تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی بر فرایند آتی اقتصاد

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی بر فرایند آتی اقتصاد
  • تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی و رئیس جمهور بر فرایند آتی اقتصاد ایران
    تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی و رئیس جمهور بر فرایند آتی اقتصاد ایران

موضوع مقاله آموزش در سایت حرفه پلاس : تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی و رئیس جمهور بر فرآیند آتی اقتصاد ایران

عباس نوروزی

 

مدرس آموزش

جناب آقای عباس نوروزی

مدرس و مشاور اقتصادی

 

سرفصل های نوشتار

ویژگی های خبر

قیمت دلار تا کجا بالا خواهد رفت؟

سه عامل مهم تعیین کننده‌ی نرخ دلار

 

حرف اول در این آموزش

زمانی که یک خبر و یا صحبتی می‌شود انسان ها باید بدانند که آیا این خبر صحیح است یا خیر. برای شناسایی یک خبر یا یک رویداد که یک شخص در رسانه‌ی عمومی درباره آن صحبت می‌کند، ما باید نکاتی را درنظر بگیریم که در ادامه نوشتار به آن می پردازیم.

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی و رئیس جمهور بر فرآیند آتی اقتصاد ایران

ویژگی های خبر

1. صحیح باشد

2. دقیق باشد

3. بی‌طرفانه باشد

قیمت دلار تا کجا بالا خواهد رفت؟

در بحث فروش و بازاریابی یا رفتارهای اقتصادی، گاهی اوقات برای اینکه ذهن انسان‌ها را از یک حادثه‌ی بزرگ منحرف کنند، یک حادثه‌ی کوچک را به عنوان یک لنگر ذهنی درنظر می‌گیرند. متأسفانه امروزه قیمت دلار و قیمت طلا لنگر ذهنی مردم ایران شده به‌طوری که مردم ایران فکر می‌کنند طلا و دلار می‌خورند در صورتی که در تمام زمینه‌ها و ابعاد دیگر زندگی‌ جهش‌های بزرگ قیمتی رخ داده که هنوز متوجه آن ها نیستند زیرا با بحث قیمت دلار منحرف شده اند و روی یک موضوع کوچک و موضوعی که قابل حل هست تمرکز داده شده تا مردم را خیلی راحت‌ سرگرم کنند.

در بسیاری مواقع افراد فکر می‌کنند افزایش قیمت دلار یا تورمی که در ایران است مربوط به تحریم‌های آمریکاست. از مهم‌ترین عواملی که در کنترل تورم یک کشور تأثیرگذارند می توان به تولید اشاره کرد، در کشوری که تولید وجود نداشته باشد، کارخانه‌ها در مرز تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی باشند، هر کشوری در هر جای دنیا که باشد، بحث تورم در آن کشور وجود دارد. همراه با عدم تولید، بیکاری افزایش پیدا می‌کند و این دو عامل در کنار همدیگر باعث شتاب‌دهی به روند تورم در داخل آن کشور می‌شوند. تا زمانی که بهره‌وری نیروی کار یک کشور پایین‌تر از متوسط بهره‌وری نیروی کار در سطح جهانی باشد، ارزش پول ملی آن کشور در مقابل سایر ارزش ها کاهش پیدا می‌کند. هر کشوری که رشد نقدینگی‌اش بیشتر از متوسط رشد نقدینگی جهان باشد، با کاهش ارزش پول ملی مواجه می‌شود.

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی و رئیس جمهور بر فرآیند آتی اقتصاد ایران صحیح

زمانی که رشد نقدینگی، بیشتر از نرخ رشد تولید کالا و خدمات باشد باعث افزایش قیمت می‌شود. با توجه سه نکته مردم ایران باید انتظار داشته باشند تا زمانی که میزان کارکردشان از سطح جهانی پایین‌تر است و میزان رشد نقدینگیشان از سطح جهانی بالاتر است و میزان رشد نقدینگیشان از تولید کالا و خدمات بالاتر است، کاهش ارزش پول ملی خودشان را خواهند دید. یعنی این موضوع ربطی به آمریکا ندارد حتی اگر ما با تمام کشورهای دنیا هم هیچ مشکلی نداشته باشیم تا این سه مشکل را حل نکنیم افزایش قیمت دلار حل نمی‌شود و به روند خودش ادامه می‌دهد تا زمانی که یک نفر این موضوع را حل کند.

در مورد افزایش رشد نقدینگی در ایران، علاوه بر اینکه بانک‌ها خودشان دست به این موضوع می‌زنند و گاهی اوقات افراد با گرفتن وام‌های خیلی بزرگ و سپرده‌گذاری آن پول در بانک‌های دیگر باعث خلق پول می‌شوند، همچنین خود دولت دامن به افزایش رشد نقدینگی می‌زند. سود بانکی که به سپرده‌ها تعلق می‌گیرد یکی از عواملی است که منجر به چاپ پول می‌شود و این چاپ پول بدون پشتوانه است و در ادامه‌ این روند باعث تورم داخل آن کشورها می‌شود.برای کنترل نرخ ارز، باید جلوی افزایش نرخ بهره و یا نرخ‌های بهره‌ی بالایی که داده می‌شود را گرفت.

بانک‌های ایرانی به جای اینکه در سال‌های گذشته با وام‌دهی و ایجاد فعالیت‌هایی که باعث اشتغال‌زایی و تولید شود به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی روی آورده اند که بیشتر آن ها امروزه مانند املاک یا جاهایی که امکان برگشت سرمایه وجود ندارد فریز شده یا پول‌های گزافی را به تعداد کمی از افراد وام داده اند که این افراد هم امروز این پول‌ها را پس نمی‌دهند و باعث شده که میزان خلاقیت تولیدی ایران کاهش پیدا کند.

سه عامل مهم تعیین کننده‌ی نرخ دلار

1. رشد نقدینگی پول ملی

2. رشد نقدینگی دلار

3. رشد اقتصادی و درآمد نفتی

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی و رئیس جمهور بر فرآیند آتی اقتصاد ایران درست

حرف آخر در این آموزش

در شرایط کنونی بهتر است ابتدا بازار کشورمان را شناسایی کنیم سپس با آگاهی سرمایه گذاری انجام دهیم.

موضوعات مرتبط با موضوع آموزش تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی و رئیس جمهور بر فرآیند آتی اقتصاد ایران بازار ارز در سایت حرفه پلاس

تاثیر بسته ارزی بانک مرکزی بر فرایند آتی اقتصاد

لزوم توجه به اقتصاد رفتاری در کشور چرا مهم شده است؟

شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در ایران

شناسایی چشم انداز بورس در ایران

تبیین ماهیت اقتصاد اشتراکی ( sharing Economy)

تحلیل نوسانات ارز

مدیریت مجموعه ها و شرکت ها در شرایط پیچیده اقتصادی

اقتصاد مقاومتی و چالش های اجرای آن در سطح کلان و شرکتی در ایران

تحلیل بازار مسکن در ایران

تحلیل ارزهای دیجیتال

تحلیل بازار بورس در ایران

دورنمای اقتصاد ایران در سال 97

بازار ارز به کجا میرود؟

شناخت و تحلیل انواع بازار سرمایه

جذب نقدینگی در بازار سرمایه

انقلاب بلاکچین و انتخابات

اقتصاد توجه و منحنی دوم

تجربه جهانی در توانمندسازی کسب و کارها

تحلیل وضعیت ارز در ماه های پیش رو

پیشبینی و تحقیق اقتصاد ایران با تمرکز بر بازار پولی و بانکی

تحلیل تاریخی انواع سرمایه در اقتصاد

فرصت های سرمایه گذاری در سال 98


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری