بنیانگذار قنادی ناتلی

بنیانگذار قنادی ناتلی
  • بنیانگذار قنادی ناتلی
    بنیانگذار قنادی ناتلی

سر فصل های نوشتار

تاریخچه فعالیت

مزیت رقابتی

ریسک ها

مهارت ها

تصویر بنیانگذار قنادی ناتلی

 

حرف اول در این آموزش

ایده اولیه شیرینی ناتلی به سابقه چندین ساله خانوادگی آن بر میگردد. بعد از بررسی اجمالی در زمینه صنعت شیرینی سازی و آگاهی از مشکلاتی که با آنها در آینده مواجه میشویم، تصمیم بر ایجاد یک سری استانداردها و برنامه ریزی ها شد که در نهایت باعث حفظ و رشد این صنعت گردید.

تاریخچه فعالیت

ایده اول با نانلی شروع شد و محصولات به یکسری فروشگاه های زنجیره ای و مکانهایی که خودشان توانایی توسعه و تولید شیرینی و دسر را نداشتند در تهران و شهرستان ها فرستاده شد. در ابتدای کار ایده فقط براساس میزان سرمایه آغاز شد. برای شروع کار منابعی برای راه اندازی کارخانه، خرید ماشین آلات و راه اندازی شعبه مورد نیاز بود.

جذب نقدینگی از طریق سرمایه اولیه خود بود که این سرمایه در حد دارایی های بود که با توجه به نیازی که برای راه اندازی و جلو بردن سیاست های فروشی لازم بود انجام شود، کفایت نماید. باید توجه داشت حتما نقدینگی لازم باید وجود داشته باشد که اگر نباشد دلیلی ندارد ما وارد ان کسب و کار شویم.

مشکلات اولیه این کسب و کار شامل کم تجربگی و نداشتن دانش بود. هر مدیری اگر صبر و حوصله و پشتکار داشته باشد به تمام هدف هایش می رسد. اگر بخواهیم در پیشبرد اهداف عجله به خرج دهیم، مایوس شویم متاسفانه شکست می خوریم. در رابطه با ساخت تیم اصلی دو واحد در ابتدا از اهمیت بالایی برخوردار بودند.

1- واحد مالی

2- واحد اداری.

واحد منابع انسانی چند ماموریت خیلی مهم دارد. یکی از مهمترین کارهایش جذب افراد مناسب و شایسته برای پست هایی است که در مجموعه داریم و باید بودجه نفراتی که قرار است به ما اضافه شوند را از سال قبل داشته باشیم و روی آن خیلی دقیق و مرتب کار کنیم. افرادی که وارد مجموعه می شوند بعد از یک سال و نیم ارتقای شغلی می گیرند و برایشان دوره های آموزشی بر گزار می گردد و همه سرپرستان را داخل خود فروشگاه رشد می دهیم. اگر نیروی انسانی ریزش و رفت و آمدش زیاد داشته باشد برای یک سازمان پر هزینه خواهد بود. بخاطر همین در ابتدای کار واحد جذب خیلی مهم است که باتوجه به نیاز بتواند افرادی را جذب کند که بعد ها هزینه آموزششان تا حدودی معقول باشد. نیروی انسانی مهمترین منبع یک کسب و کار است.

از مشکلات در راه اندازی کسب و کار ها اخذ مجوز لازم است. مشکل نداشتن امکانات در زیرساخت های لازم در شبکه های صنعتی مشکل بعدی بود. نداشتن آمادگی ذهنی جهت تغییر مدل کسب و کار از سنتی به صنعتی و نداشتن مهارت و دانش کافی برای این تغییر بسیار سخت بود.در خصوص دادن ارزش به مشتری وجود CRM خیلی قوی در تمام شعبات وجود دارد که دقیقا تمام مشخصاتشان مشتریان ثبت شده و قابل شناسایی اند و تخفیف هایی به نسبت خریدی که انجام می دهد دریافت می نماید.

از طرفی به علت نوع ساختاری که در روزهای اول طراحی شده و سرمایه گذاری عظیمی که انجام شد، تلاش برای ترسیم کارخانه ای با بهترین استاندارد های دنیا صورت گرفت تا بتوان در تمامی شعب محصولی با کیفیت با یک طعم یکسان ارایه شود (کیفیت ها یکسان است). این امر توسط پرسنل تولیدی متخصص همراه با هنر امکان پذیر شد. از امکانات دیگرکه برای مشتری در نظر گرفته شد موضوع خریدهای آنلاین بود که از طریق وب سایت ناتلی به راحتی امکان پذیر است.

مزیت رقابتی

وجود نفرات چابک با دانش و علاقمند شاید تنها و مهمترین عامل در ایجاد مزیت رقابتی در این برند می باشد. از طرفی پیش بینی یکسری ناهماهنگی های در مواد اولیه و گران شدن مواد وجود دارد که از بهمن 96 کاهش هزینه ها صورت گرفت و به این ترتیب اثر این مشکلات را کم رنگتر کرد. ارزش هر شرکتی به آدمهایی است که در آن مجموعه ها مشغول کارند و واقعا می توانند تغییر ایجاد کنند.

ریسک ها

ریسک های سختی برای فعالیت در این زمینه وجود ندارد اما در عین حال و طبیعتا در ابتدای راه اندازی یکسری سختی ها وجود دارد که برطرف می شود. در این صنعت اینطور نیست که ما رقیب خارجی داشته باشیم تا وارد بازار شود. از طرفی نوع محصول به گونه ای است که خیلی برایشان سخت است بخواهند در این بازار وجود داشته باشند. چه بسا سرمایه گذارهای خارجی نیز آمدند و موفق نبودند. آنچه در این کسب و کار مهم است بالا نگه داشتن روحیه کاری کارکنان است.

زیراکار فرسایشی و ممتد است و مشکل دیگر شرایط ناپایدار جهت توسعه و رشد سریع است. شاید در روزهای ابتدایی حرکت آهسته است چون طراحی ساختاری سازمانی درستی وجود ندارد و انتظار برای طراحی مطلوب است تا اگر قرار باشد وزنه سنگینی روی سازمان قرارگیرد بتواند آن را تحمل کند. ولی متاسفانه بعد از این اتفاق و رسیدن به یک حد مناسب شرایط طوری پیش می آید (به دلیل نوع طراحی سیستم اقتصاد کلان کشور که واقعا خیلی سخت است) آن استراتژی که در ذهنمان است با چالش های مختلف روبه رو می شود که کار را سخت می کند اما همچنان در این کسب و کار ریسک آنچنانی وجود ندارد.

مهارت ها

اگر در ابتدای کار روابط عمومی و تعاملات کمی بهتر بود می شد برای حل کردن مشکلات بهتر عمل کرد و هزینه برطرف کردن مشکلات را کاهش داد. اگر در بعضی موارد انتخاب ها، انتخاب بهتری بود زمان و هزینه ها شاید خیلی زیاد نمی شد و زودتر به هدف هایی که ترسیم شده بود می رساند. درواقع مهارت های آدم مانند یک جعبه ابزار است. هرچه این جعبه پر باشد قابلیت های بیشتری به ما می دهد. اگر می خواهید کاری را انجام دهید و به نتیجه خوبی برسید سعی کنید آن را در طولانی مدت و به صورت مرتب انجام دهید (اثر مرکب).

یک مدیر باید LIFE STYLE خوبی داشته باشد. از نظر روحی در شرایط بالایی باشد از نظر فیزیک بدنی باید بتواند خودش را در یک حد مناسبی نگه دارد. زندگی شخصی را از زندگی کاریش جدا کند. مسئولیت مدیر هرچه بیشتر می شود مسائل، مشکلات و توانایی هایش هم به همان اندازه توسعه پیدا کند.

حرف آخر در این آموزش

مهمترین چیزی که در زندگی انجام میدهیم، انتخاب هایمان است و نمی توان گفت این انتخاب غلط یا درست است. چیزی که مهم است این است که وقتی چیزی را انتخاب می کنیم درست انجامش دهیم و تا آخر پای آن باشیم.

تصویر موضوع بنیانگذار قنادی ناتلی

موضوعات مرتبط

آموزش :بنیانگذار عطاویچ

آموزش :بنیانگذار کشتیرانی پاسارگاد

آموزش :آیا زمان تغییر مدل کسب و کار شما فرا رسیده است؟

آموزش :چرا عمر کسب و کارهای ایرانی کمتر از یک نسل است؟


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط