مدیر خود را مدیریت کنید

مدیر خود را مدیریت کنید
  • مدیر خود را مدیریت کنید
    مدیر خود را مدیریت کنید

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : مدیر خود را مدیریت کنید

تصویر اقای امیرحسین صبور تینت  

مدرس آموزش 

جناب آقای امیر حسین صبور طینت 

 

 

سر فصل های نوشتار

تعاریف Manage up

قدرت (Power)، اختیار (Authority) و نفوذ (Influence)

تکنیک های Manage up

طبقه بندی سبک های مدیران

تصویر مدیر خود را مدیریت کنید

حرف اول در این آموزش

Manage your Boss (مدیر خود را مدیریت کنید) عبارتی تحت واژه Manage up است. تقریبا همه افراد در هر رده کاری که باشند در نهایت باید به کسانی که مافوق آنها هستند و در رده های بالاتر قرار دارند گزارش بدهند.

تعاریف Manage up

مدیریت کردن رئیس یک رابطه برد برد است.
تلاش عامدانه برای این که رابطه ای تنظیم کنیم با افرادی که دیدگاهشان مختلف است. در واقع Manage up در حوزه ارتباطات میان فردی تعریف می شود.
ساختن و تنظیم رابطه ای اثر بخش با مافوق، مدیر و کار فرما است.
یکی از شایستگی هایی که انتظار می رود یک کارمند یا یک مدیر میانی داشته باشد، Manage up است.
تحقیقات نشان می دهد افراد معمولا به خاطر برند یک شرکت وارد آن می شوند اما به دلیل عدم رضایت از مافوق شرکت را ترک و استعفا می دهند. یا گاهی اوقات بحث (Competency) شایستگی مدیر مطرح می شود که حتی مدیران شایسته هم به مشکل بر می خوردی چون هر مدیری دارای شخصتی خاص است.

قدرت (Power)، اختیار (Authority) و نفوذ (Influence)

مدیران ارشد و رده بالا اختیار دارند. اما آن چیزی که در رده های پایین دستی، کارشناسان و مدیران میانی وجود دارد و از آن قافل هستند، نفوذ و قدرت است. به همین دلیل می تواند قدرت مانور کارکنان بروی مدیران مافوق می تواند بالا باشد.
مدیر و مافوق مانند ما یک انسان است با انبوهی از مشکلات، اولویت های مختلف، انتظارات مختلف ذی نفعان، دغدغه های شخصی که با مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف وارد سازمان می شود. اگر اینگونه به مدیر نگاه کنیم راحت تر می توانیم رابطه خود را با مدیران، مدیریت کنیم.

تکنیک های Manage up

• داشتن شناخت از مدیر: شناخت سبک مدیریتی، شخصیت، اهداف و آرزوها، سبک ارتباطی و شناختی و ... . 
• سبک ارتباطی مدیران را بشناسیم: سبک ارتبطی هر مدیری با مدیر دیگر متفاوت است. 
• دریافت ویژگی شخصیتی مدیر: بعضی از مدیران درون گرا هستند بعضی ها هم درون گرا. 
• Keep in touch بودن با مدیر: اینطور نباشد که با بعد از زمان کاری ارتباط با مدیر خود را کامل قطع کنید.
• تعریف مدیر از کارایی و کیفیت را بدانیم. یعنی با چه مواردی بجز اصل کار می توان رضایتش را جلب کرد. 
• درک اهداف و دورنمای رئیس: بدانیم برنامه ها و دغدغه های آینده او چیست؟
• حامی و مداف خودتان بودن: باید در مورد ارزش هایتان با مدیر حرف بزنید. حتی در مواقعی با مدریتان مذاکراه کنید. 
• در محل کار نقش فرد مصلح را بازی نکنید. جایگاه خودتان را بشناسید و برای جایگاه مدیر احترام قائل شوید. تمام مباحث ارتباطات میان فردی حتی فراتر از سازمان حول دوعنصر Respect و Trust است.
• فرصت دیدار حضوری مدیر نهایت استفاده را ببرید. بعضی از مدیران بسیار کم در دسترس می باشند و شما زمانی که با او امکان ملاقات پیدا می نماید با بی برنامگی و مطرح کردن موضوعات بی اهمیت آن را هدر می دهید. لذا استراتژی حضور در جلسه داشته باشید. مسائلی که می خواهید مطرح کنید را بنویسید و اولیت بندی کنید. اصل 20-80 را رعایت کنید.
• سعی نکنید به مدیرتان ثابت کنید کارمند عالی هستید: قبل از این که مدیر به ضعفهایتان رسیدگی کند ضعیف هایتان را در آوردید.
• ارتباطتان را مکتوب کنید: بعد از خروج از جلسه به روش هایی مثل پیامک یا ایمیل و یا هر روش ارتباطی دیگر جلسه را به صورت غیر رسمی صورت جلسه کنید. 
• آخرین حلقه نباشد: حلقه میانی باشید و در تصمیم سازی خودتان را دخالت بدهید. این موضوع به سلسله مراتب سازمانی ارتباطی ندارد و به شخصیت و منش افراد بستگی دارد. سازمان ها درست است که سلسله مراتب رسمی دارند ولی یک سری مراتب غیر رسمی هم دارند بعضی از مدیران در اتاقشان به روی کارمندهای پایین تر از خودشان باز است. از این فرصت استفاده کنید. 
• پوشش: یکی از جنبه های زیبایی شناسی بحث ظاهر است. وقتی شما به ظاهر خود اهمیت می دهید دیگران این حس را می کنند که شما برای خودتان وقت می گذارید و برای خودتان احترام قائلید طبیعتا این احترام به خود شما منتقل می شود. تقربیا همه مدیران خوش پوشی را دوست دارند.
• کار را به صورت تیمی انجام دهید: مدیر از کامندی که احتمالا کار تیمی را ترویج دهد استقبال می کند. چون وقتی این شما این اجازه را برای خودتان قائل می شوید و دیگران را هم به بازی می گیرید عملا به صورت رایگان یکی از وظایف مدیر را انجام داده اید. چون او قرار بود انسجام کار تیمی و سازماندهی آن را انجام می دهید و او دغدغه کم تری خواهد داشت و او از این همدلی و کار تیمی خوشنود خواهد شد.
• هیچ وقت نباید این حس را منتقل کنید که بیکار هستید و وقتتان را به بطالت می گذرانید: طبق تحقیقات انجام شده مدیران از افرادی که بیکار نباشند خوششان می آید.

طبقه بندی سبک های مدیران

1. سبک های دیکتاتوری
2. متعارف و معمولی
3. سخت گیر و موفق 
4. ویژگی های والد دارند دوست دارند احساس کنند که به مقام علمی و تجربیشان احترام می گذارید.
5. غیر رسمی 

حرف آخر

در طبقه بندی PAEI هر کدام از مدیران به یکی از این کاراکتر ها می توانند منتصب شوند.Produce Producer مدیران عملگرا، Administrator مدیران محافظه کار و بروکرات، Entrepreneur مدیران خلاق و کارآفرین و Integrator مدیران یکپارچه کننده.

تصویر موضوع مدیر خود را مدیریت کنید

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش مدیر خود را مدیریت کنید در سایت حرفه پلاس

چگونه با تعارض سازنده عملکرد سازمان را بهبود بخشیم

چگونه مدیری باشیم که تفریح کنیم و پول در بیاوریم؟

چرایی آموزش های سازمانی با رویکرد رهبری و یادگیری

مدیریت منابع انسانی سبز مفهوم،ابعاد و مدل ها

نقش کانون های ارزیابی و توسعه در ارزیابی شایستگی های رفتاری کارکنان

روش های ارزیابی عملکرد مدیریت در سازمان ها

تاثیر فرهنگ غم پروری بر بهره وری سازمان؟

تروما سازمانی، مفاهیم ، علل و پیامدها

حرفه ای گرایی در سازمان ها

نقش و نحوه شکل گیری عناصر فرهنگ در سازمان

انگیزه بخشی به کارکنان ، بیعت مجدد و حرکت به جلو

مراوده استراتژیک با کارکنان پیوند استراتژی به عمل

مدیریت استعداد

دلبستگی کاری در کارکنان

مدیر خود را مدیریت کنید

سکوت و آوای کارکنان

اثربخشی مصاحبه های استخدامی

شاخص های ارزیابی عملکرد در بخش منابع انسانی

نقش هورمون ها در مدیریت منابع انسانی

تروما سازمانی

چگونه در سازمان خود رهبر شویم؟

قانون کار فرصت یا تهدید

تکنیک های انگیزش غیرمالی

بایوریتمولوژی

کارکنان نامرئی

شناخت الگوهای رفتاری کارکنان بر مبنای الگوی دیسک

مروری بر مدل تعالی منابع انسانی 34000


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری