1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. کارشناس دیجیتال مارکتینگ (DM)
  4. تبلیغات کلیکی (PPC) گوگل چیست ؛ راهنمای جامع تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی (PPC) گوگل چیست ؛ راهنمای جامع تبلیغات کلیکی

در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم شرایط در حوزه‌های شغلی و تحصیلی بسیار تغییر کرده است. اگر زمان کنونی را با سال‌های نه چندان دور مقایسه کنیم، مطمئنا بسیاری از تغییرها را در بخش‌های مختلف ملاحظه می‌کنیم که شاید حوزه بازاریابی و تبلیغات نیز یکی از مهم‌ترین آن‌ها باشد. امروزه به دلیل رشد استفاده و کاربرد متعدد ابزارهای دیجیتال، تبلیغ از طریق این ابزارها نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است و خوشبختانه می‌توان بازدهی عالی را نیز در آن مشاهده کرد.

برای پاسخ به سوال تبلیغات کلیکی چیست باید بگوییم، این موضوع مفهومی معروف در شرایط بازاریابی امروزی است و اهمیت زیادی در تخصیص بودجه و جذب مخاطبان دارد.

  • در صورتی که به صورت ساده این مفهوم را تعریف کنیم، می‌توان گفت PPC یا Pay Per Click همان مقدار هزینه ما به ازای هر کلیک کاربر است.

فعالان بازاریابی در این روش برای کلمه کلیدی مورد نظر و میزان کلیک کاربران بودجه‌ای را در نظر خواهند گرفت و در این بین، معیارهای متعددی وجود دارند که حین صرف این این بودجه باید آن را در نظر داشته باشیم. 


دوره بازاریابی دیجیتال حرفه پلاس


مفهوم تبلیغات کلیکی چیست؟

در ابتدا برای بیان مفهوم تبلیغات کلیکی چیست، باید اشاره کرد که این موضوع در ابزارها و امکاناتی مانند گوگل ادز یا یاهو ادز نمود پیدا می‌کند. در این نوع قابلیت‌ها که از طرف موتورهای جست‌و‌جو فراهم شده است، شما با تنظیم و اجرای یک کمپین تبلیغاتی می‌توانید به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کنید.

  • در واقع، مخاطبان عظیم موتورهای جست‌و‌جو و نرخ مراجعه به آن‌ها منجر به این امر می‌شود که ما بتوانیم تبلیغ و پیام‌‌مان را به آن‌ها برسانیم.

باید گفت، فضای تبلیغاتی در موتورهای جست‌و‌جو یکی از بهترین و معتبرترین مکان‌ها برای نمایش پیام است که در صورت اجرای دقیق و با برنامه کمپین‌ها، بازدهی بسیار عالی را خواهد داشت.

در پاسخ به سوال تبلیغات کلیکی چیست باید بودجه را نیز در نظر داشت باشیم. در این روش، شما بودجه خاصی را در نظر خواهید گرفت که شاید برای یک شرکت از چند دلار تا چند صد دلار متغیر باشد.

  • این هدف شما و استراتژی تبلیغات کلیکی (PPC) است که بودجه اختصاص داده شده را در کمپین تبلیغاتی تعیین خواهد کرد.

شاید در مراحل نخست برندسازی نیاز باشد تا از بودجه بیشتری استفاده شود. در واقع، حضور در کانال‌های مختلف منجر به افزایش بودجه‌های تبلیغی می‌شود و در این مسیر رقبا و میزان هزینه آن‌ها نیز از نکات تعیین کننده خواهد بود. 

تبلیغات کلیکی چیست؟

دلایل استفاده از تبلیغات کلیکی چیست؟ 

در ابتدا باید گفت، هر فروشگاه یا برندی که قصد فعالیت و موفقیت در دنیای کنونی را دارد، باید روی تبلیغات آنلاین توجه ویژه‌ای داشته باشد. در این فضای پر بازده، به راحتی و در سریعترین زمان ممکن می‌توان به مخاطبان هدف دست پیدا کرد که مطمئنا قابلیت‌های ارائه شده توسط آن در فضای بیرون کمی دور از انتظار است.

اگر به دنبال جواب‌های سوال تبلیغات کلیکی چیست هستید، بهتر است شما قابلیت‌هایی مانند شخصی‌سازی پیام‌ها برای سنین خاص، زبان خاص یا حتی جنسیت مخاطب را تصور کنید. در یک فضای نمایشی در موتورهای جست‌وجو، این امکان فراهم شده است که تبلیغ شما دقیقا برای مخاطب خاص و به صورت کاملا شخصی سازی شده نمایش داده شود.

  • بازدهی تبلیغات کلیکی (PPC) بهترین نکته برای فعالان کسب و کار است که در نتیجه شخصی‌سازی‌های متعدد و بهینه به وجود خواهد آمد.

با این شرایط، ما می‌توانیم پیام‌های تبلیغی را به صورت بهینه برای مخاطب نمایش دهیم. این تبلیغ‌ها دقیقا براساس نوع جست‌وجوی مخاطب نشان داده می‌شوند و در این صورت است که بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

تصور کنید که در فضای بیرون و فروشگاه‌های فیزیکی فردی به دنبال یک وسیله الکترونیکی است و بیلبوردهای تبلیغاتی پیام‌هایی مرتبط با مواد غذایی را به وی نشان می‌دهند‍! در واقع، این نقطه ضعف در تبلیغات کلیکی (PPC) با بهترین بهینه‌‌سازی برطرف شده است.

متخصصان این حوزه مفهوم تبلیغات کلیکی چیست را توضیح داده‌اند و در مورد آن باید موارد زیر را در نظر داشت که از اهمیت زیادی برخوردار هستند:

  • دسترسی به مخاطبان میلیونی تنها با چند کلیک
  • قابلیت استفاده در هر زمان و بدون محدودیت
  • امکان تخصیص بودجه‌ها براساس نیاز و اهداف
  • قابلیت شخصی سازی پیام‌ها دقیقا براساس شرایط و سلیقه مخاطب
  • امکان تحلیل دقیق نتایج و استفاده از آن در کمپین‌های آینده
  • امکان ایجاد شرایط عالی برای برندسازی و افزایش آگاهی از برند
  • افزایش فروش و جذب مخاطب با سریعترین روش ممکن


در بلاگ حرفه پلاس بیشتر بخوانید: بازاریابی برگشتی چیست؟

انواع تبلیغات کلیکی چیست؟

براساس معیارهای مختلف می‌توانیم تبلیغات کلیکی (PPC) را به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کنیم. شاید شما بخواهید پیام‌تان دقیقا در صفحه نتایج اولیه گوگل نمایش داده شود. این بخش همان چند نتیجه اول است که با یک لگو مشخص می‌شوند و کاربر متوجه خواهد شد پیام نمایشی یک تبلیغ است.

البته، در کنار این موضوع در صورتی که یک محصول را در گوگل جست‌و‌جو کنید، شاید در بالای صفحه نمونه‌هایی تصویری را از محصول مورد نظر مشاهده کرده باشید. این نمونه‌ها که ممکن است از فروشگاه‌های متعددی باشند، همان تبلیغات نمایشی هستند که می‌توان شخصی سازی عالی را نیز روی آن اعمال کرد.

برای نمونه شما در ابتدای اجرای کمپین می‌توانید یک کفش ورزشی را براساس رنگ و جنس ساخت شخصی سازی کنید تا به صورت دقیق‌تری به مخاطب نشان داده شود.

نمایش پیام در صفحه نتایج گوگل یا SERP و نمایش تبلیغات به صورت تصویری، تنها دو نمونه هستند. در کنار آن می‌توانیم موارد زیر را نیز بیان کنیم که بهتر است در مورد مفهوم تبلیغات کلیکی چیست به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود:

  • تبلیغات در فضای شبکه‌های اجتماعی
  • ریمارکتینگ
  • گوگل شاپینگ
  • تبلیغ ویدیویی در فضای شبکه یوتیوب
انواع تبلیغات کلیکی

مهم ترین مزایای تبلیغات کلیکی چیست؟

مهم ترین مزایای تبلیغات کلیکی (PPC) شامل موارد زیادی است و خوشبختانه، ما در این روش مخاطبان زیادی را نیز در اختیار داریم. به بیان بهتر شما با ایجاد یک کمپین تبلیغی و اجرای آن، به سرعت می‌توانید به مخاطبانی میلیونی در سراسر جهان دسترسی داشته باشید.

هر یک از مخاطبان ممکن است سلیقه‌های متفاوتی داشته باشند و به دنبال محصولی ویژه با قابلیت‌های متمایز بگردند.

در این صورت نیز ما می‌توانیم با اعمال تنظیمات در کمپین و پیام تبلیغات کلیکی (PPC)، تبلیغ خود را براساس نوع جست‌و‌جوی مخاطب نمایش دهیم. برای نمونه در صورتی که مخاطب عبارت کفش ورزشی آبی رنگ را در موتور جست‌و‌جو وارد کند، نتایج نمایشی محصولات مرتبط خواهند بود که این روش بهترین بازدهی را به وجود خواهد آورد.

علاوه بر این مزایا شما می‌توانید نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید که هر کدام می‌توانند برنامه تبلیغاتی ما را دگرگون کنند:

  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • رسیدن به ترافیک در زمان سریع
  • امکان تولید سر نخ‌ها به صورت سریع و بهینه
  • رسیدن به ROI یا بازگشت سرمایه عالی
  • اجرای کمپین‌ها در مسیر بهبود سئو
  • متکی نبودن تبلیغات کلیکی (PPC) به تغییرات الگوریتم گوگل
  • امکان اعمال تنظیمات لایه به لایه و فوق شخصی سازی برای گروه‌های تبلیغاتی مختلف
  • امکان استفاده برای شبکه‌های اجتماعی
  • امکان استفاده و تلفیق با روش ریتارگتینگ
 مزایای تبلیغات کلیکی

معایب تبلیغات کلیکی چیست؟

در کنار تمامی مزیت‌های این روش، شاید معایبی نیز برای آن وجود داشته باشد که در مقایسه با مزایای آن زیاد هم نیستند. برای توضیح سوال معایب تبلیغات کلیکی چیست باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • امکان افزایش هزینه‌ها در صورت دقت نکردن در تنظیم پیام
  • امکان تولید ترافیک بدون ارزش
  • نرسیدن به بعضی از اهداف مانند نمایش به افراد با رده سنی بالا
  • وجود بعضی از محدودیت‌ها مانند قطعی اینترنت و ...

این موارد می‌توانند جزو معیاب تبلیغات کلیکی (PPC) تلقی شوند. برای رسیدن به بهترین نتایج باید از افراد متخصص و با تجربه در این روش استفاده شود و باید گفت، مهم‌ترین نکته در موفقیت تجربه کاری است. هر روزه بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی اجرا می‌شوند که شاید تعدادی از آن‌ها نتایج مطلوب را فراهم نکنند.

البته، می‌توان از این تجربه در آینده برای دیگر کمپین‌ها استفاده کرد. در کنار این موضوع، شاید افرادی با سنین بالا یا حتی افراد دیگر از ابزارهای دیجیتالی استفاده نکنند و در این صورت، پیام ما نیز به این افراد منتقل نخواهد شد.


در بلاگ حرفه پلاس درباره تبلیغات در اینستاگرام بیشتر بخوانید


نکات استفاده از تبلیغات کلیکی چیست؟

متخصصان حوزه بازاریابی و تبلیغات بهترین روش‌ها را برای PPC ارائه داده‌اند و مقالات متعددی در مورد تبلیغات کلیکی چیست، وجود دارد. در ابتدای کار و قبل از همه چیز باید نکاتی را در نظر داشته باشیم که توجه به آن‌ها می‌تواند نتایج مثبت کمپین‌ها را تضمین کند. این نکات شامل تمامی مراحلی هستند که باید در زمان ایجاد کمپین و اجرای آن مورد توجه باشند و به دو صورت تنظیمات کمپین و نظارت بر نتایج آن تقسیم‌بندی می‌شوند.

در مورد نکات استفاده از تبلیغات کلیکی بهتر است این موارد بیان شوند:

  • تعیین اهداف از قبل
  • جست‌و‌جوی کلمات کلیدی و انتخاب بهترین‌ها
  • جمع آوری اطلاعات مخاطبان
  • بهینه کردن تنظیمات دقیقا براساس نیاز مخاطب و سلیقه آن‌ها
  • ردیابی میزان ROI
  • تحلیل نتایج و بهینه سازی براساس آن
  • توجه به کانال‌های متعدد تبلیغاتی
  • انجام آزمایش‌های متعدد و توجه به تعدد در کمپین‌ها

در این بین نکته مهمی در مورد تبلیغات کلیکی (PPC) وجود دارد و آن انجام آزمایش‌های متعدد در تبلیغات آنلاین است.

  • در واقع، شما نباید از یک کمپین انتظار نتایج صد در صدی داشته باشید و این امر شاید غیر ممکن باشد.

در کنار آن بهتر است از کمپین‌های متعدد با نتایج قابل قبول استفاده کنید و مهم‌ترین نکته استفاده از تجربه کمپین‌ها در آزمایش‌های آینده است.

 استفاده از تبلیغات کلیکی

نتیجه‌گیری

تبلیغات کلیکی (PPC) روشی نوین در دنیای بازاریابی و تبلیغات آنلاین است که می‌توان گفت، از جمله مهم‌ترین ابزارهای فعالان این حوزه به شمار می‌رود. بسیاری از مزایا در مورد این روش وجود دارد که می‌توان با اعمال تنظیمات مختلف بهترین نتایج را از آن به دست آورد. این کار نیاز به تجربه زیاد و تخصص دارد تا اهداف از پیش تعیین شده محقق شوند. در صورت درک درست از سوال تبلیغات کلیکی چیست و توجه به روش‌های عملی آن، پیام تبلیغاتی در بهترین زمان ممکن به مخاطب هدف نمایش داده خواهد شد.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

 

 

 

captcha