جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • جایگاه Influencer ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

سرفصل های نوشتار

جایگاه influencer  ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

حرف اول در این آموزش

اینفلوئنسر (Influencer) کسی است که این قدرت را دارد تا بر روی تصمیم های خرید دیگران تاثیر بگذارد. نکته بعد این است که این فرد در همه زمینه ها تاثیر گذار نیست. بنابراین فردی که چون بامزه است و چهره ی خندانی دارد و چون یک اشتباه خنده دار انجام داده و حالا دو میلیون فالوور دارد، نمی تواند اینفلوئنسر (Influencer) باشد 

اینفلوئنسر (Influencer)

کسی است که بر رفتار خرید مردم اثرگذار است اما این فرد در همه حوزه ها اینفلوئنسر ( Influencer) نیست. 
این تاثیر بر خرید، به دلیل یکی از توانایی های ذیل می باشد:
1 . Knowledge (دانش)
2. Possession (موقعیت)
3. Relation (روابط)
شبکه های اجتماعی، خالق اینفلوئنسر (Influencer) ها بودند. اگر شبکه های اجتماعی نباشند اینفلوئنسر (Influencer) نیز به وجود نخواهند آمد. بر اساس مطالعاتی که در سال 2017 انجام شده است حدود 2/3 میلیارد فرد فعال در شبکه های اجتماعی داریم (حدود 42 درصد از جمعیت دنیا)، بنابراین خیلی خوب می توانیم از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم. از طرفی آمار نشان می دهد که اجتناب ناپذیر است این 42 درصد مردم در دنیا فالوور این اینفلوئنسر (Influencer) ها نباشند و پست های آنها را ندیده و تحت تاثیر قرار نگیرند. یعنی شما نمی توانید از این جمعیت کسی را پیدا کنید که فالوور این اینفلوئنسر (Influencer) نباشند و بطور غیر مستقیم مطالب آن ها را ندیده باشند و تحت تاثیر آن ها قرارنگرفته باشند. بنابراین اینفلوئنسر (Influencer) ها می توانند نقش مهمی در مارکتینگ داشته باشند.  

جایگاه influencer  ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی درست

انواع اینفلوئنسر

1. سلبریتی ها (بازیگران، مدل ها و...) 
2. متخصصان صنعت (به واسطه تخصصشان مرجع تصمیم گیری بسیاری از افراد هستند)
3. تولیدکنندگان محتوا (این افراد نه سلبریتی هستند و متخصص صنعت بلکه به واسطه ی تولید محتواهای جذاب در بخش خاصی از صنعت فالوور دارند)
4.Micro influencer (این گروه بسیار با اهمیت و موثر بوده و متاسفانه در فضای مارکتینگی ما کم رنگ می باشند. آنها بر جمعیت کوچکتری اثر عمیق تری می گذارند، چون فالوور آن ها شناخت عمیق تری از آن فرد دارند احتمالاً ارتباط نزدیکتری با آن فرد داشته اند، به همین دلیل بیشتر اثر می گیرند)

اینستاگرام

طبق گزارشات، یکی از موثرترین شبکه های اجتماعی در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) (تاثیر گذارهای بازاریابی) در کل دنیا، اینستاگرام بوده، اما این گزارش بین المللی تاکید می کند که اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) خودتان را محدود به اینستاگرام نکنید. در سال 2016، 5/74 درصد اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketingها) در اینستاگرام رخ داده است. در سال 2018 نقش اینستاگرام کم رنگتر شده لذا مطالعات تاکید میکنند که احتمالاً در سال 2018 ، یوتویوب نقش پررنگتری در اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) پیدا کند.

موضوع جایگاه influencer  ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی

دو توصیه مهم

1. اگر قصد صادرات دارید، اینستاگرام، یوتویوب و فیس بوک راه حل های مارکتینگ ماست.
2. اگر قصد حضور و استفاده از بازارهای داخلی را دارید، اینستاگرام و معادل یوتویوب در ایران (آپارات) می تواند جذابیت داشته باشد. 
گزارشی پیشنهاد می کند که از ابزارهای اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) در کسب و کار خود استفاده کنیم.
پلت فرم هایی که در ایران که بتواند اینفلوئنسر (Influencer) ها را به صاحبان کسب و کار وصل کند به وجود آمده اما هیچ کدام کارا نیستند. بدلیل اینکه صاحبان این پلت فرم ها تلاش می کنند ارتباط مستقیم بین اینفلوئنسر (Influencer) و صاحب برند و کسب و کار را ایجاد نکنند. چون می خواهند پورسانت خودشان را از این طریق کسب کنند.
اما Influence Market Place ها (تاثیر گذاران بازار) این ارتباط را مستقیماً برقرار می کنند و اجازه می دهند صاحب برند و محصول به طور مستقیم با انواع اینفلوئنسرها از خرد تا کلان ارتباط برقرار کند.
نکته ی بعدی که در  اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) ها باید دقت کنیم، اندازه گیری ROI مربوط به تبلیغات و بازاریابی است که از طریق اینفلوئنسرها انجام می دهیم. برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم، باید ترافیک های وروردی به وب سایت یا سایر بخش هایی که داریم از طریق UTM اندازه گیری کنیم و ROI خودمان را در این مورد بدست آوریم که ما چه میزان خروجی و بازخورد از تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ Influencer Marketing داشته ایم.  
توصیه ی بعدی این است که محتوای خوب برای اینفلوئنسر مارکتینگ  Influencer Marketing مشخص کنیم نه تبلیغ. 
بهتر است به جای اینکه افراد را دعوت کنیم تا تبلیغ ما را ببینند، نشان بدهیم که چگونه می توانند با محصول ما زندگی بهتری داشته باشند، چگونه می توانند از محصول ما استفاده کنند و از این طریق محتوای ارزشمندی ایجاد کنیم.
توصیه آخر اینکه باید یک دخیره بزرگ از اینفلوئنسر Influencer ها داشته باشیم، اولین گام برای اینکه بتوانیم موفق شویم این است که بتوانیم تعدادی از اینفلوئنسر Influencer ها را پیدا کنیم تا در زمان های مناسب از آن ها استفاده کنیم. مثلا سی تا یا پنجاه تا .  

یو تی ام (UTM)

یک آدرس یا یک پارامتری است که در انتهای آدرسLanding Page (صفحه ورودی) قرار می گیرد و به ما کمک می کند که بتوانیم ترافیک را رصد کنیم.


بیشتر بخوانید: ابزارهای اندازه گیری در دیجیتال مارکتینگ

نرخ تعامل (Engagement)

اگر قصد دارید که بر روی صفحات اینستاگرامی، چه از جنس تولید محتواها و یا سلبریتی ها و... فعالیت کنید، میزان درگیری کاربر در آن صفحات را اندازه گیری کنید. صفحاتی که میزان Engagement آن ها زیر 5 درصد باشد، اساساً فضای مناسبی برای تبلیغات به هیچ شکلی نیستند و اگر بیشتر از این میزان باشد جذابیت آن برای صاحب برند و شرکت بیشتر است. در بسیاری از مدل های کسب و کار مثل صنعت آموزش، صنعت سلامت، صنعتی که با مد و فشن و زیبایی ارتباط دارد بسیار خوب جواب می دهد.

موضوع جایگاه influencer  ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی صحیح

حرف آخر در این آموزش

مارکتینگ Marketing بسیاری از مدل های کسب و کار خوب جواب می دهد. بطور مشخص در اینستاگرام کسب و کارهایی که تصویر محور هستند خیلی خوب می توانند از اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) استفاده کنند. 


بیشتر بخوانید: کمپین های دیجیتال مارکتینگ و مدیا پلنینگ

 


رایگان
نظرات شما
  1. البته بنده با این فرمایش دکتر عظیمی که گفتند اینفلوئنسر ها رو شبکه های اجتماعی خلق کرده اند مخالف هستم، چون فکر میکنم اینفلوئنسر ها قبلا هم بوده اند و ما با آنها سر و کار داشته ایم، اما شبکه های اجتماعی به اینفلوئنسر ها قدرت داده اند !!!‌ همین اشخاصی که طنز اجرا می کنند و یا اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی قبلا نیز بوده اند و ما با آن ها ارتباط داشتیم

  2. عالي بود

    پاسخ : سپاس
جهت ثبت نظر و رأی باید وارد حساب کاربری خود شوید . ورود به حساب کاربری

مطالب مرتبط