پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی
  • پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی
    پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس: پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

maral-eskandari

 

مدرس آموزش

سرکار خانم مارال اسکندری

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

 

سر فصل نوشتار

بیماری هلندی و بازار مسکن

توقف نوسانات اخیر ارزی

رشد بازارها

تورم

انواع تورم

فضای مجازی

 

 پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

 

حرف اول در این آموزش 

از میان تمامی بازارها، ارز بیشترین نرخ سودآوری را از سال 1395 تا کنون داشته است.

بیماری هلندی و بازار مسکن

بیماری هلندی آفت اقتصاد ایران است. در این بیماری که اکثر کشورهای وابسته به درآمدهای نفتی با آن مواجه هستند، ورود سرمایه حاصل از درآمدهای ارزی است که اگر مدیریت و صندوق ارزی در کشور وجود نداشته باشد، میزان نقدینگی بالا رفته و افزایش تقاضا را بالا می برد. با افزایش تقاضا، قیمت ها نیز افزایش می یابند. در این شرایط سیاست دولت در وهله اول افزایش تولید است تا بدین ترتیب به تقاضا پاسخ داده شود. از طرفی مدیریت تولید در کوتاه مدت با توجه به مواردی همچون مواد اولیه، هزینه کارگر و ... امکان پذیر نمی شود لذا به دنبال راهی راحت تر برای حل این تقاضا حرکت میکند، یعنی میزان واردات را افزایش می دهد تا به واسطه آن قیمت را کنترل کند. اما از آنجا که دولت های اقتصادی چهار یا هشت ساله انتخاب می شوند، از انتخاب راه حل های بلند مدت صرف نظر می کنند.

در این روش کوتاه مدت واردات افزایش می یابد و به اقتصاد کشور ضربه وارد می نماید. پس بیماری هلندی، بیماری ای که اقتصاد ایران سالهاست گریبان گیر آن شده، نشان می دهد که عدم مدیریت درآمدهای ارزی باعث افزایش قیمت ها و واردات بی رویه شده و این امر خود موجب ضربه به بخش تولید و وارد آمدن فشار و افزایش قیمت در بخش مسکن می شود. در این شرایط هم سرمایه و هم نیروی کار به سمت مسکن حرکت می نماید و به مرور نیرو از بخش تولید و مولد به بخش دلالی سوق داده می شود. در زمان کاهش درآمدهای ارزی به دلیل اعمال تحریم ها، برنامه ریزی های که از قبل صورت گرفته بهم خورده و در نتیجه این بار حتی برای کنترل قیمت ها واردات نیز امکان انجام پیدا نمی کند.

 موضوع پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی درست و صحیح

توقف نوسانات اخیر ارزی

یکی از دلایل کاهش نوسانات ارزی اخیر، شاید توقف دولت در پرداخت ارز به وارد کنندگان باشد. از طرفی شبه بر سر توافق که آیا صورت بپذیرد یا خیر، در نتیجه اکثر دلارهای خانگی در انتظار فروش قرار گرفته و کاهش در میزان نرخ دلار صورت می پذیرد. به خاطر این چشم انتظاری و اینکه قسمتی از سرمایه گذاران خانگی بودند که برای کاهش ارزش نقدینگی خود وارد بازار ارز شده بودند دست نگه داشته اند و با کاهش قیمت مواجه هستیم.

رشد بازارها

در سالهای اخیر با توجه به آمارهای اعلامی در بازار ارز، بالاترین رتبه سود دهی مربوط به پوند بوده است. اما در خصوص سکه بررسی های انجام شده در چند سال اخیر نشان می دهد میزان رشد سکه سیصد و پنجاه درصد بوده است. یعنی بیشتر از بازار ارز. در نتیجه کسانی که به خرید سکه پرداختند بیشترین سود را کردند. این افراد به علت اینکه ریسک گریز هستند و درجه اطمینانشان نسبت به بازارهای دیگر کمتر و کم اطلاع تر است، به عنوان اقشار سنتی جامعه شناخته می شوند. با توجه به نکات گفته شده رتبه بندی در بازارهایی که سودده بوده ¬اند به ترتیب شامل: بازار سکه، بازار ارز (پوند)، بازار مسکن و در نهایت مقام چهارم متعلق به بازار ماشین میگردد. افراد براساس میزان سرمایه ای که دارند و میزان ریسکی که بازار مورد نظرشان دارد وارد یکی از این چهار بازار می شوند.

 

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی صحیح

 

تورم

تورم به افزایش قیمت ها بطور مداوم گفته می شود و از طرفی می تواند در نتیجه افزایش تقاضا و یا عرضه نیز اتفاق افتد.

انواع تورم

1 . تورم ماهیانه: متوسط شاخص قیمت کالا و خدمات مصرف کننده را در طی دوازده ماه در نظر می گیرد و معمولا آمارش از تورم نقطه به نقطه کمتر است.

2. تورم نقطه به نقطه: متوسط شاخص قیمت کالا و خدمات مصرف کننده را در یک ماه با ماه مشابه در سال پیش مقایسه می نماید. در نتیجه اگر دولت بخواهد عملکرد خود را مثبت نشان دهد از تورم ماهیانه به جای نقطه به نقطه استفاده میکند تا افزایش را کمتر نشان دهد. معمولاً اطلاع از میزان تورم نقطه به نقطه گزارش درست تری را برای کسب و کارها در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد.

3. تورم انتزاعی: نوعی دیگر از تورم است و به این معناست که این تورم به واسطه انتظار از تورم و انتظار از افزایش قیمتها اتفاق می افتد. کسانی در زمینه محصولات لوکس به تجارت می پردازند می بایست حتما به تورم انتزاعی توجه بیشتری داشته باشند. البته در این کسب و کارها باید در چیدمان کالا دقت زیادی کرد.

فضای مجازی

علی رغم دعوت به حضور در فضای مجازی در کسب و کارها باید دقت داشت که کم کم به سمتی پیش می رویم که لایک و کامنت و حتی هشتک بالا نیز خیلی مهم نیست. در حال حاضر هرچه بتوان بازخورد مشتریان را بالا برد می توان ادعا داشت که در استفاده از فضای مجازی برای کسب و کارها موفق بوده ایم. اگر صرافی دارید، اگر به دنبال نصب اپلیکیشن هستید، اگر بنگاه مسکن دارید و یا فروشنده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید حتما بر روی بازخورد کار نمایید.

 

 

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی درست

حرف آخر در این آموزش

ما در عصری زندگی میکنیم که کمیاب ترین منبع ما نه نفت، نه طلا و نه وقت است. بلکه توجه کمیاب ترین منبع در کسب وکارها بخصوص در بحث صادرات و خدمات است که می توان با وجود افزایش قیمت، توجه مشتریان را به محصولات خود جلب نمود.

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش پیش بینی و تحقیق اقتصاد با تمرکز بر بازار پولی و بانکی در سایت حرفه پلاس

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی بر فرایند آتی اقتصاد

لزوم توجه به اقتصاد رفتاری در کشور چرا مهم شده است؟

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در ایران

شناسایی چشم انداز بورس در ایران

تبیین ماهیت اقتصاد اشتراکی ( sharing Economy)

تحلیل نوسانات ارز

مدیریت مجموعه ها و شرکت ها در شرایط پیچیده اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و چالش های اجرای آن در سطح کلان و شرکتی در ایران

تحلیل بازار مسکن در ایران

تحلیل ارزهای دیجیتال

تحلیل بازار بورس در ایران

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

بازار ارز به کجا میرود؟

شناخت و تحلیل انواع بازار سرمایه

جذب نقدینگی در بازار سرمایه

انقلاب بلاکچین و انتخابات

اقتصاد توجه و منحنی دوم

تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها

تحلیل وضعیت ارز در ماه های پیش رو

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

تحلیل تاریخی انواع سرمایه در اقتصاد

فرصت های سرمایه گذاری در سال 98 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط