ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ
  • ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ
    در این فایل شما با ابزارهایی در دیجیتال مارکتینگ آشنا می شود که در حال حاضر توسط متخصصان digital marketing استفاده می شود و این فایل آموزشی توسط جناب آقای حمیدرضا عظیمی ارائه شده است.

 سرفصل های نوشتار

 

حرف اول در این آموزش

ابزارها به ما کمک می کنند تا داده های زیادی را جمع آوری کنیم. این داده های زیاد در صورتی می توانند به ما کمک کنند که توسط فردی که از بینش کافی برخوردار است مورد استفاده قرار بگیرد.

ابزارهای اندازه گیری در فضای بازاریابی آنلاین

1. Google Analytics: محصولیست متعلق به شرکت گوگل. استفاده از گوگل آنالیتیکس صرفاً برای مالک وب سایت و یا ادمین وب سایت مقدور است. ما نمی توانیم به آمار گوگل آنالیتیکس سایت دیگری دسترسی داشته باشیم.

گوگل آنالیتیکس سایت یا سایت هایی را میتوانیم ببینیم که یا متعلق به ماست یا مالک، آن را با ما به اشتراک گذاشته است. گوگل آنالیتیکس اطلاعات کلیه ی کاربرانی که به هر شکلی به سایت ما مراجعه کردند و یا به اپلیکیشن ما مراجعه کردند و اپلیکیشن را باز کردند یا سایت را باز کردند در اختیار ما می گذارد. برای گوگل آنالیتیکس فرقی نمی کند که کاربر به چه طریقی به آن وبسایت رسیده است، اطلاعات آن کاربر زمانی که به وب سایت آمده باشد را گوگل آنالیتیکس در اختیار ما می گذارد.

موضوع ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

 

انواع اطلاعات از دید گوگل آنالیتیکس

گروه اول اطلاعات مربوط به Audience است. اطلاعاتی نظیر جنسیت کاربران، سن کاربران، وسیله ای که کاربران با آن به سایت ما مراجعه کردند، ساعتی که به سایت ما مراجعه کردند، نمودار ساعتی کاربر که در کدام ساعت افزایش و در کدام ساعت کاهش داشته است. همچنین وضعیتش در روزهای مختلف، مرورگری و سیستم عاملی که آن کاربر داشته، مجموعه ی اطلاعاتی است که در دسته بندی Audience گوگل آنالیتیکس می توانیم دریافت کنیم. 
گروه دوم Acquisition است. در این دسته ما متوجه می شویم کاربرانی که به سایت ما مراجعه کردند از چه طریقی به وبسایت ما رسیدند یعنی اگر امروز 300 نفر سایت ما را دیدند، چند نفر به طور مستقیم آدرس را تایپ کردند و وارد سایت شدند(ترافیک دایرکت)، چند نفر تبلیغ ما را در سایت دیگری دیدند و در آن جا کلیک کردند و وارد سایت ما شدند( ترافیک ریفرال). گروه بعدی ترافیک کاربرانی است که از موتورهای جستجو به شیوه های ارگانیک یا شیوه های غیرارگانیک و تبلیغی وارد سایت ما شدند که تعداد آن ها را به دقت در اختیار ما می گذارد و نهایتاً کاربرانی که از طریق ایمیل یا شبکه های اجتماعی به سایت ما وارد شده باشند را به تفکیک در اختیار ما قرار می دهد. گروه آخر اطلاعات Behavioral است. اطلاعات رفتاری، اطلاعاتی است که نشان می دهد از کدام صفحات دیدن کردند، در کدام صفحات Land کردند یا از کدام صفحات Exit کردند.

2. Gtmetrix: ابزاریست که یک شرکت خصوصی زده و ارتباطی هم با بقیه ی موتورهای جستجو و یا شبکه های اجتماعی ندارد. سایت شما را باز می کند و می گوید چند ثانیه طول کشید تا باز شود، حجم سایت چقدر است، کدام المان سایت سریعتر Load شد و شاخص هایی نظیر این.

3. Google webmaster: ابزاریست که در مورد عملکرد ما در گوگل اطلاعات می دهد. برخلاف گوگل آنالیتیکس که آمار همه ی ترافیک سایت را به ما می داد گوگل وب مستر صرفاً در مورد عملکرد ما در گوگل اطلاع می دهد.

وب مستر فقط آمار بیننده را نمی دهد علاوه بر آمار کسانی که به سایت ما مراجعه کردند آمار کسانی را می دهد که ما را در گوگل دیدند اما شاید وارد سایت ما نشدند، آمار سایت های دیگری که به ما لینک دادند را هم در اختیار ما می گذارد. گوگل وب مستر مسیری برای ارتباط ادمین با موتور جستجو است. یک ابزار اندازه گیری و ضمناً یک ابزار ارتباطی بین ادمین و موتور جستجو است.

4. Hotjar: اطلاعاتی به ما می دهد که ما در گوگل آنالیتیکس نداریم. یکی از اطلاعاتی که هات جار به ما می دهد این است که کاربر Mouse خود را در کدام قسمت های صفحه حرکت داده است.

5. Alexa: بدون تردید الکسا یکی از معیارها و ابزارهای تصمیم گیری مدیران در فضای وب است. الکسا ابزاری برای رصد کردن سایت های دیگران است. چون من دسترسی به آمار دقیقی از سایت دیگران ندارم به الکسا مراجعه می کنم و تخمین الکسا را معیار تصمیم گیری خود قرار می دهم.

6. Similar Web: ابزاریست که اطلاعات عمیق تر و وسیع تری از یک وب سایت به شما می دهد. در سیمیلار وب شما می-توانید ببینید که در ماه گذشته سایت شما چند نفر ترافیک داشته، سایت رقیبتان چقدر داشته و اطلاعات بیشتر.


برای خرید دوره مدیر دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس کلیک کنید

شاخص های اندازه گیری

1. نرخ تبدیل: اگر ما وب سایتی داریم که فروشگاه اینترنتی است، نرخ تبدیل بیننده به خریدار را اندازه گیری می کنیم. اگر ما وب سایتی داریم که کار آن افزایش ثبت نام و رجیستر در وب سایت است، نرخ تبدیل بیننده به ثبت نام کننده را اندازه گیری می کنیم. معمولاً عدد نرخ تبدیل چیزی بین نیم درصد تا دو یا سه درصد است.

2. CTR (نرخ کلیک): از هر چند بار دیده شدن تبلیغ ما یا از هر چند بار دیده شدن نتیجه ی ما در موتور جستجو یک بار روی آن کلیک شده، از هر 100 بار نمایش چند بار کلیک می شود؟ با بدست آوردن این شاخص های ترکیبی، تلاش می کنیم تا تصمیم گیری خودمان را برای بهبود عملکرد وبسایت ارتقاء دهیم.

نکته: چیزی که نتوانیم اندازه گیری کنیم نمی توانیم مدیریت کنیم. مدیریت با اندازه گیری در هم آمیخته است. اگر قرار است که کسب و کار خود را مدیریت کنیم حتماً بایستی بدانیم چه شاخص هایی را اندازه گیری کنیم و بدانیم آن شاخص ها را با چه ابزاری اندازه گیری کنیم و این که محدوده خوب و بد و متوسط این شاخص ها را بدانیم و تصمیمات درستی برای بهبود آن ها داشته باشیم.

موضوع پادکست موضوع ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ درست

حرف آخر در این آموزش

اندازه گیری را جدی بگیرید. یکی از برتری های ما در فضای دیجیتال مارکتینگ این است که خیلی خوب می توانیم اندازه گیری کنیم. حیف است که از چنین برتری استفاده نکنیم.


رایگان
نظرات شما
  1. من واقعاً استفاده کردم و عالی بود. مرسی

جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط