کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟

کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟
  • کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده میماننده؟
    کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده میماننده؟

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟

دکتر فرزاد مقدم

 

مدرس آموزش 

جناب آقای دکتر فرزاد مقدم 

 

 

سرفصل های نوشتار 

تاریخچه

جریان افقی

دو اتفاقی که در عصر دیجیتال به تغییرات سرعت بخشید

گروه های تاثیرگذار در عصر دیجیتال( YWN)

مفهوم 4C

 

کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟

 

حرف اول در این آموزش

امروزه ما در دنیای جدیدی زندگی می کنیم که در آن ساختار قدرت در کسب و کار دچار تغییرات عمده ای شده و اینترنت باعث بروز اتفاقات جدیدی در ارتباطات و شفافیت در کسب و کارها شده است.

تاریخچه

تا پیش از دوره دیجیتال، شرکت ها سعی در ایجاد نوآوری داشتند و ایده ای را از طریق تحقیق و توسعه و یا فعالیت های شخصی اشخاص و یا حتی کارآفرینان پرورش می دادند، سپس ایده را به بازار انتقال داده و بعد از آن فعالیت های بازاریابی و برندینگ آن-ها آغاز می شد. اما امروزه این فعالیت های نوآوری از طریق سیستم های افقی جابه جا می گردد و به آن جریان افقی نوآوری نیز گفته می شود. اسنپ نمونه ای از این جریان افقی می باشد. در واقع اسنپ این ایده را نه از درون خود بلکه از دل یک شرکت دیگر گرفته است. جریان افقی نوآوری تنها دست آورده فضای دیجیتال نمیباشد و در بحث اعتماد و تجربه مشتری نیز شاهد این جریان ها هستیم.

موضوع کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟

 

جریان افقی

در جریان های عمودی، شرکت ها یک کمپین تبلیغاتی طراحی کرده و برای بازار و یا مخاطبان خود ارسال می کردند. اما جریان های افقی از طریق شبکه های اجتماعی در کار هستند و عامل F (همه این عامل ها با حرف انگلیسی F شروع میشوند لذا تحت عنوان عاملF نامگذاری شده است و شامل دوستان Friends، خانواده Family، هواداران Fans، دنباله روهاFollowers ) فاکتورهایی هستند که نشان می دهد عوامل افقی به شدت در تصمیم گیری های ما نقش دارند. 
جریان افقی نظرات مصرف کننده گان بقدری مهم بوده که براساس آن حتی کسب و کارهایی هم ایجاد شدند. نمونه پر کاربرد آن در حوزه گردشگری وجود دارد و همه می توانند از برای دیدن رتبه هتل ها و رستورانها از آن استفاده کنند. بررسی های انجام شده توسط گوگل نشان می دهد که نود درصد تعاملات ما با رسانه ها توسط سیستم های هوشمند از موبایل گرفته تا تبلت و لپ تاپ و ... انجام میشود و آمارهای دیگر نشان میدهد که ما بیش از چهار ساعت از زمان روزانه خود را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی میکنیم. در واقع قدرت اتصال اینترنت بقدری بالا رفته است که صرف نظر کردن از آن در حال حاضر در کسب و کارها ممکن نیست. این اتصال پذیری با چنین حجم دسترسی نحوه رفتار مشتری و شرکتها را تغییر داده و تغییر خواهد داد. 
امروزه مشتریان می دانند که نظراتشان در سایت های رتبه بندی جمعی می تواند سرنوشت یک برند را تغییر دهد و یا یک برند را از گردونه رقابت خارج کند. جنبه مثبت این قضیه این است که اتصال بیش تر شده و در نتیجه باعث می شود مشتریان ما اعتماد به نفس بیش تری داشته باشند و در مقابل باعث شده بسیاری از عوامل و عناصر آمیخته بازاریابی در فضای دیجیتال تاثیر خود را به اندازه گذشته نداشته باشند. یکی از دلایل که برای این اتفاق بیان شده این است که در فضای دیجیتال، مشتریان بر اساس خرد جمعی تصمیم می گیرند و به نظرات یکدیگر بها می دهند. در واقع این F فکتورها هستند که باعث می شوند مشتریان برای تصمیمات خرید به نظرات دیگران مراجعه کنند. 

دو اتفاقی که در عصر دیجیتال به تغییرات سرعت بخشید

آ) آسیب دیدن مفهوم 4P از طریق مفهومی به نام هویت برند که در عصر دیجیتال اهمیت بیش تری پیدا کرد. چرا که از طریق گروه های مختلف تاثیرگذار راحت تر انتقال پیدا می کرد.
ب) آسیب دیدن مفهوم 4P از طریق فراهم شدن شرایطی در اقتصاد دیجیتال تا 4P به شکل 4C درآید و این کار از طریق عامل اشتراک گذاری میسر است که باعث شده تا آمیخته بازاریابی به شکل جدی آسیب ببیند.
عامل اشتراک گذاری: توانایی به اشتراک گذاردن اطلاعات

 

موضوع صحیح کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟

 

 

گروه های تاثیرگذار در عصر دیجیتال( YWN)

 

1 . جوانان(Y) ( مهم ترین بخش تاثیرگذار در حوزه روندسازی یا ایجاد ترند در بازار. جوانان نسبت به اتفاقاتی که در اطرافشان می افتد خیلی سریع واکنش نشان می دهند)
2. زنان(W) ( یکی از گروه های بزرگ و روبه افزایش عصر حاضر و دیجیتال زنان هستند. زنان در فضای دیجیتال جست وجو می-کنند و تحت عنوان گردآورنده اطلاعات نامگذاری می شوند، آنها پیرامون برندها صحبت می کنند، نظرات دوستان و افراد خانواده را می پرسند و در نهایت این اطلاعات را به اشتراک می گذارند. تنها برندها و محصولاتی امکان ورود به یک خانواده را پیدا می کنند که بتوانند ار تایید خانم ها عبور کنند)
3. شهروندان اینترنتی(N) ( این گروه معمولاً 3 نقش عمده را در فضای دیجیتال ایفا می کنند:1. جمع آوری اطلاعات2. ذخیره اطلات 3. خالقان محتوی آنلاین 

مفهوم 4C

در 4C : محصول جای خود را به هم آفرینی( مشتریان می توانند با مشارکت در مراحل ایده یابی در تولید محصول تاثیر گذار باشند)
قیمت گذاری جای خود را به قیمت گذاری پویا( قیمت های منعطف بر اساس تقاضای بازار و استفاده از ظرفیت ها تعیین گردد)
کانال توزیع( نزدیک ترین مشتری که در آن شبکه وجود دارد می تواد خودش نقش کانال توزیع را برای مشتریان دیگر ایفا کند)
ترفیع فروش( مشتریان می توانند با سایر مشتریان گفت وگو و پیام رسانی کنند)
تغییر پیدا کرده است.

درست کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟

حرف آخر در این آموزش

بیشتر اصول و مفاهیم بازاریابی در عصر دیجیتال دچار تغییر شده اند، 4P و بخش بندی ها تغییر کرده اند. بخش بندی عمودی دیگر وجود نخواهد داشت و طبق نظریه دیجیتال داروینیسم که تئوری داروین را را در فضای دیجیتال مطرح می کند، کسب و کارهایی که نتوانند خودشان را با شرایط کنونی و فضای دیجیتال وفق دهند از میان خواهند رفت. و تنها سازمان هایی که بتوانند از طریق جمع آوری اطلاعات و دیدن تغییرات بازار و مخاطب، خودشان را تغییر دهند می توانند این امید را داشته باشند که گونه شان ادامه خواهد یافت.

 
 

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟ در سایت حرفه پلاس

آینده کسب و کارها در فضای مجازی

نقشه برداری از استراتژی نوآوری دیجیتال ابزاری برای نوآوری با کیفیت بالاتر

مدیریت IT در بازآفرینی کسب و کارها

کدام کسب و کارها در عصر دیجیتال زنده می مانند؟

سرنوشت برندها در گذرگاهی به نام شبکه های اجتماعی 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط