1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. تحلیل کتاب با چرا شروع کنید ؟رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

تحلیل کتاب با چرا شروع کنید ؟رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس: تحلیل کتاب با چرا شروع کنید ؟رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

تصویر آقای نیکنام

 

 مدرس آموزش 

جناب استاد نیکنام  

 

 

 

 

لینک دانلود پادکست تحلیل کتاب با چرا شروع کنید ؟رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

سر فصل های نوشتار

رهبری الهام بخش

مفهوم دایره طلایی

باورها

محقق شدن چرایی

الهام بخشی و انگیزه بخشی

 

تصویر تحلیل کتاب با چرا شروع کنید ؟رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

 

حرف اول در این آموزش

نویسنده کتاب آقای سایمن سینک از سخنرانان انگیزشی است که آن را با تم رهبری (leadership) نوشته است. این کتاب در حوزه بازاریابی و فروش، حوزه مدیریت استراتژیک و در حوزه رهبری شخص می تواتد به ما کمک کند.

رهبری الهام بخش

کتاب با سه داستان از سه لیدر شروع می شود:
• برادران رایت
• استیوجابز
• دکتر لوترکینگ
این کتاب از تشریح رهبرها به این نتیجه می رسد که آن ها در یک موضوع با هم اشتراک دارند و آن هم رهبری الهام بخش است. رهبری الهام بخش حتما با چرا شروع می شود و باید بتوانیم چرایی داشته باشیم. اینکه بتوانیم افراد را با باورهای خودمان همراه کنیم در این صورت افراد از ما الهام می گیرند. باور آقای جابز این بود که می تواند سبک زنذگی را تغییر دهد. برادران رایت باور داشتند که می توانند پرواز را محقق کنند و به این باور اعتقاد داشتند و دکتر کینگ باور داشت که می تواند جنبش مدنی و آزادی خواهی در آمریکا محقق کند.
در بحث رهبری اگر نتوانیم افراد را با چرای خود همراه کنیم الهام بخش نخواهیم بود و اگر الهام بخش نباشیم به موفقیت نمی رسیم و نفوذ اتفاق نمی افتد و در نتیجه trust ایجاد نمی شود. حتما باید ارزشهایمان از چرایی بیاید. "چگونگی" تاکتیک های ماست و "چیستی" آن کالایی است که ارائه می کنیم. اگر بخواهیم نقشه استراتژی را شبیه سازی کنیم لایه فرایندها، لایه چگونگی ما می شود و چیستی بالاتر از آن نقشه استراتژیک جای دارد و بحث موضوع رسالت ما است.

مفهوم دایره طلایی

این دایره شامل: چیستی (what)، چگونگی (who) و چرایی (why) می باشد و در حوزه های بازاریابی، استراتژیک و رهبری کاربرد دارد. بنا به نظر نویسنده خیلی از شرکت ها و افراد از بیرون به درون این دایره حرکت می کنند و چگونگی را توضیح می دهند اما خیلی از آن ها چرایی را ندارند در صورتیکه رهبران و شرکت های موفق با چرا شروع می کنند و از درون دایره به بیرون دایره حرکت می کنند. در حوزه استراتژی بحث همان رسالت است و منظور از رسالت همان چرایی است.
دایره طلایی با اصول زیست شناسی همخوانی دارد و اینکه مانند مغز انسان است یعنی دو لایه دارد، لایه نئوکورتکس مغز که روی اعداد، ارقام و منطق و حساب کتاب است و بخش لیمبیک مغز که بخش احساسات است. وقتی توانستیم احساسات مشتری را درگیر کالا و کارمان کنیم به بحث چرایی رسیده ایم.

باورها

در این کتاب به دو ویژگی اشاره می کند که می تواند به نوعی به سازمان کمک کند تا به موفقیت نزدیک شود یکی خوش بینی و دیگری سخت کوشی و پیگیری ایده و باورهای سازمان است.
شاید مهمترین معیار این باشد که چقدر رهبر می تواند باورش را به دیگران بفروشد. اگه این باور خریدار نداشته باشد قطعا رهبر تنها می ماند. باوری که می تواند مورد استقبال جامعه قرار بگیرد باوری است که رهبر از جامعه، مخاطب و مشتری می گیرد. حال رهبر به چرایی آن باور می پردازد و چگونگی، رسالت و استراتژی ها را براساس آن تنظیم می کند و در نهایت می تواند موفقیت خود را رقم بزند.
این که فقط چرایی داشته باشیم و افراد را با چرای خودمان همراه کنیم کافی نیست. در این کتاب اشاره شده است که با چرایی شروع کنید اما فقط چرایی کافی نیست. بعضی از آدمها شخصیت چرایی، بعضی شخصیت چگونگی و بعضی شخصیت چیستی دارند.

محقق شدن چرایی

1. شفافیت چرایی برای دیگران مشخص شود و دیگران ابهام نداشته باشند لیدر ها باید بعد از اینکه استراتژی و رسالت تدوین می شود بتوانند آگاهی های استراتژیک ایجاد کنند (حوزه مدیریت استرتژیک).
2. نظم و پیگیری کارها و اینکه بتوانیم این نظم را در بحث چگونگی جاساز کنیم. تاکتیکهای بکار گرفته شده در این نظم جای دارد و باید بتوانیم افراد با شخصیت چگونگی را با خودمان همراه کنیم.
3. ثبات قدمی داشته باشیم. خستگی ناپذیر باشیم تا بتوانیم باورمان را به دیگران بقبولانیم. اصرار داشته باشیم.

الهام بخشی و انگیزه بخشی

انگیزه بخشی با الهام بخشی باهم فرق می کنند. انگیزه یعنی شور و هیجان ایجاد کردن و کوتاه مدت است. انگیزه بخشی با یک خواب خوب یا استراحت مناسب قابل کسب است.
الهام بخشی کوتاه مدت نیست فرد بعدا به الهامی که گرفته است فکر می کند، وارد عمل می شود، کار می کند و برای مدت طولانی براساس یک گفته یا اقدام رهبر کار می کند. در بخش الهام بخشی ما قصد ایجاد شور و هیجان را نداریم.
الهام بخشی هیچ ربطی به انرژی ندارد. موضوع چرایی ماست که باعث الهام بخشی می شود. الهام بخشی از باورهای قطعی شخص و ایده های بزرگ فرد نشئت می گیرد. انرژی می تواند انگیزه ایجاد نماید ولی فقط جذبه است که الهام بخشی می آورد و باعث وفاداری می شود.

حرف آخر در این آموزش

جملاتی کلیدی از کتاب:
اگر چرایی تان را دنبال کنید دیگران دنبالتان خواهند کرد.
برای اینکه به دیگران الهام ببخشید کارهایی را انجام دهید که به آنها الهام می بخشند.

 

تصویر موضوع تحلیل کتاب با چرا شروع کنید ؟رهبران بزرگ چگونه الهام‌بخش دیگران می‌شوند؟

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

 

   

 


صفحه کلید خود را در حالت انگلیسی قرار دهید