معرفی و شنیدن نظرات دانشپذیران در باره آینده و آشنایی با تکنیک دلفی

معرفی و شنیدن نظرات دانشپذیران در باره آینده و آشنایی با تکنیک دلفی
  • معرفی و شنیدن نظرات دانشپذیران در باره آینده و آشنایی با تکنیک دلفی

سرفصلهای نوشتار

حرف اول در این آموزش

هر مجموعه ای نیاز به یک پویایی و یک شرایط رو به جلو دارد که با همفکری و هم ‌اندیشی میتواند به هدف خود، سریعتر و تکمیل‌ تر دسترسی پیدا کند.

ضرورت کانون تفکر

گسترش دانش و تخصصی شدن عرصه ‌های علمی، روزمرگی مدیران و مبحث آینده پژوهی از یک طرف، فکرسازی، بازسازی و اصلاح فکرها و بانک اطلاعات و دریافت افکار موجب این شده که تمام شرکتها و سازمانها به این ضرورت برسند که کانونهای تفکر یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخشهای یک سازمان است.
مصلح شدن برای آینده، یکی از ابزارهای مهمی است که ما را یاری میکند تا بتوانیم با این عدم قطعیت ها روبرو شویم. یکی از مهمترین کارهایی که میشود در عدم قطعیتها کرد این است که ما به کانونهای تفکر مصلح بشویم. 


بیشتر بخوانید: روندهای آینده و تاثیر آنها بر کسب و کارها

موضوع معرفی و شنیدن نظرات دانشپذیران درباره آینده و آشنایی با تکنیک دلفی

اجزا کانون‌ تفکر

کانون های تفکر دارای چهار جزء اساسی هستند که هر کدام از این اجزا کاربردهای مشخص خودشان را دارند و براساس موقعیتهایی که پیش‌ روی ما قرار میگیرند ممکن است هر کدام از این اجزاء کانونهای تفکر به موقع برای مصلح شدن ما به کمکمان بیایند و ما را در مقابل عدم قطعیتها یاری کنند.
در خصوص دفتر آینده‌پژوهی و مدلی که کار آینده پژوهی داره و نگاهی که به آینده داره در سازمان یا در یک شرکت چگونه می‌تواند کمک کند به شرکت‌ها برای اینکه بتوانند از عدم قطعیت‌ها خارج شوند و خودشان را مصلح کنند برای مواردی که پیش ‌رویشان قرار میگیرد؟ پاسخ به این سوال در آینده پژهی میباشد.
نگاه به آینده میتواند تفکر استراتژیک را با خود به همراه داشته باشد و تفکر استراتژیک هم میتواند قطب نمای سازمانها برای رسیدن به اهداف پیشرویشان باشد.

معرفی و شنیدن نظرات دانشپذیران درباره آینده و آشنایی با تکنیک دلفی صحیح

آینده پژوهی

یکی از روشهای مورد استفاده آینده پژوهان، تکنیک دلفی است. 
تعریف آینده پژوهی: شناسایی نیازهای پنهان آینده ‌ای نزدیک مخاطبین آن شرکت و برنامه‌ریزی و یا پیش ‌بینی کردن ایده‌ هایی برای آنها.
پس باید در هر مقطع و یا هر جایگاهی هستید اولین چیزی که در آینده پژوهی در نظر بگیرید، بتوانید نیازهای پنهان را کشف کنید. در این صورت همیشه از دیگران یک قدم جلوتر خواهید بود. پس از کشف نیازهای پنهان، برای قدم دوم ایده‌ یابی یا ایده‌ پردازی مدنظر قرار میگیرد که اگر بتوانید ایده ‌ای پیدا کنید که این نیاز پنهان را پاسخگو باشد، مسلماً از رقبا و از شرایطی که حتی در کنار شما یا در جلوی روی شما قرار میگیرد، یک یا دو قدم جلوتر خواهید بود و این به معنای آینده ‌پژوهی در حوزه‌ کنترل کردن آینده است.


بیشتر بخوانید: آینده پژوهی و انتظارات ما

تکنیک دلفی

در تکنیک دلفی مسلما احراز صلاحیت در حوزه دلفی باید وجود داشته باشد و هر چه به حوزه تصمیم گیری نزدیکتر میشود این احراز، هویت صاحب نظرانی که در آن شرکت خواهند کرد عمیق تر، محکم تر و پربار تر خواهد بود. آنچه مسلم است این است که زمان هایی که در روش دلفی احتیاج به نظرات و کسب ایده است، تا این حد نیاز به احراز صلاحیت ندارید اما وقتی با تفکر استراتژیک روبه رو میشوید و علی الخصوص تصمیم گیری یا حل مسئله باید این احراز صورت گیرد. به عبارتی وقتی در روش دلفی موضوع را مشخص میکنید براساس آن موضوع دسته بندی صاحبنظران و کارشناسان مشخص میشود و هنگامیکه دسته بندی مشخص شد طبیعتا براساس صلاحدید شرکت و میزان پاسخ ها و مدلی که می خواهید دریافت کنید کارشناسان شناسایی و گزینش میشوند. آنچه که حائز اهمیت است، این کارشناسان از دسته های مختلف باشند که جعت گیری پاسخ ها به یک سو و یک سمت نرود. هر چه تنوع کارشناسان مربوط به موضوع را از زوایای مختلف انتخاب کنید میزان پاسخ هایی که دریافت میکنید خیلی خلاقانه و پر بار تر خواهد بود. 
در روش دلفی، به دلیل اینکه نظر کارشناسان جا به‌ جا میشود و به یکدیگر انتقال داده میشود، دیدگاه‌ های مختلف کارشناسان مختلف، باعث میشود که نظرات دیگر کارشناسان کامل و کاملتر شود و سمت و سوهای مختلفی به آن اضافه شود. این موضوع در دلفی بسیار اهمیت دارد.

معرفی و شنیدن نظرات دانشپذیران درباره آینده و آشنایی با تکنیک دلفی درست

در روش دلفی، براساس نیاز یک مجموعه، شرکت، سازمان یا وزارتخانه سوالی را مطرح میکند، این سوال به سمت کارشناسان ارسال میشود. براساس سیستمی که چیده میشود این سوالات پس از پاسخ دادن بین کارشناسان دیگر جا به ‌جا میشود، انقدر این توالی چرخش ایجاد میشود و روی نظرات، کامنت گذاشته میشود که دیگر کامنتی برای نظری باقی نمیماند و پس از این کامنت‌ گذاشتنها و نظرات به یک نتیجه‌ گیری واحد میرسند و زمانیکه خروجی به دست شما میرسد متوجه میشوید که یک جواب واحد بدست شما رسیده است. حال میتوانید جوابهای واحد را تبدیل به سناریوهای مختلفی کنید.

ممکن است برای سوالی که شما مطرح کردید 4 یا 5 سناریوی مختلف ایجاد شود. برای مثال در سال 1995 وزارت دفاع آمریکا از هزار آینده پژوه سراسر نیا درخواست میکند تا بگوند تا سال 2025 به بعد وظیفه وزارت دفاع آمریکا چه خواهد بود؟ این آینده پژوهان نظرات خود را اعلام میکنند و به شکل دلفی بینشان تبادل نظر میشود. خروجی این دلفی که وزارت دفاع آمریکا انجام داد تبدیل به چهار سناریو شد. سناریوی دنیای کینگ خان، سناریوی زای باتسو، سناریوی هرج و مرج رایانه ای و سناریوی دنیای گالیور که سناریوهای بسیار جذابی هستند و حتی زیر سناریویی هم در مورد جنگ افغانستان، عراق و تضعیف ایران در همین سناریوها وجود دارد. 


بیشتر بخوانید: جنگ های آینده یا (NLW)

حرف آخر در این آموزش

در انتخاب کارشناسها در حوزه ‌های مختلف، نیازی به گزینشی که حتماً در چه سطح و مقطعی باشند نیست. اما تنوع کارشناسان‌حتما باید رعایت شود.


رایگان
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط