تجربیات موفق از بازاریابی در شبکه های اجتماعی با محوریت تجربه نت فلیکس

تجربیات موفق از بازاریابی در شبکه های اجتماعی با محوریت تجربه نت فلیکس
  • تجریات موفق از بازاریابی

سرفصل های نوشتار

تصویر تجربیات موفق از بازاریابی در شبکه های اجتماعی(با محوریت نتفلیکس )

حرف اول در این آموزش

FANG که شامل 4 کمپانی بزرگ Silicon Valley است و موفقیت های بزرگی داشته اند عبارت است از:

1. FACEBOOK

2. AMAZON

3. NETFLIX

4. GOOGLE

اصلاح FANG مربوط به این چهار شرکتی است که نامشان ذکر شد.

نتفلیکس (NETFLIX) 

نتفلیکس طی 12 ماه گذشته، بیش از 130 میلیون اکانت پولی فروخته است. بیش از 130 میلیون کاربر به نتفلیکس پول پرداخت کرده اند تا بتوانند به صورت قانونی به همه فیلم و سریال ها از سرتاسر دنیا که نتفلیکس میگذارد، دسترسی داشته باشند. 5/7 میلیون از این تعداد، کاربران جدیدی بودند که درQ4 2017 و در Q1 2018 به نتفلیکس پیوستند. 
رقیب نزدیک نتفلیکس، Amazon Prime است که 100 میلیون کاربر را در این بازه زمانی Subscribe (پذیرش) کرده است و در ماه های گذشته، شدیداً در حال پیشرفت است. در آمد آقای جف پزوس موسس آمازون به علت خیلی زیاد بودن آن از حساب به در رفته است. آمازون توانسته در خیلی از حوزه ها ورود کرده و سرمایه گذاری های زیادی انجام دهد. این رقیب جدی نتفلیکس باعث به وجود آمدن شایعاتی بر این مبنی شده است که نتفلیکس به دنبال پیوستن به مجموعه های دیگری هم هست تا از این رقیب جدی خود یعنی آمازون عقب نیفتد. استفاده شرکتهای Silicon Valley از انسجامی که جهان از نظر ارتباطات مالی دارد (که البته کشور ما به دلایل مختلف از جمله تحریم ها و FATF از آن محروم است)، توانسته از بیش از 200 کشور دنیا Subscriber داشته باشد. یعنی کشورهایی که تعداد Subscriber آنها محسوس است بیش از دویست کشور است و این نشان می دهد که چقدر راحت می توان در سراسر دنیا مشتری داشت و از این امکان ارتباطات مالی در بین بانک های مختلف دنیا استفاده کرد و رشد اقتصادی ایجاد کرد. این نفوذ نتفلیکس باعث شده تا سرمایه های دنیا از کشورهای مختلف به سمت ایالات متحده برود و داخل آمریکا اشتغال زایی و رشد اقتصادی ایجاد کند. 

الگوبرداری شرکتهای ایرانی از نتفلیکس

شرکتهایی ایرانی در حوزه IT از شرکت های موفق ایات متحده آمریکا الگوبرداری کردند و IPTV VIDEO هایی مثل فیلیمو، لنز، آیو، کلاکت در ایران به وجود آمدند. لنز برای ایرانسل و فیلیمو برای صبا ویژن بیشتریت سهم بازار را کم و بیش دارند. حال سوالی که در اینجا مطرح می گردد این است که آیا نمونه های ایرانی نتفلیکس میتوانند شبیه آن غول آمریکایی به این میزان قدرت برسند؟ به یاد داشته باشد که قدرت نتفلیکس در حدی است که اگر بخواهد فیلمی را در نتفلیکس منتشر نکند میتواند به راحتی آن فیلم سینمایی را که با بودجه های زیادی تهیه شده به طور کامل زمین بزند و بازار شبکه ویدیویی آن را از بین ببرد. البته باید گفت که نتفلیکس در آمریکا نیز مشکلاتی از جنس VPN و مسائلی این چنینی که در آمریکا آنها را به عنوان رسوایی می دانند، دست گریبان هستند زیرا این VPN ها باعث می شود تا نتفلیکس نتواند مدیریت درستی بر روی انتشار ویدئو ها در سراسر دنیا داشته باشد.

آخرین گزارش نتفلیکس از کمپین خود در شبکه های اجتماعی و نتیجه گیری آن

1. حتی بزرگترین شبکه های اجتماعی دنیا، نمیتوانند یک محصول بد و به درد نخور را تبدیل به یک محصول محبوب کنند. یعنی آن ها معتقدند اگر محصولی بد است یا به اصطلاح آنها آشغال است حتی اگر فیس بوک هم که غولی در دنیا محسوب می شود روی آن کار کند باز هم با شکست مواجه خواهید شد. لذا محصول در آمیخته بازاریابی نقش کلیدی در موفقیت محصول دارد. ما باید پیش از آن که بر روی رسانه ها کار کنیم باید محصول را به درستی طراحی و تولید کرده باشیم. 

2. در این کمپین می گوید با ادبیات خودمانی صحبت کنید. شبکه اجتماعی (توییتر و فیسبوک)، محلی است که با مردم با ادبیات خودمانی باید صحبت کرد. نکته بعدی نیز این است که گوینده حرف ها مشخص باشد. مردم چندان علاقه ای ندارند که بدانند نتفلیکس حرفی را زده است بهتر است انتشار کننده اکانت نتفلیکس باشد اما جمله، حرف و یا تفکر را مثلا مدیر بازاریابی یا مدیر منابع انسانی گفته است. مردم دوست دارند ارتباط چهره به چهره یا رو در رو با کارکنان را برقرار کنند.

*نکته: با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی بسیار پر رنگ شده، بایستی در قراردادهای ما یه سری نکات را از منظر شبکه های اجتماعی ببینیم و بخواهیم که هر یک از اعضای مجموعه در شبکه های اجتماعی شخصی خود تعدادی از خدمات سازمان را معرفی کنند تا این ارتباز رو در رو شکا بگیرد.
3. گوینده حرفها مشخص باشد. مردم چندان علاقه ای ندارند تا ببینند نتفلیکس حرفی را زده است. مردم دوست دارند ارتباط چهره به چهره با کارکنان برقرار کنند. 
4. باید خبر داشته باشیم که در شبکه اجتماعی چه اتفاقاتی می افتد. باید ببینیم مردم پیرامون خومان، در توییتر و فیسبوک چه نکاتی را میگویند. خوب گوش دادن و شنونده خوبی بودن یکی از مهارتهای مدیران است.
5. همه کمپانی ها نسبت به شاخصها و اعداد حساس اند و به آنها اهمیت میدهند. اما کمپانی های موفق به چیزی فراتر آن فکر میکنند. کمیت مهم نیست، بلکه کیفیت مهم است. ما باید یک محرک داشته باشیم تا افراد بتوانند آن را بازنشر کنند.
6. ما باید کاری کنیم که به صورت طبیعی، یوزرها و فالوورهای ما، اقدام به بازنشر محتواهای ما کنند.

حرف آخر در این آموزش

برای تشویق افراد به بازنشر محتوا، به اشتراک گذاشتن محتواهای تولید شده و تبدیل آنها به بازی کردن، مخاطب را در تولید محتواها دخیل کردن،. شناسایی افرادی که محتواها را انتشار دادند و تقدیر از آنها بهترین گزینه میتواند باشد.

تصویر موضوع تجربیات موفق از بازاریابی در شبکه های اجتماعی(با محوریت نتفلیکس )


بیشتر بخوانید: جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

 


رایگان
نظرات شما
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط