1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. مقاله فرصت ها در صادرات موفق برای کسب و کارهای ایرانی

مقاله فرصت ها در صادرات موفق برای کسب و کارهای ایرانی

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : فرصت ها در صادرات موفق برای کسب و کارهای ایرانی

تصویر آقای محمود مسعودی

 

 مدرس آموزش 

 جناب آقای محمود مسعودی 

 

 

 

 

لینک دانلود پادکست فرصت ها در صادرات موفق برای کسب و کارهای ایرانی

 

سر فصل های نوشتار

زیرساخت های صادرات

بازاریابی در صادرات

انواع معاملات در صادرات موفق

تنظیم پیش فاکتور

تصویر فرصت ها در صادرات موفق برای کسب و کارهای ایرانی

حرف اول در این آموزش

انجام صادرات خوب، نیازمند برنامه ای منضبط و مدون است تا بتوانیم در بازار حضور موفق داشته باشیم. باید بسترهای سیاسی در ارتباط با توسعه اقتصادی و تجارت، توسط مسئولین ذیربط فراهم شود تا بازرگان بتواند به راحتی در کشورهای هدف صادراتی موفق داشته باشد.

زیرساخت های صادرات

1 . یکی از زیر ساخت های مدنظر در صادرات مباحث سیستم های بانکی است، زیرا می دانیم که در این چند ساله اخیر مباحث انتقال وجه با مشکلاتی روبرو شده است و این امر در امر صادرات بسیار حائز اهمیت است.
2. بحث بیمه های صادراتی است، که صندوق های ضمانت باید بیشتر به آن بهاء بدهند. به عبارتی زمانی که قصد صادرات کالا به هر یک از کشورهای هدف صادراتی را داریم اما نسبت به خریدار اطلاعات کافی نداریم و همچنین خریدار قصد دارد که به صورت مدت دار خرید نماید، لذا در این ارتباط می توانیم به صندوق های ضمانت مراجعه نماییم. مشخصات طرف را بدهیم هزینه ای را بابت کارشناسی این موضوع بپردازیم و اعتبارسنجی انجام شود. اگر اعتبارسنجی صندوق ضمانت مثبت باشد ما کالا را ارسال می کنیم و نهایتا اسناد حمل را با صندوق ضمانت معامله می کنیم (Discount).
3. آیا واقعا می خواهیم صادر کننده بشویم؟ طبیعتا ما نمی خواهیم یکبار مصرف باشیم و همه اعضای هیئت مدیره شرکت می بایستی با تمام قوا و از صمیم قلب همکاری خودشان را در ارتباط با صادرات داشته باشند.
سفارت و رایزنان بازرگانی می توانند بازوهای بسیار قوی توسعه صادرات هر کشوری باشند.

بازاریابی در صادرات

بی شک صادرکننده ای موفق نمی شود مگر اینکه بازاریابی خوب و میدانی داشته باشد. همچنین اگر کالا یا خدمات ما در کشور هدف صادراتی، مزیت رقابتی نداشته باشد طبعا رقبا اجازه ی ورود بازار به ما نخواهند داد. مورد دیگری که به غیر از ظرفیت های مالی و همدل بودن اعضای هیئت مدیره هست مباحث نیروهای متخصص در ارتباط با تجارت خارجی نیز بعنوان بحث بازاریابی در صادرات مطرح می شود. یکی از مواردی که در بازاریابی کالاهای صادراتی بسیار موثر هست حضور در نمایشگاههای بین المللی کالای مورد نظر در کشورهای هدف صادراتی است. کیفیت کالا و رقابتی بودن قیمت می تواند جزء مهمترین پارامترهای شروع صادرات باشد و بعد از آن بازاریابی میدانی می تواند نقش مؤثری داشته باشد. در تجارت بین الملل بسته بندی علی الخصوص در کالاهای مصرفی، جزئی از کالا و بازاریابی محسوب می شود.

لینک دانلود پادکست مبحث فرصت ها در صادرات موفق برای کسب و کارهای ایرانی

صادرات موفق چیست؟ الگوی مصرف یکی از مطالب مهم است، میزان مصرف، درآمد سالانه و همچنین شرایط اقتصادی کشور در صادرات موفق بسیار حائز اهمیت است. قطع به یقین بایستی اطلاعات جامع بازرگانی بین الملل که می تواند در مذاکرات و مکاتبات تجاری، مسائل حقوقی و فنی موثر باشد را دانست تا بتوانیم یک تجارت موفق از جمله صادرات را داشته باشیم.
با توجه به اینکه ممکن است کالای ما از نظر کیفیت و از نظر ارزش در آن کشور مزیت نسبی یا مطلق داشته باشد لذا یکی از مباحثی که می بایستی حتما صادرکنندگان به آن بها بدهند ضریب تعرفه ورودی کالا در آن کشور است.

انواع معاملات در صادرات موفق

1 . (Buyer Credit): یعنی خریدار امکان خرید نقدی را ندارد براساس لاین یا خط اعتباری که بین کشورها یا بانک کشور خریدار و فروشنده وجود دارد در غالب ریفاینانس ال سی انجام می شود. فروشنده وجه را دریافت می کند، خریدار حداکثر تا یکسال اصل و بهره آن کالا را به بانک خودش می پردازد. ریفاینانس مدت دار باید باشد.
2. (SWIFT): مجمع ای که به کل مبادلات بانکی در دنیا نظارت دارد. این جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در سال 1973 با حمایت 15 کشور و 239 بانک به وجود آمد. پس از 3 سال ساختارسازی در سال 1976 میلادی اجرا شد.
در جوامع تجارت بین الملل به آن پیغامی که از دستگاه سوئیفت مبدا به مقصد هم ارسال میشود سوئیفت میگویند ولی اساس سوئیفت ماشین است ابزار هست.
3. (SEPA): یعنی کشورهایی که واحد پولشان و یورو است اگر بخواهد تراکشنی انجام دهند از سیستم سپا استفاده می کنند.
4. (IBAN): به شماره حساب بین المللی هر فرد آیبان می گویند.

تنظیم پیش فاکتور

پس از مذاکرات نهایی و اعلام تمام پارامترها پیش فاکتور صادر می شود. براساس درخواست اولیه خریدار نباید پیش فاکتور صادر شود. به عبارتی بعد از FCO (Final Corporate Offer) براساس درخواست خریدار پیش فاکتور را صادر می کنند.
(ICPO): تائیدیه کتبی غیر قابل فسخ خریدار به فروشنده می باشد. یعنی خریدار این کالا را حتما خریداری خواهد کرد.
در صادرات عمده و کلان درخواست BCI(Bank Confirm Letter) کنید. یعنی تائیدیه کتبی بانک مبنی بر تمکن مالی خریدار که توسط بانک خریدار تنظیم، صادر و مستقیماً به فروشنده ارسال می شود.

حرف آخر در این آموزش

برای داشتن صادرات موفق توجه به شرایط کشور و کشورهای همسایه حائز اهمیت است. باید همدلی و همگامی مدیران و مسئولین شرکت، توانمندی مالی، مزیت کیفی و قیمتی کالا و شناخت رقبا در بازارهای هدف وجود داشته باشد. آموزش می تواند نقش بسزایی در امر تجارت و کلیه امور زندگی هر فرد داشته باشد.

تصویر موضوع فرصت ها در صادرات موفق برای کسب و کارهای ایرانی

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

 

   

 


صفحه کلید خود را در حالت انگلیسی قرار دهید