دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97
  • دورنمای اقتصاد ایران در سال 97
    دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

دکتر امیررضا حسنی

 

مدرس آموزش 

جناب آقای دکتر امیررضا حسنی

 


سرفصل های نوشتار

در کجا سرمایه گذاری کنیم و راه های برون رفت از شرایطی که به وجود آمده چیست؟

سرمایه

توان سرمایه گذاری

جمع بندی

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

 

حرف اول در این آموزش

افزایش قیمت ها نشانه تورم است و مهم تر از آن افزایش نقدینگی است که اتفاق افتاده و بیماری واقعی اقتصاد امروز ما، افزایش نقدینگی و رشد نقدینگی است.

رشد نقدینگی 

از زمان انقلاب تا به الان ما با رشد حدودی هفتصد درصدی نقدینگی و سیصد درصدی رشد تولید مواجه بودیم و این بدان معناست که حدود چهارصد درصد از این نقدینگی وارد بازار تولید نشده است. در .اقع ظرف پنج تا شش سال گذشته نزدیک به سه برابر نقدینگی ایران افزایش داشته است در صورتیکه در بحث تولید میزان رشد لازم را ندیدیم. اگر بحث نقدینگی را کلان ببینیم که در دست مسئولین است ما به عنوان شهروند و یا فعال اقتصادی نقشی در آن نداریم اولین سوالی که مطرح میشود این است که در این شرایط اقتصادی در کحا باید سرمایه گذاری کرد؟

در کجا سرمایه گذاری کنیم و راه های برون رفت از شرایطی که به وجود آمده چیست؟

قبل از هر چیز باید گفت که ما در هیچ بازار و کسب و کاری سرمایه گذاری نمی کنیم. ما روی آگاهی خودمان سرمایه گذاری می کنیم. سرمایه گذاری در هر بازاری که امروز نسبت به آن آگاهی دارید می تواند نتیجه مطلوب و سود پایداری داشته باشد اما بازارهای دیگر که درباره آن ها آگاهی مطلوبی ندارید می توانند سودهای مقطعی و دارای ریسک های بالا داشته باشند.
منظور از آگاهی، آگاهی نسبت به قوانین، آگاهی نسبت به شرایط، آگاهی نسبت به اقتصاد کلان است. متاسفانه افراد سال ها به عنوان فعال اقتصادی در ایران فعالیت داشته اند اما بسیاری از آنها بودجه را مطالعه نکرده، برنامه ششم را مطالعه نکرده اند و از یک سری مسائل کلان اطلاع ندارند. در صورتیکه باید دانست اصلی ترین عاملی که در اقتصاد ایران به عنوان یک فعال اقتصادی میتواند اثر گذار باشد قطعا اقتصاد کلان است. زیرا ما در کشوری زندگی میکنیم که بزرگترین مشتری ما و بزرگترین مصرف کننده دولت است. پس ابتدا باید معنی سرمایه گذاری را دانست.

 

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97 صحیح

 

سرمایه

متاسفانه در کشور ما، سرمایه گذاری را پول گذاری معنا می کنند اما اینگونه نیست. طبق آمار سال 2017 در بین الملل سرمایه حتما پول نیست بلکه سرمایه عبارت است از به ترتیب: 1. ارتباطات 2. اعتبارات 3. اطلاعات 4. دانش و تخصص(می تواند تبدیل به پول شود) 5. تکنولوژی و دانش فنی 6. منابع انسانی 7. پول 
اگر ما یک واحد سرمایه کل تزریق کنیم، در نهایت می تواند یک واحد برای ما درآمد داشته باشد، چون هیچ درآمدزایی بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست اما منظور از سرمایه گذاری، پول گذاری نیست. بسیاری مواقع پول را گذاشتیم و سرمایه گذاری از جنس پول کردیم اما متاسفانه درآمدی که مد نظر بوده اتفاق نیوفتاده است.

توان سرمایه گذاری

از آنجا که ما ایمنی اقتصاد خود را ز دست داده ایم و مسئولان بصورت هوشمند عمل نمیکنند لذا ایران دچار یک سیر گردشی مجدد و مجدد شده است. 
چارلی چاپلین می گوید: آدم های خیلی کمی وجود دارند که نود سال عمر میکنند اما خیلی از آدمها یک سال را نود بار تکرار می کنند.
توان سرمایه گذاری، هوشمندی است و اگر ما در کارها هوشمند عمل کنیم ( منظور از هوشمندی مدل های کسب و کار جدید، صنعت فکر و خرد است) و اگر هوشمندی را تزریق کنیم می توانیم بگوییم با سرمایه گذاری که انجام می دهیم، با توان هوشمندی می تواند درآمد را چندین برابر افزایش دهد و بستگی به این دارد که در کسب و کار و مدل کسب و کار خودمان چقدر هوشمند هستیم.
برای هوشمند بودن باید بتوانیم درست تصمیم بگیریم، باید از آینده اطلاع داشته باشیم، لذا از مهم ترین مواردی که شاید هر کسب و کار و فعال اقتصادی باید مد نظر قرار دهد آینده پژوهی در رابطه با موضوع فعالیت خودش است و اینکه چه نوآوری هایی می تواند این صنعت را گریبان گیر خودش کند و چه عواملی می تواند باعث تهدید شود و چه مواردی را می تواند پیاده سازی کند تا بتواند رقبا را تحت تاثیر خودش قرار دهد.

موضوع دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

تحریم

تخریم های گذشته ایران بیشتر بحث های موضوعی و کلان بودند و دولت همیشه به دنبال یافتن راهی برای دور زدن از تحریم ها بود. اما تحریم های جدید مصداقی هستند و شخص یا یک شرکت مورد هدف قرار میگیرد. بخاطر همین خود شخص یا شرکت ها هستند که می بایست برای دور زدن تحریم ها راه حل یابند.
در تحریم های مصدقی، تحریم کاملا قابل مدیریت است. در این تحریم ها امکان دامپینگ زیاد است و دور زدن آنها چالش برانگیز است زیرا دخالت دولت ها در این تحریم ها کمتر است.

جمع بندی

بهتر است نسخه سرمایه گذاری و اقتصاد خودمان را با توجه به شرایط مد نظر قرار دهیم. نسخه سرمایه گذاری و اقتصاد هر شخص به خود آن شخص و تاریخچه اقتصادی و توانمندی و آگاهی آن شخص برمی گردد.اجازه ندهید پول اهدافتان را هدایت کند، بگذارید اهدافتان پول ها را هدایت کنند. پس بیشتر باید نگران اهداف، انگیزه ها و مسیری که انتخاب کردیم باشیم تا اینکه ببینیم در بیرون چه اتفاقی می افتد. قطعاً محیط بیرون می تواند در رسیدن به اهدافی که انتخاب کرده اید اثر گذار باشد.

هوشمندی کسب و کار و واحد نوآوری و تحقیق و توسعه و آینده پژوهی را مد نظر قرار دهید. هر چه عمر شرکت شما طولانی تر است باید زمان بیشتر و منابع بیشتر را برای نوآوری و تحقیق و توسعه و آینده پژوهی قرار دهید. اهدافتان را مشخص کنید و طبق آن اهداف پیش بروید.

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97 درست

حرف آخر در این آموزش

انتظار نداشته باشید همه چیز امروز در یک لحظه درست شود باید از اصلاحات کوچک شروع کنیم و آن ها را گسترش دهیم. هر چقدر می توانید هزینه های مجموعه ها را مدیریت کنید تا در مسیر اتفاقی پیش نیاید.

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی بر فرایند آتی اقتصاد

لزوم توجه به اقتصاد رفتاری در کشور چرا مهم شده است؟

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در ایران

شناسایی چشم انداز بورس در ایران

تبیین ماهیت اقتصاد اشتراکی ( sharing Economy)

تحلیل نوسانات ارز

مدیریت مجموعه ها و شرکت ها در شرایط پیچیده اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و چالش های اجرای آن در سطح کلان و شرکتی در ایران

تحلیل بازار مسکن در ایران

تحلیل ارزهای دیجیتال

تحلیل بازار بورس در ایران

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

بازار ارز به کجا میرود؟

شناخت و تحلیل انواع بازار سرمایه

جذب نقدینگی در بازار سرمایه

انقلاب بلاکچین و انتخابات

اقتصاد توجه و منحنی دوم

تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها

تحلیل وضعیت ارز در ماه های پیش رو

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

تحلیل تاریخی انواع سرمایه در اقتصاد

فرصت های سرمایه گذاری در سال 98 


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری