1. حرفه پلاس
  2. مقالات
  3. دیجیتال مارکتینگ
  4. دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ - راهنمای کامل

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ - راهنمای کامل

بیایید با این سوال شروع کنیم: بازاریابی چیست؟ بازاریابی در واقع علم و هنر تبدیل افراد به مشتریانی است که شما را تبلیغ کنند. برای ترغیب افراد به خرید و استفاده از محصولات و خدمات خود به استراتژی بازاریابی احتیاج دارید. با گسترش روزافزون اینترنت، دیجیتال مارکتینگ پا به عرصه ظهور گذاشت. در این مطلب توضیح می‌دهیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و در ادامه انواع بازاریابی دیجیتال، قیف بازاریابی و کاربرد آن را بررسی می‌کنیم. 

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی اینترنتی نیز می‌گویند، استفاده از اینترنت و دستگاه‌های دیجیتال برای برندینگ، نظرسنجی از مشتریان، معرفی و فروش محصولات و خدمات است. از طرفی بازاریابی سنتی شامل استفاده از رادیو، بیلبوردهای غیر دیجیتال، نشریات چاپی و رویدادهای آفلاین می‌شود. کانال‌هایی که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر هستند:

  • موتورهای جستجو
  • ایمیل
  • شبکه‌هی اجتماعی
  • تبلیغات هدفمند
  • پیامک

نمودار زیر از وب‌سایت معتبر statista.com استخراج شده است و در آن روند افزایشی هزینه برای تبلیغات دیجیتال از سال 2021 تا 2026 را به میلیارد دلار مشاهده می‌کنید. البته اعداد از سال 2022 تا 2026 صرفا پیش‌بینی براساس داده‌های قبلی هستند. این نمودار نشان‌دهنده اهمیت روزافزون دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات دیجیتال در دنیاست.

روند افزایشی هزینه برای تبلیغات دیجیتال از سال 2021 تا 2026

بنابراین برای موفقیت کسب و کار خود باید برای دیجیتال مارکتینگ بودجه مناسبی را درنظر بگیرید و با تدوین استراتژی‌های مناسب به بهترین شکل از کانال‌های بازاریابی دیجیتال بهره بگیرید. برای این کار نیاز به داشتن اطلاعات و دانش در این حوزه خواهید داشت. در ادامه تفاوت بازاریابی آفلاین با بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

بازاریابی درونگرا و برونگرا

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) و بازاریابی سنتی بسیار شبیه هم هستند. در بازاریابی برونگرا یک پیام واحد به افراد زیادی ارسال می‌شود. در این رویکرد تفکر غالب این است که هرچه گروهی که پیام را دریافت می‌کنند، بزرگ‌تر باشد، فروش و بازگشت سرمایه بیشتری خواهیم داشت. در بازاریابی برونگرا از کانال‌های زیر بهره می‌گیرند.

  • بیلبورد
  • رادیو
  • تلویزیون
  • روزنامه
  • تماس کورکورانه (Cold Calling)

البته بازاریابی برونگرا بر فناوری‌های مدرن‌تر مانند ایمیل‌های هرزنامه و تبلیغات کلیکی هم تمرکز می‌کند.
تکنیک‌های بازاریابی برونگرا به دلایل زیر با گذشت زمان تاثیرگذاری خود را از دست می‌دهند. 

  • افراد در روز حداقل 2000 بار با پیام‌های بازاریابی برونگرا مواجه می‌شوند و به مرور توجه خود را از دست می‌دهند، یا روش‌هایی برای اجتناب از آن‌ها پیدا می‌کنند. برای مثال در مرورگر خود از مسدودکننده تبلیغات استفاده یا شماره تماس‌های تبلیغاتی را بلاک می‌کنند.
  • هزینه یادگیری و خرید آنلاین با استفاده از موتورهای جستجو، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی، در حال حاضر بسیار کمتر از خرید حضوری از فروشگاه‌ یا شرکت در دوره‌های حضوری است.

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) استراتژی است که در آن با تولید محتوا و تاکتیک‌های شبکه اجتماعی، آگاهی از برند خود را افزایش می‌دهید. وقتی افراد از وجود برند شما آگاهی پیدا کنند و به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند شوند، برای دریافت اطلاعات به وب‌سایت مراجعه می‌کنند. اگر محصولات و خدمات شما مطابق نیاز آن‌ها باشد و به شما اعتماد کنند، احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری وجود دارد. تا 63 درصد از مشتریان سفر خرید خود را به صورت آنلاین آغاز می‌کنند و برای رفع نیاز یا حل مشکل خود به جستجو در وب می‌پردازند. محتوا باید نشان دهد که محصول یا خدمت شما قادر به رفع نیاز کاربر است. 

نقاط تمایز شما از رقبا، توسط محتوا منعکس می‌شود. مخاطب باید در طول سفرش در قیف بازاریابی پیام ثابتی را به شکل‌های مختلف از سمت شما دریافت کند. بازاریابی درونگرا مزیت‌های بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
1- روشی غیرتهاجمی است. کاربر، خودش تصمیم می‌گیرد که مقاله وبلاگ شما را بخواند یا در وبینار شرکت کند.  
2- محتوای بازاریابی درونگرا آموزشی است. این محتوا به طور خاص برای هر مرحله از قیف فروش طراحی شده است.
3- فعالیت‌های بازاریابی درونگرا قابل اندازه‌گیری هستند. با استفاده از شاخص‌ها می‌توان میزان موفقیت هر تاکتیک را اندازه‌گیری کرد.

تفاوت بازاریابی درونگرا با بازاریابی برونگرا

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا به مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دست پیدا کنید. تصور کنید تعدادی بیلبورد تبلیغاتی در خیابان‌های شهر نصب کرده‌اید و هر روز افرادی آن را می‌بینند.

  • چند درصد افرادی که این تبلیغ را می‌بینند، مخاطب هدف شما هستند؟ 
  • این تبلیغ در مسیر چند نفر از مشتریان بالقوه شما وجود دارد؟ 
  • چگونه می‌خواهید به سایر مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید؟
  • چه قدر برای این بیلبوردها هزینه پرداخت کرده‌اید؟
  • چگونه میزان موفقیت این تبلیغات را اندازه‌گیری می‌کنید؟

پرسش‌های بالا نقاط ضعف بازاریابی سنتی را آشکار می‌کند. هرچند بهتر است در فعالیت‌های بازارایابی خود از ترکیب بازاریابی دیجیتال و سنتی بهره بگیریم، اما بازاریابی دیجیتال مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • تمرکز بر مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه
  • مقرون به صرفه بودن
  • امکان رقابت با برندهای بزرگ
  • قابل اندازه‌گیری بودن
  • چابکی در تغییر استراتژی‌ها
  • بهبود نرخ تبدیل و کیفیت لیدها (Leads)
  • امکان تجزیه و تحلیل رفتار کاربر

انواع دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ از روش‌های مختلفی برای تعامل با مخاطبان و تبدیل آن‌ها استفاده می‌کند. انواع دیجیتال مارکتینگ را در زیر فهرست کرده‌ایم. دقت داشته باشید که بسیاری از انواع دیجیتال مارکتینگ با یکدیگر هم‌پوشانی دارند. 

  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی شبکه اجتماعی
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی همکاری در فروش
  • بازاریابی چریکی
  • تبلیغات همسان
  • اتوماسیون بازاریابی
  • بازاریابی ایمیلی
  • روابط عمومی آنلاین (Online PR)
  • بازاریابی درونگرا
  • محتوای حمایت شده
  • بازاریابی موتورهای جستجو
  • بازاریابی پیامکی
  • بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی اینفلوئنسری
  • تبلیغات در شبکه نمایش خانگی
  • بازاریابی ویدیویی

 اهمیت دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست ؟

تا اینجا فهمیدیم که دیجیتال مارکتینگ چیست و انواع آن را برشمردیم. حال مفهوم دیجیتال مارکتینگ آفلاین را بررسی می‌کنیم. 
استفاده از رادیو و تلویزیون در تبلیغات در حوزه بازاریابی دیجیتال آفلاین است چراکه بازاریابی از طریق دستگاه دیجیتال اما بدون اینترنت صورت می‌گیرد. نوع پیشرفته‌تری از دیجیتال مارکتینگ آفلاین نیز وجود دارد که احتمالا آن را تجربه کردید. مثلا زمانی که با استفاده از اسکن کد QR در رستوران یا کافه سفارش خود را ثبت کرده‌اید. بیلبوردهای الکترونیکی نمونه دیگری از بازاریابی دیجیتال آفلاین است. 

قیف بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

قیف بازاریابی چارچوبی مفهومی برای نشان دادن سفر مشتری از مرحله آگاهی اولیه تا تبدیل نهایی و وفاداری است. در قیف بازاریابی مراحلی را مشاهده می‌کنیم که مشتری قبل از تصمیم‌گیری برای خرید طی می‌کند. این قیف از 4 مرحله تشکیل می‌شود. 

قیف بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ

آگاهی: این مرحله بالاترین قسمت قیف بازاریابی است، جایی که آگاهی مشتریان بالقوه از محصولات، خدمات و برند شما شکل می‌گیرد. مخاطبان از کانال‌های مختلف مانند تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی یا بازاریابی دهان به دهان وارد قیف بازاریابی شما می‌شوند. 
 
علاقه: پس از آگاهی، برخی از مشتریان بالقوه به محصولات یا برند شما علاقه‌مند می‌شوند و به دنبال اطلاعات بیشتر می‌روند. ویژگی محصولات و خدمات را بررسی می‌کنند و ارزش آن‌ها را بر اساس نیازها و خواسته‌های خود می‌سنجند. هدف بازاریابان در این مرحله جذب و حفظ علاقه، از طریق محتوای جذاب و پیام‌های هدفمند است.
توجه: مشتریان بالقوه‌ای که تا این مرحله پیش آمده‌اند، به صورت فعال گزینه‌های خود را بررسی و ارزیابی می‌کنند. آن‌ها محصولات و خدمات مختلف را مقایسه، نظرات را مطالعه و احتمالا با نمایندگان فروش ارتباط برقرار می‌کنند. در این مرحله باید دلایل قانع کننده‌ای ارائه دهید تا مشتریان محصول یا خدمت شما را برگزینند. همچنین باید به هرگونه اعتراض یا نگرانی مشتری رسیدگی شود.
تبدیل: مرحله نهایی زمانی است که مشتری بالقوه خرید خود را کامل می‌کند و به مشتری بالفعل تبدیل می‌شود. این مرحله می‌تواند شامل تراکنش، ثبت‌نام یا حتی دانلود یک نرم‌افزار باشد. تمرکز بازاریابان باید بر تسهیل فرآیند تبدیل و بهینه‌سازی تجربه خرید کاربر باشد. 
وفاداری: پس از خرید مشتری کار بازاریابی تمام نمی‌شود. هزینه جذب مشتری جدید 7 برابر هزینه نگهداری مشتری قبلی است. بنابراین باید با فعالیت‌هایی مانند ارائه کد تخفیف، ارتباط مستمر با مشتری، ارائه پیشنهادات جدید، هدایای شخصی‌سازی شده و ... مشتریان خود را وفادار کنیم. 
معرفی دوره کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس
تا اینجا متوجه شدید دیجیتال مارکتینگ چیست و با فعالیت‌های آن تا حدی آشنا شدید. دوره کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه پلاس، تکنیک‌های به‌روز دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، سئو، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین را آموزش می‌دهد. برای مشاهده سرفصل‌ها و دموی دوره وارد این لینک شوید.

کاربرد قیف بازاریابی

قیف بازاریابی در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه چند نمونه از کاربردهای قیف بازاریابی را شرح می‌دهیم.
برنامه‌ریزی استراتژیک: قیف بازاریابی به بازاریابان در درک سفر مشتری و توسعه استراتژی‌ها در هر مرحله از قیف کمک می‌کند. اینکه برای هر مرحله از سفر مشتری چه محتوایی تولید کنیم، چگونه مشتریان خاصی را هدف قرار دهیم و از چه پیام‌هایی در چه کانال‌هایی استفاده کنیم، به وسیله قیف بازاریابی مشخص می‌شود. 
جذب مشتری: با ترسیم نقشه سفر مشتری، بازاریابان نقاط تماس را شناسایی و بر این اساس کمپین‌های تبلیغاتی برای جذب مشتریان بالقوه در مراحل مختلف را اجرا می‌کنند. به این ترتیب تلاش‌های بازاریابی برای کشف نقاط درد مشتریان و جذب آن‌ها موثرتر خواهد بود.
بهینه‌سازی تبدیل: تجزیه و تحلیل قیف بازاریابی، گلوگاه‌ها و زمینه‌های بهبود را مشخص می‌کند. بازاریابان با این تجزیه و تحلیل می‌توانند فرصتی برای اصلاح استراتژی‌های بازاریابی، بهبود صفحات فرود و فراخوانی به اقدام‌ها بیابند و فرآیند تبدیل مشتری را بهینه‌سازی کنند.
حفظ مشتری: قیف بازاریابی محدود به جذب مشتریان نیست، بلکه شامل حفظ و وفاداری آن‌ها نیز می‌شود. بازاریابان با ایجاد تجربه مثبت پس از خرید، ارتباطات هدفمند و برنامه‌های وفاداری، مشتریان را به تکرار خرید تشویق می‌کنند. به این ترتیب نه تنها فروش افزایش می‌یابد، بلکه مشتریان به برند و محصولات شما وفادارتر می‌شوند.
در مجموع می‌توان گفت دیجیتال مارکتینگ نقش کلیدی در بازاریابی محصولات و خدمات شما دارد. هدف بازاریابی دیجیتال این است که با استفاده از کانال‌های دیجیتال و آنلاین، در چارچوب قیف بازاریابی مشتریان را جذب، حفظ و وفادار کند. انواع دیجیتال مارکتینگ و روش‌های آن شامل سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و غیره است. 
 
نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

captcha