حرفه ای گرایی در سازمان ها

حرفه ای گرایی در سازمان ها
  • حرفه ای گرایی در سازمان ها
سرفصل های نوشتار

 حرفه ای گرایی در سازمان ها

حرف اول در این آموزش

سازمان ها زمانی که می خواهند نیرویی را جذب کنند، لازم است تا با ویژگی های یک فرد حرفه ای آشنا باشند و بدانند که آیا سازمان توانایی نگهداری این فرد حرفه ای را دارد یا خیر.

ویژگی های افراد حرفه ای

1 . دانش و مهارت انجام کار در هر زمینه ای: منظور از دانش مبانی فکری و نظری انجام یک کار است و منظور از مهارت تجربه موفق مبتنی بر دانش است. بنابراین تجربه به تنهایی کافی نمی باشد. تجربه باید تجربه موفقی باشد و مبتنی بر آن دانش باشد. به مجموعه این دانش و مهارتی که فرد دارد به عنوان اولین آیتم که هر فرد حره ای دارد توجه نماییم. 
اگر به هر کدام از ما شغل یا کاری پیشنهاد کردند و ما پذیرفتیم و آن را انجام می دهیم اما دانش و مهارتش را نداریم، به این معنی است که کار حرفه ای انجام نداده ایم که آن کار را پذیرفتیم. 

2. توانایی های روانشناختی و شخصیتی لازم برای انجام کار: افراد حرفه ای شغل یا حرفه ای را انتخاب می کنند که با ذات و اصالت درونیشان همخوانی و هماهنگی داشته باشد، زیرا ما وقتی کاری را انجام می دهیم که دوستش داریم و اصالت درونی ما با آن هماهنگی دارد از انجام آن لذت می بریم و آن کار را با میل و رغبت بیشتری انجام می دهیم. بنابراین دومین ویژگی انسانهای حرفه ای را می توان در تناسب ویژگی های روانشناختی و شخصیتی آنها با کاری که انجام می دهند دانست.

3. رو راستی و درست کاری حرفه ای و ارزش قائل شدن برای خود و سازمان: اگر از این گونه افراد خواسته شود که به عنوان میر در زمینه ای اظهار نر نمایند، هیچ وقت حاضر نیستند که سیاست مدارانه حقیقت را نگویند و درست کاری حرفه ای خود را زیر سوال ببرند. آنها آماده اند که با افراد دیگر شنود و گفت داشته باشند و به راه حل مناسب و خوب دست یابند. یعنی افراد حرفه ای حاضر نیستند در مواردی که فکر می کنند درست است، تسامح کنند. البته پذیرای حرف های دیگران هستند و نکات منطقی را از دیگران می شنوند.

4. پاسخگویی: در یک سازمان یا کاری که انجام می دهم زمانی می توانم خودم را حرفه ای بدانم که در قبال پیامد های آنچه که می گویم و آنچه که انجام می دهم پاسخگو باشم. فرد حرفه ای هیچ گاه گناهان را بر گردن دیگری نمی اندازد و سعی می نماید بیشتر گاه به درون خود داشته باشد. 

5. احترام: افراد حرفه ای از دایره احترام به خود و دیگران خارج نمی شوند. آن ها این توانایی را دارند که در شرایط مختلف واژگان محترمانه و ارتباطات محترمانه ای را با دیگران داشته باشند. معمولا افراد حرفه ای سعی می نمایند با رفتار محترمانه احترام دیگران را نیز به خود جلب نمایند.

حرفه ای گرایی در سازمان ها صحیح

وفاداری در افراد حرفه ای 

در تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته نشان داده شده است که افراد حرفه ای در خیلی از موارد ترجیح می دهند که به حرفه خود وفادار باشند نه به شرکتشان و این موضوع همیشه یکی از درگیری های است که شرکت ها با افراد حرفه ای دارند. میر در مطالعه خود نشان می دهد که شرکت ها دوست دارند افراد حرفه ای را استخدام نمایند تا اطمینان داشته باشند کار درست انجام می شود اما از طرفی از همین افراد حرفه ای انتظار دارند که مثلا در مواجه با مشتری حرف غیر واقع بزنند و یا یک تعهد غیر واقعی انجام دهند. افراد حرفه ای حتی در شرایط حاد کار خود را ترک می نمایند تا مبادا کار غیر حرفه ای انجام دهند. سازمانهایی که لیاقت این افراد حرفه ای را در خود نداشته باشند موجب خروج افراد حرفه ای از سازمان می شوند. سازمانها باید توجه داشته باشند که چه افراد حرفه ای را با چه ویژگی هایی جذب می نمایند و اینکه آیا سازمان توانایی نگهداری فرد حرفه ای با انگیزه را دارد یا نه؟ 

6. مقررات و برنامه: افراد حرفه ای خودشان را مدیریت و تنظیم می کنند. انتظار ما از یک فرد حرفه ای این است که زمان خودش را مدیریت کند، خودش برای خودش برنامه بریزد، و خودش را کنترل کند و احساساتش را مدیریت کند. او باید بتواند خشم و احساسات خود را مدیریت نماید. این ویژگی افراد حرفه ای را از غیر حرفه ای ها جدا می نماید. 
افراد غیرحرفه ای از دیگران می خواهند برایشان برنامه ریزی کنند و دیگران زمینه ای را فراهم کنند تا آن ها بتوانند خوب کار کنند، در حالی که افراد حرفه ای تلاش می کنند با برنامه ریزی و کنترلی که دارند بهترین راندمان را داشته باشند و به بهترین نتایج دست پیدا کنند. 

7. تصویر: تصویری که مناسب حرفه من و شأن من حرفه ای باشد. مدل حرفه ای گرایی تاکید می کند که اگر تو فرد حرفه ای هستی لازم است ظاهر حرفه ای هم داشته باشی و بتوانی نشان بدهی رفتار و ظاهر حرفه ای داری و این ظاهر حرفه ای یعنی طرز لباس پوشیدن، طرز صحبت کردن، طرز راه رفتن، که همه این ها باید نشانه ای از حرفه ای بودن را داشته باشد. حرفه ای بودن ممکن است در مشاغل مختلف معانی متفاوتی داشته باشد.

حرفه ای گرایی در سازمان ها درست

حرف آخر در این آموزش 

جایگاه خود را به عنوان یک فرد حرفه ای بدانیم و تلاش کنیم تا به سمتی برویم که رفتار حرفه ای را نشان بدهیم. در مسیر ممکن است، با جامعه، خانواده یا سازمان خود با تعارض مواجه شویم اما که اگر ثابت قدم باشیم می توانیم موفق شویم. در بلند مدت هر چه رفتار حرفه ای از خودمان نشان بدهیم احترام جامعه و افراد را بیشتر برای خودمان می خریم.


بیشتر بخوانید: شناخت الگوهای رفتاری کارکنان بر مبنای الگوی دیسک


رایگان
نظرات شما
  1. با سلام وعرض ادب واحترام از جناب آقای دکتر حافظی عزیز بسیار سپاس گزاریم مطالب بسیار مفید وارزشمندی را ارائه کردندسپاس گزاریم وبرایشان آرزوی موفقیت داریم.

جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط