زنجیره تامین

زنجیره تامین
  • زنجیره تامین
    زنجیره تامین

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : زنجیره تامین

دکتر رضا فرضی پور

 

مدرس آموزش

جناب آقای دکتر رضا فرضی پور

 

 


سرفصل های نوشتار

زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین

تفاوت مدیریت زنجیره تامین و لجستیک

اهداف زنجیره تامین

شاخه های مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره پایدار

زنجیره تامین سه عامل را مدیریت می کند

رابطه بین زنجیره تامین و بهره وری سازمان

طراحی زنجیره تامین

وظایف مدیر زنجیره تامین

جمعد بندی

 

زنجیره تامین


 

حرف اول در این آموزش

مدیریت زنجیره تامین علمی است که در جهت بهبود دسترسی به مواد اولیه، طراحی و ساخت محصولات و خدمات و اارائه آن ها به مشتریان به کار می رود.

زنجیره تامین

زنجیره تامین، زنجیره ایست که تمام کسب و کارها و سازمان ها که مرتبط با یکدیگر هستند، چه در داخل سازمان و چه خارج از سازمان را به یکدیگر متصل می کند. شامل مواد اولیه تا تامین کننده، تولید کننده، توزیع کننده، فروشنده و مصرف کننده نهایی است. زنجیره تامین تمامی سازمان ها و شرکت ها شامل کلیه شرکت ها و سازمان هایی است که در بالا دست و پایین دست سازمان ها قرار دارند و کارایی و سرعت ارائه کالا و خدمت به مشتریان را حداکثر می کنند.

 

موضوع زنجیره تامین

 

مدیریت زنجیره تامین

سیستم مدیریتی است که هماهنگی تمامی فعالیت های سازمان ها و تمامی اعضای زنجیره تامین را بر عهده دارد و وظیفه آن افزایش میزان رقابت پذیری سازمان هاست.

تفاوت مدیریت زنجیره تامین و لجستیک

زنجیره تامین فراتر از لجستیک است. لجستیک فقط ارتباط بین سازمان و تامین کننده را در بردارد در حالی که زنجیره تامین از تامین کننده تامین کننده تا مصرف کننده نهایی را دربر می گیرد.

اهداف زنجیره تامین

زنجیره تامین به دنبال دو هدف افزایش سرعت ارائه کالا و خدمات به مشتریان و افزایش کارایی کل زنجیره تامین است و کسی که مسئولیت تامین زنجیره سازمانی را برعهده می گیرد به دنبال این دو هدف اصلی است. زنجیره تامین منافع زیادی برای سازمان ها دارد، حجم موجودی انبار را کم می کند، هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد، تاخیرها را کمتر می کند، سطح ارائه خدمات به مشتریان را بهبود می بخشد، میزان ضایعات را کاهش می دهد و بطور کلی جریان یکنواختی بین مراحل مختلف زنجیره تامین به کمک مفاهیم مختلفی مثل ERP را ایجاد می کند.

زنجیره تامین مزایای دیگری همچون بهینه سازی جریان محصولات و جریان پول را دارد، سعی می کند زمان حضور در بازار را کوتاه کند، کارایی را افزایش می دهد، میزان تاب آوری زنجیره تامین را ارتقاء می دهد تا در مقابل شوک های بیرونی بتواند دوام بیاورد و به دنبال افزایش سوددهی سازمان هاست. کسی که عهده دار پست زنجیره تامین است، باید در تمامی حوزه ها تخصص داشته باشد و مثل کمربندی است که تمام اعضای سازمان را بهم متصل می کند. بنابراین کسی که این تخصص را دارد بعد از مدیر عاملی، مهم ترین پست سازمانی است.

زیرا قرار است بین تمام واحدهای مختلف سازمان و با سازمان های بالادستی و پایین دستی هماهنگی ایجاد کند. کسی که این پست بر عهده دارد، باید واجد شرایط دانش کافی برای ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف و آشنایی کلی با تمامی واحدها را داشته باشد.

شاخه های مدیریت زنجیره تامین

1. زنجیره تامین سنتی، بیشتر عوامل اقتصادی را لحاظ می کند.

2. زنجیره تامین بشر دوستانه

3. زنجیره تامین سبز، به مسائل زیست محیطی توجه دارد.

4. زنجیره تامین پایدار، به مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی توجه دارد.

