اقتصاد توجه و منحنی دوم

اقتصاد توجه و منحنی دوم
  • اقتصاد توجه و منحنی دوم
    اقتصاد توجه و منحنی دوم

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس: اقتصاد توجه و منحنی دوم  

maral-eskandari

 

 مدرس آموزش

سرکار خانم مارال اسکندری

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

 

 

سرفصلهای نوشتار اقتصاد توجه و منحنی دوم

اطلاعات در عصر حاضر یک کالای اقتصادی محسوب می شود؟

اقتصاد توجه

خطای استریوتایپی

خطای هاله ای

منحنی دوم

اقتصاد اشتراکی

اقتصاد خواب

 

attention economy and the second curve

 اقتصاد توجه و منحنی دوم 

حرف اول در این آموزش

در علم اقتصاد آنچه که تعیین کننده قیمت یک کالا هست میزان کمیاب بودن آن است. در واقع منابع اقتصاد را این گونه تعریف می کنیم: هر آن چیزی که به دلیل کمیاب بودنش قیمت پذیرفته، می تواند منبع باشد. هوا هیچ وقت منبع اقتصادی نیست زیرا هوا همیشه در دسترس است. به همین دلیل در دسترس بودن نمی تواند قیمت بپذیرد. اما هوای پاک منبع اقتصادی است. چون هوای مطلوب هر جایی در دسترس نیست و به دلیل کمیاب بودن ارزشمند می شود.

 

economy

علم اقتصاد توجه و منحنی دوم

اطلاعات در عصر حاضر یک کالای اقتصادی محسوب می شود؟

امروزه دسترسی به ارتباطات بسیار راحت تر شده است. با یک کلیک در دنیای اینترنت شما دسترسی به دنیای پلتفرم های مختلف دارید و رقبای شما هم دسترسی به این اطلاعات را دارند. بنابراین در عصر حاضر رقابت در بازار کسب و کارهای small و medium بسیار سخت تر شده و استارت آپ های فراوانی با بیزینس مدل خود در بهترین شرایط 2 سال دوام می آورند و زود از سهم بازار حذف می شوند. در عصری که در انفجار اطلاعات قرار داریم باید به متمایز باشیم. در عصری که زندگی می کنیم فارغ از مشکلات و مریضی اقتصاد ایران مریضی که دنیا با آن مواجه هست، این است که به جای آن که بگوییم در بمباران اطلاعاتی هستیم، می توان گفت اشکال کار این جاست که عنصر کمیاب در حوزه اقتصاد، توجه مخاطبان ماست. چون محدود و ارزشمند است. و اقتصاد توجه مبحثی جدید برای اصلاح ساختار است.

 

اقتصاد توجه

در سال جاری گرایشی در اقتصاد بسیار اهمیت پیدا می کند که همان اقتصاد توجه است. چون توجه کمیاب ترین منبعی شده است که باعث می شود من کارفرما یا منی که می خواهم رابطه عاطفی موفقی داشته باشم ویا می خواهم انتخاب درست برای مهاجرت داشته باشم، باید توجه مخاطبینم را یا توجه کسانی که اجازه سکنی گزیدن، استخدام شدن یا شریک عاطفی شدن را برای من قائل شوند، باید توجه آن ها را جلب کنم. و این جلب توجه با محدودیت فیزولوژیک آدم ها در ارتباط است.
توجه، کمیاب ترین منبع اقتصادی ما است..

و اقتصاد توجه و تحقیق در اقتصاد توجه راه جذب توجه را به ما نشان خواهد داد.

 

attention economy

اقتصاد توجه و منحنی دوم

 

خطای استریوتایپی

در اقتصاد توجه، تاکید می شود که آدم ها قضاوت می کنند. زیرا قضاوت کردن در غریزه هست. انسان از ابهام گریزان است. خطای استریوتایپی خطایی است که وقتی افراد به اجتماع و گروه خاصی تعلق دارند برای ما اتقاق می افتد. به این معنی که به واسطه قومیتی که افراد دارند ما خطای استریوتایپی داریم. یعنی یک سری مفروضات در ذهن ما هست و چقدر در مذاکره سخت تر پیش می رود و حتی در استخدام ها و فروش این استریوتایپ ها قربانی می گیرد.

خطای هاله ای

براساس اشتباهات ظاهری اتفاق می افتند. یعنی براساس تخمین و یا براساس برداشتی که من از ظاهر طرف مقابل می کنم و به تجربیات خودم، تعمیم می دهم. پس اطلاعات بیش از آن چیزی که کالای اقتصادی باشد ،تقاضا برای بدست آوردن اطلاعات کالای اقتصادی است.در واقع عرضه و تقاضا است که قیمت این کالا را تعیین می کند.از آن جایی که عرضه اطلاعات محدود است و تقاضا برای بدست آوردن اطلاعات نسبت به دیتا افزایش پیدا خواهد کرد و از آن جایی که کشش و ذهن و توجه مخاطب را باید جلب بکنیم پس این کالا می تواند ارزشمند و در سطوح بالاتری قرار بگیرد. در اصول فروش و بازاریابی می گویند هزینه ی نگه داشتن مشتری قدیمی برای شما کم تر است تا هزینه جلب مشتری جدید.

 

خطای هاله ای

اقتصاد توجه و منحنی دوم

 

منحنی دوم

فرزند اقتصاد توجه، منحنی دوم است. ما در عصری زندگی می کنیم که به اصطلاح از گوتنبرگ رسیده ایم به زاکربرگ. آن زمان که باید ساعت ها زمان گذاشته می شد تا کپی بشود، کوتنبرگ با اختراع دستگاه چاپ توانست تحول و انقلاب عظیمی را به وجود بیاورد و زاکربرگ ها باعث شدند از دنیای اینترنت، انقلاب های بزرگ و کوچکی متولد بشود. اقتصاد دیجیتال، اقتصاد اشتراکی، اقتصاد توجه و اقتصاد خواب.

 

اقتصاد اشتراکی

قبل از اقتصاد توجه این اقتصاد وجود داشت. این روزها اقتصاد اشتراکی در پی اقتصاد توجه ارزشمند شده است. حتی افراد به این نتیجه رسیدند که اگر یکی از اتاق های خانه شان مورد استفاده قرار نمی گیرد و در محله ای گردشگری واقع است چرا آن را به توریست اجاره ندهند. امروزه همه از هنرهایشان کسب درآمد می کنند. اگر قبلا فقط یدی کار می کردید امروزه زبان، و حتی فکر شما باعث پول دراوردنتان خواهد شد. و استفاده از کاربردهای اقتصاد توجه به شما در این امر کمک می کند.

 

 اقتصاد اشتراکی

مقاله اقتصاد توجه و منحنی دوم

 

اقتصاد خواب

اقتصاد خواب پس از اقتصاد توجه زاییده شد و مخفف اقتصاد خودت انجام بده است. به عصری می رسیم که نهادها و سازمان ها برداشته خواهند شد و نهادی برای استخدام نخواهد بود. و این خود شما هستید که باید به فکر خودتان باشید. ما فقط توجه انسان ها را نیاز داریم چون همه چیز به عهده خودمان شده است. چالرز هندی در کتاب خود منحنی دوم را چنین بیان می کند: آدم ها حاضرند وضع معلوم موجود رو هرچند تلخ تحمل کنند تا وضع ناشناخته آینده را. اما شاید گذشته ای که به آن عادت کردیم بهترین آینده نباشد و برای اینکه اوضاع همانطور که هست بماند، ناچاریم که تغییر بکنیم. پس بهتر است که قبل از اینکه به نقطه بحران برسیم، مسیر جدیدی را آغاز کنیم و منحنی دومی را رقم بزنیم. این منحنی دوم باید قبل از اوج منحنی قبلی باشد.

 

حرف آخر در این آموزش

بین کلمه تولد و مرگ ما کلمه انتخاب راداریم. بهترین هدیه ای که می توانیم به خودمان و هر کسی بدهیم این است که کمک کنیم افراد بذرهای زرین خود را پیدا کنند و جسارت رسم منحنی دوم را قبل از رسم منحنی اول داشته باشند. اگر می خواهیم در دنیای انفجار اطلاعات در روابط عاطفی و کسب و کار پس زده نشویم، جسارت تغییر را داشته باشیم. و مطالعات بیشتری در مبحث اقتصاد توجه داشته و کاربردهای اقتصاد توجه را بررسی نماییم. 

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش اقتصاد توجه و منحنی دوم در سایت حرفه پلاس

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی بر فرایند آتی اقتصاد

لزوم توجه به اقتصاد رفتاری در کشور چرا مهم شده است؟

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در ایران

شناسایی چشم انداز بورس در ایران

تبیین ماهیت اقتصاد اشتراکی ( sharing Economy)

تحلیل نوسانات ارز

مدیریت مجموعه ها و شرکت ها در شرایط پیچیده اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و چالش های اجرای آن در سطح کلان و شرکتی در ایران

تحلیل بازار مسکن در ایران

تحلیل ارزهای دیجیتال

تحلیل بازار بورس در ایران

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

بازار ارز به کجا میرود؟

شناخت و تحلیل انواع بازار سرمایه

جذب نقدینگی در بازار سرمایه

انقلاب بلاکچین و انتخابات

اقتصاد توجه و منحنی دوم

تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها

تحلیل وضعیت ارز در ماه های پیش رو

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

تحلیل تاریخی انواع سرمایه در اقتصاد

فرصت های سرمایه گذاری در سال 98 


رایگان
نظرات شما
  1. عالی بود. تشکر فراوان

جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری