طراحی ارزش پیشنهادی

طراحی ارزش پیشنهادی

سرفصل های نوشتار

طراحی ارزش پیشنهادی

حرف اول در این آموزش

ما در ابتدای کسب و کار خود همواره با یک ایده رو به رو هستیم که به گمان ما می تواند یک راه نوین، یک حرکت نوین و یک موضوع تازه برای مخاطب باشد.

خلق ارزش، مجموعه اقداماتی که موجب می شود مخاطب ما را نسبت به دیگران ترجیح داده و ما را انتخاب کند.

ارزش، وجه تمایز ما با رقباست. بنابراین نقطه ابتدایی که باعث می شود ایده ها قدرتمند و هدفمند به سمت اجرا بروند، ارزش نهفته در آن هاست .
خلق ارزش اولیه ما قدم واحدی برای شکل گرفتن همه استراتژی ها، همه شخصیت ها و همه ی آن چیزی است که در نهایت یک کل واحد را به عنوان کسب و کار ما می سازد.گاهی اوقات خلق ارزش در کسب و کار، ایجاد حس خوب، حس لذت و اقناع برای مخاطب می کند و می تواند خلق ارزش نهادی و بنیادی یک کسب و کار باشد.

ایجاد تجربه ای دلپذیر، خودش خلق ارزش در کسب و کار است. باید توجه کنیم که نمی شود در یک موضوع خلق ارزش را پیاده کرد،کار را راه انداخت اما پس از مدتی از این ارزش دور شده و ارزش جدیدی در برندمان تعریف کنیم بلکه ایجاد و بهبود ارزش جدید می بایست در راستای ارزش نهادین باشد.

ارزش پیشنهادی برند شما همان ژن های نهادینه برند شما خواهند بود. یعنی اگر ارزش پیشنهادی شما این باشد که من تکنولوژی جدیدی می آورم که باعث بالا رفتن سرعت در کسب و کاری خاص می شود بنابراین شخصیت برند شما همواره خردمند، دانشمند و نوگرا خواهد بود.

خلق ارزش مقوله ای بسیار مفهومی بوده و اجرای مفاهیم آن در حوزه های مختلف مانند محصول و خدمت و بازار و ... است که در نهایت موجب می گردد مخاطب ما با دانستن اهداف کسب و کار ما به برند ما علاقه مند و یا از آن متنفر باشد.


بیشتر بخوانید: تعریف بازار و طراحی دامنه مشتریان

طراحی ارزش پیشنهادی

مسیرهای خلق ارزش برای ایده اولیه کسب و کار

1. خلق ارزش در طراحی محصول: در حوزه توسعه محصول چگونه می توان در طراحی محصولاتمان راه های بهینه ای را برای مشتری در نظر بگیریم که اولاً سهولت در استفاده وجود داشته باشد، دوماً موضوع بازگشت به طبیعت وجود داشته باشد، سوماً نحوه طراحی کمک کند تا موضوعاتی مانند زمان، هزینه و نحوه کارکرد برای مخاطب ساده شود.
قیمت گذاری نیز می تواند مقوله ای مهم در ایجاد ارزش پیشنهادی باشد. زمانی که بتوانیم قیمت بهینه ای را به بازار ارائه دهیم میتواند یک مزیت محسوب شود.
یکی از کارهایی که در حوزه خلق ارزش می توانید در کسب و کارتان انجام دهید، ایجاد سطح دانش افزوده نسبت به سایر رقباست. و این آگاهی موجب ایجاد اعتماد، و در نهایت قفل شدن فلسفه وجودی برند با موضوع خرد خواهد شد.

2. سهولت دسترسی مخاطب (شبکه توزیع): همان مکانی است که محصول ما در آنجا قرار می گیرد و جایگاهی ست که با مخاطب در آن دیدار می کنیم.
استفاده از تکنولوژی نوین در ایجاد سهولت در دسترسی نیز باعث کاهش بهای تمام شده، افزایش سرعت و نهایتاً فزایش رضایت مخاطب می گردد.

3. سفارشی سازی: در دوره ای که انبوهی از کالا و خدمات مانند چیزی که امروز و در هر لحظه از دنیای کسب و کار متولد می شود وجود نداشت، زندگی کردن و کسب و کار راحت بود. در حال حاضر افزایش و تنوع و کیفیت منطقی حجم زیادی از خدمات و محصولات باعث شده تا صاحبان کسب وکار به این فکر کنند که در ذهن مخاطب دقیقا چه می گذرد.
فضای سفارشی سازی به درخواست مخاطب به معنای آن است که هرآنچه که تو می خواهی برایت می سازم و آن بسته ای که تو می خواهی به تو پیشنهاد می دهم.
روش های نوین خلق ارزش اجازه می دهند تا از یک نقطه به بعد مخاطب هدایت پروژه را برعهده بگیرد.
سفارشی سازی به مخاطب آزادی عمل بیشتری می دهد.
سفارشی سازی می تواند در جزئیات بسیار ریز احساس بسیار بهتری بر مبنای نیاز مخاطب به وی بدهد.

*خلق ارزش اساساً تعریفی از نوع نگاه بیزنس ما به دیگران است. باید نگاه کنیم که کسب و کار و ایده ای که می خواهیم در قالب کسب و کار راه بیندازیم چه چیزی را به زندگی مردم می افزاید.کدام سختی را آسان می کند و یا چه لذتی را برای مخاطب به ارمغان می آورد.

طراحی ارزش پیشنهادی

حرف آخر در این آموزش

گاهی اوقات خلق ارزش به تنهایی و در حوزه مسئولیت اجتماعی هدف بزرگی در برندینگ و بر عهده برند خواهد بود، که سهمی از این مسئولیت اجتماعی را مخاطب و یا بازار ما و سهمی دیگر را ما به عنوان برند خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید: آیا زمان تغییر مدل کسب و کار شما فرا رسیده است

رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط