به افراد را بهتر و بیشتر کنند از جمله آنها می‌توان به سامانه کنترل دیابت و فشار خون، گجت و نرم‌افزار پایشگر خواب، پایشگر انقباضات رحم، پلتفرم ارتباط با پزشک و ... اشاره کرد که هر کدام در حوزه خود و امکانات بسیار زیادی را به بیمار، پزشکان و و عموم شهروندان می‌دهد.

 

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

 

   

 


صفحه کلید خود را در حالت انگلیسی قرار دهید