5. زنجیره تامین حلال

6. زنجیره تامین مقاوم

7. زنجیره تامین جهانی

مدیریت زنجیره پایدار

زنجیره تامین پایدار، جزء مقولاتی است که نسبتا جدید است. در مدیریت زنجیره تامین پایدار به عوامل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هر سه با هم توجه می شود و اعتقاد بر این است که سازمان هایی پایدار هستند که فقط به عوامل اقتصادی توجه نکنند بلکه به عوامل اجتماعی و زیست محیطی هم توجه داشته باشند. بنابراین سازمان هایی که پیشرو هستند واحد زنجیره تامین پایدار را به عنوان یکی از موقعیت های اصلی در چارت سازمانی خود دارند.
امروزه دیگر سازمان ها با یکدیگر رقابت نمی کنند بلکه واحدهای زنجیره تامین هستند که در حال رقابت اند و شرکتی موفق تر است که در یک زنجیره تامین کارآمدتری واقع شده باشد.

زنجیره تامین سه عامل را مدیریت می کند

1. اطلاعات

2. پول

3. کالا یا خدمتی است که در زنجیره تامین در حال حرکت است.

زنجیره تامین صحیح

رابطه بین زنجیره تامین و بهره وری سازمان

اگر زنجیره تامین کارآمدی داشته باشید، کل سازمان بهره وری بالایی دارد. چون همه سازمان ها بهم وصل هستند، ضعف عملکرد شرکت دیگری که تامین کننده یا توزیع کننده کالای شماست، قطعا روی شما تاثیر می گذارد. بنابراین اگر کل زنجیره تامین ناکارآمد باشد، حتی بر سازمان شما که کارآمد است تاثیر می گذارد و بالعکس. پس افزایش کارایی شما بر زنجیره تامین شما اثر می گذارد. یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث زنجیره تامین، اندازه گیری کارایی زنجیره تامین و مقایسه آن با زنجیره تامین رقباست و این یکی از کارهایی است که مدیر زنجیره تامین می تواند انجام دهد.

طراحی زنجیره تامین

برای طراحی واحد زنجیره تامین، باید شرح وظایف، شرایط احراز و کسی که متولی این واحد است تعریف شوند و ارتباط آن با سایر واحدها مشخص شوند. واحد زنجیره تامین جزو پست هایی است که می تواند در حد معاونت مدیر عامل مطرح شود، زیرا باید به تمام واحدهای سازمان احاطه داشته باشد. برای طراحی چنین واحدی نسخه از پیش تعیین شده ای وجود ندارد، بلکه با توجه به شرایط سازمان، اهداف استراتژیک و استراتژی های سازمان، باید چارت طراحی شود.

وظایف مدیر زنجیره تامین

ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان، استقرار روش ها و ابزارهای مورد نیاز جهت مدیریت کارآمد زنجیره تامین، تهیه و پردازش سفارشات به تامین کنندگان و پیمانکاران، تعیین سطح موجودی مورد نیاز به کمک پیش بینی عرضه و تقاضا، هماهنگی فعالیت های پرسنل خرید و توزیع و ...

جمع بندی

واحد زنجیره تامین، تمام واحدهای مختلف سازمان را بهم وصل می کند و ارتباط آن ها را به صورت منطقی با بالادستی و پایین دستی سازمان برقرار می کند، پس باید فردی حضور داشته باشد که قدرت تحلیل بالا و آمار خوبی داشته باشد، مدل سازی ریاضی خوبی بداند تا بتواند بهینه سازی زنجیره تامین را انجام دهد و جایگاه وی پس از مدیریت عامل خواهد بود.

 

زنجیره تامین درست

 

حرف آخر در این آموزش

در سازمان های ایرانی واحد زنجیره تامین هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است. دلیل آن متاسفانه عدم آگاهی از وجود چنین دانشی در بین مدیران ایرانی است.

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش زنجیره تامین در سایت حرفه پلاس 

مسائل حقوقی کسب و کارها در تجارت بین الملل

چگونه می توان وضعیت محصول را در کوتاه ترین زمان ارزیابی کرد؟

فرصت ها برای صادرات موفق در کسب و کارهای ایرانی

خرید خارجی

زنجیره تامین

لجستیک و حمل و نقل بین الملل

بررسی مفاد قراردادهای تجارت بازرگانی و بین الملل

10 تجربه در مذاکرات بین المللی

فرصت ها برای صادرات موفق

راهکارهای موفقیت در تجارت بین الملل چیست؟

کاربرد تحلیل پوششی داده ها در انتخاب تامین کنندگان

نقش لجستیک در تجارت بین الملل

مراحل خرید خارجی بصورت حواله بانکی

صادرات گام به گام 


رایگان
نظرات شما
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط