تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها

تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها
  • تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها
    تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس :تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کار

جناب آقای غلامرضا رضا صفت

 

مدرس آموزش

جناب آقای غلامرضا رضا صفت

 

 

سرفصل های نوشتار آموزش

چرا ایران در چند سال اخیر علی رغم تلاش‌ها نتوانسته موفق عمل کند

شاخص های سهولت انجام کسب و کار

رتبه بندی بانک جهانی

مشکلات کسب و کار در ایران

بررسی کشورهای موفق

آموزش برای اصلاحات

 

تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کار

توانمندسازی کسب و کار

 

حرف اول در این آموزش

برای موفقیت در هر مسئله ای، ابتدا باید بدانیم در کجا هستیم، هدف خود را شناسایی کنیم و ببینیم چقدر با هدف خود فاصله داریم سپس راهکارها و ابزارها را شناسایی کرده و اقداماتی انجام دهیم تا به اهداف خود برسیم. 

چرا ایران در چند سال اخیر علی رغم تلاش‌ها نتوانسته موفق عمل کند

1 . سرعت اصلاحات انجام شده برای بهتر شدن فضای کسب و کار در کشور ما بسیار کند بوده است.

2. سایر کشورها زمانی متوجه شدند که یکی از راه‌های افزایش رشد اقتصادی بهبود فضای کسب و کار است سعی کردند اقدامات موثری را برای رسیدن به این هدف انجام دهند و با پیشرفت هایی که در بخش فناوری اطلاعات ایجاد شد تلاش کردند که با افزایش شفافیت ها، کاهش موانع محیط مناسبی را برای کسب و کارها ایجاد کنند. امروزه در بین ۱۹۰ کشوری که مورد بررسی قرار گرفته اند ۶۵ کشور دنیا توانسته محیطی را ایجاد کنند که کارآفرینان حداقل یک شرکت تجاری آنلاین را راه اندازی کند. ما شاهد افزایش رشد جهانی در زمینه راه اندازی کسب و کارها به صورت آنلاین هستیم که این کار علاوه بر کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت باعث کاهش فساد اداری نیز می شود. بانک جهانی همه ساله گزارشی را مبنی بر سهولت انجام کسب و کار ارائه می کند، در این گزارش کشورهای مختلف را رتبه بندی می کند و به ترتیب از بالاترین کشوری که توانسته است بهترین امکان را برای ایجاد کسب و کار در کشور ایجاد کند تا پایین ترین کشور در این جدول قرار داده است. این گزارش می تواند یک راهنمای خوب برای کارآفرینان و سرمایه گذاران باشد

 

سهولت کسب وکار

توانمندسازی کسب و کار

شاخص های سهولت انجام کسب و کار

1. شروع کسب و کار: فرایند، زمان، هزینه و حداقل سرمایه ای که برای راه اندازی یک کسب و کار نیاز است را بررسی و اندازه-گیری می کنند.

2. دریافت مجوزهای ساخت: فرایند، زمان و هزینه ی تکمیل مراحل اداری ساخت یک ساختمان را در نظر می گیرند.

3. دسترسی به برق: فرایند، زمان و هزینه برای گرفتن کنتور برق.

4. ثبت مالکیت: فرایند، زمان و هزینه واگذاری دارایی های یک شرکت که به چه شکلی این انتقال مالکیت انجام می شود و کیفیت نظام اداری هر کشوری در چه حدی است.

5. دریافت اعتبار: یکی از مشکلاتی که هر کسب و کار دارد گرفتن اعتبار است. برای گرفتن اعتبار در هر کشوری مدت زمان، نحوه گرفتن وثیقه، نظام اطلاعات اعتباری فرق می کند.

6. حمایت از سرمایه گذاران خرد: بررسی حقوق سرمایه‌گذاران، آیا سرمایه گذاران خرد در این کشور راضی هستند.

7. پرداخت مالیات: پرداخت مالیات، تطبیق شرکت با قوانین مالیاتی و نحوه محاسبات مالیات در هر کشور متفاوت است.

8. تجارت فرامرزی: زمان و هزینه صادرات کالاها یا کالاهایی که مزیت دارند چه قدر است و برای واردات ماشین آلات مدت زمان و هزینه به چه نحوی است. 
تجارت بین الملل از پرسودترین تجارت هاست. بخش بازرگانی خارجی معمولا بخش پر رونق در اقتصاد هر کشور است.

9. اجرای قراردادها: رسیدگی به پرونده‌های قضایی چقدر طول میکشد و چقدر برای حل اختلافات اقتصادی که در یک کشور برای کسب و کارها به وجود می آید باید هزینه کرد.

10. حل مشکلات ورشکستگی: در هر شرکتی احتمال ورشکستگی وجود دارد. چقدر هزینه و زمان لازم است که اقدامات قانونی صورت بگیرد و پیامدهای قانونی به چه شکلی است.

11. قوانین بازار کار: انعطاف قوانین و کیفیت اشتغال بررسی می شود. که البته این بند در سال گذشته جهت رتبه بندی کشورها لحاظ نشد.

رتبه بندی بانک جهانی

کشور نیوزیلند به عنوان اولین کشور جایگاه قبلی خود را به عنوان بهترین کشور در انجام کسب و کار و سهولت انجام کسب و کار حفظ کند. پس از آن کشور سنگاپور سپس دانمارک و کره جنوبی و آمریکا شش کشوری هستندکه در راس این جدول قرار دارد. کشور ترکیه به عنوان کشوری که در همسایگی ایران قرار دارد مقام 60 را در این جدول به خود اختصاص داده است کشور چین مقام 78 عربستان مقام92 و ایران رتبه ۱۲4 را دارد بین این 190 کشور کسب کرده است. البته ایران در بین ۲۰ کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در رده 12 قرار دارد و با توجه به سند چشم انداز بیست ساله که قرار است ما به عنوان کشور اول منطقه قرار بگیریم هنوز خیلی با معیارهای مورد نظر فاصله داریم. پس از ایران کشور لیبی در رتبه ۱۸۶ یمن ۱۸۷ ونزوئلا ۱۸۸ اریتره ۱۸۹ وسومالی ۱۹0 در انتهای جدول قرار گرفته اند.

کشور ما در شاخص حمایت از سرمایه گذاران خرد امتیاز کمی کسب کرده است که این مسئله جای نگرانی دارد و با توجه به این که سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاران خارجی این قضیه را می‌توانند رصد کنند می تواند ورود سرمایه گذاران را به کشور ما کم تر کند.حمایت از سرمایه گذاران خارجی می تواند برای کشور ارزش آفرین باشد، راه ورود ارز به کشور باز شده و در ایجاد اشتغال و رونق تولید می تواند باعث موفقیت شود.هم اکنون افغانستان به عنوان بهترین اصلاح گر در زمینه سهولت انجام کسب و کار شناخته شده است و توانسته است از ایران پیشی بگیرد. دیگرکشورهای جیبوتی و چین مقام های بعدی را در این زمینه کسب کرده اند.

 

تجارت جهانی

توانمندسازی کسب و کار

مشکلات کسب و کار در ایران

مجمع جهانی اقتصاد که معمولا با حضور مدیران اجرایی کشور، مدیران کسب و کارها و فعالان اقتصادی برگزار می شود. در این مجمع از این مدیران و فعالان اقتصادی نظر خواهی می شود و بررسی می کنند تا ببینند چه مشکلاتی بر سر راه کسب و کار وجود دارد و آن مشکلات را رصد می‌ کنند تا بتوانند در دوره‌های آتی مشکلات را برطرف بکنند.

1 . مشکل دسترسی به منابع مالی: اگر شرکتی بخواهد منابع مالی را از یک بانک وام بگیرد بانک ها معمولا همکاری نمی کنند، مدارک و مستندات خیلی زیادی نیاز دارند و معمولا قوانین به نفع بانک ها بسته می شود، شرایط وثیقه گذاری بسیار سخت می شود و دولت معمولاً بسته های حمایتی خوبی برای کسب و کار نوپا تعریف نمی کند که این می تواند مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد کند.

2. مشکل تورم: برای شرکت ها تهیه مواد اولیه مشکل شده است.

3. بروکراسی و مشکلاتی که در دولت وجود دارد: اگر بخواهیم کار اداری انجام دهیم معمولا فساد اداری آن‌قدر بالا هست که رشوه گیری به صورت علنی شده است.

4. بی ثباتی سیاست ها: برای مثال می توان ورود کالایی که برای چند ساعت آزاد شده و بلافاصله بسته شده است را بیان کرد.

5. فساد: افزایش پارتی بازی، رشوه گیری، بروکراسی

بررسی کشورهای موفق

نیوزیلند در صدر جدول است. یکی از دلایل آن این است که اگر کسی بخواهد کسب و کار جدیدی راشروع کند ظرف چند ساعت می تواندکار خود را به صورت آنلاین به ثبت برساند. یعنی مراجعه حضوری به ادارات وجود ندارد، یعنی نیازی نیست تا کسی را ملاقات کنند، پس فساد اداری از بین می رود. این کشور در بحث قوانین مالیاتی نیز بسیار خوب عمل کرده است و گرفتن مالیات از کسانی که تازه کار را شروع کرده اند حمایت شده و نرخ مالیات برای آن ها بسیار پایین در نظر گرفته شده و اگر به هر دلیلی برای هر کارفرمایی مشکلی پیش بیاید و آن کارفرما دچار خسارت شود به آن کمک می‌کنند و تا آن جایی که ممکن باشد برای جبران راه کارهایی ایجاد می کنند تادچار ورشکستگی نشود.

سنگاپور به عنوان یکی از موفق ترین کشورها که در این زمینه توانسته است خوب عمل کند بعد از نیوزیلند در رتبه دوم قرار گرفته است. محیط کاری دوستانه و امن یکی از مهم ترین ویژگی های این کشور است که می تواند یک الگوی خوب برای تمامی کشورها باشد. یعنی اگر دراین کشور دو شرکت با هم به مشکل بر بخورند و این مشکل را به مراجع قضایی انتقال دهند به طور متوسط ۱۵۰روز طول می کشدتا مشکلشان حل شود. این یکی از کوتاه ترین زمان هاست. محیط کاری در سنگاپور کاملا آزاداست و یکی از کشورهایی است که طبق آمار کم ترین فساد را دارد. همچنین در کشور سنگاپور قیمت ها دارای ثبات نسبی هستند. مجوز ساخت در کشور سنگاپور به صورت مکانیزه و آنلاین است.

دانمارک مقام سوم این جدول را بدست آورده، در سال ۲۰۱۵دانمارک به عنوان بهترین کشور برای کسب و کار معرفی شده است. در سال ۲۰۱۶ این کشور به عنوان شادترین کشور دنیا معرفی شد. یکی از دلایل این که دانمارک توانسته است در صدر جدول قرار بگیرد در بحث دیجیتالی شدن کسب و کارها موفق عمل کرده است. و با توجه به این که در بحث فناوری اطلاعات در کشور خوب عمل شده است کسب و کارها در این زمینه موفق عمل کرده اند.

هنگ کنگ مقام چهارم را داراست. یکی از گران ترین کشور های دنیاست و این به دلیل محدودیت هایی است که در منابع دارد. و منابع اولیه و یا حتی مواد غذایی خود را وارد می کند. هزینه های زندگی در هنگ کنگ بسیار بالاست اما به دلیل اهمیتی که در کسب و کار قائل است، حمایت ویژه‌ای از سرمایه گذاران انجام می دهند. سرمایه گذاران با حداقل هزینه شروع کسب و کار خود را انجام می دهند و در بحث جذب گردشگری و توریست حمایت های خوبی از آن ها می شود. با توجه به این که کشور چین با جمعیت بالا نزدیک ترین کشور به هنگ کنگ است ، بازار بسیار خوبی محسوب می‌شود که گردشگران چینی و همچنین سرمایه-گذاران چینی به این کشور مراجعه کنند. ایجاد بورس مستقل از چین بازار سرمایه خوبی را برای این کشور فراهم کرده است.

 تجارت در جهان

توانمندسازی کسب و کار

کره جنوبی با کسب مقام پنجم در جدول، یکی از پیشرفته ترین کشورهای جنوب شرقی آسیا به شمار می رود و زمانی بجز داشتن نیروی کار فراوان آیتم برجسته ای برای صنعتی شدن نداشته است. ولی با اصلاحاتی که در این کشور انجام شد و در بحث حمایت از تولید کننده، بانکداری، حمل و نقل و ساخت و سازها قوانین دست و پا گیر را اصلاح کردند. با فناوری های پیشرفته، سرعت اینترنت بالا، دسترسی مردم به اطلاعات، سیستم اداری هوشمند باعث شد تا فساد اداری در این کشور به حداقل برسد.

آمریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهایی است که از کارآفرینان به خوبی حمایت می کند. قانون کارآفرینی بین المللی پیشنهادی بود که توسط خدمات شهروندی و مهاجر کشور آمریکا ارائه شد تا کارآفرینان خارجی را به سمت خود جذب کنند. این کشور بیش تر از مخترعین، کارآفرینان و یا سرمایه گذاران استفاده می کند و آن ها را به سمت کشور خود جذب می کند. آمریکا علاوه بر این که تعرفه سنگینی را برای واردات اعمال می کند سیاست های خوبی را نیز برای حمایت از تولیدات کشور خود اجرا کرده است. اعمال سیاست های تجاری مناسب، دادن یارانه به صنایع، سیاست‌های مالیاتی خوبی که به نفع تولیدکنندگان وضع می شود، نجات شرکت های بزرگ از ورشکستگی، هدایت پول و اعتبار به سمت کسب و کارها و طرح های بزرگ، خریدهای دولتی، حمایت های صادراتی و همچنین نوسازی بافت شهری آمریکا و از همه مهم تر حمایت از کسب و کارهای کوچک که همه کارهایی هستند که آمریکا برای حمایت از تولیدات داخلی خود در این کشور انجام می دهد.

چین در رتبه بندی سهولت انجام کسب و کار از رتبه مناسبی برخوردار نیست اما به عنوان اقتصاد بزرگی که خیلی زود پله های ترقی را طی کرد و به سمت توسعه اقتصادی رفت به آن می پردازیم. اصلاح اقتصادی در چین از سال ۱۹۷۸شروع شد و باعث شد این کشور روز به روز به سمت توسعه اقتصادی برود و این موفقیت یکی از موفقیت های بزرگ بعد از جنگ جهانی دوم به شمار می رود. بعد از این که چینی ها به سازمان تجارت جهانی ملحق شدند، فشارهای زیادی به این کشور وارد شد. یکی از آن ها کاهش عوارض گمرک بود که برای دولت چین سنگین بود. علاوه بر آن شرکت هایی که در صنعت فناوری اطلاعات بودند، مالیات پرداخت نمی کردند و این فشار مضاعفی بود که به این کشور وارد می شد. مدیران چین فهمیدند که برای این که در بازار رقابت جهانی بتوانند موفق باشند باید هم زمان که مهارت های خود را بالا می برند و دانش فنی خود را افزایش می دهند، باید فرهنگ کارآفرینی را نیز در کشور خود رواج دهند. چین برای توسعه کسب و کارها سعی کرد هزینه های راه اندازی کسب و کار را به حداقل برساند و سخت گیری های بی موردی را که برای شروع یک کسب و کار وجود دارد از پیش پای کارآفرینان برداشت . البته موفقیت چین را می‌توان فرهنگ سخت کار کردن نیز دانست.

آموزش برای اصلاحات

کسب و کار در کشورها باعث رشد اقتصادی می شود و توسعه اقتصادی کشورها همه در گرو حمایت از کسب و کارها است. همه کشورها می دانند برای این که بتوانند موانع را از سر راه خود و کسب و کار ها بردارند باید یک سری اصلاحات را در کشور خود انجام دهند. بانک جهانی در گزارش دیگری به عنوان آموزش برای اصلاحات بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بررسی کرد که کشورها تقریبا ۳۱۴ مورد اصلاحات را انجام می دهند که این اصلاحات برای مرتفع کردن موانع کسب و کارها است.

اکثر کشورها در شاخص شروع کسب و کار به عنوان یک موضوع جدی دست به اصلاحات می زنند و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند و در مسئله حل و فصل ورشکستگی سعی می کنند قانون ها را به سمتی ببرند که در حل و فصل ورشکستگی ها قوانین به کمک کسب و کارها بیایند.
از جمله اصلاحاتی که در مورد تسهیل شروع کسب و کار ها اعمال شد می توان به ساده سازی تشریفات ثبت شرکت ها اشاره کرد. گواهی هایی که لازم بود صادر شود، گواهی های محضری، بازرسی ها و... که باعث می‌شد تا ثبت شرکت‌ها به درازا کشیده شود و مواردی بودند که کشور آرژانتین و هند این موارد را برای ثبت شرکت ها تسهیل کردند.

حذف یا کاهش حداقل سرمایه مورد بعدی بود که کشور کویت و اندونزی در آن پیشگام بودند. حذف یا ساده‌سازی فرایندهای پس از ثبت شرکت، ثبت نام مالیات، ثبت نام تامین اجتماعی، صدور مجوزهای مختلف که کشور سنگاپور در این زمینه پیشگام بود. معرفی و یا بهبود رویه های آنلاین که با آنلاین شدن ثبت نام های مختلف فساد اداری کم تر می شود. نیجریه یک پلتفرم آنلاین را برای پرداخت عوارض خود در نظر گرفت و تانزانیا و ویتنام نیز در این زمینه کارهای مثبتی انجام دادند.

حرف آخر در این آمورش

برای این که بتوانیم فضای خوبی را در کشور خود برای کسب و کار ایجاد کنیم نیاز به یک سری اصلاحات هست که باید انجام شود این اصلاحات باید توسط دولت و بعضی مدیران اجرایی کشور انجام شود. و صاحبان کسب و کار باید با افق دید رقابت در بازارهای جهانی با انگیزه و تلاش بیش تر و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ضمن کاهش هزینه های تولید محصولی ارزان تر و با کیفیت تر به بازار عرضه کنند.

 

بهبود فضای کسب و کار

توانمندسازی کسب و کار

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کار در سایت حرفه پلاس

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی بر فرایند آتی اقتصاد

لزوم توجه به اقتصاد رفتاری در کشور چرا مهم شده است؟

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در ایران

شناسایی چشم انداز بورس در ایران

تبیین ماهیت اقتصاد اشتراکی ( sharing Economy)

تحلیل نوسانات ارز

مدیریت مجموعه ها و شرکت ها در شرایط پیچیده اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و چالش های اجرای آن در سطح کلان و شرکتی در ایران

تحلیل بازار مسکن در ایران

تحلیل ارزهای دیجیتال

تحلیل بازار بورس در ایران

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

بازار ارز به کجا میرود؟

شناخت و تحلیل انواع بازار سرمایه

جذب نقدینگی در بازار سرمایه

انقلاب بلاکچین و انتخابات

اقتصاد توجه و منحنی دوم

تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها

تحلیل وضعیت ارز در ماه های پیش رو

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

تحلیل تاریخی انواع سرمایه در اقتصاد

فرصت های سرمایه گذاری در سال 98 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط