1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. مقاله ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها

مقاله ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها

استاد بیژن سلطانی

 

مدرس آموزش

جناب آقای استاد بیژن سلطانی

مدرس و مشاوره حوزه های مالی

 

پادکست ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها

سرفصلهای نوشتار

بودجه

سرمایه‌ گذاری

برنامه‌ریزی

مدلهای برنامه ریزی در نظام بودجه بندی

هدف

ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها

حرف اول در این آموزش

ضروریست که امروزه سازمانها به بحث سرمایه ‌گذاری بپردازند، گرچه منابع محدود است، گرچه کشورمان در شرایط اقتصادی خاصی به سر میبرد اما توجه داشته باشید که امکاناتی که داریم مدتهاست از عمرش گذشته و نیازمند به یک بازسازی و نوآوری است در غیر این صورت ادامه فعالیت سازمانها، به مخاطره خواهد افتاد.

بودجه

بودجه‌ ای که ما میخواهیم درباره آن صحبت کنیم یک بودجه جامع است. هدف بودجه ‌ای است که جامعیت داشته باشد و دربرگیرنده تمام فعالیتهای سازمان باشد. برای این که بتوانیم به این جامعیت برسیم تا مجموع فعالیتهای سازمان را دربرگیرد به غیر از بودجه جاری (بودجه ‌بندی عملیاتی)، به بودجه سرمایه‌گذاری نیز نیاز داریم.

سرمایه‌ گذاری

سرمایه‌ گذاری به مفهوم ایجاد دارایی و یا از دست دادن دارایی است. داراییهای سازمان بسیار گسترده است و دربرگیرنده‌ مجموعه داراییهای مشهود، و داراییهای نامشهود و یا سرمایه‌گذاری در سهام میباشد.پس اگر ما راجع به دارایی صحبت میکنیم و قرار است به داراییهای سازمان بیفزاییم یعنی ما میتوانیم با استفاده از فرصتهای مناسب، منابع مازاد خودمان را در حوزه‌ های مختلف هدایت کنیم. سرمایه‌ گذاری، را به معنی انتقال مصرف امروز به فردا نیز میدانند. سازمانهای ما امروزه به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و چون برای سرمایه‌ گذاری زمان شروع و خاتمه ‌ای متصور است در نتیجه ممکن است یک یا دو سال و یا بیشتر طول بکشد تا این سرمایه‌ گذاری به سرانجام برسد.

ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها درست

برنامه‌ریزی

برنامه چیزی نیست جز مجموعه ‌ای از فعالیتها. مجموعه‌ ای از فعالیتهایی که ما را به اهداف میرساند و باید این اهداف تعریف شوند.  ممکن است این اهداف در حوزه‌ لجستیک، حمل و نقل و یا در اجرا باشند. پس توجه کنید که باید مجموعه این فعالیتها را مرتب و اولویت ‌بندی کنیم.

مدلهای برنامه ریزی در نظام بودجه بندی

1. رجوع کردن به گذشته : مدل برنامه ‌ریزی مبتنی بر داده‌ هایی که در گذشته وجود داشته و ما از آنها الهام میگیریم و سعی میکنیم مطالب گذشته را به آینده تعمیم دهیم.

2. آینده مطلق : صرفاً آینده را پیش بینی میکنند و این نگرش را به دلیل اینکه بر اساس حدس و گمان است نمیپذیریم.

3. اینتراکتیو پلنینگ : یک مدل تعاملی است، به عبارتی نه گذشته و نه آینده است و هم گذشته و هم آینده است. این مدل بر اساس مفروضات علمی قرار میگیرد و پایه و اساس مدل برنامه ریزی را تشکیل میدهد.

4. مدل چهارم که مختص سازمان هایی است که فاقد برنامه هستند و به Inactive Planning معروف است و متاسفانه اغلب موسسات و شرکتهای ایرانی اصولاً فاقد برنامه هستند و اکثراً با مشکلات عدیده ای مواجه میباشند.

پادکست ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها درست

هدف

اهداف باید عملیاتی و دست یافتنی باشند.باید شفاف و روشن باشند، باید Deadline نیز داشته باشند. Deadline نظام بودجه‌ بندی، سالیانه است. این محوریت بودجه را تشکیل میدهد. بودجه همه سازمانها برای یک سال تنظیم میشود و معمولاً هم با سال مالی سازمانها منطبق است. اما تفکری که ما امروزه کمتر به آن توجه میکنیم این است که بودجه ‌هایی که امروز در کشورهای توسعه یافته و در بنگاههای پیشرو مورد توجه قرار میگیرد این است بودجه سالیانه نیست.

بنابراین ما باید این را بپذیریم که نظام‌ های بودجه‌ ریزی ما باید به سمت فرآیند سالیانه ولی به صورت شناور هموار باشند. برای این که اساس و مسئولیت بودجه سازمان را در راستای اهداف استراتژیک سازمان بیان کنید به یک کمیته عالی متشکل از مدیران میانی و مدیران ارشد سازمان نیاز دارید. چشم ‌اندازهای ما مسیر اصلی استراتژیک ما را تشکیل میدهند.

چشم ‌اندازهای ما باید به سه سؤال اساسی پاسخ بدهند :

1) ما به چه کاری مشغولیم؟

2) اهداف و آرمان ما چیست؟

3) ما به چه ارزش‌هایی پایبندیم؟ و برای آینده سازمان چه ارزش‌هایی قائل هستیم؟ امروزه سازمانی که استراتژی ندارد و تفکر استراتژیک در آن جاری نیست بی‌شک نمیتواند بودجه‌ بندی جامع و اصولی داشته باشد. برای اینکه به تفکر بودجه‌ بندی جامع برسیم ابتدا باید با این  مطلب شروع کنیم که نقاط ضعف و قوت سازمان در یک تغییر درونی نسبت به رقبای خودمان چیست؟ در بخش منابع انسانی چه امکاناتی دارید؟ چقدر توانمند هستید؟ متوسط سن کارکنان چقدر است؟ و...

بنابراین ما باید ابتدا نقاط ضعف و قوت خود را به درستی بررسی کنیم و از نتایج آن نهراسیم.

*چشم اندازهای ما نقاط قوت و ضعف ما را تعیین میکند.

ضرورت برنامه‌ ریزی و بودجه ‌بندی جامع برای سازمانها و شرکتها صحیح

حرف آخر در این آموزش

کارکنان و مدیران سازمان باید با یکدیگر هم اندیشی و تعامل داشته باشند و این اصول تفکر سیستمی است که منتج به وحدت میشود.

نظرات شما
  1. userpic _

    سپاس از شما

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

 

   

 

محصولات مرتبط
مطالب مرتبط